Velká porce zajímavých statistik o stupních vítězů

Některé statistiky, které se týkají stupňů vítězů, každý fanoušek F1 alespoň v hrubých obrysech zná. My jsme se ale podívali i na některé další.

Nejvíce pódií

Začínáme asi nejdůležitější statistikou, která je ale paradoxně nejméně zajímavá, protože žádného fanouška F1 nepřekvapí. Nejvíce stupňů vítězů získal Lewis Hamilton (182). Na druhém místě je Michael Schumacher (155). a na třetím Sebastian Vettel (122). 

GettyImages-146950226.jpg
Poslední Schumacherovo pódium a také jediné za Mercedes – GP Evropy 2012. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 2 / 29

Nejvíce pódií – procentuálně

V současné formuli 1 máme 20+ závodů ročně, takže pro jezdce je mnohem jednodušší získat více pódií. Legendární Juan Manuel Fangio odjel za celou svou kariéru 52 závodů, což je v současné době na úrovni 2,5 sezón... a brzy už vlastně jen dvou sezón. 

Procentuálně nejvíce pódií získal Dorino Serafini, který je také jediným jezdcem v historii, který drží 100 %. Nejspíše si domyslíte, že neodjel moc závodů – konkrétně jen jeden mistrovský a to GP Itálie 1950. Za druhé místo získal jen tři body (polovinu), protože vůz sdílel s Albertem Ascarim.

Na druhém místě je další Ital – Luigi Fagioli v letech 1950 až 1951 odjel 7 závodů a získal 6 pódií (85,7 %), Juan Manuel Fangio je třetí (52 závodů a 35 pódií – 67,3 %) a Hamilton čtvrtý (63,2 %).

GettyImages-925217972.jpg
Pomník Juana Manuela Fangia v Barceloně. Foto: Getty Images /  Patrik Lundin

Pokračování 3 / 29

Nejčastější dvojice

Které dva jezdce jsme viděli na pódiu nejvícekrát spolu? Lewise Hamiltona a Sebastiana Vettela – celkem 56krát, poprvé v Japonsku 2009 a naposledy v Turecku 2020.

Nejčastější „sestava“ byla zatím Hamilton první, Vettel druhý a Hamilton první a Vettel třetí – v obou případech 15krát. 

Na druhém místě jsou dnes už bývalí týmoví kolegové. Hamilton a Bottas byli na pódiu 53krát, z 19krát Hamilton první, Bottas druhý. 

Na třetím místě jsou Hamilton a Verstappen – na stupních vítězů byli společně už 47krát. Poprvé se potkali v Rakousku 2016, vloni pak rovnou 15krát. Nejčastějí (20krát) byl Hamilton první a Verstappen druhý.

GettyImages-91393408.jpg
Velká cena Japonska 2009, foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 4 / 29

Nejčastejší trojice

Na pódiu jsou ale místa tři. Nejčastější trojici na pódiu jsou Bottas, Hamilton a Verstappen. Celkem jsme je viděli společně 20krát, poprvé ve Španělsku 2018. Vloni jsme pódium v tomto složení viděli sedmkrát. Nejčastější kombinací je Hamilton první, Verstappen druhý a Bottas třetí.

Na druhém místě je trojice Hamilton, Rosberg a Vettel (14krát). Na třetím pak Alonso, Vettel a Webber (13krát). 

GettyImages-1325751626.jpg
GP Štýrska 2021. Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Pokračování 5 / 29

Nejběžnější pódium

Lewis Hamilton, Nico Rosberg a Sebastian Vettel (v tomto pořadí). To je nejčastější pódium v historii. Poprvé se tak stalo v Malajsii 2014, naposledy v Abú Dhabí 2016 a celkem jsme ho viděli osmkrát.

Tohle pódium už zřejmě neuvidíme. Dohání ho ale Hamilton, Bottas, Verstappen, které jsme viděli 7krát. Bottas ale nyní přestoupil do Alfy Romeo a je otázkou, kdy ho uvidíme opět na pódiu.

GettyImages-481478937.jpg
Foto: Getty Images / Paul Gilham

Pokračování 6 / 29

Celkový počet jezdců s pódiem

V historii F1 získalo pódium 215 jezdců. Jen pěti se podařilo dostat nad 100, 16 jezdcům nad 50 a 48 nad 20 pódií.

