Vettel, Button, Hamilton. Všichni si s sebou nesou svůj kus příběhu

Vettel, Button, Hamilton. Všichni si s sebou nesou svůj kus příběhu

Sebastianovi Vettelovi je pouze čtyřiadvacet. Už teď ale dokázal uskutečnit svůj životní sen - je dvojnásobným mistrem světa.

Formule 1 tento víkend míří rovnou do Koreje. Co teď Sebastiana Vettela vlastně čeká? Poté, co v Japonsku získal svůj druhý titul mistra světa, jsem se ho zeptal, jak na tom nadále bude s motivací. Jeho odpověď byla, že stání na stupních vítězů a radování se s fanoušky je pro něj drogou a chce jí pořád víc. V Suzuce se k titulu probojoval z nejnižšího pódiového stupínku.

V tiskové konferenci v pondělí mluvil o věcech, jako dívání se do zrcadla a hodnocení osoby, které v něm vidíte. Byla to hodně hluboká témata, dokonce se dotkl možné neférovosti k ostatním pilotům. Myslel tím svou agresivní defenzívu proti Jensonovi Buttonovi na startu v Suzuce. Vzhledem k pozicím obou vozů bylo správné neudělit penalizaci. Buttonovo vítězství pak bylo takovou sladkou pomstou.

Závod na Suzuce jsem si opravdu užil - viděli jsme 11 změn ve vedení, včetně pitstopů. Za zmínku stojí zejména Michael Schumacher, ten se na čele octl mezi koly 38-40. Bylo to poprvé, co od svého loňského comebacku vedl závod. Suzuka je jednou z nejlepších a nejnáročnějších tratí na světě. Někteří jezdci na ní ukázali svou třídu.

Vettel se stal šampionem, ale tentokrát nebyl úplně hvězdou dne. Button v McLarenu byl skvělý. Cestou za svým vítězstvím dokonce stanovil nejrychlejší čas závodu, což v jeho případě nebývá úplně obvyklé. Svou vyspělost a rychlost předvedl kvalifikováním se do první řady. Dobře odstartoval a rozumně se stáhl při Vettelově agresivním manévru v nájezdu do první zatáčky. Buttona jsem v jednu chvíli viděl na trávě. Ztratil tím pozici ve prospěch Hamiltona, jenž též dobře odstartoval.

Namísto toho, aby se tím nechal rozhodit, vyslechl si nevyhnutelnou zprávu v rádiu o tom, že stewardi mají prošetřovat Vettelův manévr. Pak se staral o konzistenci své rychlosti a opotřebování pneumatik. Po technické a strategické stránce to byl složitý závod. Pneumatiky se opotřebovávaly rychle, připomínalo mi to závody na začátku sezony. Po výjezdu safety caru bylo potřeba udělat několik bleskových rozhodnutí. Žlutou fázi si vysloužily úlomky karbonu na trati - Hamilton s Felipem Massou se opět příliš kamarádili.

Krátká zóna DRS na cílové rovince sloužila jenom k tomu, aby se rychlejší vozy po zastávkách v boxech probojovaly zpět polem vzhůru. Předjíždění mezi rychlostně srovnatelnými vozy se zdálo být na standardy sezony 2011 dosti obtížné. Většina klíčových změn v pořadí nastala při návštěvách boxů. Vyrovnanost závodu potvrzoval fakt, že všech prvních šest vozů bylo současně vidět na cílové rovince.

Fernando Alonso ve svém ferrari podal výborný výkon a dojel si pro druhé místo, čímž podtrhl své kvality a nezlomnost. Ferrari často říká, že v závodě bude lepší než v kvalifikaci, což se ale vždy nevyplnilo. V Japonsku ovšem Alonso na Buttona dotíral tak silně, že Button musel pořádně šlápnout na plyn. Okamžitě po projetí cílem pak svůj vůz odstavil, došlo mu palivo.

Vezmeme-li v úvahu, že čtyři kola byl na trati safety car, musela být strategie McLarenu s palivem opravdu extrémní. Ale vyplatilo se. Jedním z nejzajímavějších aspektů závodu byl fakt, že Vettelův red bull sjížděl pneumatiky rychleji než většina ostatních. Obvykle totiž výborné úrovně přítlaku, přilnavosti a vyvážení vozu Red Bullu v tomto ohledu pomáhaly.

Už v kvalifikaci ovšem Red Bull nevypadal tak sebejistě a McLaren měl na zisk pole position. Stále nemůžu pochopit, co se děje s Hamiltonem, který dojel na nevýrazné páté pozici. Jsou jeho potíže jen odrazem současné špatné formy, nebo se jedná o problém, jehož kořeny mají závažnější základ? Má rychlost a schopnosti, o kterých se mi ani nikdy nesnilo a k tomu vůz, se kterým jeho kolega dokázal zvítězil.

V posledních letech jsme v jeho podání viděli vskutku dechberoucí předjížděcí manévry. Najednou ale jako kdyby si jeho periferní vidění a celkový přehled toho, co se kolem děje, vzaly dovolenou. Takto pak bourá do boků ostatních a zbytečně si poškozuje vůz. Za volantem máte šestý smysl, který vám napoví, když je kolem vás další vůz. Často ho slyšíte dlouho předtím, než ho vidíte.

Od kolize s Kamujem Kobajašim, ke které došlo ve Velké ceně Belgie, to skoro vypadá, jako kdyby Hamilton ustrnul, nebo totálně ztratil sebejistotu. Je nemyslitelné, že by na Massu v rychlosti 305 kilometrů v hodině na výjezdu ze 130R najížděl úmyslně, už z bezpečnostních důvodů. Button ale podle všeho nesouhlasí s výroky Hamiltona, že zpětná zrcátka McLarenu příliš vibrují.

Po závodě byl Hamilton šokován svou pomalostí na Suzuce, která by jinak měla být šitá na míru jeho schopnostem. Nedokážu rozluštit, proč se tak děje. Doufejme zkrátka, že pro dobro Hamiltona i formule 1 se to dá brzy do pořádku. McLaren i tento sport potřebuje, aby byl ve formě.

Jaké to bude ve zbývajících čtyřech závodech, když už se o hlavní cenu nehraje? Pro mnoho lidí v paddocku je Pohár konstruktérů důležitější než šampionát jezdců - obzvlášť pak, pokud na něm záleží jejich roční mzdový bonus! Red Bullu jednoduše stačí, aby o tomto víkendu měl vyšší skóre než McLaren a zajistí si další double. V dalších částech tabulky je ale pořád o co bojovat.

Po Koreji nás čeká zbrusu nový okruh v Indii, který podnítí zájem o neznámé. Následně se pojede v Abú Zabí a Brazílii. Týmy už teď ale prakticky myslí jen na rok 2012. Doufajme, že zvolí zlatou střední cestu, aby byly minimálně vážnou hrozbou pro Red Bull.

Doporučujeme

Články odjinud