Válka mezi FOTA a FIA: Toyota jako první zavelela k útoku

Budoucnost mimo F1 zvažuje také Ferrari a BMW.

Mí kolegové z TV NOVA připravují ve Španělsku reportáž do studia formule 1 před dnešním závodem (začíná ve 13:30). Bude pojednávat o nadcházející válce mezi FIA a FOTA kvůli rozpočtovým stropům a formuli se dvěma různými kategoriemi.

Není to přitom vůbec přehnané. Jak jsem napsal v našem posledním Tématu týdne, další týdny a měsíce budou velmi zajímavé. Problémy jsou v zásadě dva: příliš velký skok mezi současnými rozpočty velkých týmů a nově vyhlášeným limitem 40 milionů liber. Ten, kdo nepůjde na limit, nebude mít takové technické možnosti na autech jako ti, kteří si rozpočtový limit zvolí.

Možná se ptáte, co je těžkého na tom začít utrácet 40 milionů ročně místo 400? Docela hodně. Přední týmy mají 500 až 700 zaměstnanců, rozsáhlou infrastrukturu od aerodynamických tunelů přes simulátory až po špičkové počítačové vybavení pro CFD analýzy, a mnoho dalšího. Nelze ze dne na den vyhodit 200 až 400 lidí a aerodynamické tunely se všemi těmi serverovnami a simulátory do koše. Jsou to rozsáhlé investice, které se odepisují několik let. Investice, které byly schváleny správními radami a měly v určitém časovém horizontu přinést úspěch a návratnost. A najednou to vše ze dne na den nesmíte využít?

Je to podobné, jakobyste si na své vlastní podnikání pořídili vůz za půl milionu korun, počítač za 25 tisíc a k tomu mobil za 10 tisíc a v létě vyšel zákon, které vaše náklady omezuje na 100 tisíc korun. Promarněné investice vám už ale nikdo nevrátí.

Navíc, ten zákon nenavrhl nikdo z poslanců ani senátorů, neprošel žádnými hospodářskými výbory, žádným připomínkováním v expertních skupinách, neprošel ani Poslaneckou sněmovnou, ani Senátem. Na stůl jej dostal prezident rovnou od premiéra (ve formuli 1 je bohužel premiér a prezident jedna a ta samá instituace) a ten jej rovnou podepsal.

Byli byste přitom ochotni bavit se na téma postupného snižování rozpočtových stropů, rozloženého například na tři roky. FIA ale na takovou diskuzi s týmy z vysoka kašle, a ty jsou pořádně naštvané.

FOTA o uplynulém týdnu na britském letišti Heathrow diskutovala možnost hromadného bojkotu termínu přihlášek na novou sezonu, kterým je poslední květnový týden. Cílem je donutit FIA k diskuzi nad postupným zavedením takových rozpočtových limitů a způsobem, který je přijatelný pro všechny týmy, ne jen pro některé z nich.

FIA navíc ignoruje postupy, podle kterých se navrhují a schvalují změny v pravidlech. Své vlastní postupy! Podle všeho je navíc ignorováno právo veta týmu Ferrari, které mělo v předcházející Concordské dohodě, a patří mu i dnes odměnou za to, že Ferrari upustilo od příprav konkurenční série Grand Prix World Championship a zavázalo se formuli 1.

Teď ale zcela vážně zvažuje budoucnost mimo F1 v jiných oblastech motorsportu. Je ironií, že letošní 77. ročník závodu 24 hodin Le Mans odstartuje právě prezident Ferrari Luca di Montezemolo.

Toyota šla ještě dál. Ta novinářům ve Španělsku ústy Johna Howetta prohlásila, že nedojde-li k výrazným změnám současného stavu, je velmi pravděpodobné, že nepodá přihlášku na další ročník.

Přidal se i Mario Theissen z BMW: "Opravdu doufám, že to bude formule o jedné kategorii, protože jestli ne, pak to bude mít velký vliv na naše hodnocení účasti."

Týmy jsou nyní v obtížné situaci. Chtěly celou záležitost diskutovat se šéfem FIA Maxem Mosleym, ale ten po tragické rodinné události svou cestu do Barcelony zrušil.

Přitom je ale nutné pravidla usadit a definovat v termínu, který je dostatečně dlouhou dobu před začátkem nové sezony, absolutní minimum je 10 měsíců. To je plus mínus pár dní právě dnes...

Další článek: Alonso se rozkmotřil se španělskými novináři

15. května | Romain Grosjean získal v IndyCar své první pole position.
11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).

GP Monaka 2021

Čtvrtek 20. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 22. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 23. května 2021
Závod 15.00