F1 by od roku 2026 měla ve velké míře využívat tzv. aktivní aerodynamiky. Podle Maxe Verstappena to není ideální cesta.
Pojem aktivní (pohyblivá) aerodynamika není v F1 žádnou novinkou. Za prvek aktivní aerodynamiky lze ostatně považovat i systém pro předjíždění DRS.
Od roku 2026 se však ruku v ruce s novými pravidly, která se dotknou jak pohonných jednotek (PJ), tak monopostů, plánuje podstatně větší využití aktivní aerodynamiky, než je tomu nyní. Hovoří se o tom, že by systém, který bude měnit aerodynamické nastavení vozu během jízdy, měl být přibližně třikrát účinnější než DRS.
Hlavním důvodem pro širší využití aktivní aerodynamiky však není podpora předjíždění, ale spíše pomoc nové generaci vozů k dosažení potřebné výkonnosti a časů na kolo.
Vzhledem k tomu, že nové PJ budou z 50 procent spoléhat na sílu elektromotoru, hledají se způsoby, jak snížit aerodynamický odpor na rovinách a zároveň udržet dobrou úroveň přítlaku v zatáčkách. A právě tomu by aktivní aerodynamika měla pomoci.
K chystaným plánům se nyní vyjádřil trojnásobný mistr světa Max Verstappen. Nizozemec je znám pro své konzervativní názory, pokud jde o změny v F1, a platí to i v tomto případě.
„Nejsem si jistý, jestli bychom se měli vydat tímto směrem, ale v tuto chvíli to tak vypadá. Doufejme, že se vše podaří optimalizovat,“ nechal se slyšet Verstappen, kterého cituje Autosport.
Pilot Red Bullu rovněž prohlásil, že by se mělo spíše najít řešení, jak snížit hmotnost monopostů. To je podle něj nejdůležitější, přestože chápe, že se musí vyřešit rychlost vozů na rovinkách.
„S regulací motoru, kterou zavedli, potřebují, aby zajistili maximální rychlost ve chvíli, kdy bateriím dojde energie. Na některých tratích to bude fungovat o něco lépe, na některých okruzích to asi bude trochu víc na hraně. Lidé se samozřejmě budou snažit oponovat mým argumentům, ale myslím, že se v roce 2026 vše ukáže,“ dodal Verstappen.