Vettel by se měl Leclerca obávat, řekl v Praze Gabriele Tarquini

Sedmapadesátiletý Gabriele Tarquini je bezesporu jednou z živoucích legend motoristického sportu. Rodák z italské Giulianovi působil na přelomu osmdesátých a devadesátých let ve formuli 1 a následně se po hlavě vrhnul do světa cestovních vozů, kde si vydobyl nemalé renomé.
Vettel by se měl Leclerca obávat, řekl v Praze Gabriele Tarquini

Tarquini má ve svém životopise starty v britském šampionátu cestovních vozů i ve slavné německé sérii DTM, titul mistra Evropy z roku 2003 a je světovým šampionem cestovních vozů FIA WTCC ze sezóny 2009.

V loňském roce se stal vítězem světového poháru WTCR a ani v pokročilém závodnickém věku na důchod rozhodně nemyslí.

S italským sympaťákem jsme se setkali v Praze před galavečerem Zlatý volant, kde byl Tarquini oceněn jako osobnost světového motorsportu. Během příjemného rozhovoru jsme probrali formuli 1, ale i jeho závodní budoucnost ve WTCR.

V současnosti se připravujete na novou sezónu WTCR (světový pohár cestovních vozů třídy TCR;, pozn. red.). Jak vidíte budoucnost této kategorie? Měla by TCR řídit spíše FIA nebo Marcello Lotti („duchovní otec“ kategorie TCR; pozn. red.)?

Současný šampionát WTCR je mixem Marcella Lottiho, Eurosportu a FIA a já myslím, že Marcello Lotti přišel s velmi dobrým nápadem na vytvoření nové kategorie levnějších cestovních vozů TCR. Téměř každý si je může koupit nebo pronajmout a začít závodit. WTCC (mistrovství světa cestovních vozů pořádané v sezónách 2005 až 2017; pozn. red.) bylo již téměř mrtvé, protože se ho vždy účastnily pouze dvě, tři až čtyři automobilky a jednalo se o velmi drahé závody. Byl tedy čas na změnu, začalo se od začátku, poskládalo se několik faktorů dohromady a minulý rok jsme tak měli první sezónu WTCR se skvělou startovní listinou, která bude letos ještě lepší díky jezdeckým superstar, které se do šampionátu chystají.

Co vy osobně očekáváte od nové sezóny WTCR?

S vozy Hyundai i30 TCR jsme byli již loni velmi silní a dostávali jsme mnoho penalizací podle systému Balance of Performance (BoP), protože jsme neustále patřili k nejrychlejším. V závěru sezóny však s námi již bojovaly i ostatní značky, stejně jsme ale mohli být pyšní na to, jak dobré auto jsme měli. V této kategorii závodů se však velmi těžko cokoliv předpovídá. Před posledním závodem loňské sezóny v Macau, pokud si dobře vzpomínám, mohlo pomýšlet na zisk titulu hned sedm jezdců, takže i díky aktualizovanému BoP má vždy šance na boj o čelní příčky širší skupina pilotů a značek.

Ve startovní listině šampionátu FIA WTCR pro rok 2019 figuruje nová čínská automobilka Lynk & Co, o jejíž závodní program se bude starat zkušený závodní tým Cyan Racing. Jezdeckou sestavu bude navíc tvořit hvězdná čtveřice Yann Ehrlacher, Andy Priaulx, Yvan Muller, Thed Björk, budou i díky tomu bojovat o vítězství již v debutové sezóně?

Ano, stejně jako Hyundai, který ve WTCR debutoval loni. V této sérii potřebujete zkušenosti především ze strany jezdců pro optimální nastavení vozu, který ve třídě TCR není příliš složitý. Očekávám, že budou silní od samého začátku sezóny a bude velmi těžké s nimi bojovat.

Sezóna 2019 vyvrcholí nočním závodem na okruhu v Sepangu, těšíte se na závodění v Malajsii za tmy?

Nebude to pro mě úplná novinka, protože již v časech WTCC jsme měli noční závody v Kataru. Já osobně raději vidím poslední závody sezóny v Sepangu, než v Macau, protože tam je to loterie a stát se může cokoliv.

Multi 21 byla Vettelova odveta, prozradil po letech Horner

Multi 21 byla Vettelova odveta, prozradil po letech Horner

V roce 2019 budete mít nového týmového kolegu v osobě Augusta Farfuse, který má mnoho zkušeností z DTM, vozů GT i z původního WTCC. Těšíte se na spolupráci s ním?

Velmi dobře ho znám, protože jsme bývali týmovými kolegy u Alfy Romeo (v sezóně 2005 ve WTCC u Alfy Romeo; pozn. red.). Byl jsem u toho, když Hyundai zvažoval jeho angažování, které jsem osobně podporoval, protože je velmi rychlý, talentovaný a zkušený. Bude perfektním týmovým kolegou ve velmi dobrém týmu.

Jak byste popsal svůj vztah s českým ředitelem závodů WTCR Miroslavem Bartošem?

Máme spolu velmi dobrý vztah, i když s ním občas nesouhlasím (směje se), protože oba máme jiný náhled na určitou věc. Jinak je ale velmi komunikativní, nás zkušených jezdců se ptá na názory, chce řešit problémy, umí zvážit a změnit svá rozhodnutí. Celkově ho vnímám ve velmi dobrém světle.

Opusťme teď cestovní vozy a vrhněme se do dalších odvětví motorsportu. V současnosti se velkému zájmu automobilek i fanoušků těší série elektrických monopostů formule E, jaký je váš názor na tento šampionát?

