Návrat ke kořenům. První prototyp třídy LMP 1, který vyhrál 24 hodin Le Mans, bylo Audi R8 #5 v roce 2004. Pod japonskou vlajkou týmu Goh s plnou tovární podporou se v kokpitu střídala trojice Sédži Ara, Rinaldo Capelo, Tom Kristensen. Foto: Audi Sport

Návrat ke kořenům. První prototyp třídy LMP 1, který vyhrál 24 hodin Le Mans, bylo Audi R8 #5 v roce 2004. Pod japonskou vlajkou týmu Goh s plnou tovární podporou se v kokpitu střídala trojice Sédži Ara, Rinaldo Capelo, Tom Kristensen. Foto: Audi Sport

Do roku 2011 byl největším soupeřem Audi na scéně Le Mans Peugeot. Francouzská značka měla být jedním z hlavních kandidátů na titul mistrů světa v premiérové sezoně FIA WEC v roce 2012. Kvůli vstupu do světového šampionátu Peugeot vyvíjel nový prototyp LMP 1 s hybridní pohonnou jednotkou, který nesl označení 908 Hybrid4. Jenomže finanční problémy donutily Peugeot celý program náhle ukončit, a to jen pár týdnů před startem sezony na floridském okruhu Sebring. Foto: Peugeot Sport

Do roku 2011 byl největším soupeřem Audi na scéně Le Mans Peugeot. Francouzská značka měla být jedním z hlavních kandidátů na titul mistrů světa v premiérové sezoně FIA WEC v roce 2012. Kvůli vstupu do světového šampionátu Peugeot vyvíjel nový prototyp LMP 1 s hybridní pohonnou jednotkou, který nesl označení 908 Hybrid4. Jenomže finanční problémy donutily Peugeot celý program náhle ukončit, a to jen pár týdnů před startem sezony na floridském okruhu Sebring. Foto: Peugeot Sport

Start historicky prvního závodu FIA WEC, kterým se 17. března 2012 stala slavná dvanáctihodinovka na Sebringu. První tři místa drží dosluhující dieslové prototypy Audi R18 TDI, které v průběhu sezony nahradil nový hybridní vůz. V závodě startovaly i vozy z americké Le Mans Series, na startovním roštu se proto sešlo 64 posádek. Foto: Audi Sport

Start historicky prvního závodu FIA WEC, kterým se 17. března 2012 stala slavná dvanáctihodinovka na Sebringu. První tři místa drží dosluhující dieslové prototypy Audi R18 TDI, které v průběhu sezony nahradil nový hybridní vůz. V závodě startovaly i vozy z americké Le Mans Series, na startovním roštu se proto sešlo 64 posádek. Foto: Audi Sport

Úvod sezony WEC 2012 a Audi R18 TDI #2 na floridském Sebringu. Posádku tohoto prototypu tvořili Allan McNish, Tom Kristensen a Rinaldo Capello, kteří závod nakonec vyhráli. Foto: Audi Sport

Úvod sezony WEC 2012 a Audi R18 TDI #2 na floridském Sebringu. Posádku tohoto prototypu tvořili Allan McNish, Tom Kristensen a Rinaldo Capello, kteří závod nakonec vyhráli. Foto: Audi Sport

V průběhu sezony 2012 vstoupila do FIA WEC Toyota, která se tak poprvé od roku 1999 zapojila do boje o vítězství v Le Mans. První prototyp třídy LMP 1 japonské značky nesl označení TS030 Hybrid a debutoval právě v Le Mans. V Sao Paulu s ním Toyota získala první vítězství. Foto: Toyota Gazoo Racing

V průběhu sezony 2012 vstoupila do FIA WEC Toyota, která se tak poprvé od roku 1999 zapojila do boje o vítězství v Le Mans. První prototyp třídy LMP 1 japonské značky nesl označení TS030 Hybrid a debutoval právě v Le Mans. V Sao Paulu s ním Toyota získala první vítězství. Foto: Toyota Gazoo Racing

Sezona 2013 a nové hybridní Audi R18 e-tron quattro. Německá stáj s tímto prototypem získala podruhé v řadě pohár jezdců i konstruktérů a navíc opět vítězství v Le Mans. Foto: Audi Sport

Sezona 2013 a nové hybridní Audi R18 e-tron quattro. Německá stáj s tímto prototypem získala podruhé v řadě pohár jezdců i konstruktérů a navíc opět vítězství v Le Mans. Foto: Audi Sport