F12019GP13BEL_JK152256.jpg
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Pokračování 7 / 29

Jednobarevné pódium

Historie formule 1 zná jenom pět případů, kdy se jediné zemi podařilo totálně ovládnout stupně vítězů – mít na bedně nejen tři jezdce stejné národnosti ale i vozy z daného státu. V jednom případě dokonce v domácím závodě:

  • Velká cena Itálie 1950 – 1. Giuseppe Farina (Alfa Romeo), 2. Alberto Ascari (Ferrari), 3. Luigi Fagioli (Alfa Romeo)
  • Velká cena Belgie 1951 – 1. Giuseppe Farina (Alfa Romeo), 2. Alberto Ascari (Ferrari), 3. Luigi Villoresi (Ferrari)
  • Velká cena Francie 1952 – 1. Alberto Ascari (Ferrari), 2. Giuseppe Farina (Ferrari), 3. Piero Taruffi (Ferrari)
  • Velká cena Nizozemska 1952 – 1. Alberto Ascari (Ferrari), 2. Giuseppe Farina (Ferrari), 3. Luigi Villoresi (Ferrari)
  • Velká cena Jižní Afriky 1980 – 1. René Arnoux (Renault), 2. Jacques Laffite (Ligier), 3. Didier Pironi (Ligier)

Pokračování 8 / 29

Nejvíce X míst

  • Nejvíce vítězství má na kontě Lewis Hamilton (103) před Michaelem Schumacherem (91)
  • Nejvíce druhých míst má na kontě také Lewis Hamilton (48) před Schumacherem (43).
  • Nejvíce třetích míst pak Kimi Räikkönen (45) před Vettelem (33).
GettyImages-1060357412.jpg
Brazílie 2018 a poslední Icemanovo třetí místo. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 9 / 29

Nejvíce pódií v sezóně

Max Verstappen v roce 2021 získal rekordních 18 pódií. O druhé místo se dělí Schumacher, Vettel a Hamilton, kteří získali v sezóně 17 pódií. Hamiltonovi se to ale povedlo hned v pěti sezónách. 

GettyImages-1358607872.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 10 / 29

Nejdelší konzistence

Michael Schumacher a Lewis Hamilton dokázali získat alespoň jedno pódium v 15 sezónách v řadě. Hamilton se může letos odpoutat na prvním místě. Za nimi je pak Sebastian Vettel se 14. sezónami s alespoň jedním pódiem v řadě. 

GettyImages-72057342.jpg
Foto: Getty Images / Paul Gilham

Pokračování 11 / 29

Nejvíce a nejméně jezdců na pódiu v sezóně

Nejvíce různých jezdců na pódiu v rámci jedné sezóny jsme viděli v roce 1982, kdy jich bylo 18. 

Nejméně jezdců na pódiu za sezónu bylo 7 a to v letech 1992, 2000, 2002, 2017 a 2018.

Počty jezdců, kteří získali v sezóně pódium

Pokračování 12 / 29

Nejvíce pódií v řadě

Mochael Schumacher dokázal získat 19 pódií v řadě (od USA 2001 po Japonsko 2002). Na druhém místě je Hamilton s 16 pódií v řadě (Itálie 2014 až Velká Británie 2015).

GettyImages-1472819.jpg
Stupně vítězů po GP Japonska 2002. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 13 / 29

Nejdelší interval mezi pódii

Nejdelší interval mezi ziskem dvou pódiových umístění zaznamenal Alexander Wurz. Mezi GP Velké Británie 1997 a San Marinem 2005 uplynulo 7 let, 9 měsíců a 11 dní. Na „bedně“ vám ho ale v San Marinu neukážeme. Dostal se na ní až po penalizaci Schumachera.  Na druhé místo se dostal vloni Alonso. Mezi Maďarskem 2014 a Katarem 2021 uplynulo 7 let, 3 měsíce a 25 dní.

Rekord mezi ziskem a prvního a posledního pódia drží Michael Schumacher. Mezi GP Mexika 1992 a GP Evropy 2012 je 20 let, 3 měsíce a 2 dny. 

