Vettel vítězstvím v Japonsku mohutně stáhl ztrátu na Alonsa, který nedojel!

Vettel vítězstvím v Japonsku mohutně stáhl ztrátu na Alonsa, který nedojel!

Složení stupňů vítězů mělo vskutku nevšední podobu - společně s Vettelem na pódium vystoupali Felipe Massa z Ferrari a Kamuj Kobajaši ze Sauberu!

Suzuka je považována za okruh, který patří k těm, jež testují jezdecké schopnosti vůbec nejvíce. Trať, která přeje odvážným. Oplývá technickými pasážemi i superrychlými zatáčkami. Vzhledem k její charakteristice tu o zajímavou podívanou nikdy nebývá nouze.

Nejlepší výchozí pozici si do závodu vybojoval Sebastian Vettel. Momentální rychlostní převahu Red Bullu podtrhl Mark Webber, který startoval z druhého místa. Na třetí místo se po penalizaci Jensona Buttona dostal domácí hrdina Kamuj Kobajaši, který si po kvalifikaci od závodu hodně sliboval a pomýšlel dokonce na stupně vítězů. Vedle něho se do druhé řady postavil Romain Grosjean. Třetí řada měla složení Pérez-Alonso. Druhý jmenovaný se musel srovnat s frustrací z pokažené kvalifikace, způsobené vyvěšením žlutých vlajek po Räikkönenově výletu mimo trať. Finský závodník byl na startu sedmý. Nezvykle nízko museli startovat piloti McLarenu – Button osmý, Hamilton devátý.

Dychtivé oči divákovy se zajímaly také o Michaela Schumachera. Ten měl v jednom jasno – po aplikaci penalizace za kolizi v Singapuru spadl o deset míst a o body musel bojovat téměř z úplného chvostu – 23. místa. Sedminásobný mistr světa, který po sezoně ukončí svou bohatou kariéru, se tedy nemusel obávat, že by se v závodě nudil.

Pro Velkou cenu Japonska dodavatel pneumatik Pirelli nominoval měkkou a tvrdou směs. Rychlostní rozdíl mezi oběma směsmi je odhadován na 1,0-1,2 sekundy na kolo, přičemž měkká je samozřejmě tou rychlejší, ovšem méně odolnou pneumatikou. Odhadovalo se, že většina jezdců si zvolila strategii dvou zastávek v boxech.

Start byl neobyčejně dramatický. Sebastian Vettel sice bez problémů udržel své vedení, ovšem Marka Webbera předjel Kamuj Kobajaši. V první zatáčce se ošem stala mela! Ze závodu po kolizi odstoupili například, Nico Rosberg, ale i Fernando Alonso! Pro lídra šampionátu to byla ohromná rána také vzhledem k tomu, že jeho současný největší soupeř Sebastian Vettel byl zdaleka největším favoritem na vítězství v závodě. Ze závodu Alonsa podle všeho odpravil defekt pneumatiky zaviněný kontaktem s přední křídlem Kimiho Räikkönena. O Webberovo odstoupení se postaral druhý lotus, patřící Romainu Grosjeanovi. Francouz byl „odměněn“ desetivteřinovou penalizací stop and go.

Do boxů pro nový nos vozu museli Grosjean a Senna. V boxech se objevil i Mark Webber. Na trať se hned v úvodním kole musel vypravit safety car. Žlutá fáze ovšem netrvala dlouho, již na konci druhého kola se opět začalo závodit. Kobajaši restart příliš nezvládl a nechal si Vettela poodjet.

Pořadí první desítky po čtyřech odjetých kolech mělo podobu Vettel, Kobajaši, Button, Massa, Räikkönen, Hamilton, Pérez, Hülkenberg, Maldonado a Ricciardo. Pérezovi se za Hamiltonem, kterého v příštím roce nahradí u stáje McLaren, vůbec nelíbilo a po bodrém manévru ho ve vlásence předjel.

Sauber nebyl v závodě o nic pomalejší než v kvalifikaci a Pérez se postupně dotahoval i na Räikkönena, který v Suzuce obvykle patří k nejsilnějším pilotům. Nic to ovšem neměnilo na tom, že na prvním místě všem ostatním s přehledem ujížděl Sebastian Vettel, který si připisoval jedno nejrychlejší kolo za druhým.

První série zastávek v boxech přišla ve čtrnáctém kole. Ke slovu se povětšinou dostávala tvrdší směs. Dobrou zprávou pro Kobajašiho bylo, že se zpět na trať vrátil před Jensonem Buttonem, a tedy virtuálně na druhé místo. Pérezovi naopak zastávka nevyšla a nepodařilo se mu dostat před Räikkönena, který se navíc musel potýkat s pomalejšími vozy kolem sebe. Pérez se dokonce propadl zpět za Hamiltona. Na vině zřejmě byl zbytečně odkládaný první pitstop. Kobajaši předjel Ricciarda, který ještě nebyl v boxech. O totéž se okamžik poté pokusil Jenson Button – toho ovšem potkaly technické problémy a rychlostně začal výrazně ztrácet. Jako blesk z čistého nebe se po výměně pneumatik na druhém místě objevil Felipe Massa.