Toyota pro rok 2013 vylepšila model TS030 Hybrid, avšak zvítězila pouze ve dvou závodech - doma ve Fudži a na závěr roku v Bahrajnu. Foto: Toyota Gazoo Racing

Toyota pro rok 2013 vylepšila model TS030 Hybrid, avšak zvítězila pouze ve dvou závodech - doma ve Fudži a na závěr roku v Bahrajnu. Foto: Toyota Gazoo Racing

Velký návrat! V sezoně 2014 se do nejvyšších pater závodů sportovních vozů vrátilo Porsche, které tak chtělo navázat na své staré úspěchy z Le Mans. Německá značka se vytasila s vozem 919 Hybrid, který ve své debutové sezoně zvítězil na Interlagosu. Foto: Porsche

Velký návrat! V sezoně 2014 se do nejvyšších pater závodů sportovních vozů vrátilo Porsche, které tak chtělo navázat na své staré úspěchy z Le Mans. Německá značka se vytasila s vozem 919 Hybrid, který ve své debutové sezoně zvítězil na Interlagosu. Foto: Porsche

Rok Toyoty. Japonská tovární stáj do sezony 2014 nasadila dva nové vozy TS040 Hybrid, se kterými ovládla pohár konstruktérů i šampionát jezdců. Jen vítězství v Le Mans opět uniklo... Foto: Toyota Gazoo Racing

Rok Toyoty. Japonská tovární stáj do sezony 2014 nasadila dva nové vozy TS040 Hybrid, se kterými ovládla pohár konstruktérů i šampionát jezdců. Jen vítězství v Le Mans opět uniklo... Foto: Toyota Gazoo Racing

Nezahálelo ani Audi, které před šesti lety představilo zmodernizovaný model R18 e-tron quattro. A bylo z toho další vítězství v Le Mans. Foto: Audi Sport

Nezahálelo ani Audi, které před šesti lety představilo zmodernizovaný model R18 e-tron quattro. A bylo z toho další vítězství v Le Mans. Foto: Audi Sport

Neúspěch a z ostudy kabát. Před sezonou 2015 byl netrpělivě očekáván vstup Nissanu na scénu, Japonci však přišli s odvážným konceptem GT-R LM Nismo. Prototyp, který měl motor umístěný před kokpitem a poháněnou přední nápravu, vůbec nefungoval a celý program byl zrušen po jediném startu, ke kterému došlo v Le Mans. Foto: Nismo

Neúspěch a z ostudy kabát. Před sezonou 2015 byl netrpělivě očekáván vstup Nissanu na scénu, Japonci však přišli s odvážným konceptem GT-R LM Nismo. Prototyp, který měl motor umístěný před kokpitem a poháněnou přední nápravu, vůbec nefungoval a celý program byl zrušen po jediném startu, ke kterému došlo v Le Mans. Foto: Nismo

Naopak opět spolehlivé bylo Audi, které přišlo s další evolucí vozu R18 e-tron quattro. Model pro rok 2015 vyhrál dva závody na Silverstonu a ve Spa. Foto: Audi Sport

Naopak opět spolehlivé bylo Audi, které přišlo s další evolucí vozu R18 e-tron quattro. Model pro rok 2015 vyhrál dva závody na Silverstonu a ve Spa. Foto: Audi Sport

Nejdominantnější bylo v sezoně 2015 Porsche, které do Le Mans nasadilo hned tři vozy. Na fotografii je prototyp 919 Hybrid #17 posádky Mark Webber, Timo Bernhard, Brendon Hartley, která vyhrála mistrovství světa a významně přispěla k trimfu Porsche v poháru konstruktérů. Porsche poprvé od svého návratu vyhrálo i Le Mans, o což se zasloužila trojice Nico Hülkenberg, Earl Bamber, Nick Tandy. Foto: Porsche

Nejdominantnější bylo v sezoně 2015 Porsche, které do Le Mans nasadilo hned tři vozy. Na fotografii je prototyp 919 Hybrid #17 posádky Mark Webber, Timo Bernhard, Brendon Hartley, která vyhrála mistrovství světa a významně přispěla k trimfu Porsche v poháru konstruktérů. Porsche poprvé od svého návratu vyhrálo i Le Mans, o což se zasloužila trojice Nico Hülkenberg, Earl Bamber, Nick Tandy. Foto: Porsche

