Velký přehled změn v pravidlech pro letošní sezónu

Velký přehled změn v pravidlech pro letošní sezónu

Pravidla pro rok 2014 procházela ještě v letošní zimě četnými změnami, takže si pojďme shrnout nejdůležitější novinky jejich současné podoby.

SPORTOVNÍ PRAVIDLA

Trestné body
Kromě obvyklých trestů můžou stewardi jezdcům udělovat za prohřešky také trestné body, každý z nich bude mít platnost 12 měsíců. Pokud jezdec nasbírá 12 a více bodů, FIA mu na jeden závod pozastaví superlicenci, což v praxi znamená zákaz startu.

Bodový systém
Body udělované v cíli závodu se drží dosavadního klíče 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Jediný rozdíl nastává v tom, že v posledním závodě sezóny v Abú Zabí dostanou jezdci a týmy dvojnásobek.

Kvalifikační trofej
Novinkou sezóny 2014 je speciální pohár pro jezdce, který získá nejvíce pole position.

Stálá startovní čísla
Každý jezdec dostal nebo dostane permanentní startovní číslo, které mu zůstane po zbytek kariéry. Jen mistr světa může použít jedničku. Sebastian Vettel letos pojede s č. 1 a jako stálé číslo má 5. Čísla jezdců musí být viditelná na helmách.

Volné tréninky
Týmy smějí nově nasadit do tréninku až čtyři jezdce, kteří se budou střídat ve dvou vozech. To umožňuje nasazení nováčka jen na část tréninku, což doposud nebylo možné, když už vůz dostal, musel odjet celý trénink.

Pneumatiky
Každý vůz dostane sadu pneumatik navíc pro použití jen v prvních 30 minutách prvního tréninku. Má to týmy povzbudit k okamžitému jezdění. Každý vůz dostane celkem 12 sad suchých pneumatik na závodní víkend, 7 hlavní (tvrdší) a 5 vedlejší (měkčí) směsi.

Získání výhody na trati
Pokud jezdec získá nelegální výhodu vyjetím mimo trať, je čistě na vedení závodu, jestli mu dá příležitost ji beztrestně  vrátit zpět.

Testování
Vrací se testy v sezóně, budou čtyři dvoudenní po vybraných závodech. Každý tým musí věnovat jeden z těchto dnů práci pro Pirelli.

Týmy dále mají nárok na dvě 100kilometrové jízdy se současným vozem (monoposty stavěné podle pravidel 2013, 2014 a 2015) pro marketingové účely. Musí při tom použít speciální pneumatiky a informovat FIA.

Pravidla dále rozlišují testování se starými vozy (2012, 2011 a 2010) a s historickými vozy (2009 a starší).

Vážení
Jezdec, který nezastaví na výzvu FIA k vážení, dostane jen napomenutí, pokud své pochybení rychle napraví a FIA uzná, že vůz dovezl v nezměněném stavu. Pokud jezdec pochybení nenapraví a vůz na vážení nepřiveze vůbec, nebo když tým na něm bude před vážením pracovat, trestem bude start z boxové uličky.

Motory
Každý jezdec smí použít za celou sezónu jen pět pohonných jednotek. Ovšem na pohonné jednotky se nepohlíží jako na celek, ale jako na spojení šesti částí: spalovacího motoru, motorgenerátoru u rekuperace kinetické energie, motorgenerátoru u rekuperace tepelné energie, úložiště energie a řídící elektroniky.

Každý jezdec smí za celou sezónu použít maximálně pět různých jednotek každé z těchto pěti komponent, týmy je můžou libovolně kombinovat, nemusí tedy vždy být spojen stejný motor se stejným motorgenerátorem atd.

Od tohoto rozdělení se odvíjejí také penalizace za překročení maximálního počtu pěti jednotek za sezónu.

