Foto: Aston Martin

Foto: Aston Martin

 Foto: Aston Martin

Foto: Aston Martin

 Foto: Aston Martin

Foto: Aston Martin

 Foto: Aston Martin

Foto: Aston Martin

 Foto: Aston Martin

Foto: Aston Martin

 Foto: Aston Martin

Foto: Aston Martin

 Foto: Aston Martin

Foto: Aston Martin

 Foto: Aston Martin

Foto: Aston Martin

 Foto: Aston Martin

Foto: Aston Martin

 Foto: Aston Martin

Foto: Aston Martin

 Foto: Aston Martin

Foto: Aston Martin

 Foto: Aston Martin
 Foto: Aston Martin
 Foto: Aston Martin
 Foto: Aston Martin
11
Fotogalerie

Valkyrie v britské závodní zelené! Aston odhalil barvy a jezdce pro WEC a IMSA

Jeden z nejočekávanějších letošních debutů nového vozu se už nezadržitelně blíží. Tovární stáj Aston Martin Racing nasadí dva nové hypervozy Valkyrie do úvodního podniku vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC již 28. února, kdy startuje sezona závodem na 1812 kilometrů v Kataru. Britský tým dnes odhalil své barvy a také představil závodní posádky pro rok 2025.

Splněný sen všech fanoušků značky, tak lze popsat barevný kabát, který dostaly Astony Martin Valkyrie pro sezonu WEC 2025. Dva hypervozy s atmosférickými dvanáctiválci bez hybridní pohonné jednotky „oblékl“ Aston do tradiční britské závodní zelené.

Ve voze s „bondovským“ číslem #007 se bude po celou sezonu střídat dvojnásobný vítěz třídy v Le Mans Harry Tincknell s bývalým továrním pilotem McLarenu Tomem Gamblem.

„Harry Tincknell byl hluboce zapojen do vývojové fáze Valkyrie, takže jsme ho chtěli co nejdříve zapojit do testovacího programu. Už navíc má zkušenosti s hypervozy (pilotoval soukromé Porsche 963 LMDh; pozn. red.). Velmi rychle se projevil jako týmový hráč a jeho výsledky v závodech mluví sami za sebe,“ řekl o britském jezdci Ian James, závodník a šéf týmu Heart of Racing, který pro Aston Martin zajišťuje celý tovární program.

„Toma Gambla poté hodnotím velmi dobře, protože v mých očích disponuje přirozeným talentem a zaslouží si dostat šanci v záři reflektorů na nejvyšší úrovni závodů sportovních vozů,“ dodal týmový boss.

Do sesterského vozu #009 bude v závodech WEC pravidelně usedat dlouholetý tovární pilot Astonu Martin Marco Sorensen. Dánský závodník už ve vytrvalostním MS získal dva tituly mistra světa ve třídě LMGTE – PRO s vozy Vantage GTE a v sezoně 2022 se stal mistrem kategorie LMGTE – AM rovněž s britským vozem. Jeho parťákem bude osvědčený španělský pilot Heart of Racing Alex Riberas.

„Marco patří k nejzkušenějším a nejúspěšnějším jezdcům Astonu Martin v jeho celé historii. Už dlouho čekal na to, až dostane šanci v nejvyšší třídě. Už jsem s ním pracoval, vím, jak zůstává klidný i pod tlakem a myslím si proto, že pro tento program je perfektní,“ pochválil Dána James.

„Alex Riberas se v posledních letech skvěle osvědčil ve třídě GTD Pro v zámořské sérii IMSA, je uznávaným vítězem závodů v USA i ve WEC, kde v našich barvách minulý rok exceloval. Je pevnou součástí Heart of Racing a zaslouží si svoji sedačku,“ řekl stájový šéf k rodákovi z Barcelony.

Kromě barev a posádek pro závody WEC odhalil Aston Martin také detaily programu pro americký šampionát IMSA WeatherTech SportsCar Championship, kam nasadí jeden hypervůz Valkyrie. Úvodní závod roku v Daytoně Aston Martin ještě vynechal, Valkyrie tak v bude v rámci IMSA debutovat v březnu ve slavném dvanáctihodinovém závodě na Sebringu.

Ve Spojených státech to ale nebude zelený Aston. V IMSA budeme „valkýru“ vídat v modrých odstínech, které jsou typické pro Heart of Racing. Jádrem posádky historicky prvního vozu Le Mans Hypercar, který se objeví ve třídě GTP série IMSA, budou šampion třídy GTD z roku 2022 Roman De Angelis a zkušený pilot Astonu Ross Gunn.

