Vettel na tiskovce: Alespoň budete mít o čem psát!

Vettel na tiskovce: Alespoň budete mít o čem psát!

Přinášíme vám výběr zajímavých otázek a odpovědí, které padly v pozávodní tiskové konferenci, které se účastnili tři dnešní nejúspěšnější piloti.

Takto hutnou atmosféru na tiskových konferencích nezažíváme každý den. Všichni tři piloti, tedy Vettel, Webber i Hamilton, museli čelit pichlavým, avšak nikterak nepochopitelným otázkám. Sebastian Vettel byl například hned dvakrát dotázán, zda by byl ochoten v průběhu sezony Webberovi vítězství vrátit.

Peter Windsor - F1 Racing: "Sebastiane, řekl jste, že se omlouváte. Šel byste až tak daleko - a to vám nechci vkládat žádné fráze do úst - že teď Markovi jedno vítězství dlužíte?"

SV: "Před chvilkou jsme teprve vylezli z aut. Určitě si s ním budu chtít později promluvit osobně, až tu všichni nebudete. Jak jsem řekl, nechtěl jsem to rozhodnutí ignorovat, je to věc, která se v průběhu sezony probírá velmi často a ano, měl jsem se zachovat lépe."

Podobná otázka zazněla jen o několik minut později:

Ann Giuntini - L'Equipe: "Víme, že jste všichni velcí soupeři a nepřísluší nám vaše chování příliš soudit. Chci se jen zeptat, kdyby nastaly ty správné okolnosti, byl byste ochoten nabídnout Markovi vítězství? Nemyslím na konci sezony, kdy budete mistrem světa, ale třeba v jejím průběhu? V situaci, kdy spolu budete soupeřit a Mark pojede za vámi?

SV: "Myslím, že tuto otázku už jsme tu měli. Snad dokonce hned jako první. Je to něco, co si musíme pořádně promyslet. Mohu jen zopakovat, že jsem udělal chybu, a nejsem na to pyšný. Kdyby se tato situace opakovala, už bych to neudělal. Ale ano, je to každopádně něco, co si budeme a měli bychom si pamatovat."

Všichni jezdci také museli čelit několika dotazům, jak se má na průběh dnešního závodu dívat běžný fanoušek. Týmová režie je obecně u fanoušků velmi nepopulární, v minulosti byla navíc po poměrně dlouhou dobu zakázána.

Michael Schmidt - Auto, Motor und Sport: "Otázka pro všechny tři. Rozumím technickým důvodům, proč je potřeba, aby se ke konci zvolnilo tempo a proč se setkáváme s týmovou režií, nicméně skutečně je to cena, kterou musí fanoušek platit? Všichni byli u vytržení ze souboje mezi Markem a Sebem a naopak zklamáním bylo, že Rosberg nemohl útočit na vás, Lewisi.

MW: "Jsem velký sportovní fanoušek a myslím si, že všichni chceme, aby se jelo až do konce naplno. Je velmi neobvyklé mít na konci závodu oba vozy takto blízko sebe. Myslím, že stanovisko týmu je takové, že... no, zkrátka už jsme to řešili v týmu mnohokrát. Situace je teď s ohledem na budoucnost jiná, ale... jo, je to prostě součástí formule 1. Představte si, že máte 500 zaměstnanců, a najednou se stane to, že Mark Webber a Sebastian Vettel skončí v plotě. Jasně, Michael Schmidt může být happy, ale co tým, co my? Jasně, jsme profesionálové a jezdíme na nejvyšší úrovni. Krev se teď vaří a je to hodně na hraně, tým není ve snadné situaci. Mluví se o tom pořád dokola. Kdyby měl každý tým jen jednoho jezdce, takové problémy by se nemusely řešit. Pro některé stáje by to bylo ideální, ale když máte více vozů, je kontakt mezi kolegy tím nejčernějším scénářem."

SV: "Pokud mám zhodnotit svůj závod, musím říct, že jsem se před koncem cítil lépe, měl jsem nové pneumatiky, směs, která dnes fungovala o něco lépe. Dnes se závodí úplně jinak než v minulosti, je to dokonce velký rozdíl i proti minulému roku. Je to dost extrémní, jen se staráte o gumy a jedete do neznáma. Myslím, že i v televizi jste určitě viděli, kolik gumy z pneumatik odlétává a jak se s tím trápíme. V důsledku toho se ještě více bojíte defektu. Všichni bychom měli rádi odolnější pneumatiky, na kterých by se dalo jezdit naplno. Zároveň je mi ale jasné, že k podobným situacím může dojít bez ohledu na to, jaké pneumatiky máte zrovna nasazené. Jak už řekl Mark, máme vůči týmu jistou zodpovědnost. Stavíme na práci mnoha lidí v továrně a měli bychom brát v úvahu, že tým má dva vozy."

