Velké týmy budou muset snížit počet zaměstnanců. Nejlépe na tom může být McLaren, odhaduje Marko

Formule 1 schválila zavedení rozpočtového stropu. Od příštího roku bude moci každý tým hospodařit s maximálně 145 miliony dolarů. V dalších letech se bude tato částka ještě snižovat. Nepochybně se to odrazí také v počtu zaměstnanců.
Foto: Getty Images / Clive Mason
Velké týmy budou muset snížit počet zaměstnanců. Nejlépe na tom může být McLaren, odhaduje Marko | Foto: Getty Images / Clive Mason

Do rozpočtového stropu se řada nákladů nepočítá, takže velké týmy budou i nadále utrácet celkově více než menší týmy. Na druhou stranu dojde k jistému přibrzdění bezhlavého utrácení a to navíc před sezónou 2022, která má přinést velké změny.

Zavedení rozpočtového stropu by mělo přinést také potřebu snížit počty zaměstnanců. Píšeme o „potřebě snížit počet“ a nikoliv o propouštění, protože například Ferrari už avizovalo, že zkoumá možnost vstoupit do jiné série. Na nový projekt by převedlo část lidí z F1. 

Ferrari zvažuje vstup do jiné série, potvrdil Binotto. Ve hře jsou IndyCar a WEC

Ferrari zvažuje vstup do jiné série, potvrdil Binotto. Ve hře jsou IndyCar a WEC

Naopak McLaren už začal propouštět, i když v tomto případě to souvisí spíše se současnou krizí.

I přes výjimky platí pravidlo, že čím méně zaměstnanců tým má, tím více bude moci dát na vývoj. Na druhou stranu na zmíněný vývoj potřebujete lidi. 

Ideální počet zaměstnanců se bude lišit tým od týmu. Například Haas si vystačí s menším počtem lidí, protože šasi mu staví Dallara a další díly nakupuje od Ferrari. Mercedes zase nemůže přes noc snížit počet lidí na 500, jako tomu je u Racing Pointu. A budoucí Aston Martin by si vůbec nepomohl, kdyby během pár týdnů nabral sto nových lidí.

Šéf Haasu Guenther Steiner věří, že v kombinaci s omezením vývoje v aerodynamickém tunelu, kdy méně úspěšné týmy dostanou více času, budou šance týmů vyrovnanější. 

F1 a FIA mají hotovo: Rozpočtový strop a v tunelu podle výsledků

F1 a FIA mají hotovo: Rozpočtový strop a v tunelu podle výsledků

Otmar Szafnauer z Racing Pointu je spokojený: „Efektivita bude v budoucnu odměněna. Nyní se všichni potýkají s otázkou, kam investovat své peníze nejrozumnějším způsobem. Je to jako další disciplína,“ řekl pro Auto Motor und Sport.

Racing Point se vždy vyznačoval vysokou efektivitou. Dokázal získávat pěkné výsledky i s malým počtem zaměstnanců a nízkým rozpočtem.

Být horší může být lepší

Ferrari vidí v novém modelu slabou stránku. „Bylo by lepší spojit bonus pro použití aerodynamického tunelu s rozpočtem a nikoliv s pozicí v Poháru konstruktérů. Ti, kteří mají méně peněz, by měli mít možnost testovat více v aerodynamickém tunelu.“

„Na konci aktuální sezóny budou některé týmy zvažovat, zda není lepší skončit na devátém než osmém místě, aby získaly více času pro aerodynamický tunel při vývoji auta 2022.“ 

Je zřejmé, že menší týmy nebudou muset příliš propouštět. Naopak velké týmy mají přes 1000 lidí. Není jasné, kolika z nich se budou muset zbavit.

„Podle našich výpočtů už není více než 600 zaměstnanců efektivní,“ řekl Steiner. „Více lidí znamená více nápadů, ale v určitém okamžiku vám na implementaci těchto nápadů chybí peníze.“

Steiner podobné problémy řešit nemusí. Pro Haas pracuje 250 lidí. 

Vítězem McLaren?

Podle Helmuta Marka by mohl být vítězem této bitvy McLaren. Nemusí propouštět tolik jako první tři týmy, ale má podobnou strukturu. 

„Kromě toho může změnou motoru z Renaultu na Mercedes obejít některá pravidla homologace a zasáhnout v oblastech, které jsou ostatním uzavřeny. Existují mezery,“ říká Marko.

„McLaren se blíží. Mají dobrou pozici, pokud jde o personál a technologii. A od příštího roku budou mít konkurenceschopný motor. Ale z jednoho roku na další to nebude fungovat.“

McLaren chce od roku 2022 bojovat s velkým soupeřem. A Racing Point tím nemyslím, říká Brown

McLaren chce od roku 2022 bojovat s velkým soupeřem. A Racing Point tím nemyslím, říká Brown

Foto: Getty Images / Clive Mason

Další článek: Wolff vysvětlil, proč Mercedes zamítl kvalifikační závod s reverzním roštem

18:00 | Podle Mercedesu bylo Hamiltonovo kontroverzní výjezdové kolo rychlejší než to předchozí.
17:56 | Velká nehoda ve čtyřiadvacetihodinovce ve Spa, která připomenula události ne až tak dávné. Dva jezdci jsou v nemocnici, ale mimo ohrožení života. odkaz
14:05 | Steiner byl příliš velký pesimista. Tým stále pracuje na tom, aby Schumacher mohl do kvalifikace nastoupit. Šasi je ok, mění se převodovka. Tak jako tak ale odstartuje poslední (penalizace za převodovku).
13:56 | Alfa Romeo dostala za nebezpečné vypuštění Giovinazziho do jízdy Strollovi pokutu 5000 euro.

GP Maďarska 2021

Pátek 30. července 2021
1. trénink Verstappen (1:17.555)
2. trénink Bottas (1:17.012)
Sobota 31. července 2021
3. trénink Hamilton (1:16.826)
Kvalifikace Hamilton (1:15.419)
Neděle 1. srpna 2021
Závod 15.00