GettyImages-52743033.jpg
Alex Wurz v San Marinu 2005. Foto: Getty Images / Vladimír Rys

Pokračování 14 / 29

Nejvíce pódií v jedné velké ceně

Rekord drží Michael Schumacher, který získal 12 pódií v San Marinu, Španělsku a Kanadě. Lewis Hamilton ho může vyrovnat, pokud získá stupně vítězů ve Velké ceně Velké Británie. 

GettyImages-52742990.jpg
Foto: Getty Images / Vladimír Rys

Pokračování 15 / 29

Nejvíce pódií pro jeden tým a s jedním motorem

Nejvíce pódií s jedním týmem získal Lewis Hamilton – s Mercedesem už 133. Překonal tak Michaela Schumachera, která u Ferrari získal 116 pódií. 

Nejvíce pódií se stejným motorem má Hamilton (Mercedes, 182).

GettyImages-164508097.jpg
Hamiltonovy první stupně vítězů pro Mercedes v Malajsii 2013. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 16 / 29

Nejvíce pódií v různých grand prix

Rekordmanem je Lewis Hamilton, který získal pódium ve 36 různých grand prix. Na druhém místě je Max Verstappen s 31 grand prix. 

Pokud jde o okruhy, vede Hamilton (35) před Räikkönenem (30).

GettyImages-1285778763.jpg
Foto: Getty Images / Clive Mason

Pokračování 17 / 29

Nejvíce pódií v domácí velké ceně

Vítězství nebo alespoň pódium doma má pro jezdce speciální význam. Nejvíce pódií v domácí grand prix získali Alain Prost a Lewis Hamilton – oba 11. 

GettyImages-1918660.jpg
Fotografie je z GP Španělska 1990. Foto: Getty Images /  Pascal Rondeau

Pokračování 18 / 29

Nejvíce pódií s různými týmy a motory

Rekord drží zesnulý Stirling Moss, který se o něj dělí s Johnem Surteesem. Oba získali pódium se šesti týmy. Moss s BRM, Cooperem, Lotusem, Maserati, Mercedesem a Vanwallem. Surtees s BRM, Cooperem, Ferrari, Hondou, Lolou a Lotusem.

A pódia s největším počtem různých motorů? Možná vás to překvapí, ale rekord drží Rubens Barrichello – se šesti (Ferrari, Ford Cosworth, Hart, Honda, Mercedes, Peugeot). 

GettyImages-3142551.jpg
Stirling Moss (číslo 14) předjíždí Richieho Ginthera v souboji o čtvrté místo, GP Nizozemska, Zandvoort, 1961. Foto: Getty Images / Michael Hardy

Pokračování 19 / 29

Nejmladší jezdec na stupních vítězů

Nejmladším jezdcem, který získal pódium je bez většího překvapení Max Verstappen. Stalo se tak v jeho prvním závodě za Red Bull ve Španělsku 2016. Verstappenovi bylo 18 let a 228 dní. Na druhém místě je Lance Stroll, kterému v Ázerbájdžánu 2017 bylo 18 let a 239 dní.

Na třetím místě je Lando Norris, kterému v Rakousku 2020 bylo 20 let a 235 dní. 

GettyImages-531595778.jpg
Max Verstappen po zisku prvního pódia a vítězství ve F1. Foto: Getty Images / Clive Mason

Pokračování 20 / 29

Nejstarší jezdec na pódiu

Tahle statistika nebude zřejmě už nikdy překonána. Jezdci dnes končí nejpozději okolo 40. Rekord drží Luigi Fagioli (53 let a 22 dní) z GP Francie 1951. V závodě sdílel vůz s Fangiem. 

Luigi_Fagioli_in_his_Maserati_at_the_1932_Targa_Florio_(cropped).jpg
Luigi Fagioli (1898-1952) na snímku z roku 1932. Foto: Agence de presse Meurisse, Wikipedia

Pokračování 21 / 29

Nejmladší pódium

Nejmladší pódium v historii jsme (ne)viděli v Brazílii 2019. Carlos Sainz se dostal na třetí místo dodatečně po penalizaci Hamiltona. Pódium ve složení Verstapen, Gasly, Sainz mělo v průměru 23 let, 8 měsíců a 13 dní.

