Vettel bez potíží zvítězil, v Kanadě se závodilo jen o druhé místo

Pilot Red Bullu tím pohodlně navýšil svůj náskok na čele šampionátu. Druhý v cíli byl po napínavém souboji Fernando Alonso, třetí Lewis Hamilton.
Vettel bez potíží zvítězil, v Kanadě se závodilo jen o druhé místo

Kanada už tradičně patří k těm vůbec nejbláznivějším, ale i nejnapínavějším a nejzajímavějším závodům v sezoně. Již mnoho let se v zemi javorového listu efjedničky prohánějí v Montrealu, a to na okruhu Gillese Villeneuva, který nalezneme na uměle vybudovaném ostrově uprostřed Řeky svatého Vavřince. Jedná se o unikátní okruh, který svými charakteristikami není nepodobný městským tratím – bariéry jsou tu velice blízko a pro jezdecké chyby tu není mnoho místa, jak ostatně ráda potvrzuje zrádná Zeď šampionů v poslední šikaně.

Montrealská trať je v porovnání Monakem tratí znatelně rychlejší. Jednou z typických charakteristik okruhu je tvrdé brzdění a kombinace rychlých úseků s pomalými zatáčkami. Dodavatel pneumatik Pirelli sem dovezl kombinaci superměkkých a středně tvrdých gum. V Kanadě se ovšem často stává, že kvůli četným dešťům slovu přichází mokré a přechodné pneu.  

Včerejšek tento trend jenom potvrdil. Kvalifikace se jela na hodně mokré trati, která podle všeho konečné pořadí notně promíchala. Někteří piloti, kteří si brousili zuby na umístění na špici (jmenovat můžeme třeba Alonsa s Räikkönenem), skončili na pozicích, které si před kvalifikací rozhodně nepředstavovali - disponovali totiž vozy, které jsou sice k pneumatikám šetrné, nicméně trvá jim jejich zahřívání.

Nejlépe se s deště popral mokrý specialista Sebastian Vettel, který tak ukončil kvalifikační hegemonii Mercedesu a připsal si třetí kvalifikační vítězství v Kanadě za sebou (ovšem pozor, je nutné připomenout, že ani v jednom z předchozích dvou pokusů nedokázal pole position přetavit ve vítězství).

Do první řady se vedle Vettela postavil kanadský specialista Lewis Hamilton – ten má na zdejší trať spoustu vzpomínek, z nich řadu dobrých (první vítězství ve formuli 1 a další triumfy v letech 2010 a 2012) i horších (minela na konci boxové uličky v roce 2008). Druhá řada startovního roštu patřila překvapivě Valtterimu Bottasovi z Williamsu a Nicovi Rosbergovi z Mercedesu. Jednalo se jednoznačně o nejúspěšnější kvalifikaci ve Finově dosavadní kariéře.

Pátý startoval Mark Webber, šestý Fernando Alonso. Do první desítky se včera protlačili také Jean-Éric Vergne, Adrian Sutil, Kimi Räikkönen a Daniel Ricciardo. Poslední dva jmenovaní však byli na startu posunuti o dvě místa zpět, jelikož byli penalizováni za špatné seřazení na konci pitlane před restartem kvalifikace. V její druhé části totiž opět boural Felipe Massa. Ten tak do závodu vyjel až ze šestnáctého místa. Dalším sobotním zklamáním byl Romain Grosjean. Ten zajel až devatenáctý čas a po penalizaci, kterou obdržel za incident v Monaku, startoval ze samého chvostu.

Podmínky pro neděli byly nejprve velkou neznámou, nakonec se ale ukázalo, že se svatý Petr umoudřil a pro závod připravil poměrně teplé a suché počasí. Start Vettelovi vyšel a v pohodě si pohlídal první místo, ovšem Bottas spadl až na páté místo a nedlouho poté byl předjet i Fernandem Alonsem.

První kolo se obešlo bez větších incidentů, na jeho konci bylo pořadí následující – Vettel, Hamilton, Rosberg, Webber, Alonso, Bottas, Vergne, Sutil, Ricciardo, Räikkönen. Polem vpřed postupovali i hluboko startující Massa a Grosjean.

