Ve štýrských lesích létaly třísky! Vítězové a poražení po Grand Prix Rakouska 2024

Max Verstappen a Lando Norris se postarali o drama, vítězství Russella i dobré výsledky některých dalších.

Vítězové

Na stupně vítězů se dostali George Russell, Oscar Piastri a Carlos Sainz. 

Nejrychlejší zastávku měl Leclerc. Ferrari ho přezulo za 1,95 sekundy. 

Vítězové

  • George Russell a Mercedes
  • Oscar Piastri (?)
  • Haas
  • Daniel Ricciardo

Pokračování 2 / 11

George Russell a Mercedes

Čeština na to má krásné přirovnání – „přišel k tomu jako slepý k houslím“. Ale šel tomu on i tým naproti.

George Russell vyhrál Velkou cenu Rakouska a bylo to první vítězství pro něj i pro Mercedes od konce roku 2022.

Samozřejmě by k tomu nedošlo, pokud by se dva kohouti na čele závodu nepoprali tak, že pro jednoho závod skončil a druhý se propadl na páté místo. 

Než došlo ke kolizi, ztrácel Russell na oba 15 sekund. Russell si ale v kvalifikaci vyjel třetí místo a potvrdil, že forma Mercedesu z posledních závodů nebyla náhodná. 

A tohle už k F1 patří. Občas má ten na čele technický problém, koliduje, udělá chybu a vyhrává pak ten, kdo trpělivě vyčkával za ním a sbíral druhá nebo třetí místa. 

Mercedes získal v Rakousku 45 bodů a dostal se tak znovu do hry – o tom ještě bude řeč.

Mercedes navíc chystá další významná vylepšení. Uvidíme souboj třech týmů? 

GettyImages-2159946419.jpg
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Pokračování 3 / 11

Oscar Piastri (?)

Oscar Piastri je vítězem s otazníkem... 

Nebudeme obviňovat McLaren z toho, že by nějak upřednostňoval Norrise, ale při pohledu do tabulek je zřejmé, že týmovou dvojkou je Oscar Piastri. Ten v Rakousku tuto roli naplnil. Poté, co Norris odpadl, ho nahradil a byl to on, kdo dojel na druhém místě. Získal tím velmi důležité body pro Pohár konstruktérů. Dobrý výkon předvedl také ve sprintu. 

Samozřejmě to mohlo být lepší a Piastri nebyl daleko od vítězství. Asi není potřeba říkat, v čem byl háček. V poslední části kvalifikace Piastrimu smazali čas kvůli traťovým limitům, které Piastri porušil o centimetry nebo možná ještě méně. Pokud by startoval ze třetího místa, byla by to úplně jiná písnička a je reálné, že by cílem projel na prvním místě s velkým náskokem na Russella. Ale na to se už historie ptát nebude.

Porušení traťových limitů je samozřejmě vinou jezdce. V závodě se ale Piastrimu dařilo. Dostal se před Péreze, poté přes boxy před Hamiltona, který dostal penalizaci za přejetí bílé čáry na vjezdu do boxů. V podstatě ve stejnou chvíli, kdy bourali Verstappen a Norris, se dostal před Sainze, kdy měl o pár kol čerstvější střední směs (Sainz stavěl po 47 kolech, Piastri po 51). 

Russella už dojet nestihl, z čehož byl samozřejmě zklamaný. Mohl v závodě udělat více? Na konci závodu ne, na jeho začátku si mohl poradit s Hamiltonem, který měl poškozený vůz – Brit ale nejezdil vůbec špatně a Piastri se k němu před první zastávkou nedokázal přiblížit tak, aby mohl s jistotou udělat undercut.

GettyImages-2159947905.jpg
Foto: Getty Images / Clive Rose

Pokračování 4 / 11

Haas

Haas předvedl nejlepší závod za poslední dobu, díky čemuž si odvezl velmi slušnou porci bodů. Hülkenberg dojel na šestém místě, Magnussen na osmém. 

Samozřejmě jim pomohly problémy soupeřů – odpadnutí Norrise, kolize Leclerca na startu, Pérez měl poškozený vůz. Ale štěstí přeje připraveným. Haas ukázal formu už ve sprintu, kde Magnussen dojel na devátém místě. 

Na začátku sezóny jsme dělili startovní pole na dvě poloviny. Dnes je to spíše první čtyřka a druhá šestka. Pokud odmyslíme Aston Martin, odvedl Haas ze druhé pětky letos v jednom závodě nejlepší práci. Získat 12 bodů v závodě se nikomu jinému nepovedlo. 

