Velká věda: Jak bude F1 počítat počty předjetí pro novou trofej?

Formule 1 už letos udělí další trofej. Získá ji jezdec s největším počtem předjetí za sezónu.
Foto: Getty Images / Lars Baron
Velká věda: Jak bude F1 počítat počty předjetí pro novou trofej? | Foto: Getty Images / Lars Baron

Společnost DHL už roky uděluje trofej týmu s nejlepšími zastávkami v boxech a také jezdci, který zajede nejvíce nerychlejší kol závodu. Trofej od FIA přebírá také jezdec, který získá nejvíce pole position v sezóně.

Od letošního roku bude udělována také cena Crypto.com Overtake Award. Získá ji jezdec, který bude mít za sezónu nejvíce předjížděcích manévrů.

Zatím podle F1 vede Sebastian Vettel, což je docela zvláštní. Vettel je sice čtyřnásobným mistrem světa, ale obecně se ví, že v soubojích kolo na kolo nepatří k nejlepším. Z 11 letošních závodů dojel jen pětkrát lépe než startoval. Mnoho jezdců je na tom v tomto ohledu lépe.

Sezóna Sebastiana Vettela

Závod Start Cíl
Bahrajn 20 15
Emilia Romagna 13 15 (převodovka)
Portugalsko 10 13
Španělsko 13 13
Monako 8 5
Ázerbájdžán 11 2
Francie 12 9
Štýrsko 14 12
Rakousko 11 17 (nehoda)
Velká Británie 8 Odstoupení (17)
Maďarsko 10 Diskvalifikace (2)

Podle webu RaceFans získal Vettel v průměru 1,2 místa na závod. Více než polovina jeho soupeřů je na tom lépe.

Jak se tedy mohl stát průběžným králem předjížděcích manévrů? S počítáním předjetí je to obecně složité. Musíte si totiž definovat parametry. Budete počítat i předjetí v prvním kole? Většinou se první kolo nepočítá. Budete počítat jen skutečná předjetí, nebo jakýkoliv zisk pozice (přes boxy, odstoupením soupeře atd.)? Co když jezdec získá pozici předjetím, ale soupeř mu předjetí o pár zatáček později vrátí? A tak bychom mohli pokračovat...

Výpočet F1

Fanoušci formule 1 určitě znají sektory. Na okruhu jsou vždy tři. Ve skutečnosti je však okruh rozdělen ještě na tzv. minisektory. V současné době se k nim dostanete nejblíže prostřednictvím F1 TV Pro, kde jsou pěkně vidět v části s daty – jedná se o různě barevné obdelníčky. Na okruhu je obvykle přes 20 minisektorů.

Klepněte pro větší obrázek
Minisektory (barvy znázorňují, zda se jezdec v minisektoru zlepšil, zajel maximum nebo nejrychlejší čas). Foto: F1 TV Pro

F1 bude zajímat pozice jezdce v každém minisektoru každého kola. Podle toho se bude určovat, zda došlo k předjetí. Přestože je proces automatický, měl by podléhat i ruční kontrole.

Je to však jen technický postup „detekce“ předjetí. Důležitá jsou samozřejmě pravidla okolo, která budou patrně poměrně složitá. Co zatím víme? 

Bylo zavedeno několik výjimek k odfiltrování falešných poplachů. Pokud se jeden jezdec roztočil, havaroval, vjel do boxů nebo zpomalil z jiného důvodu, žádný jezdec si nepřipíše předjetí (získání pozice) tohoto jezdce.

Počítají se předjetí v každém kole – tedy včetně toho prvního. Vettel získal v prvním kole 18 pozic. Nejlépe je na tom však Iceman, jak ukazuje nedávná grafika F1.

Formule 1 také potvrdila webu RaceFans, že se do statistik budou počítat i předjížděcí manévry, které později sportovní komisaři vyhodnotí tak, že byly v rozporu s pravidly. Může jít například o předjetí mimo trať, za které dostane jezdec časový trest. 

Stejně tak se budou počítat předjížděcí manévry v případě, že byl jezdec diskvalifikován. Není to častý případ, ale aktuálně je klíčový. Vettel totiž v Maďarsku dojel druhý, ale ze závodu byl diskvalifikován. 

Další článek: Netflix uveřejnil trailer k dokumentu o Schumacherovi

9:27 | Narozeniny dnes slaví Esteban Ocon (25) a také Damon Hill (61)
20:24 | Kvjat v Magny-Cours testoval s Alpine pneumatiky pro příští rok (do mokra a přechodných podmínek). Včera odjel 91 kol, dnes byl test zrušen pro technické problémy.
19:18 | Ještě to není oficiální, ale podle The Times bude Turecko vyřazeno z červeného britského seznamu, což znamená pro britské zaměstnance týmů a F1 mírnější režim po návratu. GP Turecka by se tak na začátku října měla konat.