Velký přehled statistik sezóny 2024

Rekordní sezóna v řeči čísel, tabulek a grafů.

Max Verstappen mistrem světa

Max Verstappen se stal po čtvrté v řadě mistrem světa formule 1.

Po 12. se stalo, že mistr světa mezi jezdci byl z jiného týmu, než který vyhrál Pohár konstruktérů. Předtím se tak stalo v roce 2021, kdy titul získal Verstappen ale mezi týmy Mercedes. A ještě předtím v roce 2008, kdy titul získalo Ferrari ale mezi jezdci se radoval Hamilton.

Max Verstappen se stal prvním jezdcem od roku 1983, který vyhrál titul, ale jeho tým skončil až třetí. Verstappenův „tchán“ Nelson Piquet se tehdy stal mistrem světa, ale jeho Brabham-BMW skončil také až třetí za Ferrari a Renaultem.

O rok dříve byl zaznamenán dosavadní rekord v této oblasti. Keke Rosberg se stal mistrem světa ale jeho Williams skončil až čtvrtý za Ferrari, McLarenem a Renaultem. 

GettyImages-2186584606.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 2 / 16

McLaren mistrem světa mezi týmy

McLaren vyhrál poprvé od roku 1998 titul mezi týmy. Pro McLaren šlo o 9. titul, čímž se vyrovnal Williamsu. Nejvíce titulů získalo Ferrari (16).

McLaren vyhrál titul, ale získal „jen“ šest vítězství, což je nejméně od roku 1999, kdy Ferrari také k titulu stačilo jen šest vítězství v závodech. Tehdejší sezóna ale měla jen 16 závodů. 

Lando Norris a Oscar Piastri se stali teprve třetí jezdeckou dvojicí ve F1, která získala Pohár konstruktérů ale ani jeden z nich se nestal mistrem světa:

  • 1958: Titul získal tým Vanwall, za který jezdili Stirling Moss, Tony Brooks a Stuart Lewis-Evans. Titul ale ziskal Mike Hawthorn.
  • 1983: Titul získalo Ferrari, za které jezdili René Arnoux a Patrick Tambay. Mistrem světa se stal Nelson Piquet.
F12024GP24ABU_tYgY.jpg
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Pokračování 3 / 16

Vítězství

Rekordní sezóna s 24 závody přinesla vítězství 7 jezdců, což je nejvíce od roku 2012, kdy vyhrálo 8 jezdců.

Letos poprvé v historii se ale stalo, že jsme viděli 7 jezdců s více než jedním vítězstvím.

První vítězství získali Lando Norris a Oscar Piastri. Je to poprvé od roku 2001, co v jedné sezóně získali své první vítězství ve F1 dva jezdci ze stejného týmu. V roce 2001 se to podařilo jezdcům Williamsu (Ralf Schumacher a Juan Pablo Montoya).

Nejmenší rozdíl v cíli závodu byl ve Spa. Hamilton vyhrál s náskokem 0,647 s. Největší byl v Zandvoortu, kde Lando Norris vyhrál s náskokem 22,896 s.

Pokračování 4 / 16

Pole positions

Nejmenší rozdíl byl v Kanadě, kde mezi Russellem a Verstappen byl v kvalifikaci rozdíl 0,000 sekundy. Pole position získal Russell, protože svůj čas zajel dříve.

Došlo k tomu teprve podruhé od chvíle, kdy F1 měří čas na tři desetinná místa. Předtím zajeli stejný čas dokonce tři jezdci (Jacques Villeneuve, Michael Schumacher a Heinz-Harald Frentzen) ve Velké ceně Evropy v Jerezu v roce 1997. 

Největší rozdíl byl v Rakousku, kde Max Verstappen porazil Landa Norrise o 0,404 s. 

V 8 kvalifikacích byl rozdíl menší než 1 desetina, ve 13 menší než 2 desetiny sekundy. 

Pokračování 5 / 16

Vítězství ze startovních pozic

V 11 případech vyhrál jezdec po startu z pole position. Nejnižší pozice, ze které jezdec vyhrál, bylo 17. místo na Interlagosu (Max Verstappen).

Pokračování 6 / 16

Stupně vítezů

Na stupně vítězů se dostalo 10 jezdců, což je méně než vloni, kdy jich bylo 11. 

