Velká cena Indie byla již sedmnáctým závodem letošní sezony. Okruh Buddh formule 1 navštívila teprve podruhé. 5 137 metrů dlouhá trať čítá šestnáct zatáček a může se pochlubit několika velmi zajímavými sekcemi, čile se diskutuje například o superrychlé dvouzatáčce 10-11. Sebastian Vettel si Buddh velice oblíbil a přirovnal ho k horské dráze.
Pirelli pro závod v Indii nominovalo měkkou a tvrdou směs. Charakteristika okruhu a jemný asfalt pneu příliš neopotřebovávají, a tak italská pneumatikářská společnost před závodem tipovala, že většina jezdců se u mechaniků zastaví pouze jedenkrát. Směsi P Zero příliš namáhány nejsou, totéž ale nemohou říci samotní jezdci. Počasí nedaleko Dillí je typicky tropické a teploty vzduchu zde snadno přesahují třicet stupňů Celsia.
Pátek a sobotu jednoznačně opanoval tým Red Bull, respektive lídr šampionátu Sebastian Vettel. Pětadvacetiletý Němec byl nejrychlejší v prvním, druhém i třetím tréninku a i přes jistou kontroverzi si v sobotu připsal také svou pětatřicátou pole position v kariéře. Kvalifikační nadvládu Red Bullu podtrhl druhým místem na roštu Mark Webber.
Druhá startovní řada patřila pilotům McLarenu, Lewis Hamilton byl třetí, Jenson Button čtvrtý. Jednobarevná byla i třetí řada, ta připadla Ferrari. Fernando Alonso na roštu stál na obligátním pátém místě, Felipe Massa startoval hned vedle něho. Do první desítky se v kvalifikačních soubojích probojovali rovněž Kimi Räikkönen, Sergio Pérez, Pastor Maldonado a Nico Rosberg. Zajímavostí bylo, že teprve potřetí v sezoně nebyly před závodem aplikovány žádné penalizace, startovní rošt tak přesně reflektoval pořadí v kvalifikaci.
Start závodu byl obecně považován za extrémně důležitý. Jenson Button říkal, že o konečném pořadí v podstatě rozhodnou okamžiky po zhasnutí světel a průjezd první zatáčkou. To prý byly nejlepší příležitosti pro to, aby se podařilo Vettela zastavit.
Mark Webber se snažil protlačit se před Vettela, ten se ovšem nedal a první místo si udržel. Alonso se téměř dostal před oba mclareny, nakonec se mu v prvním kole podařilo předjet pouze jednoho. Michael Schumacher musel velmi záhy do boxů kvůli defektu pravé zadní pneumatiky (kterou mu zřejmě prořízl Jean-Eric Vergne). Pořadí po prvním kole bylo Vettel, Webber, Button, Alonso, Hamilton. Red Bully ovšem začaly pronásledovatelům poměrně rychle odjíždět. Po čtyřech kolech ztrácel Nico Rosberg, který se pohyboval na poslední bodované pozici, již dvanáct sekund.
V témže kole se Alonsovi podařilo na rovince předjet také Jensona Buttona. Poměrně kompaktní skupinku vytvořili oba jezdci mclarenu, Felipe Massa a Kimi Räikkönen. To se přestávalo líbit Lewisovi Hamiltonovi a začal ujíždět. Button se musel bránit útokům Felipeho Massy, který cítil, že závodní rychlost Ferrari je výrazně lepší než výkony v kvalifikaci.
Sergio Pérez byl prvním, kdo do boxů zajel na plánovanou zastávku v boxech. Stalo se tak v patnáctém kole, tudíž se dalo předpokládat, že Mexičan patřil k těm, kteří se chystali jet na dva pitstopy. V této fázi závodu si Vettel s Webberem měnili nejrychlejší kola a poměrně poklidně si hlídali double. Pérez v kole číslo dvacet napodobil Michaela Schumachera a utrpěl defekt. I tentokrát v tom hrál roli jezdec týmu Toro Rosso, v tomto případě Daniel Ricciardo.
Sauber nakonec Péreze povolal do boxů. Ten se tak stal prvním odstoupivším. Webber se začal potýkat s rychlostním propadem, zřejmě kvůli degradujícím pneumatikám. Australanovi tak rychle odjížděl vedoucí Vettel a naopak se poměrně výrazně přibližoval Fernando Alonso. Webber se ovšem o chvíli později dokázal s problémy vypořádat a byl opět rychlejší než Alonsovo ferrari.
Jako první ze špice pro čerstvou sadu pneumatik zamířil možná poněkud překvapivě Jenson Button, jenž je jinak známý svou šetrností. Kimimu Räikkönenovi lépe vyšla zastávka v boxech a dostal se před Massu, byť jen na chvíli, neboť Brazilec pilota Lotusu předjel na nejdelší rovince s pomocí DRS. Massa si ovšem musel dávat pozor, neboť mu podle informací týmu hrozilo, že nevystačí s palivem. Přesně v polovině závodu se v boxech zjevil taktéž Fernando Alonso.