Druhé nejmladší pódium jsme viděli v Itálii 2008 (Vettel, Kovalainen, Kubica), mělo v průměru 23 let, 11 měsíců a 16 dní.

GettyImages-1188268347.jpg
Pódium po GP Brazílie 2019. Foto: Getty Images / Charles Coates

Pokračování 22 / 29

Nejstarší pódium

Nejstarší pódium mohli vidět fanoušci v Argentině 1957. Fangio, Behra a Menditéguy měli průměrný věk 40 let, 11 měsíců a 18 dní.

Pokračování 23 / 29

Nejvíce startů bez pódia

Statistice vévodí Nico Hülkenberg, který ve F1 odstartoval do 179 závodů, ale na pódium se nepodíval. Na druhém místě je Adrian Sutil se 128 starty. 

GettyImages-1187859567.jpg
Foto: Getty Images / Charles Coates

Pokračování 24 / 29

Nejvíce pódií bez vítězství

Na prvním místě je Nick Heidfeld, který získal 13 pódií, ale vždy šlo jen o druhá a třetí místa. Ze současných jezdců jsou nejvýše Carlos Sainz – 6 pódií a Lando Norris s pěti pódii bez vítězství.

GettyImages-81493230.jpg
Nick Heidfeld na pódiu v Kanadě 2008. Foto: Getty Images / Vladimír Rys

Pokračování 25 / 29

Nejvíce pódií bez titulu

Tak trochu statistika týmových dvojek. Na prvním místě je Rubens Barrichello se 68 pódií (z toho 11 vítězství). Na druhém místě je Valtteri Bottas s 67 pódii a na třetím David Coulthard s 62 pódií.

GettyImages-90725560.jpg
Na pódiu ve Velké ceně Itálie 2009. Foto: Getty Images / Clive Rose

Pokračování 26 / 29

Nejvíce startů do prvního pódia

Carlos Sainz se v Brazílii 2019 dostal poprvé na pódium a také do čela statistiky. Pódium získal ve svém 101. startu ve F1. Je také jediným jezdcem v historii, který získal stupně vítězů po více než 100 startech.

GettyImages-1188274086.jpg
Carlos Sainz na dodatečném pódiu po GP Brazílie 2019. Foto: Getty Images

Pokračování 27 / 29

Nejvíce pódií po startu mimo první řadu

Nejvíce pódií po startu ze 3. a horšího místa získal Kimi Räikkönen (72) před Fernandem Alonsem (68) a Michaelem Schumacherem (66).

GettyImages-1026161550.jpg
Räikkönen na pódiu, Itálie 2018. Foto: Getty Images / Charles Coates

Pokračování 28 / 29

Nejvíce pódií po startu mimo první desítku

Na prvním místě je Kimi Räikkönen se 7 pódii. Na druhém děleném místě jsou se šesti místy Stefan Johansson, Jacques Laffite, Bruce McLaren a John Watson.

GettyImages-181543421.jpg
Zatím poslední Icemanovo pódium po startu mimo první desítku. V Singapuru 2013 startoval ze 13. místa a dojel 3.

Pokračování 29 / 29

Nejnižší pozice, ze kterých bylo získáno pódium

Tohle je trochu složitější statistika, protože nám do ní promlouvají i závody v Indy 500. Na prvním místě je tak teoreticky Jim Rathmann z Indianapolis 1957, který skončil druhý po startu z 32. místa.

Za ním je Onofre Marimón z Velké ceny Velké Británie, který své maserati dostal po startu z 28. místa na třetí.

Z poslední doby pak zmiňme Sebastiana Vettela, který si v Abú Dhabí 2012 zajistil třetí pozici, ale měl po kvalifikaci nedostatek paliva pro kontrolu, a tak musel startovat z boxů (na startovním roštu bylo tehdy celkem 24 vozů). Nakonec z toho bylo 3. místo. 

GettyImages-155456094.jpg
Sebastian Vettel na pódiu v Abú Dhabí 2012. Foto: Getty Images / Vladimír Rys

Doporučujeme

Články odjinud