Valtteri Bottas testoval elektrický offroad pro nový šampionát | Foto: Extreme E

Foto: Extreme E

Valtteri Bottas testoval elektrický offroad pro nový šampionát

Finský pilot Mercedesu si zajímavým způsobem zpříjemnil čekání na další závod formule 1, který o víkendu hostí německý Nürburgring. Bottas se ve Francii zúčastnil testování speciálu E-SUV, který bude od příštího roku závodit ve zbrusu novém šampionátu Extreme E.

Co je to Extreme E? S nadsázkou „druhé dítě“ zakladatele elektrické formule E Alejandra Agaga. Španělský vizionář a průkopník elektrického motorsportu se ve svém dalším projektu odklonil od městského okruhového závodění a vydává se do terénu.

První sezona seriálu elektrických offroadů Extreme E odstartuje 23. ledna a účastnící se týmy a piloty postupně zavede do pěti světových lokalit, které nějakým způsobem negativně ovlivňuje klimatická změna. Taková je Agagova filozofie pro nový šampionát – propagovat elektromobilitu jako prostředek boje s klimatickými problémy přímo tam, kde mají vliv na přírodní prostředí a obyvatele.

Dějištěm prvních lednových závodů bude slavné Růžové jezero nedaleko senegalské metropole Dakar, kde po léta finišovala legendární Rally Dakar. Pokračovat se bude 6. a 7. března v píscích Saúdské Arábie (která hostí současný Dakar) a třetí závodní víkend 14. a 15. května bude probíhat v Nepálu pod vrcholky Himalájí. Následovat bude přesun do Grónska (28.-29. srpna) a finále první sezony bude hostit brazilský Santarem (30.-31. října).

Závodní speciál E-SUV se poprvé představil veřejnosti na loňském Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Stejně jako monoposty formule E byl vyvinut a postaven francouzskou společností Spark Racing Technology a baterie dodává Williams Advanced Engineering. Vůz váží 1650 kg a poskytuje výkon 550 koňských sil.

Jízdní vlastnosti nového závodního speciálu si během šestidenního shakedownu v okolí Chateau de Lastours v jižní Francii vedle celé řady pilotů vyzkoušel také jezdec Mercedesu v „královně motorsportu“ Valtteri Bottas. Testování bylo soukromé a média se o Bottasově účasti dozvěděla jen díky jeho vlastním příspěvkům na sociálních sítích.

Podle informací webu motorsport.com ve Francii také testoval některý z předních jezdců mistrovství světa v rally (WRC) a další „hvězdní piloti, kteří nemohou být jmenováni, protože se jednalo o privátní testy.“

Žádným tajemstvím naopak nebyla přítomnost Jeana-Érica Vergneho na testování. Francouzský bývalý pilot F1 a dvojnásobný šampion formule E je spoluzakladatelem britského týmu Veloce Racing, který je přihlášen do první sezony Extreme E. Vergne by příští rok mohl kromě formule E působit paralelně právě také v novém šampionátu offroadů.

„Naprosto mě potěšil výkon. Ten je skutečně ohromující. Je to naprosto odlišné od toho, co jsem doposud znal. Ještě nikdy jsem v zatáčkách nejezdil bokem, což jsem nyní musel. Takže jsem hodně objevoval a také si to užíval,“ rozpovídal se po testech Francouz pro motorsport.com.

„Během několika prvních kol jsem se musel téměř úplně přeučit způsob řízení auta. Oproti formulím je to o tolik jiná zkušenost. Napoprvé to bylo skoro ponižující. Pak jsem si ale nechal poradit a rychle se dostavilo zlepšení,“ popisoval průběh testování bývalý pilot týmu Toro Rosso.

„Jestli budu v šampionátu závodit já sám? To není na mně. Chci, aby tým Veloce Racing vítězil, takže pro tu práci musí být vybrán ten nejlépe se hodící jezdec,“ řekl Vergne k vlastní možné angažovanosti v šampionátu.

Třicetiletý Francouz by mohl být prvním jezdcem dvoučlenné posádky Veloce Racing. Ve složení posádek bude seriál Extreme E unikátní. V každém voze se bude střídat závodník se závodnicí, každý odjede polovinu závodu.

Formát závodních víkendů

Každý závodní víkend bude startovat v sobotu kvalifikacemi 1 a 2. V rámci každé kvalifikace se odjedou dva závody, přičemž každého se zúčastní 4 vozy z celkových 8, které jsou přihlášeny do celé sezony. Pořadí na startovním roštu pro závody v kvalifikaci 1 určí los. První, druhý a třetí vůz v cíli každého sobotního závodu získá sestupně 3, 2 a 1 bod. Sobotní bodový zisk bude určující pro nedělní startovní pozice.

Speciál pro Extreme E si vyzkoušel i hendikepovaný britský pilot Billy Monger

Nejlepší čtyři posádky ze sobotního bodového žebříčku postoupí do nedělního semifinále 1, zbylé čtyři budou putovat do semifinále 2, kterému organizátoři přezdívají „Crazy Race“ (bláznivý závod).

V neděli se do finále kvalifikují nejlepší tři vozy ze semifinále 1 a první vůz ze semifinále 2. Startovní pozice pro finálový závod se určí podle výsledků semifinálových rozjížděk. Pokud by se některý z vozů nemohl zúčastnit finále, jako náhradník ho zastoupí čtvrtý vůz ze semifinále 1.

Každý z víkendových závodů se bude jezdit na 2 kola, jedno absolvuje muž v posádce, druhé jeho týmová kolegyně.

Mezi osmičkou přihlášených týmů do první sezony najdeme slavné americké stáje Andretti a Chip Ganassi Racing. Andretti pro Extreme E angažoval mistra světa v rallycrossu Švéda Timmyho Hansena a hvězdu nalákala i stáj Abt Sportsline. Německý tým bude reprezentovat švédská legenda DTM Mattias Ekström.

Doporučujeme

Články odjinud