Pouze to sleduji v televizi a nemyslím si, že by formule E nabízela příliš dobrou podívanou. Vozy se mi moc nelíbí, ale závody bývají občas velmi zajímavé, jako na příklad nedávno v Mexiku. Dění okolo šampionátu ale vypadá dobře, v paddocku najdete mnoho celebrit a organizátoři pracují v posledních dvou sezónách velmi dobře. Takto by mohla vypadat budoucnost motorsportu.

Red Bull podle Marka nemá o formuli E zájem

Red Bull podle Marka nemá o formuli E zájem

Na přelomu osmdesátých a devadesátých let jste působil ve formuli 1. Od té doby se „královna motorsportu“ velmi změnila, lákalo by vás vyzkoušet si současný vůz pro sezónu 2019?

Mluvíme o dvou absolutně odlišných kategoriích. V mých časech neměla formule 1 ani zdaleka tolik elektroniky jako nyní, motorsport a automobilový průmysl obecně vypadal úplně jinak, nyní se pracuje s elektronikou a s hybridními a elektrickými motory. To je nyní důležitá část závodění. Současné technologie zkrátka proměnily formuli 1 v něco zcela odlišného v porovnání s érou, kdy jsem v F1 působil já.

Myslíte si, že se vaše generace závodních pilotů nějak liší od té současné?

Ano, určitě ano. S moderní elektronikou a hlavně díky simulátorům jsou současní piloti úplně jiní. V mých časech ve formuli 1 bylo pro osmnáctileté piloty velmi obtížné řídit takto výkonné monoposty, protože neměli tolik možností pro získání dostatku zkušeností. Neměli k dispozici simulátory, aby se na formuli 1 v takto mladém věku připravili. Díky současným simulátorům si může každý najet dostatek testovacích kilometrů na všech tratích v šampionátu a díky tomu se mohou již velmi mladí piloti připravit na závodění. Nyní zkrátka sledujeme „simulátorovou“ generaci.

Po mnoho sezón byly nedílnou součástí formule 1 „grid girls“, jak se díváte na jejich „odstranění“ z paddocku a ze startovního roštu?

V tomto s FIA naprosto nesouhlasím! Na příklad v Moto GP „grid girls“ stále jsou a i díky nim se jedná o mnohem krásnější podívanou. Podle mě jsou součástí motorsportu a doufám, že se do formule 1 vrátí.

Tohle nám teď vezmou: Podívejte se na nejlepší grid girls nejen z F1 [galerie]

Tohle nám teď vezmou: Podívejte se na nejlepší grid girls nejen z F1 [galerie]

Pomineme-li WTCR, co je vaší nejoblíbenější motoristickou sérií?

Stále sleduji formuli 1, a to i přesto, že posledních pár sezón nenabízela právě nejlepší souboje. I tak je pro mě ale celkově formule 1 fantastická.

Jste Ital, jaký je tedy váš vztah ke značce Ferrari?

Mnoho let jsem pracoval v prostředí formule 1 jako televizní komentátor, konkrétně od roku 1996 do roku 2007, a mohu říci, že je velmi obtížné působit v prostředí, kde je přítomno i Ferrari. V Itálii jsou stále velkým tématem, baví se o nich fanoušci i experti, musejí snášet kritiku a denně se o nich píše v novinách. Ferrari samo sebe navíc velmi chrání a jen obtížně se od nich dostávají nějaké informace. Kromě mojí práce pro televizi jsem však byl také pracovně ve styku s komerčním oddělením značky, stále tam mám přátele a jako Ital mohu říci, že jsme na Ferrari všichni velmi pyšní.

Troufáte si předpovědět, kdo se stane příštím mistrem světa formule 1 a Moto GP?

To je opravdu obtížná otázka. Vážně bych si přál, aby svůj desátý titul v Moto GP získal Valentino Rossi, protože v několika posledních sezónách byl velmi blízko tomuto úspěchu a zaslouží si být desetinásobným světovým šampionem.

Co se týká formule 1, tak doufám, že titul konečně získá Ferrari. Nastal čas konečně porazit Mercedes, protože v poháru konstruktérů slavil pětkrát v řadě a jeho éra už je tak velmi dlouhá. Ferrari má navíc dva velmi rychlé jezdce.

Měl by se Sebastian Vettel obávat Charlese Leclerca?

To bych řekl. Leclerc je velmi, velmi dobrý a opravdu rychlý pilot. Díky zkušenostem nasbíraným u Sauberu v loňské sezóně by mohl být jedním z kandidátů na titul.

Jakým řidičem je Gabriele Tarquini v civilu?

V současnosti jsem tichým řidičem, který si je dobře vědom možných nebezpečí, která číhají na běžných komunikacích. Mám – li ale být upřímný, tak jsem v mládí býval agresivnější, nyní ale vyplavím všechen adrenalin na závodní trati a už nemám potřebu chovat se na silnici jako na okruhu.

Vaše oblíbené okruhy?

Suzuka a Spa.

Existuje nějaký cíl ve světě motorsportu, kterého byste ještě rád dosáhl?

V tomto věku již ne. Ani pozice týmového manažera mě neláká, protože řídit auto a závodit je mnohem zábavnější.

Foto: Zlatý volant 

Další článek: Porsche poprvé vyjelo s vozem pro formuli E [galerie]

13. října | Incident mezi Gaslym a Pérezem vyšetřován... přestože se fakticky nestal.
12. října | Alfa Romeo by měla brzy potvrdit jezdeckou sestavu pro příští rok. Očekává se, že zůstanou současní jezdci.
12. října | F1 bude od 10:00 na svém YouTube vysílat GP Japonska 2005

GP Japonska 2019

Pátek 11. října 2019
1. trénink Bottas (1:28.731)
2. trénink Bottas (1:27.785)
Neděle 13. října 2019
Kvalifikace Vettel (1:27.064)
Závod Bottas