Rekordní sezóna v řeči čísel, tabulek a grafů.
Max Verstappen mistrem světa
Max Verstappen se stal po čtvrté v řadě mistrem světa formule 1.
Po 12. se stalo, že mistr světa mezi jezdci byl z jiného týmu, než který vyhrál Pohár konstruktérů. Předtím se tak stalo v roce 2021, kdy titul získal Verstappen ale mezi týmy Mercedes. A ještě předtím v roce 2008, kdy titul získalo Ferrari ale mezi jezdci se radoval Hamilton.
Max Verstappen se stal prvním jezdcem od roku 1983, který vyhrál titul, ale jeho tým skončil až třetí. Verstappenův „tchán“ Nelson Piquet se tehdy stal mistrem světa, ale jeho Brabham-BMW skončil také až třetí za Ferrari a Renaultem.
O rok dříve byl zaznamenán dosavadní rekord v této oblasti. Keke Rosberg se stal mistrem světa ale jeho Williams skončil až čtvrtý za Ferrari, McLarenem a Renaultem.

Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 2 / 16
McLaren mistrem světa mezi týmy
McLaren vyhrál poprvé od roku 1998 titul mezi týmy. Pro McLaren šlo o 9. titul, čímž se vyrovnal Williamsu. Nejvíce titulů získalo Ferrari (16).
McLaren vyhrál titul, ale získal „jen“ šest vítězství, což je nejméně od roku 1999, kdy Ferrari také k titulu stačilo jen šest vítězství v závodech. Tehdejší sezóna ale měla jen 16 závodů.
Lando Norris a Oscar Piastri se stali teprve třetí jezdeckou dvojicí ve F1, která získala Pohár konstruktérů ale ani jeden z nich se nestal mistrem světa:
- 1958: Titul získal tým Vanwall, za který jezdili Stirling Moss, Tony Brooks a Stuart Lewis-Evans. Titul ale ziskal Mike Hawthorn.
- 1983: Titul získalo Ferrari, za které jezdili René Arnoux a Patrick Tambay. Mistrem světa se stal Nelson Piquet.
Pokračování 3 / 16
Vítězství
Rekordní sezóna s 24 závody přinesla vítězství 7 jezdců, což je nejvíce od roku 2012, kdy vyhrálo 8 jezdců.
Letos poprvé v historii se ale stalo, že jsme viděli 7 jezdců s více než jedním vítězstvím.
První vítězství získali Lando Norris a Oscar Piastri. Je to poprvé od roku 2001, co v jedné sezóně získali své první vítězství ve F1 dva jezdci ze stejného týmu. V roce 2001 se to podařilo jezdcům Williamsu (Ralf Schumacher a Juan Pablo Montoya).
Nejmenší rozdíl v cíli závodu byl ve Spa. Hamilton vyhrál s náskokem 0,647 s. Největší byl v Zandvoortu, kde Lando Norris vyhrál s náskokem 22,896 s.
Pokračování 4 / 16
Pole positions
Nejmenší rozdíl byl v Kanadě, kde mezi Russellem a Verstappen byl v kvalifikaci rozdíl 0,000 sekundy. Pole position získal Russell, protože svůj čas zajel dříve.
Došlo k tomu teprve podruhé od chvíle, kdy F1 měří čas na tři desetinná místa. Předtím zajeli stejný čas dokonce tři jezdci (Jacques Villeneuve, Michael Schumacher a Heinz-Harald Frentzen) ve Velké ceně Evropy v Jerezu v roce 1997.
Největší rozdíl byl v Rakousku, kde Max Verstappen porazil Landa Norrise o 0,404 s.
V 8 kvalifikacích byl rozdíl menší než 1 desetina, ve 13 menší než 2 desetiny sekundy.
Pokračování 5 / 16
Vítězství ze startovních pozic
V 11 případech vyhrál jezdec po startu z pole position. Nejnižší pozice, ze které jezdec vyhrál, bylo 17. místo na Interlagosu (Max Verstappen).
Pokračování 6 / 16
Stupně vítezů
Na stupně vítězů se dostalo 10 jezdců, což je méně než vloni, kdy jich bylo 11.
Jezdci
Jezdec |
Podia |
1 |
2 |
3 |
Max Verstappen |
14 |
9 |
4 |
1 |
Lando Norris |
13 |
4 |
6 |
3 |
Charles Leclerc |
13 |
3 |
3 |
7 |
Carlos Sainz |
9 |
2 |
2 |
5 |
Oscar Piastri |
8 |
2 |
4 |
2 |
Lewis Hamilton |
5 |
2 |
1 |
2 |
Sergio Pérez |
4 |
|
3 |
1 |
George Russell |
4 |
2 |
|
2 |
Esteban Ocon |
1 |
|
1 |
|
Pierre Gasly |
1 |
|
|
1 |
Týmy
Tým |
Podia |
1 |
2 |
3 |
Ferrari |
22 |
5 |
5 |
12 |
McLaren |
21 |
6 |
10 |
5 |
Red Bull |
18 |
9 |
7 |
2 |
Mercedes |
9 |
4 |
1 |
4 |
Alpine |
2 |
|
1 |
1 |
Pokračování 7 / 16
Kola ve vedení
Do vedení se letos dostalo 9 jezdců. Max Verstappen vedl v 16 závodech, Lando Norris v 11 a Oscar Piastri v 8. Leclerc, Sainz, Russell vedli v 7 závodech, Hamilton ve 3 a Ocon s Pérezem v jednom.