Jezdci

Jezdec Podia 1 2 3
Max Verstappen 14 9 4 1
Lando Norris 13 4 6 3
Charles Leclerc 13 3 3 7
Carlos Sainz 9 2 2 5
Oscar Piastri 8 2 4 2
Lewis Hamilton 5 2 1 2
Sergio Pérez 4   3 1
George Russell 4 2   2
Esteban Ocon 1   1  
Pierre Gasly 1     1

Týmy

Tým Podia 1 2 3
Ferrari 22 5 5 12
McLaren 21 6 10 5
Red Bull 18 9 7 2
Mercedes 9 4 1 4
Alpine 2   1 1

Pokračování 7 / 16

Kola ve vedení

Do vedení se letos dostalo 9 jezdců. Max Verstappen vedl v 16 závodech, Lando Norris v 11 a Oscar Piastri v 8. Leclerc, Sainz, Russell vedli v 7 závodech, Hamilton ve 3 a Ocon s Pérezem v jednom. 

Pokračování 8 / 16

Odjetá kola 

Nejvíce kol v závodech letos odjel Oscar Piastri – celkem 1444, což je 100 % z toho, co se dalo v sezóně odjet! To se povedlo v minulosti jen dalším třem jezdcům:

  • Michael Schumacher (2002)
  • Lewis Hamilton (2019)
  • Max Verstappen (2023)

Tučně jsou jezdci, kteří neodjeli celou sezónu.

Jezdec Odjetá kola %
Oscar Piastri  1444 100,0
Lando Norris  1437 99,5
George Russell  1423 98,5
Charles Leclerc  1413 97,9
Max Verstappen  1389 96,2
Fernando Alonso  1380 95,6
Valtteri Bottas  1360 94,2
Lewis Hamilton  1346 93,2
Čou Kuan-jü 1345 93,1
Carlos Sainz  1343 93,0
Nico Hülkenberg  1301 90,1
Sergio Pérez  1264 87,5
Lance Stroll  1264 87,5
Pierre Gasly  1262 87,4
Júki Cunoda 1249 86,5
Esteban Ocon  1236 85,6
Kevin Magnussen  1233 85,4
Alexander Albon  1139 78,9
Daniel Ricciardo  996 69,0
Logan Sargeant  769 53,3
Franco Colapinto 397 27,5
Liam Lawson 357 24,7
Oliver Bearman 170 11,8
Jack Doohan 57 3,9

Pokračování 9 / 16

Kola na pozicích

Kolik procent z celkového počtu kol odjel jezdec na prvních třech a prvních deseti místech. 

Jezdec Top 3 (%) Top 10 (%)
Max Verstappen  67,3 99,4
Lando Norris  64,1 98,7
Charles Leclerc  47,6 90,6
Carlos Sainz  35,4 91,2
Oscar Piastri  28,8 92,8
George Russell  24,9 96,7
Sergio Pérez  19,1 75,9
Lewis Hamilton  16,0 85,4
Pierre Gasly  4,3 41,4
Esteban Ocon  3,6 22,5
Júki Cunoda 2,1 48,8
Fernando Alonso  0,8 57,8
Alexander Albon  0,2 25,0
Nico Hülkenberg  0,1 47,0
Oliver Bearman  0,0 30,0
Valtteri Bottas  0,0 2,6
Franco Colapinto  0,0 27,7
Jack Doohan  0,0 5,3
Liam Lawson  0,0 42,3
Kevin Magnussen  0,0 22,8
Daniel Ricciardo  0,0 12,0
Logan Sargeant  0,0 0,0
Lance Stroll  0,0 27,7
Čou Kuan-jü  0,0 5,4

Pokračování 10 / 16

DNF

Nejvíce odstoupení ze závodu měl letos Alex Albon (6) a z týmů Williams.

Jezdci

Jezdec DNF
Alexander Albon 6
Sergio Pérez 5
Júki Cunoda 4
Carlos Sainz 3
Pierre Gasly 3
Lance Stroll 3
Franco Colapinto 3
Daniel Ricciardo 2
Logan Sargeant 2
George Russell 2
Čou Kuan-jü 2
Kevin Magnussen 2
Lewis Hamilton 2
Esteba Ocon 2
Nico Hülkenberg 2
Valtteri Bottas 2
Fernando Alomso 1
Max Verstappen 1
Charles Leclerc 1
Lando Norris 1
Liam Lawson 1

Týmy

Tým DNF Závody s DNF
Williams 11 10
RB 7 6
Red Bull 6 6
Alpine 5 5
Mercedes 4 3
Ferrari 4 3
Aston Martin 4 4
Haas 4 3
Sauber 4 4
McLaren 1 1

Pokračování 11 / 16

Příčiny odstoupení

Technika byla letos příčinou nedokončení závodu jen ve třetině případů.