Sergio Pérez svou chuť po závodění nedokázal ukočírovat a při snaze o předjížděcí manévr na Lewise Hamiltona v zatáčce číslo jedenáct se dostal do kačírku, ze kterého se již nevyhrabal. Jedinou nadějí Sauberu tak zůstával Kamuj Kobajaši, v té době jedoucí na třetím místě. Nejrychlejším pilotem byl v polovině závodu Felipe Massa, který si připsal několik nejrychlejších kol a po malých částech snižoval výrazný Vettelův náskok. Na to ovšem Vettel záhy zareagoval a opět zrychlil. Bruno Senna si odpykal penalizaci za vyřazení Nika Rosberga.

Z Hamiltonova stíhání Räikkönena brzy nic nebylo, pilotovi McLarenu totiž nezvykle rychle odcházely pneumatiky a musel se obávat i útoků ze strany Hülkenberga. V heroickém probíjení se polem pokračovali Mark Webber a Michael Schumacher. Ve třicátém kole byl Vettelův náskok na Massu již téměř dvanáct sekund. Brazilec odjížděl Kobajašimu, a tak to vypadalo, že pozice na prvních třech místech jsou poměrně stabilní.

Nedlouho poté započala druhá vlna plánovaných zastávek v boxech. Pro čerstvé obutí si v krátkosti za sebou dojeli Räikkönen, Hamilton a Kobajaši. Hamiltonovi zastávka vyšla náramně, na trať se vracel na úrovni Räikkönena, kterého nebojácně předjel. Fin musel se svým vozem uhnout, aby zabránil kolizi. Button se na trati zdržel o něco déle, aby měl šanci dostat se před Kobajašiho. Pro britského pilota mimo jiné hrály i extrémně rychlé zastávky v boxech. Ovšem nezadařilo se. Chvíli po Buttonovi byl v pitlane Felipe Massa. Posledním ze špičky, kdo zamířil do boxů, tak byl Vettel.

Situace na špici poté zůstávala vcelku poklidná. Vettel s Massou se o své pozice nemuseli bát, Kobajaši si stále držel mírný náskok na Jensona Buttona, ovšem ten ho začal vcelku výrazně dohánět (půl sekundy na kolo). Stupně vítězů byly pro japonského pilota ve vážném ohrožení.

Nic nepředvídatelného se již do konce závodu nestalo a Vettel si dojel pro suverénní vítězství (již čtyřiadvacáté v kariéře). Na Alonsa stáhl pětadvacet bodů a ztráta na lídra šampionátu se zmenšila na pouhé čtyři body. Boj o titul má, zdá se, nového favorita. Neuvěřitelně dlouho si na stupně vítězů musel počkat Felipe Massa – naposledy byl na pódiu téměř přesně před dvěma lety (Velká cena Koreje 2010). Mezi hrdiny dne ovšem jednoznačně patřil Kamuj Kobajaši. Ten odolal tlaku Jensona Buttona a k obrovské radosti fanoušků získal třetí místo! Stal se tak pouze třetím japonským pilotem, kterému se to podařilo (po Aguri Suzukim a Takumovi Satóovi). 

Pro zbytek bodů si dojeli Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen, Nico Hülkenberg, Pastor Maldonado, Mark Webber a Daniel Ricciardo. Příští závod se uskuteční již za týden, na okruhu Jeongam se pojede Velká cena Koreje.

Fotogalerie (113 obrázků)
[MODXGalleryRef : 33520]

GP Japonska - výsledky závodu

P. Jezdec Tým Kola Ztráta
1 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 53 vítěz
2 Felipe Massa Ferrari 53 +20.6 s
3 Kamuj Kobajaši Sauber-Ferrari 53 +24.5 s
4 Jenson Button McLaren-Mercedes 53 +25.0 s
5 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 53 +46.4 s
6 Kimi Räikkönen Lotus-Renault 53 +50.4 s
7 Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 53 +51.1 s
8 Pastor Maldonado Williams-Renault 53 +52.3 s
9 Mark Webber Red Bull Racing-Renault 53 +54.6 s
10 Daniel Ricciardo STR-Ferrari 53 +66.9 s
11 Michael Schumacher Mercedes 53 +67.7 s
12 Paul di Resta Force India-Mercedes 53 +83.4 s
13 Jean-Eric Vergne STR-Ferrari 53 +88.6 s
14 Bruno Senna Williams-Renault 53 +88.7 s
15 Heikki Kovalainen Caterham-Renault 52 +1 kolo
16 Timo Glock Marussia-Cosworth 52 +1 kolo
17 Vitalij Petrov Caterham-Renault 52 +1 kolo
18 Pedro de la Rosa HRT-Cosworth 52 +1 kolo
19 Romain Grosjean Lotus-Renault 51 +2 kola
- Charles Pic Marussia-Cosworth 37 +16 kol
- Narajn Kartykejan HRT-Cosworth 32 +21 kol
- Sergio Pérez Sauber-Ferrari 18 +35 kol
- Fernando Alonso Ferrari 0 +53 kol
- Nico Rosberg Mercedes 0 +53 kol

Pořadí v šampionátu má nyní výrazně jinou podobu než před závodem, jednotlivé bodové zisky naleznete zde. Sebastian Vettel je prvním pilotem v sezoně 2012, kterému se podařilo zvítězit ve dvou po sobě jdoucích závodech. Za poslední dva závodní víkendy na Alonsa stáhl celkově 35 bodů. 

Doporučujeme

Články odjinud