Pokud nepočítáme Nissan, tak za nejkratší konec tahala v roce 2015 Toyota s evolucí prototypu TS040 Hybrid. Japonská tovární stáj nezvítězila ani v jednom ze závodů a na stupně vítězů se podívala jen na Silverstonu a v Bahrajnu. Foto: Toyota Gazoo Racing

Pokud nepočítáme Nissan, tak za nejkratší konec tahala v roce 2015 Toyota s evolucí prototypu TS040 Hybrid. Japonská tovární stáj nezvítězila ani v jednom ze závodů a na stupně vítězů se podívala jen na Silverstonu a v Bahrajnu. Foto: Toyota Gazoo Racing

Audi R18 byl poslední prototyp LMP 1 značky z Ingolstadtu, který startoval ve WEC a v Le Mans. Po sezoně 2016 se Audi ze třídy LMP 1 stáhlo. Foto: Audi Sport

Audi R18 byl poslední prototyp LMP 1 značky z Ingolstadtu, který startoval ve WEC a v Le Mans. Po sezoně 2016 se Audi ze třídy LMP 1 stáhlo. Foto: Audi Sport

Pro sezonu 2016 si Porsche přichystalo další evoluci prototypu 919 Hybrid a inženýři ve Weissachu opět odvedli skvělou práci. Německá tovární stáj znovu získala pohár jezdců i konstruktérů a vítězství na trati La Sarthe jako bonus. Foto: Porsche

Pro sezonu 2016 si Porsche přichystalo další evoluci prototypu 919 Hybrid a inženýři ve Weissachu opět odvedli skvělou práci. Německá tovární stáj znovu získala pohár jezdců i konstruktérů a vítězství na trati La Sarthe jako bonus. Foto: Porsche

Toyota v roce 2016 poprvé představila prototyp TS050 Hybrid, na jehož evoluci pracovala až do letoška. S novým vozem se dokázala vrátit i na nejvyšší stupínek vítězů, a to díky triumfu pod posvátnou horou Fudži. Foto: Toyota Gazoo Racing

Toyota v roce 2016 poprvé představila prototyp TS050 Hybrid, na jehož evoluci pracovala až do letoška. S novým vozem se dokázala vrátit i na nejvyšší stupínek vítězů, a to díky triumfu pod posvátnou horou Fudži. Foto: Toyota Gazoo Racing

Pro sezonu 2017 představilo Porsche poslední evoluci prototypu 919 Hybrid a na konci roku se německá značka ze třídy LMP 1 stáhla. Bylo to ale vítězné loučení. Porsche opět získalo oba tituly a vítězství v Le Mans. Úspěšnou kapitolu profesní kariéry tak zakončil i šéf programu Porsche Andreas Seidl, který je nyní jednou z hlavních postav stáje McLaren ve formuli 1. Foto: Porsche

Pro sezonu 2017 představilo Porsche poslední evoluci prototypu 919 Hybrid a na konci roku se německá značka ze třídy LMP 1 stáhla. Bylo to ale vítězné loučení. Porsche opět získalo oba tituly a vítězství v Le Mans. Úspěšnou kapitolu profesní kariéry tak zakončil i šéf programu Porsche Andreas Seidl, který je nyní jednou z hlavních postav stáje McLaren ve formuli 1. Foto: Porsche

Toyota byla v roce 2017 jediným továrním soupeřem vozů Porsche s první evolucí prototypu TS050 Hybrid. Foto: Toyota Gazoo Racing

Toyota byla v roce 2017 jediným továrním soupeřem vozů Porsche s první evolucí prototypu TS050 Hybrid. Foto: Toyota Gazoo Racing

Pro supersezonu FIA WEC 2018/2019 přišla Toyota jako jediný tovární tým ve startovním poli třídy LMP 1 už se třetí verzí vozu TS050 Hybrid a konečně se dočkala vítězství v Le Mans, které následně i obhájila. Nejslavnější vytrvalostní závod dvakrát za sebou vyhrála trojice Fernando Alonso, Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima. Stejná posádka také vyhrála mistrovství světa a přispěla Toyotě k zisku poháru konstruktérů. Foto: Toyota Gazoo Racing