Pokračování 8 / 16
Odjetá kola
Nejvíce kol v závodech letos odjel Oscar Piastri – celkem 1444, což je 100 % z toho, co se dalo v sezóně odjet! To se povedlo v minulosti jen dalším třem jezdcům:
- Michael Schumacher (2002)
- Lewis Hamilton (2019)
- Max Verstappen (2023)
Tučně jsou jezdci, kteří neodjeli celou sezónu.
Jezdec |
Odjetá kola |
% |
Oscar Piastri |
1444 |
100,0 |
Lando Norris |
1437 |
99,5 |
George Russell |
1423 |
98,5 |
Charles Leclerc |
1413 |
97,9 |
Max Verstappen |
1389 |
96,2 |
Fernando Alonso |
1380 |
95,6 |
Valtteri Bottas |
1360 |
94,2 |
Lewis Hamilton |
1346 |
93,2 |
Čou Kuan-jü |
1345 |
93,1 |
Carlos Sainz |
1343 |
93,0 |
Nico Hülkenberg |
1301 |
90,1 |
Sergio Pérez |
1264 |
87,5 |
Lance Stroll |
1264 |
87,5 |
Pierre Gasly |
1262 |
87,4 |
Júki Cunoda |
1249 |
86,5 |
Esteban Ocon |
1236 |
85,6 |
Kevin Magnussen |
1233 |
85,4 |
Alexander Albon |
1139 |
78,9 |
Daniel Ricciardo |
996 |
69,0 |
Logan Sargeant |
769 |
53,3 |
Franco Colapinto |
397 |
27,5 |
Liam Lawson |
357 |
24,7 |
Oliver Bearman |
170 |
11,8 |
Jack Doohan |
57 |
3,9 |
Pokračování 9 / 16
Kola na pozicích
Kolik procent z celkového počtu kol odjel jezdec na prvních třech a prvních deseti místech.
Jezdec |
Top 3 (%) |
Top 10 (%) |
Max Verstappen |
67,3 |
99,4 |
Lando Norris |
64,1 |
98,7 |
Charles Leclerc |
47,6 |
90,6 |
Carlos Sainz |
35,4 |
91,2 |
Oscar Piastri |
28,8 |
92,8 |
George Russell |
24,9 |
96,7 |
Sergio Pérez |
19,1 |
75,9 |
Lewis Hamilton |
16,0 |
85,4 |
Pierre Gasly |
4,3 |
41,4 |
Esteban Ocon |
3,6 |
22,5 |
Júki Cunoda |
2,1 |
48,8 |
Fernando Alonso |
0,8 |
57,8 |
Alexander Albon |
0,2 |
25,0 |
Nico Hülkenberg |
0,1 |
47,0 |
Oliver Bearman |
0,0 |
30,0 |
Valtteri Bottas |
0,0 |
2,6 |
Franco Colapinto |
0,0 |
27,7 |
Jack Doohan |
0,0 |
5,3 |
Liam Lawson |
0,0 |
42,3 |
Kevin Magnussen |
0,0 |
22,8 |
Daniel Ricciardo |
0,0 |
12,0 |
Logan Sargeant |
0,0 |
0,0 |
Lance Stroll |
0,0 |
27,7 |
Čou Kuan-jü |
0,0 |
5,4 |
Pokračování 10 / 16
DNF
Nejvíce odstoupení ze závodu měl letos Alex Albon (6) a z týmů Williams.
Jezdci
Jezdec |
DNF |
Alexander Albon |
6 |
Sergio Pérez |
5 |
Júki Cunoda |
4 |
Carlos Sainz |
3 |
Pierre Gasly |
3 |
Lance Stroll |
3 |
Franco Colapinto |
3 |
Daniel Ricciardo |
2 |
Logan Sargeant |
2 |
George Russell |
2 |
Čou Kuan-jü |
2 |
Kevin Magnussen |
2 |
Lewis Hamilton |
2 |
Esteba Ocon |
2 |
Nico Hülkenberg |
2 |
Valtteri Bottas |
2 |
Fernando Alomso |
1 |
Max Verstappen |
1 |
Charles Leclerc |
1 |
Lando Norris |
1 |
Liam Lawson |
1 |
Týmy
Tým |
DNF |
Závody s DNF |
Williams |
11 |
10 |
RB |
7 |
6 |
Red Bull |
6 |
6 |
Alpine |
5 |
5 |
Mercedes |
4 |
3 |
Ferrari |
4 |
3 |
Aston Martin |
4 |
4 |
Haas |
4 |
3 |
Sauber |
4 |
4 |
McLaren |
1 |
1 |
Pokračování 11 / 16
Příčiny odstoupení
Technika byla letos příčinou nedokončení závodu jen ve třetině případů.