LH: "Souhlasím s tím, že na těchto pneumatikách je to vážně těžké. Hlavně dneska jsem měl plné ruce práce, abych je udržel při životě. Musel jsem poměrně brzy v závodě začít šetřit palivo. Tyhle pneumatiky jsou prostě... zkrátka to není zábava, závod jsem si nemohl užít. Není to jako v dobách, kdy jste mohl jet naplno po celý stint. To ještě pneumatiky něco vydržely. Teď je to podobné, jako kdyby vám někdo dal sto dolarů a řekl vám, na jak dlouho s nimi musíte vystačit. Závodění je teď hodně jiné. Je to více strategie než závodění jako takové."

Ke stížnostem kolem pneumatik se přidal také Mark Webber, podle kterého je stav, kdy jezdci jedou na plný plyn jen v situacích, jaká nastala mezi ním a Vettelem, nešťastnou pro formuli 1. Podle Australana by mělo být zajištěno, aby se mohlo závodit bez omezení, což je prý důležité i pro mladé jezdce v nižších kategoriích. Mohli by dostávat špatný příklad.

Livio Oricchio - O Estado de Sao Paulo: "Otázka pro všechny jezdce. Co si myslíte, že si jezdci formule 1 pomyslí, až uslyší, nebo si přečtou vyjádření typu "je mi líto, že jsem vyhrál, na mém místě by měl být druhý" nebo "je mi líto, že tu sedím, místo mě jste se měli dotazovat mého kolegy"?

SV: "Myslím si, že pro vás je to skvělé. Alespoň budete mít hodně o čem psát. Do příštího závodu zbývá nějaký ten čas, takže je to pro vás dobré. Určitě se nebudete nudit. Nejsem si jist, že bych říkal to, co citujete. Nelituji toho, že jsem vyhrál, podle mě jsme oba odjeli velmi dobrý závod, ale vyhrát měl Mark. Mohu jen opakovat, že jsem se dopustil chyby. Lidé si mohou myslet, co chtějí, každý si vymyslí vlastní verzi toho, co se stalo, ale pravdou je, že jsem si až do chvíle, kdy jsem si sundal helmu neuvědomoval, čeho jsem se vlastně dopustil. To je mi líto. Určitě se to budu snažit nějak napravit, začnu tím, že to dole pořádně vysvětlím."

MW: "Jak říkám, jsem velký fanoušek sportu, a velcí fanoušci rádi sní o perfektním světě. Chceme, aby to bylo průzračně čisté, aby to bylo takové, jak chceme, ať už jde o fotbal, box, cyklistiku nebo cokoliv jiného. Toužíme po tom, aby to tak bylo. Zároveň je ale takový sen do jisté míry naivní. Nejsem v tom výjimkou a stejné to tak budou mít i někteří naši fanoušci. Není možné dokonale porozumět všemu. Stejné to je třeba u mě při sledování zápasu Ligy mistrů. Někdy některým věcem prostě nemůžete úplně rozumět kvůli snílkovskému pohledu na daný sport."

LH: "Nemám nic, co bych k tomu řekl."

Sebastian Vettel se nepřekvapivě nevyhnul dotazu, jak je možné, že jeho předjetí Webbera nebylo úmyslné, když to byl přeci jen on, kdo točil volantem a šlapal na pedály. Pro připomenutí, krátce po závodě se Vettel Webberovi omlouval s tím, že neměl v úmyslu ho předjet:

Matt Coch - pitpass.com: "Sebastiane, říkáte, že jste týmové příkazy neignoroval schválně. Předpokládám ale, že manévr na Marka musel být promyšlený. Zajímalo by mě tedy, jak můžete říkat, že manévr nebyl úmyslný, když dění na trati svědčilo o opaku?"

SV: "Řekl bych, že nejsem v úplně jednoduché situaci. Je očividné, že jsem teď černou ovcí. Samozřejmě jsem se do této pozice dostal sám. Vše, co můžu říci, je to, že se Markovi omlouvám. Těžko se mi to teď, chvíli po vystoupení z vozu, vysvětluje. Předjetí samotné bylo úmyslné, to samozřejmě, to jste sami viděli. Jinak bych se přeci ani nesnažil. Nebylo ale mým záměrem nařízení týmu ignorovat. Zkrátka jsem chyboval."

