Bál jste se někdy při závodění?
Fernando Alonso: "Ano. Občas, když hodně prší a závodíte za někým... Nic nevidíte! V takových chvílích máte pocity nevyhnutelného respektu a obav."
Jakou jste kdy měl nejhorší nehodu?
FA: "Bez pochyb moji nehodu v Brazílii 2003. Měl jsem velké štěstí, že jsem z Interlagosu odjel nezraněn, ani jsem si nic nezlomil. Byla to největší nehoda mé kariéry. Pamatuji si, že bylo po trati roztroušeno hodně kousků vozu. Nedokázal jsem se vyhnout pneumatice a zbytek se stal velmi rychle. Po nárazu do pneumatiky auto vlétlo do bariér na levé straně, pak přejelo trať a narazilo do zdi vpravo. Byl jsem trochu grogy, když jsem se dostal z auta, cítil jsem bolest, ale věděl jsem, že nic není zlomené. Mojí jedinou starostí bylo uklidnit moji rodinu ujišťujícím gestem, že je vše v pořádku."
Kdybyste si měl z minulosti vybrat jednoho jezdce, s kterým byste závodil, kdo by to byl? A proč?
FA: "Vybral bych si Sennu. Byl nejlepší."
Michael Schumacher nebo Ayrton Senna?
FA: "Ayrton, bez pochyb."
Které Ferrari máte nejraději, F60, F150, F2012, F138? A které ferrari z minulosti byste chtěl řídit?
FA: "F10 je nejlepší, které jsem kdy řídil. Pokud hovoříme o tom, že bych si je vyzkoušel... Myslím, že bych si vybral Ferrari F2004."
Kdybyste si mohl vybrat vítězné auto z jiné éry, které by to bylo?
FA: "Vybral bych si ferrari. Nejlepší auta, která vyhrávala, byla většinou ferrari."
Co se nejvíce změnilo od vašich prvních let ve formuli 1?
FA: "Je tu oblast, která je čím dál důležitější - aerodynamika. Také výkon motoru..."
S kým jste za celý svůj život závodil nejraději?
FA: "Nejlepší duely jsem zažil na motokárách. Velmi, velmi zábavné!"
Změnilo se něco teď, když jsou v týmu tři španělští jezdci? Importovali jste něco typicky španělského?
FA: "Hahaha, ne! Nic se nezměnilo, pořád jsme jasně v menšině. Jsme to my, kdo se musí přizpůsobit."
Které vlastnosti Pedra, Marca Geného, Felipeho Massy, Vettela, Hamiltona a Kimiho byste vyzdvihl?
FA: "Všichni jsou to jezdci s velkým talentem, kteří dokáží dostat maximum z vozů, které nejsou úplně dokonalé."
Kdybyste mohl do kalendáře zařadit jeden okruh, který tam teď není, který by to byl?
FA: "Velmi rád bych závodil v Mugellu. Ten okruh znám velmi dobře a ve všech ohledech je více než připravený na to, aby byl v kalendáři."
Co si opravdu myslíte o okruhu v Austinu a líbilo se vám město?
FA: "Myslím, že je trať v Austinu fantastická. Okruh Amerik je plný velkých výzev, hlavně v prvním sektoru. Atmosféra během závodního víkendu, město a víkend obecně patří mezi nejlepší za celý rok. Myslím, že vrátit se do Spojených států byl skvělý tah pro formuli 1."
Jak a kdy testujete ve voze? Vidíme jen oficiální testy.
FA: "To jsou veškeré testy, které máme! Během sezóny víc testů, než vidíte, nemáme, protože nesmíme."
Jaká je průměrná spotřeba vašeho auta v závodě?
FA: "Téměř 200 litrů za závod. Na 315 km..."
Když mimo úsek DRS stisknete tlačítko DRS, aktivuje se?
FA: "Ne, neaktivuje se. DRS je naprogramováno jen na rovinky, kde je jeho použití povolené."
Co je tajemstvím pro rychlost na mokru?
FA: "Tajemství? Hodně trénujte na motokárách. A že pocity, které vám poskytuje vůz, vám dávají důvěru zvyšovat rychlost každým kolem."
Jaký názor máte na motory pro příští rok? Jak to zatím vypadá s motorem Ferrari?
FA: "Pravda je taková, že nemám tušení. Nemyslím, že se toho moc dozvíme před lednem 2014. Budou to malé motory s menším výkonem... Velký úkol pro techniky!"
Nemyslíte se, že kvůli novým motorům pro příští rok formule 1 už nebude tolik formulí 1?
FA: "No, pravidla vždy vedou ke snižování rychlosti vozů. Je to trochu zvláštní, ano. Ale na druhé straně to přiblíží formuli 1 běžným silničním vozům."
V10, V8 nebo V6 turbo?
FA: "Vyberu si V10."
Jak víte, že jedete dobré kolo?
FA: "Víme to díky indikátorům na volantu. Ukazují vám časový rozdíl s do té doby vaším nejrychlejším kolem. S každou zatáčkou dostanete aktualizaci času, který zajedete, takže víte v průběhu celého kola, jak se vám daří."
Proč při brzdění a podřazování v soutěžním voze také ťuknete do plynového pedálu?
FA: "To abyste se vyhnuli zablokování kol. V závodním voze je hodně požadováno od brzdění motorem a zadní kola mají tendenci se blokovat. Snažíte se to kompenzovat ťukáním do plynu."
Nemyslíte si, že je ve velkém mokru lepší jezdit pomalu a potěšit diváky, než nejezdit vůbec?
