Vettel přetavil pole position ve vítězství a je lídrem šampionátu!

Vettel přetavil pole position ve vítězství a je lídrem šampionátu!

Vettel se po vypjatém a emotivním souboji s Markem Webberem dokázal vrátit na vrchol. Red Bull může slavit double. Třetí dojel Lewis Hamilton z týmu Mercedes.

Závody na Sepangu jsou pro piloty i jejich vozy peklem. Všeobecně se Velká cena Malajsie považuje za fyzicky nejnáročnější závod roku. Kombinace vysokých teplot a vlhkosti vzduchu činí z pobytu za volantem nesmírně vyčerpávající zážitek. V průběhu závodu zde piloti ztratí více tekutin než kdekoliv jinde. 

Závodníci formule 1 jsou však na malajské počasí po fyzické stránce připraveni na jedničku. Nikdy si však nemohou být stoprocentně jistí tím, že jim svatý Petr na trati poblíž Kuala Lumpur nepřipraví přívalový déšť, který kroužení na trati přetvoří v boj o přežití.

Jako lídr šampionátu do Malajsie přijel Fin Kimi Räikkönen, který i díky vynikající práci s pneumatikami v Melbourne přelstil soupeře v čele s Fernandem Alonsem a Sebastianem Vettelem.

Kvalifikace na dnešní závod byla – jak jinak – do velké míry ovlivněna počasím. Zejména tedy její třetí a poslední část, ve které začalo pršet. Nejlépe se v chaotické situaci zorientoval Sebastian Vettel, který svůj poslední pokus suverénně proměnil v pole position. První místo mu připadlo s téměř vteřinovým náskokem. Po dlouhých několika letech se do první řady probojoval Felipe Massa z týmu Ferrari. Pro Brazilce to byl tuplovaně dobrý výsledek, neboť zároveň už počtvrté za sebou v kvalifikaci porazil svého kolegu Fernanda Alonsa.

Právě španělský pilot se kvalifikoval jako třetí. Na solidní čtvrté místo se dostal Lewis Hamilton. Zbytek první desítky měl podobu Webber, Rosberg, Räikkönen, Button, Sutil a Pérez. Kimi Räikkönen byl však po kvalifikaci penalizován za údajné blokování Nica Rosberga a spadl až na desátou příčku. Jezdci týmu McLaren avizovali, že ačkoliv o místa nejvyšší v Malajsii bojovat nebudou, oproti Austrálii cítí jistý posun správným směrem.

Nedlouho před závodem bylo jasno – i tentokrát do hry promluví déšť. Ricciardo, Gutiérrez a Bottas se při cestě na rošt dokonce dostali mimo trať a mírně si poškodili své vozy. Pastor Maldonado si musel nechat vyměnit motor, a stal se tak v tomto ohledu prvním postiženým v sezoně.

Pirelli do Malajsie přivezlo dvě nejtvrdší směsi do sucha – bílé středně tvrdé a oranžové tvrdé pneu. Dále byly k dispozici rovněž pneu do nevlídného počasí, a to přechodné a plně mokré sady pneumatik Cinturato. Očekávalo se, že většina jezdců bude startovat právě na přechodném obutí. Zároveň bylo pravděpodobné, že pokud se déšť nevrátí, piloti rychle přezují na slicky.

Skvěle vystartovali oba piloti Red Bullu! Fernando Alonso se odlepil rovněž výborně, nicméně při snaze o předjetí Vettela si poškodil své přední křídlo. Na konci prvního kola bylo pořadí Vettel, Alonso, Webber. V nájezdu do druhého kola nicméně došlo ke sportovní tragédii, Webber předjížděl Alonsa, který přišel i o zbytky křídla a ze závodu se musel poroučet! Pro loňského vicemistra světa tak jubilejní dvoustý závod dopadl nejhůře, jak jen mohl. Red Bull tak měl otevřenou cestu k zisku doublu.

Button s Rosbergem ve třetím kole předváděli působivou bitvu o čtvrté místo.  V šestém kole zamířil Sebastian Vettel do boxů a nechal si nasadit bílé slicky. Brzy ho následoval Felipe Massa. Trať nicméně byla stále poměrně výrazně vlhká, a tak úřadujícímu mistru světa chvíli trvalo, než chytil rytmus. Jakmile byly pneumatiky dostatečně zahřáté, byl výrazně rychlejší než soupeři.

