Vettel si díky vítězství ve Spa hlasitě řekl o čtvrtý titul!

Druhý dojel Alonso, kterému stejná pozice opět patří i v celkovém pořadí v šampionátu. Oba piloty na stupních vítězů doprovodil kvalifikační vítěz Lewis Hamilton
Vettel si díky vítězství ve Spa hlasitě řekl o čtvrtý titul!

A máme po čekání! Takřka nekonečná povinná letní přestávka byla rázně utnuta Velkou cenou Belgie. Trať Spa-Francorchamps zřejmě není nutné představovat. Jedná se o nejdelší okruh v seriálu a v současném jezdeckém poli zřejmě neexistuje nikdo, kdo by na velmi rychlé a technicky náročné trati nejezdil rád. Mikroklima na úpatí Arden se nezřídka postará o pořádné drama, o čemž jsme se přesvědčili už ve včerejší kvalifikaci.

Tu ovládl Lewis Hamilton. Pilot Mercedesu je v kvalifikačních bojích v poslední době jen těžko k poražení – považme, byl to právě on, kdo vyhrál poslední čtyři pole position! Že ale nebude mít situaci jednoduchou, napověděly další výsledky – do první řady se totiž vedle něho postavil lídr šampionátu Sebastian Vettel. Třetí nejrychlejší byl v sobotu Mark Webber.

Čtvrtou pozici si v deštivé kvalifikaci vybojoval Nico Rosberg. Páté místo obsadil Paul di Resta, přičemž to dlouho vypadalo, že napodobí počin Giancarla Fisichelly, který za dob svého působení u Force Indie belgickou kvalifikaci vyhrál v sezoně 2009. Šestou pozici si vysloužil Jenson Button.

Piloti týmů Lotus a Ferrari byli rychlí na suché trati, mokro jim naopak nesedlo. Romain Grosjean byl na roštu sedmý, Kimi Räikkönen osmý, Fernando Alonso devátý a Felipe Massa desátý.

Vzhledem k tomu, že kvalifikace byla mokrá, si zmiňovaní piloti mohli volně zvolit, na jaké sadě pneumatik nastoupí do závodu. Celá první desítka zvolila středně tvrdou směs Pirelli P Zero Bílá. Start tedy proběhl na zcela suché vozovce, ovšem nebezpečí dalších dešťů nemohlo být vyloučeno.

Hamilton si pohlídal vedení, ale Sebastian Vettel měl co dělat, aby za sebou udržel Rosberga. Skvěle odstartoval také Button, který poskočil až na čtvrtou příčku. Hned za rovinkou po Eau Rouge, v nájezdu do Les Combes, se ovšem Vettel dokázal propracovat před Hamiltona.

Pořadí na konci prvního kola bylo Vettel, Hamilton, Rosberg, Button, Alonso, Webber, di Resta, Hülkenberg, Grosjean a Räikkönen. Fin se ovšem vzápětí dostal před svého kolegu a tlačil na Hülkenberga.

Vettelovi se začátek závodu vydařil náramně a dařilo se mu ujíždět pronásledovatelům. Ve čtvrtém kole se Alonso bez problémů probojoval před Buttona na čtvrtou pozici. Jedno kolo poté totéž učinil Webber. Alonso to se svým atakem na špici myslel vážně, a dalším, kdo to odnesl, byl Nico Rosberg. Nic to ovšem neměnilo na faktu, že Vettel v té době mohl jet v klidu se stabilním náskokem na Hamiltona.

Sergio Pérez velice nevybíravě předjel Grosjeana, kterého vytlačil hodně na kraj obrubníku. Räikkönen se pro změnu už dlouhou dobu trápil za Hülkenberga. Posunout se před něho se zadařilo až v devátém kole. Pozornost si vysloužil kouř, který stoupal od Finova předního kola.

Již v desátém kole se v boxech zjevil Felipe Massa společně s Nicem Hülkenbergem. Brazilec se při návratu zpátky na trať dostal před jezdce Sauber, ale podle všeho si pomohl přejetím přes bílou čáru u výjezdu z pitlane.

Ve dvanáctém kole byla Pérezovi udělena penalizace projetím boxové uličky za příliš agresivní předjížděcí manévr, kdy Grosjeana vyjel mimo trať. V boxech se mezitím zjevovalo čím dál více jezdců, včetně Hamiltona. Ten v šikaně Bus Stop předjel Grosjeana jedoucího na starších gumách, ovšem pilot Lotusu nechtěl prodat svou kůži lacino a s pomocí DRS se dostal zpět před Hamiltona.

Hamilton na souboje s Grosjeanem doplatil tím, že jeho náskok na Alonsa se povážlivě ztenčil. Španěl byl při chuti a nepozorného Hamiltona předjel v zatáčce La Source. Hamilton se chtěl pomstít za Eau Rouge, ale ani se zapnutým DRS se mu nepodařilo přesprintovat Alonsovo ferrari.