Dalším jezdcem s defektem byl Pastor Maldonado. Jeho zadní pravá pneumatika doplatila na kontakt s předním křídlem Kamuje Kobajašiho. Webber se po zastávkách v boxech udržel před Alonsem, ovšem s poměrně výrazně nižším náskokem než před pitstopy. Lewis Hamilton v boxech kromě pneumatik vyměnil také volant. Vettel si v Indii jel vlastní ligu, na čemž nic nezměnilo ani přezutí na tvrdou sadu.
Alonso se tak snažil alespoň minimalizovat škody, předjetí Webbera pro něho bylo hlavní prioritou. Schumacher byl vyšetřován komisaři za údajné ignorování modrých vlajek. Pětačtyřicáté kolo přineslo Webberovi další patálie v podobě nefungujícího systému KERS. Druhým pilotem, který neviděl cíl závodu, byl Pedro de la Rosa, kterého zradily brzdy.
Nerozlučnou dvojicí závodu byli Massa s Räikkönenem. Rozestup mezi bývalými týmovými kolegy byl malý, ovšem poměrně konstantní. Alonso se po dlouhém snažení konečně dostal před Webbera, učinil tak na nejbezpečnějším možném místě, tj. na dlouhé rovince mezi třetí a čtvrtou zatáčkou a s využitím DRS. Ztráta na Vettela už v té době ovšem nebyla za normálních okolností k překonání, deset kol před cílem měl Vettel jedenáctisekundový náskok.
Závěr závodu byl přeci jen zdramatizovaný, část Vettelovy podlahy byla uvolněná (zřejmě v důsledku tvrdšího průjezdu přes obrubník). Německý pilot proto musel mírně zvolnit, ovšem nikoliv do té míry, že by to ohrozilo jeho vítězství. Webber se mohl začít bát o stupně vítězů, neboť na jeho třetí místo si zuby brousil Lewis Hamilton. Trápení Michaela Schumachera skončilo předčasně, odstoupil pět kol před koncem, díky čemuž byl nakonec klasifikován na dvaadvacátém místě.
Složení stupňů vítězů se už nakonec neměnilo – známý indický sportovní střelec Gagan Narang odmával šachovnicovou vlajkou, čímž potvrdil vítězství Sebastiana Vettela, druhý dojel Fernando Alonso, třetí Mark Webber. Zbytek bodů si rozdělili Hamilton, Button, Massa, Räikkönen, Hülkenberg, Grosjean a Senna. Příští závod se odjede už za týden, a to v Abú Zabí.
Velká cena Indie - výsledky
P. |
Jezdec |
Tým |
Kola |
Čas/ztráta |
1 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing-Renault |
60 |
vítěz |
2 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
60 |
+9.4 s |
3 |
Mark Webber |
Red Bull Racing-Renault |
60 |
+13.2 s |
4 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
60 |
+13.9 s |
5 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
60 |
+26.2 s |
6 |
Felipe Massa |
Ferrari |
60 |
+44.6 s |
7 |
Kimi Räikkönen |
Lotus-Renault |
60 |
+45.2 s |
8 |
Nico Hülkenberg |
Force India-Mercedes |
60 |
+54.9 s |
9 |
Romain Grosjean |
Lotus-Renault |
60 |
+56.1 s |
10 |
Bruno Senna |
Williams-Renault |
60 |
+74.9 s |
11 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
60 |
+81.6 s |
12 |
Paul di Resta |
Force India-Mercedes |
60 |
+82.8 s |
13 |
Daniel Ricciardo |
STR-Ferrari |
60 |
+86.0 s |
14 |
Kamui Kobayashi |
Sauber-Ferrari |
60 |
+86.4 s |
15 |
Jean-Eric Vergne |
STR-Ferrari |
59 |
+1 kolo |
16 |
Pastor Maldonado |
Williams-Renault |
59 |
+1 kolo |
17 |
Vitalij Petrov |
Caterham-Renault |
59 |
+1 kolo |
18 |
Heikki Kovalainen |
Caterham-Renault |
59 |
+1 kolo |
19 |
Charles Pic |
Marussia-Cosworth |
59 |
+1 kolo |
20 |
Timo Glock |
Marussia-Cosworth |
58 |
+2 kola |
21 |
Narajn Kartykejan |
HRT-Cosworth |
58 |
+2 kola |
22 |
Michael Schumacher |
Mercedes |
55 |
+5 kol |
- |
Pedro de la Rosa |
HRT-Cosworth |
42 |
+18 kol |
- |
Sergio Pérez |
Sauber-Ferrari |
20 |
+40 kol |