Pokračování 12 / 16

Spolehlivost

Celkový počet odstoupení v sezóně můžeme porovnat s celkovým počtem startů, což je součet vozů, které odstartovaly do všech závodů v dané sezóně.

Letos jsme měli 24 závodů. Do každého odstartuje běžně 20 vozů, což znamená 480 startů (24 x 20).

Reálně je to méně. V Austrálii odstartovalo 19 vozů (Sargeant půjčil auto Albonovi), což se zopakovalo také v Silverstonu, kde Gasly kvůli technickým problémům neodstartoval. V Brazílii chyběly na startu hned dva vozy. Vůz Albona se nepodařilo včas opravit, Stroll boural v zaváděcím kole. Celkem jsme tak měli letos 476 startů a 50 odstoupení, což znamená, že jsme měli 10,5 % odstoupení

Autosport (Forix) nabízí přehled počtu startů a odstoupení ve všech sezónách. Letošních 10,5 % odstoupení je rekord. Na druhém místě je sezóna 2021 s 12,1 % a na třetím místě sezóna 2023 s 13,8 %.

Letos jsme měli také další tři závody, které dokončili všichni jezdci:

GP Bahrajnu 2024
GP Španělska 2024
GP Nizozemska 2024

Celkový počet závodů, které dokončili všichni, se tím zvýšil na 15. V hybridní éře (od roku 2014) jich bylo 11. 

Pokračování 13 / 16

Červené vlajky

Celkem tři závody letos přerušily červené vlajky, což je méně než vloni, kdy to byly čtyři závody. 

Červené vlajky jsme viděli v:

  • GP Japonska po úvodní kolizi Ricciarda a Albona (oprava bariér).
  • GP Monaka po úvodní kolizi Péreze a jezdců Haasu a také Ocona a Gaslyho.
  • São Paula po nehodě Franca Colapinta ve 32. kole

Pokračování 14 / 16

Nejrychlejší kola závodu

Nejvíce nejrychlejších kol závodu zajel Lando Norris. Celkem zajelo nejrychlejší kolo závodu 12 jezdců, což je nejvíce od roku 2012, kdy jich bylo také 12.

Pokračování 15 / 16

Kvalifikace

Nikdo se letos nedostal do Q3 ve všech kvalifikacích. Nejvíce účastí v Q3 měli Verstappen, Norris, Piastri a Russell. 

Poznámka: Q3 je počet účastí v Q3, Q2 je počet vypadnutí v Q2 a Q1 je počet vypadnutí v Q1.

Jezdci

Jezdec Q3 Q2 Q1
Max Verstappen 23 1 -
Lando Norriis 23 - 1
Oscar Piastri 23 - 1
George Russell 23 - 1
Charles Leclerc 21 3 -
Carlos Sainz 20 3 -
Lewis Hamilton 18 2 4
Fernando Alonso 16 5 3
Sergio Pérez 15 3 6
Júki Cunoda 11 9 4
Nico Hülkenberg 11 8 5
Alexander Albon 8 10 6
Lance Stroll 7 12 5
Pierre Gasly 7 10 7
Esteban Ocon 4 10 9
Kevin Magnussen 3 12 7
Daniel Ricciardo 3 9 6
Valtteri Bottas 2 8 14
Liam Lawson 1 4 1
Franco Colapinti 1 2 6
Čou Kuan-jü - 4 20
Logan Sargeant - 3 11
Oliver Bearman - 2 1
Jack Doohan - - 1

Týmy

Tým Q3 Q2 Q1
McLaren 46   2
Ferrari 41 7  
Mercedes 41 2 5
Red Bul 38 4 6
Aston Martin 23 17 8
Racing Bulls 15 22 11
Haas 14 21 13
Alpine 11 20 17
Williams 9 15 23
Sauber 2 12 34

Pokračování 16 / 16

Body letos versus vloni

Celkem bylo letos možné získal 2 664 bodů (2448 v závodech a 216 ve sprintech). Reálně získali jezdci 2 659 bodů, protože v některých závodech nebyl bod za nejrychlejší kolo udělen (zajel ho jezdec mimo první desítku).

Doporučujeme

Články odjinud