Z velké části tomu šli jezdci Haasu naproti už v kvalifikaci, kde se Hülkenberg dostal do Q3 a obsadil deváté místo, Magnussen by 12.

Na startu sice Hulk vydělal na odpadnutí Leclerca, ale zase přišel o pozici ve prospěch Ocona. Magnussen byl desátý. Ocona Hülkenberg ale rychle předjel. Oba jezdci Haasu pak poměrně brzy stavěli – Magnussen po 10 kolech, jeho kolega o kolo později. Oba také dvakrát po sobě nasadili nové tvrdé pneumatiky a (na rozdíl od jiných) jim to celkem sedlo.

V závěru si Hülkenberg pohrál s Pérezem, když ho pustil před třetí zatáčkou, aby měl pak sám DRS a dokázal se tak vrátit zpět před něj. 

GettyImages-2159962191.jpg
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Pokračování 5 / 11

Daniel Ricciardo

Daniel Ricciardo dojel na bodech a porazil Cunodu a to už v kvalifikaci. V závodě mu samozřejmě také pomohlo odpadnutí soupeřů – nejdříve Leclerca a v závěru se po konci Norrise posunul z 10. na 9. místo.

Ricciardo měl podobnou agresivní strategii jako jezdci Haasu, což mu pomohlo v tom, aby za sebou nechal jezdce Alpine. 

Malé plus pro Australana. Jeho velkým problém je ale konzistence. Uvidíme, jak se mu bude dařit v dalších závodech do letní přestávky. 

GettyImages-2159960673.jpg
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Pokračování 6 / 11

Poražení

Závod nedokončil Lando Norris (následky kolize). 

Poražení:

  • Max Verstappen a Lando Norris
  • Ferrari
  • Sergio Pérez
  • Lewis Hamilton
  • Aston Martin

Pokračování 7 / 11

Max Verstappen a Lando Norris

Obvykle nedáváme dva jezdce ze dvou týmů do jedné kapitoly, ale v tomto případě uděláme z pochopitelných důvodů výjimku.

Viděli jsme další souboj MaxLanda. Pokud odmyslíme Monako, tak by tito dva dojeli na prvních dvou místech po šesté v řadě. Ale k tomu nedošlo.

Většinu závodu to vypadalo na poměrně jasné vítězství Verstappena. V 50. kole měl náskok 6,9 sekundy a zajel k mechanikům. Kvůli problémům s jedním z kol se ale u mechaniků zdržel 6,6 sekundy. Norris měl spíše průměrnou zastávku 2,9 sekundy, ale i tak se samozřejmě Verstappenův náskok zmenšil.

Norris navíc nasadil novou sadu, Verstappen použitou. Po zastávce pak ještě Verstappen probrzdil. Už po dvou kolech byl Norris v dosahu DRS a začal tvrdý boj o první místo.

Byl to souboj emocí. Norris samozřejmě nechtěl dojet opět druhý a navíc byl frustrován svou chybou ve sprintu, kde se podle svých slov zachoval jako amatér. Verstappen i přes vítězství, tituly a odjeté závody stále jezdí stylem „Jsem tu, abych vyhrával, ne abych skončil druhý. To bych mohl také rovnou zůstat doma.“ To není nadsázka, ale citace jeho slov po závodě... 

Situaci nepomohlo ani to, že třetí zatáčka byla fakticky jediná, kde k souboji mohlo dojít. A je to zatáčka, která vyrábí problémy a kolize. Jezdec vepředu má tendenci zavřít dveře předtím, než si udělá pohybem vlevo prostor pro zatočení. V minulosti jsme tu viděli mnoho ostrých soubojů, které občas končily kontaktem. Nic dramatického ale obvykle dost na poškození předního křídla nebo defekt. Zmínit můžeme třeba kolizi jezdců Mercedesu (Hamiltona a Rosberga) v posledním kole v roce 2016.

Norris si možná mohl udělat více místa, kdyby se dostal levými koly za bílou čáru, ale Verstappen udělal drobný pohyb a došlo ke kontaktu. K prvnímu a možná ne poslednímu. Oba se budou nepochybně potkávat na trati i v dalších závodech a koktejl emocí bude u obou ještě koncentrovanější. 