Vettel měl před sebou volnou trať a mohl si v poklidu budovat náskok. V šestém kole Bottas málem přišel hned o dvě pozice, při souboji se Sutilem se však pilot Force Indie dostal do hodin a měl velké štěstí, že do něho nenarazil nikdo ze soupeřů.

Räikkönen se dlouho nemohl dostat před Ricciarda, a tak se za ním záhy ocitl namotivovaný Massa. Vettel byl v jedné ze zatáček na výjezdu příliš široký a gumami se otřel o zeď. Jeho první místo a náskok to nicméně neohrozilo. Adrian Sutil se znovu ocitl v problémech, chyboval v nájezdu do šikany a zamířil si to rovnou do boxů.

Ve dvanáctém kole vystřihl Räikkönen parádní manévr na Ricciarda a postoupil na osmé místo. Posléze se o totéž pokusil také Massa, ovšem nebyl úspěšný. Ricciardo nakonec souboj vyřešil za něj a zajel pro nové pneu.

Ve čtrnáctém kole byl v boxech rovněž Mark Webber. Pastor Maldonado byl penalizován za kolizi se Sutilem. Vettel si pro čerstvé pneu zajel v sedmnáctém kole. První plánovaný pitstop proběhl bez potíží. Brzy ho následoval Alonso. Oba piloti Mercedesu se snažili na trati udržet co nejdéle. Hamilton přezul na střední gumy ve dvacátém kole. Vettel se tak vrátil do vedení. Po zkompletování první vlny zastávek bylo pořadí na špici následovné - Vettel, Hamilton, Rosberg, Webber, Alonso.

Massa se dnes v Kanadě ukazoval v dobrém světle a předváděl řadu pohledných soubojů. Räikkönen měl při svém pitstopu menší problém (vůz byl sundán ze zvedáku ještě před upevněním levého zadního kola), nicméně na trať se vrátil bez výraznější ztráty.

Na dvojici Rosberg-Webber se pomaličku dotahoval také Alonso. Webberovi se za Rosbergem přestávalo líbit a ve 27. kole se už zcela bez skrupulí pokusil o souboj. Ten trval hned několik okruhů a brzy se do jejich zápolení přidal také pilot Ferrari. Nico Rosberg se nakonec velkému tlaku obou rivalů nedokázal ubránit a na několika stovkách metrů se propadl na páté místo. O chvíli později už Rosbergovi superměkké pneumatiky nefungovaly takřka vůbec a vítěz letošní Velké ceny Monaka zajel pro čerstvou sadu středních gum.

Vettelovo tempo bylo ďábelské a ve 34. kole již dojel o kolo piloty jedoucí nedaleko za hranicí bodovaných pozic. Giedo van der Garde nadělal velké potíže Marku Webberovi. Ten se Holanďana chystal předjet o kolo, avšak došlo k drobné kolizi a Webberovi odlétla část předního křídla. To samozřejmě napomohlo Alonsovi, který tím mohl snížit svou ztrátu.

Van der Garde za svůj přečin obdržel penalizaci deseti vteřin stop and go. Ve 41. kole Webber ve vlásence drobně chyboval, rychle jedoucí Alonso (v této fázi závodu byl nejrychlejším vozem na trati) se nalepil přímo za něho a na cílové rovince se chopil třetího místa.

Vettelovi se zřejmě příčilo, že by neměl po závodě na kontě nejrychlejší kolo, a tak se pokusil znovu zrychlit. A dařilo se, na svou stranu opět získal nejlepší čas závodu. Van der Garde měl opět problémy (srážka s Hülkenbergem) a urazil si přední křídlo, které se mu zaseklo pod vůz. Pilot Caterhamu s tím nic už nedokázal provést, a ze závodu odstoupil.

Druhá série zastávek v boxech pořadí na předních příčkách neovlivnila. Lewis Hamilton začal ztrácet, o něco méně zpomaloval také Alonso, kdežto Webber jel naplno a na své soupeře se svižně dotahoval. Vettelův náskok byl tak výrazný, že ani chyba a výjezd na trávu ho o vedení nedokázala připravit.

