Varovat včas před poruchou motoru pomáhá ve formuli 1 olej

Týmy mají různé nástroje na monitorování zdraví motorů. Jedním z nich je práce s mazivy. Olej specialisté zkoumají u každého motoru více než stokrát za víkend, aby se ujistili, že je agregát v pořádku.

Stáji Renault dodává palivo a maziva společnost Total, která poodhalila, jak během závodních víkendů pracuje. O jednotky ve vozech Roberta Kubici a Vitalije Petrova se stará inženýr Totalu Louis Planque.

V čem spočívá vaše práce?
Louis Planque: "Jsem zodpovědný za spolehlivost produktu u týmu Renault F1 na okruzích. Takže se během každého závodu starám o palivo a maziva."

Co přesně při této práci děláte? Provádíte nějaké analýzy?
LP: "Provádím dvě hlavní analýzy. U paliva je to analýza s ohledem na pravidla. Na každé Grand Prix s chromatografem kontroluji, jestli palivo odpovídá homologaci. Druhá analýza se týká maziva, při té se ujišťuji o zdraví motoru. Jsem tak trochu doktor přes motory."

Je to něco jako odběr krve, že? Dokážete určit, jestli je motor poškozený?
LP: "Ano, je to tak. Po každé jízdě - ne během závodu, jen v trénincích - dělám odběry oleje, které mi umožňují detekovat stopy různých částic kovů v oleji, a tím pádem mapovat vývoj opotřebení motoru. Výsledky srovnávám s databází, kterou budujeme na základě partnerství s Renaultem už 30 let."

Jak moc je tato metoda přesná? Dokážete sebemenší poruchu odhalit ihned? Nebo nastává určité zpoždění?
LP: "Vždy jde o hypotézy, nikdy si nejsme ničím jistí. Ale konstrukci motoru známe dobře, takže na základě stop kovů dokážeme určit, kterého místa se opotřebení týká. Takže představu o případném problému s motorem dokážeme získat dobrou."

A když zjistíte nějaký problém, jaká procedura následuje?
LP: "Mým úkolem je případné problémy odhalit co nejrychleji, nejlépe ještě předtím, než auto znovu vyjede na trať, abychom se vyhnuli poruše. Pak upozorním Rémiho Taffina, který je zodpovědný za motory na okruzích, aby učinil rozhodnutí. Jen on rozhoduje o dalším postupu, jestli se případně vymění motor či nikoliv."

Stalo se vám někdy, že by nastal falešný poplach? Nebo to není možné?
LP: "Falešný poplach může nastat také, protože olej se neustále obměňuje, takže je třeba brát v potaz efekty ředění. To může vést k chybám. Také tu existuje riziko znečištění oleje, pokud s ním špatně manipulují mechanici. Takže ano, falešný poplach může nastat, ale je lepší být příliš opatrný a upozornit i na falešný poplach, než neříct nic."

Kolik analýz uskutečníte během jedné Grand Prix?
LP: "Víc než 100 analýz za Grand Prix u každého motoru, takže asi 200 analýz dohromady za jednu Grand Prix."

Další článek: Korejci slibují okruh, který bude svým vzhledem vyčnívat

11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).
10. května | Red Bull ve Španělsku zůstal. Zítra a ve středu bude testovat 18palcové pneumatiky pro rok 2022. Po oba dny bude jezdit Alex Albon.