Vettel vítězstvím v Abú Zabí vyrovnal další rekord Michaela Schumachera

Letošní mistr světa dokázal vyhrát s velkým náskokem. Webber nedokázal zúročit start z pole position, nicméně zpečetil double Red Bullu. Třetí dojel Rosberg.
Vettel vítězstvím v Abú Zabí vyrovnal další rekord Michaela Schumachera

O titul ani o vítězství v závodě se v Abú Zabí sice v podstatě nebojovalo, i tak ale dnešní závod sliboval vskutku zajímavou podívanou. Souboj o druhé místo v soutěži jezdců i týmů pokračoval i po Indii. Okruh Yas Marina patří k nejmodernějším v kalendáři a je znám tím, že závod tu začíná pozdě odpoledne a končí za setmění. Bez umělého osvětlení by toho proto diváci i jezdci příliš neviděli. Fakt, že se v průběhu grand prix stmívá, představuje zajímavou výzvu – na rozdíl od jiných závodů totiž teploty vzduchu a zejména trati prudce klesají, což významně ovlivňuje vlastnosti pneumatik. Pirelli do Abú Zabí nominovalo měkkou a středně tvrdou směs.

Red Bull je v kvalifikacích jen těžko k poražení. Potvrdila to i sobota na Yas Marině. První řadu si vysloužili Mark Webber a novopečený čtyřnásobný mistr Sebastian Vettel. Druhá řada připadla jezdcům Mercedesu, kteří si tak připravili výbornou výchozí pozici pro upevnění druhého místa v Poháru konstruktérů. Třetí startoval Rosberg, čtvrtý Hamilton, byť tomu v kvalifikaci nejrychlejší kolo znemožnily technické problémy. Na pátém místě stál původně Kimi Räikkönen, který byl ale po kvalifikaci diskvalifikován kvůli příliš ohebné přední části podlahy vozu. Lotus mu proto vůz přenastavil tak, aby převodové stupně pomohly v co nejsnazší posun vpřed (před rokem ostatně Sebastian Vettel po start z chvostu dojel na stupních vítězů). Mimo něho do první desítky včera postoupil také Hülkenberg, Grosjean, Massa, Pérez a Ricciardo. Fernando Alonso zažil další nepovedenou kvalifikaci a připsal si až jedenáctý nejrychlejší čas. Letos poprvé tak nepostoupil do konečných kvalifikačních bojů.

Sebastian Vettel se bez problémů na startu posunul na první příčku. Hamilton spadl za skvěle startujícího Grosjeana. Räikkönen hned na začátku závodu odstoupil! Ztratil tak veškeré šance na zopakování loňského velkého vítězství. Okamžitě se rozvířily spekulace, podle kterých se jednalo o Räikkönenův bojkot kvůli nesplaceným pohledávkám ze strany Lotusu. Podle všeho však na vině bylo poškození monopostu způsobené kolizí s jedním z vozů Caterhamu. Vettel mezitím bez problémů jezdil na prvním místě, za ním se pohyboval Rosberg, třetí jel Webber. Na konci druhého kola bylo následující pořadí v první desítce takovéto: Grosjean, Hamilton, Hülkenberg, Massa, Alonso., Pérez a di Resta.

Jenson Button brzy přezul na měkké pneumatiky a vyměnil poškozený nos svého vozu. Po pěti kolech měl již Vettel téměř pětisekundový náskok. Pérez byl v boxech v sedmém kole, Hamilton v kole osmém. Oba přezuli na tvrdší z obou směsí, tedy tu, která je bíle značená. Brzy je následoval také Webber s Grosjeanem. Rosberg se pokusil zůstat na trati déle ve snaze přiblížit se Vettelovi a poodskočit Webberovi. Na trať se skutečně vrátil před Webberem, nicméně Vettelovo vedení zůstávalo neohroženo. Rosberga a Webbera od sebe navíc dělil Sutil, který stále na svou první zastávku v boxech čekal.

Vettel do boxů zajel až v 15. kole. Jeho náskok byl takový, že se na trať bez problémů vrátil na vedoucí pozici, a to přesto, že za ním kroužili piloti Ferrari, kteří na svou první zastávku stále čekali. Lewis Hamilton se ze všech sil snažil dostat před Gutiérreze, za kterým ztratil nepříjemně mnoho času. V podobné situaci se ocitl také Grosjean, který dlouho kroužil za Sutilem, který byl obut do starých pneumatik. Grosjeanovi předjíždění snižovala špatná maximálka na rovinkách.

Ve dvacátém kole se rozhořela bitva, která mohla hodně ovlivnit umístění na druhém a třetím pódiovém stupni. Webber si vyšlápl na Rosberga a bez problémů se před něho i s pomocí DRS dostal. Teprve ve 25. kole se Hamilton po řadě peripetií prokoual na pátou pozici před Sutila. Stalo se tak však jen na několik sekund. V další DRS zóně se Sutil vrátil zpátky před něho a Hamiltonovy slabší chvilky využil také Massa. Nedlouho poté už Sutil nedokázal odolávat ani Massovi, ani Hamiltonovi.

