Úplně první Velká cena Bahrajnu se na nově vybudovaném okruhu Šakhir, jenž se nachází na místě bývalé velbloudí farmy, konala již v roce 20004. Tehdy ji opanoval Michael Schumacher ještě coby pilot Ferrari. V následujících dvou letech převzal otěže Fernando Alonso, po němž se zde dvakrát za sebou z příčky nejvyšší radoval Felipe Massa. V roce 2009 pak měli tamní fanoušci možnost vidět jeden z nejtěsnějších finišů v celé historii formule 1, to když první tři jezdce v cíli – Jensona Buttona, Rubense Barrichella a Jarna Trulliho – dělilo pouhých 1,6 desetin vteřiny. Naopak v následující sezoně zde celkem pohodlně opět zvítězil Fernando Alonso, takže o lepší premiéře v barvách Ferrari ani snít nemohl. V roce 2011 musel být závod z důvodu událostí Arabského jara a následných nepokojů v ostrovním království zrušen, a tak znovu se motory formule 1 rozburácely na okruhu Šakhir až v sezoně 2012. Tehdy si s nástrahami bahrajnské tratě nejlépe poradil Sebastian Vettel, přičemž stejný počin zopakoval také vloni.
Nejlepší výchozí pozici si do jubilejní desáté Velké ceny Bahrajnu během včerejší kvalifikace vyjel Nico Rosberg, jenž byl o téměř půl vteřiny rychlejší než jeho týmový kolega Lewis Hamilton. Třetí skončil Daniel Ricciardo, ten však kvůli penalizaci z minulého závodu odstartoval až jako třináctý v pořadí. Z druhé řady proto společně vyjeli Valtteri Bottas a Sergio Pérez. Další místa v první desítce poté patřila Kimimu Räikkönenovi, Jensonu Buttonovi, Felipemu Massovi, Kevinu Magnussenovi, Fernandu Alonsovi a Sebastianu Vettelovi.
Start samotný se obešel bez kolize, Nico Rosberg ovšem svoji první pozici neuhlídal a po bratrovražedném souboji se propadl za Lewise Hamiltona. Tvrdou bitvu spolu svedli také jezdci Ferrari. Alonsovi se start vydařil a posunul se na sedmou příčku. Räikkönen naopak klesl na místo deváté.
Během prvního kola však ještě došlo k incidentu, do nějž byl zapleten Jean-Eric Vergne. Následně musel Francouz zajet ke svým mechanikům a nad okruhem nakrátko zavlály žluté vlajky. Nejlepší start ze špičky pole se nicméně povedl Felipemu Massovi, který se prosmýkl kolem Sergia Peréze s Kimim Räikkönenem až na skvělou třetí pozici.
Po pěti odjetých kolech pak bylo pořadí v bodované desítce následující: Hamilton, Rosberg, Massa, Pérez, Bottas, Button, Hülkenberg, Alonso, Räikkönen a Vettel, přičemž kromě první trojice za sebou piloti kroužili v rozmezí přibližně jedné vteřiny.
Na konci sedmého okruhu se do boxů uchýlil Adrian Sutil, jenž si na svůj monopost nechal opět nasadit žlutě označenou měkkou směs. Jen o nepatrnou chvíli později se na konci cílové rovinky odhodlal Daniel Ricciardo k útoku na jedenáctého Kevina Magnussena, tento krok mu však nevyšel, takže se na pořadí nic nezměnilo. To Jenson Button byl v devátém kole úspěšnější a pohodlně se dostal na pátou příčku před Valtteriho Bottase. A jelikož se finský pilot vzápětí propadl také za Nika Hülkenberga, rozhodl se jej Williams povolat do boxů.
Ricciardo se na bodované pozice probojoval v kole jedenáctém, zatímco daleko před ním se na provizorní stupně vítězů posunul po krásném souboji Pérez, jenž zdolal Massu na williamsu.