  • Pokud jezdec použije šestou kompletní pohonnou jednotku (všechny díly nové), musí do závodu odstartovat z boxové uličky.
  • Pokud jezdec vymění jen jeden díl a bude to poprvé, co použil šestý kus některého z dílů, ztratí 10 míst na startovním roštu.
  • Pokud jezdec vymění jen jeden díl, a nebude to poprvé, co použil šestý kus některého z dílů, ztratí 5 míst na startovním roštu.
  • Stejně se postupuje u sedmého, osmého a dalšího kusu, když dochází k výměně jen jednoho dílu.

Pravidla také pamatují na týmy z konce roštu. Pokud se totiž udělená ztráta míst neprojeví na roštu naplno, přenese se její zbytek do dalšího závodu. To znamená, že pokud jezdec dostane penalizaci ztráty 10 míst, ale kvalifikoval se třeba až na 15. místě, může ztratit jen 7 pozic. Ty 3 zbývající mu stewardi odečtou v dalším závodě. V případě, že ani dva závody nestačily na uplatnění ztráty všech míst, do třetího závodu se už nic nepřenáší.

Pohonné jednotky musí být homologované u FIA do konce února 2014. Upravovat je pak bude možné jen z důvodu úspor nebo zlepšení spolehlivosti a na povolení od FIA.

Převodovky
Převodové poměry jsou zafixované na celý rok. Jen jedna možná změna za celou sezónu. Osm převodových stupňů vpřed (doposud bylo sedm).

Každý jezdec smí za celou sezónou použít jen 6 převodovek. Jen v tomto případě se ale do závodních tréninků nepočítají páteční tréninky, v nich můžou týmy střídat převodovky libovolně.

Zastávky v boxech
V rámci boje proti špatně uchyceným kolům zavádí FIA přísné tresty. Pokud tým vypustí vůz na trať v nebezpečnémm stavu v tréninku nebo kvalifikaci, stewardi můžou jezdce potrestat ztrátou míst na startovním roštu. Pokud se tak stane v závodě, jezdec automaticky ztratí 10 míst na startu příštího závodu. Pokud dokáže auto pokračovat v jízdě, dostane ještě další trest, jako například průjezd boxy.

Spotřeba paliva
Každý vůz smí mít na startu závodu maximálně 100 kilogramů paliva a tankování zůstává zakázané. Spotřeba tedy musí klesnout ve srovnání s rokem 2013 asi o třetinu. Také platí omezení maximální průtoku paliva 100 kg za hodinu, což bude omezující v kvalifikacích.

TECHNICKÁ PRAVIDLA

Motory
Přeplňované šestiválce o objemu 1,6 litru doplněné systémy na rekuperaci energií (ERS). Motor má jen jeden výfuk. Každý válec musí mít stejný objem. Otáčky omezené na 15 tisíc za minutu (doposud 18 tisíc).

Kromě rekuperace kinetické energie při brzdění, kterou doposud zajišťoval KERS, se přidá rekuperace tepla z turba. Jezdci tak získají dodatečných 160 koní na 33 sekund v každém kole, zatímco KERS dodávalo jen 80 koní navíc na šest sekund v každém kole. Zadní brzdy bude moci řídit elektronika, aby se kompenzovaly dopady výkonnějšího ERS.

Aerodynamika
Přední křídlo zúženo ze 180 na 165 centimetrů. Výška šasi vpředu snížena z 62,5 cm na 52,5 cm. Špička nosu maximálně 18,5 cm nad zemí, dříve bylo maximum 55 cm.

Zadní křídla budou mít méně dílů (zákaz beam wingu - elementu ve spodní části) a hlavní plát bude o trochu méně prohnutý.

Hmotnost
Monopost musí po celý závodní víkend vážit alespoň 690 kilogramů, rozložení hmotnosti mezi nápravy je zafixováno na minimálně 314 kg vpředu a 369 kg vzadu.

Brzdy
Zadní brzdy můžou mít hydraulicky posilovač.

Pneumatiky
Ke změně specifikací může v průběhu sezóny dojít, jen když s tím bude souhlasit alespoň 70 procent týmů. FIA může specifikace měnit bez souhlasu, pokud to bude z důvodu bezpečnosti.

Doporučujeme

Články odjinud