Vettel se po svém pitstopu dostal záhy na první pozici. Šestadvacetiletý blonďák si zřejmě brzy povšiml Alonsovy rychlosti a poodjel o další čtyři desetiny sekundy. Button z druhého místa zastavil v boxech v osmnáctém kole a nasadil tvrdou směs. Očividně tak vsadil na jinou strategii než většina pilotů z bodovaných pozic.

V době kolem poloviny závodu byla situace na čele stabilní – Vettel vedl s téměř devítivteřinovým náskokem před Alonsem, třetí místo si pro změnu hlídal Hamilton. Na dalších místech už to tak jasné nebylo a na velký útok na Massu se chystal Räikkönen.

Z plánovaného boje ale sešlo a Räikkönen byl nucen odstoupit. Problém s brzdami už neumožnil lotusu pokračovat v jízdě. Další drama vzniklo v souboji Maldonada, Gutiérreze a obou jezdců Force Indie. Maldonado nezvládl manévr v závěrečné šikaně a srazil se s Paulem di Restou. Maldonado si nechal vyměnit nos vozu a mohl pokračovat v jízdě, pro di Restu to však byla konečná.

Alonso uspíšil druhý pit stop, snad v očekávání druhého výjezdu safety caru. Podle všeho ale zpomalovací fáze nebyla nutná, neboť trosky obou vybouraných vozů nepředstavovaly bezprostřední nebezpečí. Vettel zastavil chvíli poté a vedení si s přehledem uhájil.

Ve třiatřicátém kole přišla další penalizace. Ne ovšem pro Maldonada, nýbrž pro Maxe Chiltona, který údajně ignoroval modré vlajky. V poslední čtvrtině závodu se Button rozhodl pozměnit plány a do boxů zajel i podruhé. Kvůli tomu vypadl z bojů o stupně vítězů, na které se provizorně vrátil opět Hamilton.

Nakonec došlo i na Maldonada, který byl odměněn penalizací 10 sekund stop and go. Později dostal mírnější trest rovněž Gutiérrez.

Vettelovi už nikdo vítězství nedokázal vzít. Alonso udělal maximum, ale i s druhým místem narostla jeho ztráta na vedení v šampionátu. Těšit ho mohlo alespoň to, že se vrátil na druhé místo v celkovém pořadí. Třetím pilotem v cíli byl dnes Hamilton. Zbytek bodů si rozdělili Rosberg, Webber, Button, Massa, Grosjean, Sutil a Ricciardo. Klasifikováni nebyli pouze di Resta, Räikkönen a Pic. 

Příštím závodem bude Velká cena Itálie na dalším legendárním okruhu, kterým je superrychlá Monza. Na té se budou nejrychlejší závodní stroje planety prohánět o víkendu od šestého do osmého září.

Fotogalerie (122 obrázků)

GP Belgie 2013 - neděle

Velká cena Belgie - výsledky závodu

P. Jezdec Tým Kola Ztráta
1 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 44 vítěz
2 Fernando Alonso Ferrari 44 +16.8 s
3 Lewis Hamilton Mercedes 44 +27.7 s
4 Nico Rosberg Mercedes 44 +29.8 s
5 Mark Webber Red Bull Racing-Renault 44 +33.8 s
6 Jenson Button McLaren-Mercedes 44 +40.7 s
7 Felipe Massa Ferrari 44 +53.9 s
8 Romain Grosjean Lotus-Renault 44 +55.8 s
9 Adrian Sutil Force India-Mercedes 44 +69.5 s
10 Daniel Ricciardo STR-Ferrari 44 +73.4 s
11 Sergio Pérez McLaren-Mercedes 44 +81.9 s
12 Jean-Éric Vergne STR-Ferrari 44 +86.7 s
13 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari 44 +88.2 s
14 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari 44 +1 kolo
15 Valtteri Bottas Williams-Renault 44 +1 kolo
16 Giedo van der Garde Caterham-Renault 43 +1 kolo
17 Pastor Maldonado Williams-Renault 43 +1 kolo
18 Jules Bianchi Marussia-Cosworth 43 +1 kolo
19 Max Chilton Marussia-Cosworth 42 +2 kola
- Paul di Resta Force India-Mercedes 26 +18 kol
- Kimi Räikkönen Lotus-Renault 25 +19 kol
- Charles Pic Caterham-Renault 8 +36 kol
Další článek: Forma Mercedesu nijak neovlivní přípravy na rok 2014

9:11 | Mika Häkkinen dnes slaví 52. narozeniny.
27. září | Nezapomeňte, že závod dnes začíná už ve 13:10.
27. září | Nehoda ve F2, která po osmi kolech ukončila závod. Jezdci jsou ok... odkaz

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink Bottas (1:34.923)
2. trénink Bottas (1:33.519)
Sobota 26. září 2020
3. trénink Hamilton (1:33.279)
Kvalifikace Hamilton (1:31.304)
Neděle 27. září 2020
Závod Bottas