Pro supersezonu FIA WEC 2018/2019 přišla Toyota jako jediný tovární tým ve startovním poli třídy LMP 1 už se třetí verzí vozu TS050 Hybrid a konečně se dočkala vítězství v Le Mans, které následně i obhájila. Nejslavnější vytrvalostní závod dvakrát za sebou vyhrála trojice Fernando Alonso, Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima. Stejná posádka také vyhrála mistrovství světa a přispěla Toyotě k zisku poháru konstruktérů. Foto: Toyota Gazoo Racing

Poslední a současná podoba prototypu Toyota TS050 Hybrid. V sobotu bude posádka vozu #8 Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Kazuki Nakadžima bojovat o titul mistrů světa proti sesterské Toyotě #7, jejíž posádku tvoří Kamuj Kobajaši, Jose Maria Lopez a Mike Conway. V tomto roce tento prototyp pro Toyotu potřetí v řadě vyhrál Le Mans jako poslední vůz třídy LMP 1. Od sezony 2021 vstoupí FIA WEC do nové éry třídy Le Mans Hypercar. Foto: Toyota Gazoo Racing

Poslední a současná podoba prototypu Toyota TS050 Hybrid. V sobotu bude posádka vozu #8 Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Kazuki Nakadžima bojovat o titul mistrů světa proti sesterské Toyotě #7, jejíž posádku tvoří Kamuj Kobajaši, Jose Maria Lopez a Mike Conway. V tomto roce tento prototyp pro Toyotu potřetí v řadě vyhrál Le Mans jako poslední vůz třídy LMP 1. Od sezony 2021 vstoupí FIA WEC do nové éry třídy Le Mans Hypercar. Foto: Toyota Gazoo Racing

Do roku 2011 byl největším soupeřem Audi na scéně Le Mans Peugeot. Francouzská značka měla být jedním z hlavních kandidátů na titul mistrů světa v premiérové sezoně FIA WEC v roce 2012. Kvůli vstupu do světového šampionátu Peugeot vyvíjel nový prototyp LMP 1 s hybridní pohonnou jednotkou, který nesl označení 908 Hybrid4. Jenomže finanční problémy donutily Peugeot celý program náhle ukončit, a to jen pár týdnů před startem sezony na floridském okruhu Sebring. Foto: Peugeot Sport
Start historicky prvního závodu FIA WEC, kterým se 17. března 2012 stala slavná dvanáctihodinovka na Sebringu. První tři místa drží dosluhující dieslové prototypy Audi R18 TDI, které v průběhu sezony nahradil nový hybridní vůz. V závodě startovaly i vozy z americké Le Mans Series, na startovním roštu se proto sešlo 64 posádek. Foto: Audi Sport
Úvod sezony WEC 2012 a Audi R18 TDI #2 na floridském Sebringu. Posádku tohoto prototypu tvořili Allan McNish, Tom Kristensen a Rinaldo Capello, kteří závod nakonec vyhráli. Foto: Audi Sport
V průběhu sezony 2012 vstoupila do FIA WEC Toyota, která se tak poprvé od roku 1999 zapojila do boje o vítězství v Le Mans. První prototyp třídy LMP 1 japonské značky nesl označení TS030 Hybrid a debutoval právě v Le Mans. V Sao Paulu s ním Toyota získala první vítězství. Foto: Toyota Gazoo Racing
21
Fotogalerie

Velké sbohem! V Bahrajnu se chystá rozlučka třídy LMP 1

Konec slavné éry. Sobotní osmihodinový závod v Bahrajnu neuzavře jen sezonu vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC 2019/2020, ale také slavné období třídy LMP 1. Vrcholná kategorie sportovních prototypů závodila na světových okruzích od roku 2004. V této galerii je věnována pozornost především továrním vozům, které v rámci LMP 1 startovaly ve WEC od první sezony v roce 2012.

Audi 2004.jpgpeugeot 2011.jpgSebring 2012.jpgAudi 2012.jpgToyota 2012.jpgAudi 2013.jpgToyota 2013.jpgPorsche 2014.jpgToyota 2014.jpg
Audi 2014.jpgNissan 2015.jpgAudi 2015.jpgPorsche 2015.jpgToyota 2015.jpgAudi 2016.jpg
Porsche 2016.jpgToyota 2016.jpgPorsche 2017.jpgToyota 2017.jpgToyota 2018.jpgToyota 19-20.jpg

Doporučujeme

Články odjinud