Vandoorne v Le Mans překonal absolutní rychlostní rekord WEC

Vandoorne v Le Mans překonal absolutní rychlostní rekord WEC

Stoffel Vandoorne se pomalu ale jistě seznamuje s okruhem La Sarthe v Le Mans, kde bude příští týden s týmem SMP Racing debutovat v nejslavnější čtyřiadvacetihodinovce na světě. Belgičan absolvoval svá první kola na téměř čtrnáctikilometrové trati během nedělního testování a hned se postaral o jeden zápis do historických statistik.

Bývalý pilot McLarenu ve formuli 1 dosáhl na dvěma šikanami přerušené šestikilometrové rovince Hunaudieres s prototypem BR Engineering BR1-AER na rychlost 350.1 km/h, čímž překonal doposud platný rychlostní rekord světového vytrvalostního šampionátu FIA WEC, jehož je 24 hodin Le Mans včetně testovacího dne součástí od roku 2012.

Až dosud tento rekord držel další bývalý pilot F1 Lucas di Grassi, který od svého odchodu z „královny motorsportu“ závodil a závodí pro tovární Audi, a to nejprve ve třídě LMP 1 FIA WEC a následně také ve formuli E, kde po odchodu německé značky z nejvyšší kategorie sportovních vozů působí di Grassi dodnes.

Brazilský pilot stanovil ve stejné pasáži okruhu La Sarthe původní rekord v roce 2015, kdy zde s vozem Audi R18 e-tron quattro jel rychlostí 345.6 km/h. Vandoorne se tak minulou neděli stal prvním pilotem v éře WEC, který v Le Mans s vozem třídy LMP 1 překonal rychlost 350 km/h.

Kromě rychlostního rekordu zaznamenal Stoffel Vandoorne během testování ještě čtvrtý nejrychlejší čas 3:22.061 a s prototypem ruské stáje absolvoval třicet kol.

„Mé první dojmy byly vážně pozitivní. Je to neskutečný okruh. Jezdím tady poprvé, takže je to pro mě speciální moment,“ říkal po testech Belgičan pro web motorsport.com. Vandoorne se bude během závodu na 24 hodin střídat za volantem s Vitalijem Petrovem a Michajlem Aljošinem.

Vandoorne debutoval v závodě WEC v květnové šestihodinovce ve Spa, kde se svými týmovými kolegy dojel třetí. V Belgii byl ovšem vůz ruského týmu nastavený pro vysoký přítlak, což je přesný opak aerodynamického nastavení pro Le Mans. Tady je právě kvůli dlouhým vysokorychlostním pasážím nutné přítlak snižovat.

„Je to velmi odlišné nastavení. Přítlak je velmi nízký, auto vám proto s nízkou úrovní přilnavosti připadá v zatáčkách velmi lehké.“

„Ze začátku je obtížné najít sebevědomí v rychlých zatáčkách Porsche, dnes bylo ale nejdůležitější odjet co největší množství kol v rámci příprav na samotný závod. Soustředil jsem se na předjíždění pomalejších vozů a postupné změny podmínek na trati, které se během testovacího dne opravdu hodně proměnily,“ řekl po svých prvních testech v Le Mans Vandoorne.

K absolutnímu rychlostnímu rekordu se Vandoorne nepřiblížil

Stoffel Vandoorne sice překonal doposud nejvyšší naměřenou rychlost ve světovém šampionátu FIA WEC, na absolutní rychlostní rekord okruhu La Sarthe však Belgičan s prototypem ruského týmu SMP Racing ztratil ještě relativně dost. V roce 1988 se totiž 24 hodin Le Mans zúčastnil tým WM Secateva, jehož zástupci si byli dobře vědomi toho, že na celkové vítězství se svým vozem WM P87, který měl pod kapotou přeplňovaný šestiválec Peugeot o objemu 2.8 litru, aspirovat nemohou.

Francouzský tým si proto vytyčil jiný cíl. Stáj WM Secateva chtěla jako první v historii překonat na trati La Sarthe magickou rychlost 400 kmh/h, což se jí nakonec také podařilo. Poté, co francouzský vůz strávil více než tři hodiny v garáži kvůli opravám motoru, ho mechanici vypustili zpět na trať s Rogerem Dorchym za volantem. A francouzský pilot to dokázal. Na rovince Hunaudieres, která tehdy ještě nebyla přerušena dvěma šikanami, dosáhl Dorchy na maximální rychlost 407 km/h.

Vzhledem k tomu, že šestikilometrový úsek rovinky Hunaudieres je od roku 1990 rozdělený dvěma šikanami, tak tento rekord nebude možná nikdy překonán.

Foto: SMP Racing

Doporučujeme

Články odjinud