Sutilovy pneu byly ve třicátém kole již v prachbídné formě, a tak s pilotem Force Indie neměl Alonso žádné problémy. Pérez se v boxech málem srazil s Nicem Hülkenbergem. Pilot McLarenu musel mírně zvolnit. Sauberu a potažmo Hülkenbergovi tím pádem hrozilo nebezpečí v podobě penalizace. Ta nakonec skutečně byla udělena. Sutil se ocitl mimo trať, což mu poskytlo nefér výhodu. Incident, který proběhl při souboji Sutila s Maldonadem, byl vyšetřován komisaři. Na konci dvaatřicátého kola měl Vettel před druhým Webberem již půlminutový náskok.

Druhá plánovaná zastávka v boxech v podání Rosberga a Webbera proběhla bez problémů. Stejně tak bez jakýchkoliv potíží proběhla výměna pneu v podání Vettela. Grosjean se na trať vrátil těsně před jezdci Ferrari. Na Massu už velmi zle dotíral Alonso. Vzápětí na to Massa zajel do boxů, nicméně jeho pitstop se přibližně o sekundu zbytečně protáhl – na vině byly drobné potíže při nasazování levého předního kola. Sutil za své velké zkrácení tratě nakonec nebyl penalizován. Fernando Alonso se po své zastávce u mechaniků dostal na dráhu zpět velmi agresivním způsobem. Velice těsně za ním byl Massa, navíc Alonso vyjel mimo trať a téměř kolidoval s Jeanem-Ericem Vergnem.

Alonso byl při chuti a brzy se dostal na šesté místo před Lewise Hamiltona. O několik okamžiků později si brousil zuby i na pátou příčku, která ještě tři kola před koncem patřila Paulu di Restovi. Pilot Force Indie Alonsovi v souboji příliš nepřekážel. V tom samém okamžiku vedení závodu oznámilo, že Alonsův návrat na trať po vyjetí z pitlane bude vyšetřen až po skončení velké ceny. 

Pozice na špici pole byly de facto rozhodnuty již dlouho před koncem závodu, a tak vítězství Vettela, druhé místo Webbera a třetí pozice Rosberga nepředstavovaly příliš šokující výsledek. Zbytek bodovaných pozic připadl Grosjeanovi, Alonsovi, di Restovi, Hamiltonovi, Massovi, Pérezovi a Sutilovi. Vettel vyhrál již posedmé v řadě, čímž vyrovnal rekord Michaela Schumachera v nejvyšším počtu vítězství v řadě v rámci jedné sezony (Alberto Ascari vyhrál dokonce devětkrát za sebou, avšak v průběhu dvou sezon).

Příštím závodem bude Velká cena USA, která se koná 17. listopadu na okruhu v texaském Austinu.

Fotogalerie (123 obrázků)

GP Abú Zabí 2013 - neděle

Velká cena Abú Zabí - výsledky závodu

P. Jezdec Tým Kola Ztráta
1 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 55 vítěz
2 Mark Webber Red Bull Racing-Renault 55 +30.8 s
3 Nico Rosberg Mercedes 55 +33.6 s
4 Romain Grosjean Lotus-Renault 55 +34.8 s
5 Fernando Alonso Ferrari 55 +67.1 s
6 Paul di Resta Force India-Mercedes 55 +78.1 s
7 Lewis Hamilton Mercedes 55 +79.2 s
8 Felipe Massa Ferrari 55 +82.8 s
9 Sergio Pérez McLaren-Mercedes 55 +91.1 s
10 Adrian Sutil Force India-Mercedes 55 +93.2 s
11 Pastor Maldonado Williams-Renault 55 +95.9 s
12 Jenson Button McLaren-Mercedes 55 +103.6 s
13 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari 55 +104.1 s
14 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari 54  +1 kolo
15 Valtteri Bottas Williams-Renault 54  +1 kolo
16 Daniel Ricciardo STR-Ferrari 54  +1 kolo
17 Jean-Eric Vergne STR-Ferrari 54  +1 kolo
18 Giedo van der Garde Caterham-Renault 54  +1 kolo
19 Charles Pic Caterham-Renault 54  +1 kolo
20 Jules Bianchi Marussia-Cosworth 53  +2 kola
21 Max Chilton Marussia-Cosworth 53  +2 kola
- Kimi Räikkönen Lotus-Renault +54 kol
Další článek: Ecclestone vyjádřil lítost nad situací Räikkönena

16. září | V Turecku prodali během šesti hodin 40 tisíc lístků ze 100 tisíc plánovaných. Není divu, lístek stojí 30 tureckých lir (cca 90 Kč).
16. září | Hamilton měl při restartu problém s brzdami, ze kterých se kouřilo a dokonce vyšlehl plamen. Tým uvedl, že to bylo způsobené nižším chlazením brzd kvůli profilu okruhu.

24 hodin Le Mans

Čtvrtek 17. září 2020
1. trénink 10.00–13.00
2. trénink 14.00–17.00 (ES2)
Kvalifikace 17.15–18.00 (ES2)
3. tréninik 20.00–00.00 (ES1)
Pátek 18. září 2020
4. trénink 10.00–11.00 (ES1)
Hyperpole 11.30–12.00 (ES1)
Sobota 19. září 2020
Warm-up 10.30-10:45 (ES1)
Start závodu 14.30 (ES1)