A jak si jezdci myslí, že se bude atmosféra v týmu vyvíjet dál?

Christopher Joseph - The Vancouver Sun: "Otázka pro Marka a Lewise. Formule 1 je týmový sport a dynamika v týmu je důležitá. Budete se nějak snažit, aby vaše stáje šlapaly tak jako předtím?"

MW: "Myslím, že je na takové otázky příliš brzy. Je to strašně čerstvé. Potřebujeme se teprve dohodnout, jak to bude pokračovat dál. Bude se o tom rozhodovat tenhle týden. Budu surfovat v Austrálii a nebudu na mobilu, nebudu se v tom angažovat."

LH: "Těžko se mi vymýšlí odpověď, jak se můžeme posunout dopředu. Každopádně si promluvím s týmem a omluvím se Nicovi. Pustil bych ho před sebe, kdyby se v budoucnu situace opakovala? Zřejmě ano."

Dnes to nebylo poprvé, co mezi jezdci Red Bullu vzniklo napětí. Jak moc je vlastně Mark Webber situací frustrován? Chce vůbec v takové situaci u týmu zůstat?

Ian Parkes - Press Association: "Marku, jak už bylo řečeno, emoce jsou velmi čerstvé. Chci se vás zeptat, zda přijímáte Sebovu omluvu? Dále by mne zajímalo, zda vám situace, kdy váš parťák ignoruje rozkazy týmu, nevhání do hlavy myšlenky, že byste byl rád v jiném týmu, případně dokonce mimo formuli 1?"

MW: "Moje myšlenky v posledních patnácti kolech? To jsem myslel opravdu na hodně věcí. Ano ano, vážně na spooooustu."

Incident mezi Webberem a Vettelem některým pamětníkům dokonce trochu připomínal Velkou cenu San Marina 1982. Tehdy Pironi v posledním kole předjel Villeneuva, který měl za to, že rozkaz Ferrari o šetření paliva znamenal, že by piloti měli držet své pozice. Oba jezdci spolu už nepromluvili, Gilles Villeneuve o dva týdny tragicky zahynul.

Dan Knutson - Auto Action: "Znovu dotaz na Vettela. Uvědomujete si, že v minulosti k podobným věcem docházelo mezi Prostem a Sennou či Pironim a Villeneuvem a že pokud by se situaci nepodařilo nějak vyříkat, může to zasáhnout celý tým?

SV: "No, hoši, myslím, že jsme vám na stůl naservírovali pořádnou hostinu. Řekl bych, že je to mezi Markem a mnou. V minulosti se už stalo, že jsme se nepohodli, nikdy to sice nebylo jako teď, ale i tehdy se o našem vztahu hodně psalo. Myslím, že náš vztah je velmi profesionální, bezproblémový. Nejsme nejlepší přátelé, ono je to mezi piloty obecně těžké. Myslím si ale, že se s Markem vzájemně respektujeme. Pamatuji si situace, kdy se někteří lidé o Markovi a jeho kariéře vyjadřovali neuctivě. Samozřejmě se snažím uvědomovat si, co všechno dokázal, nejen ve formuli 1, ale i dříve. Respektuji ho jako závodníka. Někdy si to neděláme jednoduché, jak jste mohli vidět dnes. Bojujeme spolu ale na každém závodě, pro atmosféru v týmu to sice není ideální, ale podle mého jsme v minulosti dokázali spolupracovat velmi dobře. Možná si myslíte, že mluvím hloupě, jelikož v posledních třech letech jsem tahal za delší konec provazu. Pravdou ale je, že to mezi námi bylo vždy těsné. Nejsem hrdý na to, co jsem dnes udělal. Kdybych měl tu příležitost to změnit, udělal bych to, ale to už nejde. Už to nezměním. Třeba se v budoucnu ukáže situace, kdy to budu moci nějak napravit. Opět si o tom ale budeme muset s Markem a týmem popovídat."

Zdá se, že Velká cena Číny by pro zainteresované piloty mohla být vysvobozením. Další akce by snížila nahromaděný tlak. Negativum ovšem je, že v Šanghaji se pojede až za tři týdny. 

Doporučujeme

Články odjinud