Jezdecké posádky pro WEC a IMSA se však budou během celého roku vzájemně prolínat podle nároků jednotlivých závodů. Ross Gunn se z IMSA přesune do WEC pro závody v Kataru, Le Mans a Bahrajnu, kde se připojí k posádce vozu #007. Stejný program čeká na Romana De Angelise pouze s tím rozdílem, že Kanaďan se přidá k posádce Valkyrie #009. Navíc lze očekávat, že naopak někteří z pilotů pro WEC se přesunou do USA pro vytrvalostní podniky v kalendáři IMSA. K těm kromě Sebringu patří ještě dvě šestihodinovky ve Watkins Glen a v Indianapolis a desetihodinovka Petit Le Mans na trati Road Atlanta.

Poctivý vývoj a testování

„Valkýra“ měla mezi hypervozy samozřejmě závodit už od počátku nové éry sportovních vozů spolu s Toyotou a Glickenhausem, nicméně celý projekt téměř ukončila investice Lawrence Strolla do britské automobilky, po které se veškeré úsilí vrhlo na projekt týmu formule 1.

Nakonec ale na základě designu britského supersportu navrženého Adrianem Neweym k radosti fanoušků vznikl Aston Martin Valkyrie postavený podle pravidel Le Mans Hypercar, se kterým chce ostrovní značka uspět jak v mistrovství světa a v Le Mans, tak v zámoří na poli IMSA. Z toho důvodu má tovární závodní program ještě své druhé sídlo v americkém Phoenixu v Arizoně, kde Heart of Racing chystá Valkyrii pro podniky v USA.

Vůbec prvního „veřejného“ testování se Aston Martin Valkyrie zúčastnil právě za oceánem, když se koncem loňského roku objevil na oficiálních testech IMSA v Daytoně. Tam se „valkýra“ poprvé představila na trati před zraky novinářů a fanoušků, a navíc po boku prototypů LMDh startujících v nejvyšší třídě IMSA GTP. Tyto testy byly pro Aston Martin velmi důležité, jelikož na základě dat z nich získaných určuje IMSA přesnější nastavení Balance of Performance pro všechny závody sezony IMSA WSC.

Podzimní testování na Floridě už však bylo z hlediska Aston Martinu pozdní fází rozjetého intenzivního testovacího programu. Shakedown prvního šasi Valkyrie proběhl loni v červenci ve Velké Británii v Donington Parku a následně na Silverstonu. Od té doby Aston s Valkyrií testoval ve Vallelunze, v Jerezu, Bahrajnu, Kataru, na Road Atlanta a před Daytonou také na Sebringu. Valkyrie už v rámci svého testovacího programu zvládla i testy pneumatik Michelin pro WEC a celkem najela více než 15 000 kilometrů. Testování probíhalo se dvěma různými šasi.

„Samozřejmě že to vždy může být o něco lepší, ale celkově jsem šťastný z našeho progresu a ze spolehlivosti, kterou jsme zatím ukázali. S fungováním celého projektu od designování, výroby komponentů až po závodní tým samotný zatím nemohu být spokojenější,“ řekl James.

O pohon vozu se stará atmosférický dvanáctiválec o objemu 6.5 litru od Cosworthu, který ve své základní variantě pro „běžný“ silniční provoz nabízí více než 1000 koní výkonu. Pro závodní účely tak prošel modifikací, protože maximální povolený výkon hypervozů je stanoven na 500 kW (680 koní). Původní dvanáctiválec postavený pro zvládání už tak extrémních podmínek tak musel být o něco „přiškrcen“, díky čemuž u Astonu věří ve spolehlivost své pohonné jednotky.

„Snížení výkonu znamená méně paliva v nádrži, díky tomu nepřekročíme maximální povolené množství energie na stint, což je velmi důležité. Motor využíváme na nižší výkonností úrovni, protože z něj potřebujeme méně síly. Zároveň se nám ale podaří dosáhnout vyšší efektivity ve využití paliva. Abych mohli využívat dvanáctiválec o objemu 6.5 litru v rámci stanovených pravidel, nebylo možné přidat k němu ještě hybridní systém,“ vysvětloval pro web dailysportscar.com šéf Astonu Martin pro vytrvalostní závody Adam Carter.

Dvanáct válců pod kapotou Valkyrie se do srdcí fanoušků velmi pravděpodobně zapíše ikonickým zvukem, jehož intenzitu ale museli u Astonu uměle ztlumit kvůli obavám z možného překročení hlukových limitů. A jak si nový Aston Martin ve své debutové sezoně povede ve srovnání se světovou konkurencí? To napoví už předsezonní testy WEC, které se konají v Kataru 21. a 22. února. Pak už bude na Valkyrii čekat debutový závod 28. února, kdy odstartuje nová sezona MS. V rámci IMSA se Valkyrie poprvé představí na Sebringu 15. března.

Všechny závody WEC včetně 24 hodin Le Mans opět nabídne Eurosport, zatímco kompletní sezonu IMSA mohou fanoušci sledovat živě na oficiálním YouTube kanálu amerického seriálu.

Doporučujeme

Články odjinud