Patnáct kol před cílem bylo pořadí stále stabilní – Vettel, Hamilton, Alonso, Webber, Rosberg, Vergne, di Resta (stále nebyl v boxech!), Sutil, Räikkönen, Massa. Alonso dokázal opět zrychlit, nasadil zběsilé tempo, odrazil dotírání Webbera a mílovými kroky se blížil Hamiltonovi.

Di Resta byl poprvé a naposledy v boxech až v 58. okruhu, což byla jistě příjemná zpráva pro firmu Pirelli. Di Restův kolega Sutil byl za ignorování modrých vlajek "odměněn" penalizací průjezdem boxy.

Alonso dělal, co mohl, nicméně Hamilton se statečně držel druhého místa. Souboj obou dravců však skončil lépe právě pro Alonsa, který se sedm kol před koncem v nájezdu do první zatáčky probojoval na druhé místo. Hamilton se nicméně za žádnou cenu nechtěl vzdát a snažil se přelstít Alonsa, jak jen to šlo.

Pár kol před cílem ze závodu po jezdecké chybě odstoupil Esteban Gutiérrez (stalo se tak v první zatáčce), nicméně safety car na trať vyjet nemusel. Massa nakonec dokázal předjet i Räikkönena.

Vettel už nenechal nic náhodě a vyhrál, druhý dojel Alonso, třetí Hamilton. Za stupni vítězů se umístili Webber, Rosberg, Vergne, di Resta (po startu ze sedmnáctého místa!), Massa, Räikkönen a Sutil. Zklamáním bylo čtrnácté místo Valtteriho Bottase a také výsledek McLarenu. Ten od začátku roku 2010 bodoval ve všech závodech, ovšem dnes se tato sympatická šňůra zpřetrhala. Pouze pět jezdců v cíli mělo za Vettelem ztrátu menší než jedno kolo. 

Příštím závodem bude Velká cena Velké Británie, která se samozřejmě odehraje na okruhu Silverstone. Budeme si ale muset počkat tři týdny. V čele šampionátu do té doby jistě bude Vettel (132 bodů) před Alonsem (96), Räikkönenem (88), Hamiltonem (77) a Webberem (69).

Fotogalerie (141 obrázků)

GP Kanady 2013 - neděle

Velká cena Kanady - výsledky:

P. Jezdec Tým Kola Odstup
1 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 70 vítěz
2 Fernando Alonso Ferrari 70 +14.4 s
3 Lewis Hamilton Mercedes 70 +15.9 s
4 Mark Webber Red Bull Racing-Renault 70 +25.7 s
5 Nico Rosberg Mercedes 70 +69.7 s
6 Jean-Éric Vergne STR-Ferrari 69 +1 kolo
7 Paul di Resta Force India-Mercedes 69 +1 kolo
8 Felipe Massa Ferrari 69 +1 kolo
9 Kimi Räikkönen Lotus-Renault 69 +1 kolo
10 Adrian Sutil Force India-Mercedes 69 +1 kolo
11 Sergio Pérez McLaren-Mercedes 69 +1 kolo
12 Jenson Button McLaren-Mercedes 69 +1 kolo
13 Romain Grosjean Lotus-Renault 69 +1 kolo
14 Valtteri Bottas Williams-Renault 69 +1 kolo
15 Daniel Ricciardo STR-Ferrari 68 +2 kola
16 Pastor Maldonado Williams-Renault 68 +2 kola
17 Jules Bianchi Marussia-Cosworth 68 +2 kola
18 Charles Pic Caterham-Renault 67 +3 kola
19 Max Chilton Marussia-Cosworth 67 +3 kola
20 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari 63 +7 kol
- Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari 45 +25 kol
- Giedo van der Garde Caterham-Renault 43 +27 kol
Další článek: Týmy odsouhlasily testování v průběhu sezony

9:00 | Lewis Hamilton může tento víkend vyrovnat Schumacherův rekord v počtu vítězství. I proto bude Netflix natáčet tento týden právě u Mercedesu.
20:10 | Fernando Alonso navštívil továrnu Renaultu.
21. září | Velká cena Eifelu nebude bez fanoušků. Na Nürburgringu počítají s prodejem 20 tisíc vstupenek. Prodej začne zítra.
20. září | Zak Brown má důvod k oslavě. Jeho United Autosports vyhrál 24h Le Mans v kategorii LMP2.

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10