Pokračování 12 / 16
Spolehlivost
Celkový počet odstoupení v sezóně můžeme porovnat s celkovým počtem startů, což je součet vozů, které odstartovaly do všech závodů v dané sezóně.
Letos jsme měli 24 závodů. Do každého odstartuje běžně 20 vozů, což znamená 480 startů (24 x 20).
Reálně je to méně. V Austrálii odstartovalo 19 vozů (Sargeant půjčil auto Albonovi), což se zopakovalo také v Silverstonu, kde Gasly kvůli technickým problémům neodstartoval. V Brazílii chyběly na startu hned dva vozy. Vůz Albona se nepodařilo včas opravit, Stroll boural v zaváděcím kole. Celkem jsme tak měli letos 476 startů a 50 odstoupení, což znamená, že jsme měli 10,5 % odstoupení.
Autosport (Forix) nabízí přehled počtu startů a odstoupení ve všech sezónách. Letošních 10,5 % odstoupení je rekord. Na druhém místě je sezóna 2021 s 12,1 % a na třetím místě sezóna 2023 s 13,8 %.
Letos jsme měli také další tři závody, které dokončili všichni jezdci:
GP Bahrajnu 2024
GP Španělska 2024
GP Nizozemska 2024
Celkový počet závodů, které dokončili všichni, se tím zvýšil na 15. V hybridní éře (od roku 2014) jich bylo 11.
Pokračování 13 / 16
Červené vlajky
Celkem tři závody letos přerušily červené vlajky, což je méně než vloni, kdy to byly čtyři závody.
Červené vlajky jsme viděli v:
- GP Japonska po úvodní kolizi Ricciarda a Albona (oprava bariér).
- GP Monaka po úvodní kolizi Péreze a jezdců Haasu a také Ocona a Gaslyho.
- São Paula po nehodě Franca Colapinta ve 32. kole
Pokračování 14 / 16
Nejrychlejší kola závodu
Nejvíce nejrychlejších kol závodu zajel Lando Norris. Celkem zajelo nejrychlejší kolo závodu 12 jezdců, což je nejvíce od roku 2012, kdy jich bylo také 12.
Pokračování 15 / 16
Kvalifikace
Nikdo se letos nedostal do Q3 ve všech kvalifikacích. Nejvíce účastí v Q3 měli Verstappen, Norris, Piastri a Russell.
Poznámka: Q3 je počet účastí v Q3, Q2 je počet vypadnutí v Q2 a Q1 je počet vypadnutí v Q1.
Jezdci
Jezdec |
Q3 |
Q2 |
Q1 |
Max Verstappen |
23 |
1 |
- |
Lando Norriis |
23 |
- |
1 |
Oscar Piastri |
23 |
- |
1 |
George Russell |
23 |
- |
1 |
Charles Leclerc |
21 |
3 |
- |
Carlos Sainz |
20 |
3 |
- |
Lewis Hamilton |
18 |
2 |
4 |
Fernando Alonso |
16 |
5 |
3 |
Sergio Pérez |
15 |
3 |
6 |
Júki Cunoda |
11 |
9 |
4 |
Nico Hülkenberg |
11 |
8 |
5 |
Alexander Albon |
8 |
10 |
6 |
Lance Stroll |
7 |
12 |
5 |
Pierre Gasly |
7 |
10 |
7 |
Esteban Ocon |
4 |
10 |
9 |
Kevin Magnussen |
3 |
12 |
7 |
Daniel Ricciardo |
3 |
9 |
6 |
Valtteri Bottas |
2 |
8 |
14 |
Liam Lawson |
1 |
4 |
1 |
Franco Colapinti |
1 |
2 |
6 |
Čou Kuan-jü |
- |
4 |
20 |
Logan Sargeant |
- |
3 |
11 |
Oliver Bearman |
- |
2 |
1 |
Jack Doohan |
- |
- |
1 |
Týmy
Tým |
Q3 |
Q2 |
Q1 |
McLaren |
46 |
|
2 |
Ferrari |
41 |
7 |
|
Mercedes |
41 |
2 |
5 |
Red Bul |
38 |
4 |
6 |
Aston Martin |
23 |
17 |
8 |
Racing Bulls |
15 |
22 |
11 |
Haas |
14 |
21 |
13 |
Alpine |
11 |
20 |
17 |
Williams |
9 |
15 |
23 |
Sauber |
2 |
12 |
34 |
Pokračování 16 / 16
Body letos versus vloni
Celkem bylo letos možné získal 2 664 bodů (2448 v závodech a 216 ve sprintech). Reálně získali jezdci 2 659 bodů, protože v některých závodech nebyl bod za nejrychlejší kolo udělen (zajel ho jezdec mimo první desítku).