Okruh v Šanghaji nám v minulosti přichystal několik velmi zajímavých závodů. Ten nedělní pak patřil k těm vůbec nejlepším.
Obvykle nám bláznivé a nepředvídatelné závody připraví déšť, ovšem v Číně stačí i profil okruhu. Kombinace zatáček na tamním okruhu funguje tak, že drží pole při sobě a nutí jezdce k chybám a příležitostem k předjíždění. O drama a souboje se pak nejčastěji stará dlouhá rovinka a za ní ležící vlásenka (u které je důležité, že je široká na výjezdu).
Existuje nová dimenze, jež činí tuto sezonu tak napínavou a nepředvídatelnou. Zahrnuje pneumatiky Pirelli. Loni jsme se přesvědčili, jak je opotřebování pneumatik důležité a jak mohou odcházet kvůli mechanickému opotřebování nebo přehřívání. Letos do hry vstupuje další faktor - je třeba mít pneumatiky ve správném teplotním intervalu předtím, než směs "zapne" a získá přilnavost. Týmy a jezdci si na to v průběhu roku zvyknou, ale v současnosti to pole pěkně promíchává. Tři vítězové ve třech závodech je přesně to, co si přejeme.
Také to vysvětluje, jak se týmy běžně patřící do středu pole dokážou vzepnout a bojovat vpředu. Chemické vazby mezi pneumatikou, povrchem trati, teplotou a vlhkostí vzduchu byly vždy velmi komplexní, ne-li přímo záhadné, ale pirellky pro rok 2012 jsou v tomto ohledu obzvláště vypečené a žádají si speciální péči a analýzu. Nico Rosberg se nechal slyšet, že si na pneumatiky dával pozor v každém kole a ani jednou nejel naplno, aby vyzkoušel maximální rychlostní potenciál používané směsi.
Téměř všichni v paddocku byli přesvědčeni, že se Mercedes v závodu bude postupně propadat, ačkoliv si po penalizaci Lewise Hamiltona zajistil první startovní řadu. Měli k tomu několik důvodů - tým se v dlouhých jízdách trápil už v předsezonních testech a podobné to bylo taktéž v prvních dvou závodech. V kvalifikaci navíc povrch trati neustále chladl – to, že Mercedes byl právě v těchto podmínkách silný, nasvědčovalo tomu, že rychle zahřívá pneumatiky. To je obvykle výhodou v kvalifikaci, avšak silným handicapem při plné nádrži v závodě. Aby měli nevěřící Tomášové další munici, byl Mercedes v pátečních trénincích viditelně pomalejší než Red Bull i McLaren.
Mercedes na to ale očividně nedbal a naplánoval si strategii dvou zastávek v boxech. Věřil si dokonce do té míry, že od ní neupustil v okamžicích, kdy se mu Button a spol. rapidně přibližovali. Kuráž mi dodal Rosberg, který k parádnímu kvalifikačnímu kolu přidal také brilantní start. Michael Schumacher měl problémů o trochu více, ovšem nebýt šotka při zastávce v boxech, jistě by dojel na stupních vítězů.
Rozhodujícím okamžikem závodu byly problémy Jensona Buttona s maticí při posledním pitstopu. Stálo ho to šest sekund a navíc se na trať vrátil na chvostu velkého balíku vozů. V důsledku toho se mu rychle začaly drolit pneumatiky. I přes tyto patálie se ale prosmýkl na konečné druhé místo. Mohl vyhrát? Zřejmě by to bylo těsné, ale není možné odhadnout, jaké si Rosberg nechával rezervy. Také nevíme, jak by se držely jeho pneumatiky, kdyby Button pokračoval v nahánění.
Nico se tak stal třetím synem vítěze závodu formule 1, který vystoupil na nejvyšší stupínek. Bohužel je to první případ, kdy toho byl tatínek svědkem. V Nika jsem několik let vkládal velké naděje, ale už už jsem se bál, jestli z něho něco bude. Dnes již nemáme pochyb.
V případě Rosberga to vypadalo, že měl trať sám pro sebe. Zbytek pole se oproti tomu ocitl v jámě lvové. Pořadí jednotlivých jezdců mezi zastávkami v boxech oscilovalo i o deset pozic. Dobrým příkladem je Räikkönen, který se do boxů podíval dvakrát a na jedné sadě vydržel 28 kol. Ona sada ovšem nevydržela a jednoduše se začala rozpadat.
Fernando Alonso ve Ferrari nepřestává zářit. Ačkoliv se tomu auto bránilo, dotáhl ho na deváté místo. Felipe Massa ve druhém ferrari byl jedním z pouhé čtveřice jezdců, která startovala na střední směsi. Odjel solidní závod, ovšem dojel až na třináctém místě, což vám o jeho závodě v tomto případě napoví zřejmě více než jemu samotnému.
Oba vozy Williamsu dojely na bodech, což potvrzuje, že pro rok 2012 doznal tým výrazného zlepšení. Saubery byly na druhou stranu velkým zklamáním. Vypadalo to, že budou rychlé, obzvláště na rovinkách. Nakonec se ovšem nezmohly na víc než nejrychlejší kolo, které podtrhlo jejich potenciál. Kobajašimu nepomohl zpackaný start a Pérez nedokázal použít svá pneumatiková kouzla.
Cesta Romaina Grosjeana k prvním mistrovským bodům v Lotusu byla vskutku dobrodružná. V prvních dvou závodech odjel pouze pět kol. Podobný výsledek pro něho tudíž byl téměř povinností.
Sebastian Vettel nepřestává překvapovat. Po nemastné neslané kvalifikaci, ve které skončil jedenáctý, se v důsledku pokaženého startu propadl na patnáctou. Vypadá to, že po dvou letech, ve kterých se mu dařilo si vše pohlídat, mu poprvé ujel vlak. Jeho vstání z mrtvých, díky kterému po dvou pitstopech vyšplhal na pátou pozici naznačuje, že by současný výpadek formy mohl být velmi krátkodobý.
Před závodem v Bahrajnu je v čele šampionátu těsně Lewis Hamilton, kterému k tomu dopomohla tři třetí místa. Druhé místo Buttona znamená, že McLaren je ve vedení Poháru konstruktérů. Rychlé pomrknutí na výsledkové listiny by mohlo napovídat tomu, že McLaren má jasně navrch, ovšem to bychom nemohli být dále od pravdy. Tato sezona má pro nás připraveny ještě opravdu velké věci.