Světový vytrvalostní šampionát FIA WEC měl v sobotu na programu sedmý závod sezóny 2018/2019, který s Toyotou #8 vyhráli Fernando Alonso, Kazuki Nakadžima a Sébastien Buemi. Španělského pilota Toyoty potěšil bodový zisk, který jeho posádku přiblížil k titulu mistrů světa. Po sobotním závodě je spokojený i Stoffel Vandoorne, který dokončil na svém domácím okruhu závod na pódiu, a to hned při svém debutu ve FIA WEC. Na letošní šestihodinový závod ve Spa naopak v dobrém vzpomínat nebude Andre Lotterer z týmu Rebellion Racing.
Závada převodovky a jen čtyři převodové stupně
Na celkovém třetím místě dojel v zasněženém sobotním závodě ve Spa prototyp BR Engineering BR1 – AER #11 ruského týmu SMP Racing. Jeho posádku tvořili Vitalij Petrov, Michajl Aljošin a nově také bývalý pilot formule 1 a současný pilot formule E Stoffel Vandoorne.
Pro belgického pilota to byl debutový závod ve WEC poté, co u SMP Racing vystřídal Brendona Hartleyho. Vandoorne tak může být šťastný z celkového třetího místa, které se pro ruský tým nerodilo nikterak lehce, v poslední třetině závodu totiž jel prototyp #11 s poškozenou převodovkou, pomocí které šel zařadit maximálně čtvrtý rychlostní stupeň.
Kvůli tomuto omezení tak tým SMP Racing prohrál se švýcarskou stájí Rebellion boj o celkové druhé místo a jen díky extrémní povětrnostním podmínkám se prototyp #11 v závěru nepropadl až za stupně vítězů.
„Měli jsme k dispozici jen čtyři převodové stupně během posledních dvou hodin. Naštěstí pro nás byla trať mokrá, na suché trati by to pro nás bylo mnohem obtížnější,“ řekl pro motorsport.com Michajl Aljošin, bývalý pilot IndyCar, který dovezl vůz #11 za sílícího sněžení do cíle.
V momentě, kdy se u vozu #11 projevil problém s převodovkou, seděl v kokpitu Vitalij Petrov. Právě on nakonec vinou technických potíží prohrál souboj o druhé místo s Thomasem Laurentem z týmu Rebellion Racing. Jeho nového parťáka Stoffela Vandoorna to však tolik mrzet nemuselo, „jeho“ vůz nakonec třetí místo uhájil a Belgičan se tak ve Spa postavil na stupně vítězů poprvé od roku 2015, kdy na okruhu v Ardenách vyhrál s vozem GP2.
„Měli jsme dnes skvělý závod. Strávil jsme v autě velmi dlouhou dobu, celkově 2 hodiny a 45 minut. Tak dlouho jsem ještě během závodu v mé kariéře nikdy neřídil!“ řekl po závodě pro motorsport.com bývalý pilot stáje McLaren ve formuli 1.
„Start byl dobrý, dobře jsme si vedli i ve všem na trati, byli jsme rychlí v momentech, kdy jsme rychlost potřebovali. Za deště jsme dokázali udělat rozdíl, tým volil dobrou strategii. Byl to velmi obtížný závod pro každého kvůli všem safety carům a plným žlutým fázím. Bylo pěkné do závodu odstartovat, byla to dobrá zkušenost před Le Mans,“ dodal Vandoorne.
Alonso: Ze získaných bodů mám obrovskou radost
Vítězové sobotního závodu Fernando Alonso, Kazuki Nakadžima a Sébastien Buemi díky získaným bodům a až šestému místu sesterské Toyoty #7 značně zvýšili svůj náskok na čele šampionátu a zároveň i své šance na zisk titulu mistrů světa.
Bodový rozdíl mezi posádkami obou Toyot je před červnovým Le Mans, které zakončí „supersezónu“ FIA WEC 2018/2019, 31 bodů, což znamená, že Alonsovi s Nakadžimou a Buemim stačí dojet na sedmém místě. To by jim zajistilo titul i v případě, že by kvalifikaci i závod vyhráli Jose Maria Lopez, Kamuj Kobajaši a Mike Conway s Toyotou #7.
Není tedy divu, že Alonso, který zisk titulu mistra světa FIA WEC řadí aktuálně výše než případný druhý triumf v Le Mans, je šťastný z velkého bodového zisku, který vybojovala jeho posádka za náročných podmínek ve Spa.
„V měnících se podmínkách to byl velmi náročný závod, proto jsme museli být připraveni na cokoliv, co mohlo přijít,“ řekl po závodě španělský dvojnásobný mistr světa formule 1 pro motorsport.com. „Obtížná byla i volba pneumatik. Nikdy jsme si nebyli jistí, jestli máme nasadit suché, přechodné nebo mokré pneumatiky.“
„Celkově to byly extrémní podmínky pro každého a já osobně jsem obrovsky šťastný za body, které jsme získali do šampionátu,“ řekl Alonso a dodal: „Co se týče bodů, tak to pro nás dnes byl velký úspěch. Myslel jsem na Silverstone (kde byly obě Toyoty diskvalifikovány; pozn. red.) a na Šanghaj (kde díky lepší strategii zastávek vyhrála Toyota #7; pozn. red.), pravděpodobně bychom už měli mnohem více bodů než teď a matematicky bychom si zajistili mistrovský titul už tady ve Spa.“
„Nyní pouze potřebujeme dokončit Le Mans. Posádka vozu #7 potřebuje, aby se něco stal nám a aby se nic nestalo jim. Pokud se pokusíme kopírovat jejich závod, měli bychom být v bezpečí.“
Pokazilo se vše, co se pokazit mohlo, říká Lotterer
Na pátém místě dojeli ve Spa Andre Lotterer, Neel Jani a Bruno Senna s prototypem Rebellion R13 Gibson #1 se ztrátou tří kol na vítěznou Toyotu #8. Prototyp švýcarského týmu sice dokončil šestihodinový závod před Toyotou #7, z boje o možné druhé místo ho však vyřadily jezdecké chyby a technické problémy.
Rebellion R13 #1 se nejprve roztočil v závěrečné šikaně po chybě Andreho Lotterera a další hodiny „vystřihl“ dokonce za safety carem, kdy za silného sněžení seděl v kokpitu Bruno Senna. Tím ale problémy neskončily. Vůz třídy LMP 1 také utrpěl pomalý defekt, největším problémem ale byla porucha rádia, která znemožnila týmu úspěšně plánovat strategii a výměnu pneumatik za rychle se měnících povětrnostních podmínek.
„Všechno, co se mohlo pokazit, se pokazilo. Upřímně, ani jsem nestíhal sledovat, co vše se děje, jen jsem řídil,“ okomentoval bláznivý závod Lotterer pro motorsport.com.
„Načasování čehokoliv prostě nebylo možné s tím, jak moc věcí se dnes pokazilo. Jen díky výjezdům safety caru jsme dvakrát ztratili celé kolo!“
„Všechno bylo vážně špatné, takže doufám, že se vše p*****o už tady, aby nás nic podobného nepotkalo v Le Mans,“ zadoufal Andre Lotterer směrem k červnovému vrcholu sezóny.
Foto: SMP Racing