Letošní sezona vytrvalostního mistrovství světa sportovních vozů FIA WEC dospěla do svého finále. Během sobotní osmihodinovky v Bahrajnu se bude bojovat o dva mistrovské tituly, v elitní třídě hypervozů ještě není rozhodnutý šampionát jezdců ani pohár konstruktérů.
Stanou se letos vytrvalostními mistry světa piloti Porsche? S největší pravděpodobnostní tomu tak bude. Jezdci z posádky Porsche #6 Kevin Estre, Andre Lotterer a Laurens Vanthoor v této sezoně jako jediní vyhráli více než jeden závod, radovali se z triumfu dvakrát na úvod roku v Kataru a také v předcházejícím závodě ve Fudži. Na kontě tak mají 150 bodů a bez ohledu na výsledky soupeřů jim stačí dojet v závodě na osmém místě. Včetně bodu za pole position je v Bahrajnu ve hře ještě 39 bodů a trojice z Porsche má náskok 35 bodů na nejbližší pronásledovatele z Ferrari a 37 bodů na třetí posádku Toyoty, během osmi hodin se však ještě může stát cokoliv a nikdo rozhodně nemá nic jistého.
Podle papírových předpokladů se ale každopádně zdá, že ve WEC zítra skončí dlouhá éra dominance Toyoty. Japonská tovární stáj od sezony 2018/2019 vždy vyhrála v celkovém pořadí pohár jezdců i konstruktérů, tituly světových šampionů tak sbírala nepřetržitě posledních pět let! Letos jsou ale mistři světa z posledních dvou sezon Sebastien Buemi, Brendon Hartley a Rjo Hirakawa celkově až sedmí s jediným vítězstvím na kontě, jejich stájoví kolegové na třetím místě Kamuj Kobajaši, Nyck de Vries a Mike Conway se letos dostali na stupně vítězů třikrát, velmi jim ale uškodilo nedokončení domácího závodu ve Fudži a jejich šance na titul tak leží pouze v rovině matematické teorie. Toyota však stále může doufat alespoň v zisk poháru konstruktérů, kde na ni Porsche drží pouze desetibodový náskok a body do žebříčku v sobotu získá od obou značek lépe postavený vůz v cíli.
V ostatních kategoriích už bylo o titulu rozhodnuto po minulém závodě ve Fudži. Světový pohár pro soukromé týmy mezi hypervozy získala britská stáj JOTA Sport, která se příští rok vrátí do WEC jako tovární tým Cadillacu. Jezdeckými šampiony třídy LMGT3 se stali Klaus Bachler, Alex Malykhin a Joel Sturm, kteří svými dominantními výkony v kokpitu Porsche 911 GT3 zároveň získali týmový titul pro stáj Manthey PureRxcing.
Nastavení Balance of Performance
Balanční systém, který má za úkol vyrovnávat startovní pole a taktéž vyvažovat rozdíly mezi prototypy LMDh a hypervozy v elitní třídě, je pro finále v Bahrajnu nastaven poměrně přívětivě pro Toyotu. Japonské hypervozy „zhubly“ pro závěrečnou osmihodinovku o 5 kg, stále však mají nejvyšší minimální hmotnost ve startovním poli na úrovni 1065 kg. Zároveň si však Toyoty výkonnostně přilepší, navíc totiž dostávají 6 kW výkonu, celkově tak mají výkon 499 kW. Vůbec nejlépe na tom jsou v nastavení ukazatele „power gain“, japonské vozy po dosažení rychlosti 250 km/h dostávají navíc o 4.2 % výkonu.
Dokonce 10 kW dostalo pro Bahrajn Ferrari, které je tak na výkonnostní úrovni 510 kW a má minimální hmotnost 1053 kg. V nastavení „power gainu“ ale italské vozy naopak ztrácí 0.9 % výkonu od rychlosti 250 km/h. Porsche, které bude s Toyotou bojovat o mistrovský titul, dostalo před Bahrajnem navíc 2 kW a je na úrovni 514 kW, k tomu ale také váhově „nakynulo“ na 1056 kg. Vůbec nejlehčí vozy mají v Bahrajnu týmy Lamborghini (1030 kg) a Peugeot (1031 kg), který byl nejrychlejší ve dvou ze tří volných tréninků.
Velká loučení
Sobotní závod se též ponese ve znamení loučení. Toyotu po téměř 30 letech opouští náhle týmový ředitel Rob Leupen a už po závodě ve Fudži oznámil konec kariéry dlouholetý pilot Alpinu Nicolas Lapierre. Francouz se připravuje na manažerskou roli uvnitř týmu a jeho sedačku pro Bahrajn obsadil Charles Milesi. Z Porsche po závodě odejdou veteráni Andre Lotterer a Frederic Makowiecki, který je aktuálně spojován s možným přestupem do Alpinu. Tovární sedačku u naopak Porsche získá pro příští rok Julien Andlauer, který letos oslnil svými výkony u zákaznické stáje Proton Competition. Změny proběhnou i v posádce (ne)továrního Ferrari #83, odkud po sezoně odejde Robert Švarcman. Ten má údajně namířeno k Premě do IndyCar. Jeho místo od příštího roku obsadí Phil Hanson, jenž letos závodil s Porsche stáje JOTA.
Osmihodinový závod v Bahrajnu odstartuje v sobotu ve 12:00. V přímém přenosu ho budete moci už od 11:30 sledovat živě a non-stop na Eurosportu 1 s komentářem Jiřího Šlégla a Zdeňka Míky.