Problémy nastaly u Force Indie, která měla v plánu obsloužit oba piloty hned za sebou, zadní levá pneumatika na jednom z vozu nicméně dlouho nešla uvolnit. Mark Webber se rozhodl nenásledovat svého kolegu a na trati zůstával s drážkovanými pneumatikami, nicméně jen po dvě další kola. Kuriózní situace potkala také Lewise Hamiltona, který si zřejmě vzpomněl na své roky u McLarenu a nejprve zastavil u mechaniků týmu z Wokingu. Když si uvědomil svou chybu, přepravil se už správně ke stání Mercedesu.

V boxové uličce do sebe narazili Ricciardo a Pic. V desátém kole vedl Mark Webber (tvrdá směs) před Vettelem (střední) a Hamiltonem (rovněž střední směs). Webber byl údajně v porovnání s Vettelem tvrdší k pneumatikám, proto sáhl po nejtvrdší dostupné sadě. Hamilton byl nicméně ze špičky v danou chvíli vůbec nejrychlejší.

Pastor Maldonado si ve čtrnáctém kole poškodil vůz a pouze s polovinou předního křídla se snažil probít do boxů. O zajímavý souboj se starali také Pérez s Räikkönenem, kteří jeli na deváté, respektive desáté pozici. Na cílové rovince se Finovi podařilo využít DRS a poměrně komfortně se propracoval před soupeře z Mexika.

Velmi rychlými koly se předváděl také Nico Rosberg, ve třetině závodu byl dokonce nejrychlejším jezdcem na trati. Mark Webber ve dvacátém kole zajel podruhé do boxů a do vedení se tak znovu dostal Vettel. V této části závodu nabíraly rychlost oba lotusy. Force India měla s výměnou pneu problémy i podruhé.

Vettel se po absolvování druhého pitstopu zařadil opět na druhé místo. Pořadí na čele tedy bylo stabilní, tj. Webber, Vettel, Hamilton, Rosberg. Trable Force Indie nebraly konce. Vettelovi nicméně sedly pneumatiky mnohem lépe a záhy byl přilepen na zadním spoileru svého kolegy. Vettelovi se za Webberem pranic nelíbilo a svou nespokojenost s nastalou situací jasně vyjádřil týmu skrze rádiovou komunikaci. Red Bull Vettela uklidňoval, že v polovině závodu situace ještě zdaleka není beznadějná.

V kole číslo 31 přišel důležitý okamžik – Hamilton zamířil do boxů. I tak ovšem musel Vettel sledovat svá zpětná zrcátka, neboť velmi chrabře se ho držel také Nico Rosberg. Vettel se rozhodl soupeře přelstít tím, že na trati setrval déle než další piloti ze špičky. Ve 33. kole přezul na tvrdou směs, ovšem na trať se vrátil až za Hamiltonem! Ve vedení závodu byl v té době jezdec, kterého bychom v současné době na prvním místě příliš nečekali, a to Jenson Button, jemuž se vyplácela šetrnost k pneumatikám.

Pilot McLarenu se ovšem musel bránit tlaku ze strany Webbera. V první dvojzatáčce se nicméně Australanovi podařilo dostat se před Buttona, který na konci dalšího kola přeci jen musel zajet k mechanikům pro čerstvý set tvrdých pneu. Z boxů už však nevyjel! Zřejmě špatně utažené pravé přední kolo přistřihla Buttonovi křídla. Mechanikům se sice podařilo vrátit Buttona zpátky na trať, avšak s obrovskou ztrátou.

Webber jel celkem v klidu na prvním místě, ovšem na druhé a čtvrté pozici nic nebylo jasné. Vettel se stále držel v sendviči pilotů Mercedesu. Vettel pak nicméně využil DRS a Hamiltona předjel. Skoro nekonečný souboj mezi Räikkönenem s Hülkenbergem dopadl lépe pro Räikkönena, kterému se vůbec nezamlouvalo chování pilota Sauberu.