FA: "Hehehe, jezdit pomalu v kvalifikaci formule 1, to vám můžu říct hned, je nemožné. Pomalu a kvalifikace nejdou společně do stejné věty. Dnešní vozy formule 1 se současnou aerodynamikou a pneumatikami nejsou připravené na určité množství vody, když prší. To byl ten problém několik posledních případů v závodech nebo kvalifikacích, které byly zastaveny. Prostě je nemožné odjet kolo. Pokud je cenou za potěšení diváků, jak říkáte, riskovat životy 22 jezdců na startovním roštu... Tak si myslím, že to nemá cenu. Jediná možnost je, i když to ovlivní všechny, je restart o hodinu nebo dokonce o den později."
Proč mají někteří jezdci v simulátorech závratě?
FA: "Je to reakce mysli. Když jezdec pracuje v simulátoru, obrázek, který vidí na obrazovce, neodpovídá síle, na kterou si paměť pamatuje ze skutečné jízdy ve voze. Takže mysl dostává stimul, který neočekává, a reaguje tím, že se chrání. V tomto případě jsou tou ochranou závratě a nevolnost."
Jaký váš běžný program závodního dne? Tzn. příjezd na trať, jídlo, cvičení, schůzky s inženýry atd.
FA: "Předpokládejme začátek závodu v 14:00, pak by program byl takový (do závodu, po té máme setkání s médii, inženýry...):
8:30 snídaně
9:00 okruh
9:30 sponzorské aktivity
10:30 jídlo
10:00 strategická porada
12:20 setkání s fanoušky
13:00 rozcvička, převlékání
13:30 zahřívací kola
14:00 závod
Jak se budete po roce dívat na smůlu, kterou jste měl v posledním závodě? Máte pořád stejné názory?
FA: "Je to dobré. Mé názory se samozřejmě nezmění. Také statistiky ukazují, že každý rok jsou dvě až tři odstoupení, proto by bylo logické, kdybychom nedokončili ještě jednu neděli. Bylo by to logické a očekávané. Sezóna je velmi dlouhá, máme za sebou jen dvě Grand Prix! Stalo se to Rosbergovi v Austrálii, mně v Malajsii. Stává se to všem."
Věříte, že máte auto, které dokáže vyhrávat závody i bez výjimečných výkonů, které jste podával loni?
FA: "Každé vítězství vyžaduje výjimečný výkon. Snad letos budu mít příležitost znovu vyhrát Grand Prix."
Proč jste si myslel (v Malajsii), že je lepší zůstat na trati, než absolvovat zastávku v boxech?
FA: "Když s odstupem času vidíte výsledek, je snadné říct, že by bylo lepší zajet na pit stop. Ale je to rozhodnutí, které musíte udělat v řádu sekund, během kterých jsme si mysleli, že pokud vydržím další kolo, vytěžím ze zastávky maximum a přezujeme na suché pneumatiky. V každém případě závodní simulace říkají, že kdybych býval zastavil na výměnu nosu, skončil bych devátý nebo desátý, takže jsme o nic nepřišli. Problém nebyl, že jsem nezajel do boxů, ke škodě došlo při kolizi, a tomu se budeme snažit v budoucnu vyhnout."
Co jste si myslel, když vám na rovince v rychlosti 300 km/h upadlo přední křídlo?
FA: "Myslel jsem na to, abych nenaboural do Webbera. Moje přední pneumatiky nebyly v kontaktu se zemí, jel jsem 280 km/h a riskoval, že smetu Marka, což by bylo hodně nebezpečné. Naštěstí auto jelo přímo rovně."
Mluvil jste s Webberem poté, co vás vzpomněl na pódiu?
FA: "S Markem hovořím často. Poděkoval jsem mu, že mě na pódiu vzpomněl. Snad spolu budeme v budoucnu na pódiu mnohokrát."
Byla výhra v Monze s Ferrari tak mimořádná jako ve Valencii, vzhledem ke způsobu, jakým jste ji získal a jaké podpory se vám dostalo od všech?
FA: "Ano, jsou to dvě velmi speciální vítězství. Vzpomínám na ně s mimořádnými emocemi. Když závodíte doma, a v tomto případě jsou pro mě oba závody doma, je to unikátní díky podpoře, kterou máte."
Která chvíle ve formuli 1 byla vaše nejtěžší? McLaren 2007, Minardi 2001 nebo Benetton 2002?
FA: "Moje nejtěžší chvíle přišla v roce 2002, když jsem byl testovacím jezdcem Renaultu. Být v roli testovače a sledovat závody zvenčí, v televizi - kvůli tomu to byla zdaleka nejtěžší sezóna."
Jaký je váš největší cíl v kariéře F1? Ten, o kterém si při odchodu řeknete: Dokázal jsem to!
FA: Když jsem začínal, chtěl jsem být mistrem světa, a to se mi podařilo. Proto až půjdu do důchodu, budu moci říct: Dokázal jsem to!"
Chtěl byste kariéru zakončit ve formuli 1, nebo byste chtěl před odchodem do důchodu závodit v jiných soutěžích?
FA: "O tom jsem zatím nerozhodl. Bude to záležet na mých pocitech, až ta chvíle přijde, na mojí osobní situaci... Ale jsem si jistý tím, že pokud budu pokračovat v závodění, bude to víc pro zábavu než pro cokoliv jiného. Ale uvidíme! Ještě mám v sobě hodně formule 1!
Chtěl byste zakončit svoji kariéru u Ferrari?
FA: "Ano, to udělám. Je to nejlepší tým na světě, nad Ferrari nic není."