Verstappen prokazuje v závodech obrovskou trpělivost, protože si uvědomuje sílu svého vozu a náskok v šampionátu. Při obraně pozice to ale neplatí... Norrise mohl pustit a patrně by ho znovu předjel s DRS. Podobný manévr jsme viděli v posledním kole u Hülkenberga. 

Ocenit musíme PR pracovníky Red Bullu, kteří pro prohlášení týmu po závodě použili titulek „Verstappen obsadil na Red Bull Ringu páté místo a zvýšil tak své naděje na titul ve Formuli 1 pro rok 2024.“ 

Pokračování 8 / 11

Ferrari

Carlos Sainz se po startu ze čtvrtého místa ocitl na stupních vítězů, ale mezi vítěze Ferrari zařadit nelze. Na začátku sezóny byly rudé vozy druhé nejlepší. Druhou pozici stále drží také v šampionátu, ale oranžový vlak se blíží a koleje už duní... Ferrari má náskok už jen 23 bodů. Daleko za horami už navíc troubí vlak jménem Mercedes. Na Ferrari sice ztrácí 95 bodů, což je opravdu hodně, ale se současnou formou stříbrných šípů (a Ferrari) to je do konce roku hratelné.

Pro Charlese Leclerca skončil závod hned po startu. Dostal se do klasického sendviče, který vidíme při mnoha startech a mohl by říct, že byl ve špatný čas na špatném místě. Ale není to tak úplně pravda. Nikdo ze tří zapojených jezdců tam neměl být. Ferrari se nedaří v kvalifikacích, Piastrimu smazali čas a Pérez... tam není co dodávat. Pokud startujete z nižších pozic, je pravděpodobnost kolize vždy vyšší.

Leclerc sice do cíle dojel, ale jeho šance na zisk bodů byly spíše teoretické – mohl doufat v safety car nebo vypadnutí většího počtu soupeřů. Ani jedno se však nestalo.

GettyImages-2159948289.jpg
Foto: Getty Images / Clive Rose

Pokračování 9 / 11

Sergio Pérez

Sergio Pérez předvedl skvělý výkon a dokázal se ubránit Kevinu Magnussenovi. Ale teď vážně... Piastri udělal to, co má v závodech udělat Pérez. Když Verstappen nedojede, má být nahoře a převzít otěže. Pérez ale dojel 17 sekund za týmovým kolegou, který měl nehodu a dostal penalizaci 10 sekund. Trest dostal v závodě i Pérez – o 2,1 km/h překročil rychlost v boxech.

Na obhajobu Checa je potřeba říct, že stejně jako Hamilton měl díru v bočnicích. S poškozeným vozem se jede vždy hůře. 

Pérez ale jde problémům naproti výkony v kvalifikacích. Ztratit na Red Bull Ringu na týmového kolegu téměř 9 desetin je katastrofa. 

Pokud se podíváme na Pérezova ideální kola v posledních kvalifikacích, tak to bylo od Imoly do Španělska: 11., 17., 16. a 9. místo. 

GettyImages-2159956503.jpg
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Pokračování 10 / 11

Lewis Hamilton

Hamilton dojel 23 sekund za svým týmovým kolegou, který je letos lepším z jezdců Mercedesu. Nebýt kolize Verstappena a Norrise, dojel by se ztrátou nějakých 40 sekund na vítěze.

Také Hamilton měl ale poškozený vůz po kontaktu se Sainzem v prvním kole. 

GettyImages-2159956177.jpg
Foto: Getty Images /  Chris Graythen

Pokračování 11 / 11

Aston Martin

Aston Martin předvedl další špatný závod a už podruhé v řadě odjíždí bez bodů. Začalo to už v kvalifikaci, kde byl Alonso 15. a Stroll až 17. 

Nejen na nižších pozicích je to samozřejmě velmi těsné, takže desetina sem nebo tam hrají velkou roli. V Kanadě byl Alonso v kvalifikaci z hlediska ideálních kol sedmý, reálně dokonce šestý. 

Ale malé rozdíly jsou jen malou výmluvou od týmu, který vloni bojoval o stupně vítězů. Tým prý ví, v čem je problém a chystá vylepšení. Na Mercedes už masivně ztrácí, dokáže uhájit alespoň páté místo? 

V závodě navíc udělal Alonso poměrně nepochopitelnou chybu, když nabral Čoua... 

GettyImages-2159959648.jpg
Foto: Getty Images /  Chris Graythen

Doporučujeme

Články odjinud