Hamilton byl v boxech znovu ve 42. kole, jeho starší pneumatiky již zřejmě nebyly v takovém stavu, který by mu zajistil boj o příčky nejvyšší. Vettel začínal stahovat ztrátu na Webbera. V krátkém sledu za sebou se ovšem v pitlane zjevil i on společně s Rosbergem. Pirelli mělo zaděláno na další vlnu kritiky v souvislosti s rychlou degradací pneumatik – většina jezdců totiž byla v boxech celkem čtyřikrát. Vettel se na trať vrátil jen velice těsně za Webberem a dělal vše pro to, aby vybojoval vítězství! Sázka na strategii tedy nestačila, muselo se rozhodnout na trati. Vettel si dokonce od týmu z boxové zídky musel vyslechnout pokyny, aby se uklidnil.

Soubojům však stále nebyl konec. Soupeřili spolu ovšem i jezdci Mercedesu, byť ne tak na krev, jako tomu bylo u jezdců rudých býků. Ve 46. kole se však Vettelův cíl konečně podařilo naplnit – předjel srdnatého Webbera a brána k vítězství tak byla otevřena dokořán.

Maldonado se ve 47. kole dostal mimo trať, a už se z kačírku nedokázal vyhrabat zpět na dráhu. Bitva mezi Räikkönenem a Pérezem stále nebyla rozhodnuta – ve hře byly body za šesté místo. Räikkönen nicméně dokázal využít DRS a Péreze poměrně bez problémů dokázal předjet. Pérezova rozhození dokázal využít také Massa, jenž nedlouho poté překonal rovněž lotus Kimiho Räikkönena.

Jenson Button dvě kola před cílem zřejmě z taktických důvodů odstoupil ze závodu. Mercedes i Red Bull nařídily svým jezdcům, ať už se nepouští do soubojů. O pořadí na stupních vítězů tak bylo v podstatě rozhodnuto. Nevídaná věc se přihodila Pérezovi, který do boxů na poslední zastávku zajel v předposledním kole závodu.

Sebastian Vettel si dojel pro své první vítězství v sezoně, druhý dojel Mark Webber a třetí Lewis Hamilton! Zbytek bodů si rozdělili Rosberg, Massa, Grosjean, Räikkönen, Hülkenberg, Pérez a Vergne. Ve vedení šampionátu je nyní Sebastian Vettel (40 bodů), druhý se drží Kimi Räikkönen (31 b.), třetí Mark Webber (26 b.), čtvrtý Lewis Hamilton (25 b.) a pátý Felipe Massa (22 b.). Další pořadí má podobu Alonso (18 b.), Rosberg (12 b.), Grosjean (9 b.), Sutil (6 b.), di Resta (4 b.), Hülkenberg (4 b.), Pérez (2 b.), Button (2 b.), Vergne (1 b.). V boji o Pohár konstruktérů jasně vede Red Bull.

Příští závod nás čeká až za tři týdny, pojede se v Číně.

Fotogalerie (127 obrázků)

[MODXGalleryRef : 35365]

Výsledky Velké cena Malajsie

P. Jezdec Tým Kola Odstup
1 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 56 vítěz
2 Mark Webber Red Bull Racing-Renault 56 +4.2 s
3 Lewis Hamilton Mercedes 56 +12.1 s
4 Nico Rosberg Mercedes 56 +12.6 s
5 Felipe Massa Ferrari 56 +25.6 s
6 Romain Grosjean Lotus-Renault 56 +35.5 s
7 Kimi Räikkönen Lotus-Renault 56 +48.4 s
8 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari 56 +53.0 s
9 Sergio Pérez McLaren-Mercedes 56 +72.3 s
10 Jean-Eric Vergne STR-Ferrari 56 +87.1 s
11 Valtteri Bottas Williams-Renault 56 +88.6 s
12 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari 55 +1 kolo
13 Jules Bianchi Marussia-Cosworth 55 +1 kolo
14 Charles Pic Caterham-Renault 55 +1 kolo
15 Giedo van der Garde Caterham-Renault 55 +1 kolo
16 Max Chilton Marussia-Cosworth 54 +2 kola
17 Jenson Button McLaren-Mercedes 53 +3 kola
18 Daniel Ricciardo STR-Ferrari 51 +5 kol
- Pastor Maldonado Williams-Renault 45 +11 kol
- Adrian Sutil Force India-Mercedes 27 +29 kol
- Paul di Resta Force India-Mercedes 22 +34 kol
- Fernando Alonso Ferrari 1 +55 kol

Doporučujeme

Články odjinud