Vettel je zaslouženým šampionem

Vettel je zaslouženým šampionem

Sezona 2010 byla dlouhá a náročná. Každý z kandidátů na titul byl jednou dole, jednou nahoře. Nakonec se ovšem radoval ten nejlepší.

Řekl jsem to po Grand Prix Abú Zabí i Davidovi Coulthardovi. Ten se ale trochu zdráhal se mnou souhlasit a tvrdil, že Fernando Alonso se vyšvihl do pozice favorita, aniž by měl k dispozici nejlepší techniku. To je rozhodně silný argument. Nakonec jsme se však shodli, že právě Vettel byl nejlepším pilotem sezony.

Jeho deset pole position, skvělá rychlost v závodech a pět vítězství budiž důkazem jeho schopností. Navíc, nebýt poruchy motoru v Koreji, vyhrál by poslední čtyři závody. Nebýt ale famózního výkonu Alonsa v Singapuru, mohlo to být vítězství šest. A právě proto je dnes Vettel mistrem světa.

Strohá statistika hovoří o tom, že triumfoval nejrychlejší muž v nejrychlejším voze. Muž se stále chlapeckým vzezřením, což bylo obzvlášť patrné v okamžiku, kdy se na stupních vítězů s obtížemi bránil slzám. Jeho otec Norbert se po závodě s trofejí v ruce ukázal před kamerami BBC. Jsou velmi skromná rodina, milá a přístupná.

Vettel poprvé usedl do motokáry ve třech letech. Vyhrál formuli BMW a v roce 2006 skončil v evropské formuli 3 druhý za Paulem di Restou, současným testovacím pilotem Force Indie. Působivé výkony v pátečních trénincích v roce 2007, kdy mu dal šanci tým BMW, přinesly zájem ze strany několika týmů. Toro Rosso s ním podepsalo smlouvu pro sezonu 2008.

Pamatuji si na jedno interview, které jsem s ním dělal v Monze, před jeho ohromujícím prvním vítězstvím. Byl velice výmluvný a snažil se správně se vyjádřit, ač se musel spoléhat na svou "motoristickou" angličtinu. Na konci rozhovoru zvlášť poděkoval režisérovi, kameramanovi i zvukařovi. Byli z toho doslova vykolejení. Nesmí se podceňovat, jak rychle se podobné zprávy paddockem šíří.

Vettel je v poslední době jediným pilotem, který pravidelně večeří s Berniem Ecclestonem. Je mazaný a, ačkoliv jsem neměl šanci to vidět na vlastní oči, zároveň dokáže také být velmi tvrdý, když za zavřenými dveřmi konzultuje se svým týmem.

V Abú Zabí mu všechno vyšlo. Získal pole position s náskokem 0,031 vteřiny před Hamiltonem. Mark Webber skončil až pátý. Oba dva se na start postavili s křehkými superměkkými pneumatikami, které měly odkrouženo o něco více než sady soupeřů. Na startu byly silné oba vozy McLarenu. Vettel musel brzdit velmi pozdě, aby se pod něho Hamilton neprosmýkl.

Agresivně zavřel zatáčku, přičemž se záď jeho vozu dostala do lehkého smyku, což nejspíše zabránilo tomu, aby došlo ke kontaktu s Hamiltonovým předním křídlem. Ve velmi podobné situace v Silverstonu došlo k defektu pneumatiky. Vettel byl tedy ve vedení, ovšem Alonso se propadl za Buttona. Webber zůstal pátý. Při kolizi Michaela Schumachera a Vitantonia Liuzziho mi běhal mráz po zádech, když jsem pomyslel na možné důsledky.

Na trať bezpodmínečně musel safety car. To znamenalo úlevu pro Vettelovy pneumatiky. Safety car v sezoně na trať vyrazil dvacetkrát. Bern Mayländer, který ho řídí, na čele odkroužil 88 kol. To ho řadí na šesté místo v největším počtu kol ve vedení. Na kontě jich má jen o sedm méně než Hamilton, který vyhrál tři závody.

Důležitý moment přišel, když Vitalij Petrov a Nico Rosberg zajeli do boxů pro tvrdší směs pneumatik. Podařilo se jim pohodlně se zařadit do fronty za zpomalovacím vozem. Petrovův kolega Robert Kubica startoval z jedenáctého místa a měl v plánu zůstat na trati déle, neboť do závodu vyrazil s tvrdší směsí.

Po restartu Webber ťukl do bariéry ve dvacáté zatáčce. Posléze mu rychle odcházely zadní pneumatiky. Zajel do boxů a jeho rychlost se hned zlepšila. Ferrari do boxů povolalo Massu a poté i Alonsa. Místo útočení se ovšem soustředilo na obranu. Špatně odhadlo provoz na trati. Vzhledem k tomu, že Vettel byl ve vedení, musel se Alonso bezpodmínečně dostat před Petrova a Rosberga. Ze závodů GP2 i z loňského roku ale víme, že tato trať předjíždění příliš nesvědčí.

Vettelovi také napomohlo to, že Hamilton se z boxů na trať vrátil za vláčkem vedeným Kubicou a uzavíraným Kobajašim. Vettelovi to umožnilo navýšit své vedení. McLaren se v případě Buttona snažil první stint co nejvíce prodloužit. Pneumatiky ale nebyly v dostatečně dobrém stavu a loňský mistr světa se propadl zpět za Hamiltona. Když Kubica také navštívil mechaniky, byla mezi Vettelem a Hamiltonem již jedenáctivteřinová mezera.

Alonso musel zbytek závodu strávit za působivě jedoucím Petrovem, který se nenechal zastrašit. Aby to měl Alonso ještě těžší, přes boxy se před něho dostal i Kubica. Alonso nakonec dojel sedmý. Frustrovaný Webber osmý. Alonso řekl, že si tuto sezonu užil ze všech nejvíc. To Renault, za který vyhrál dva tituly, nepotěšilo.

V závodě mu to vrátil. Tím, že oba vozy Renaultu dojely před Alonsem, byl zajištěn první titul pro Sebastiana Vettela, jehož vůz také pohání agregát Renaultu. Když Rosberg, jedoucí na čtvrtém místě, proťal cílovou pásku, mohli se u Red Bullu začít radovat. Pro rakouský tým to byl v jednom týdnu již druhý titul.

Ve 23 letech, čtyřech měsících a 11 dnech se Vettel stal nejmladším mistrem světa v historii. Lewise Hamiltona tak překonal o 166 dní. Nebesa v Abú Zabí jednoznačně stála při mladém německém závodníkovi. Složení na stupních vítězů bylo symbolické, když Vettela doplnili poslední dva mistři světa, Hamilton a Button. Přípravy na sezonu 2011 začínají už dnes.

 

Doporučujeme

Články odjinud