Jako další z první desítky se k mechanikům podíval Fernando Alonso, přičemž na trať se posléze vrátil na čtrnáctém místě. Ve stejnou chvíli došlo ke kontaktu mezi Adrianem Sutilem a Julesem Bianchim, který v případě německého pilota znamenal předčasný konec v závodě.
Patnácté kolo nabídlo další z interních soubojů, tentokrát mezi jezdci Red Bullu Sebastianem Vettelem a Danielem Ricciardem. Ten však skončil ještě dřív, než v podstatě začal. Čtyřnásobný šampión měl problémy se svým DRS, a tak se rakouská stáj rozhodla, že skrze týmovou režii umožní Ricciardovi pohodlný a bezpečný posun vpřed.
V sedmnáctém kole se ukázalo, že jezdci, kteří se ke své první zastávce v boxech odhodlali dříve, na této strategii vydělali, neboť Alonso se dostal jak před Hülkenberga, tak dokonce i před Péreze. V tentýž moment spolu svedli krásnou bitvu oba jezdci Mercedesu, pořadí na čele se však změnilo jen na malý okamžik, jelikož Hamilton se na svoji pozici ihned vrátil. O kolo později však tento souboj nabral na intenzitě. Rosbergovi se v první zatáčce okruhu podařilo svého stájového kolegu předjet a ten mu tento manévr oplatil v sekci zatáček pět, šest a sedm. Následně se britský pilot odebral do boxů, takže průběžnou první příčku pro sebe opět uzmul Němec, který však v té době ještě žádnou zastávku neabsolvoval.
K ní se Rosberg uchýlil v kole dvaadvacátém a oproti Hamiltonovi si na svůj vůz nechal nasadit bíle označenou tvrdou směs, takže do souboje o vítězství promluvila strategie.
Po pětadvaceti okruzích bylo pořadí následující: Hamilton, Rosberg, Bottas, Massa, Hülkenberg, Pérez, Alonso, Button, Vettel a Räikkönen.
Krásný souboj mezi jezdci Williamsu trochu pokazila Bottasova zastávka v boxech, bitva o poslední místo na stupních vítězů nicméně pokračovala i nadále, když to na Massu zkoušel Hülkenberg. Brazilec svoji pozici uhájil, nicméně Sergio Pérez využil nastalé situace a posunul se na průběžnou čtvrtou příčku právě před Nika Hülkenberga.
Massa se snažil, seč mu síly stačily, ale v osmadvacátém okruhu oběma jezdcům Force Indie beztak podlehl a propadl se na páté místo.
Na samém čele závodu se rozdíl mezi Hamiltonem a Rosbergem držel na hranici sedmi vteřin, daleko vyrovnanější to však bylo Räikkönenem, Bottasem a Ricciardem. V případě těchto tří také došlo k jedné opravdu horké chvilce, to když pilot Williamsu musel náhle strhnout řízení, aby na konci cílové rovinky nenarazil zezadu do svého krajana. Incident se nakonec obešel bez kolize.
O dvě kola později pak Räikkönen klesl za oba dva své rivaly na devátou příčku, přičemž následně jej překonal také druhý pilot Williamsu Felipe Massa.
Po pětatřiceti odjetých okruzích vypověděl službu caterham Marcuse Ericssona, a startovní pole tak mělo dalšího odpadlíka. Následně se řada jezdců uchýlila k dalším zastávkám v boxech, takže pořadí na dráze nebylo zcela vypovídající.
V jednačtyřicátém kole se pak zatajil dech všem přítomným divákům na okruhu Šakhir a po zveřejnění záběrů také všem divákům u televizních přijímačů. V první zatáčce totiž došlo k hrůzně vypadající nehodě mezi Estebanem Gutiérrezem a Pastorem Maldonadem. Venezuelan vyjížděl z boxů, ovšem v nájezdu do úvodní zatáčky neodhadl situaci a tvrdě najel do kolem jedoucího pilota Sauberu. Gutiérrez skončil v kotrmelcích a chvíli trvalo, než se mu podařilo z poškozeného vozu vysoukat.
Následně byl na trať pochopitelně vyslán safety car, čehož využili oba jezdci Mercedesu a zajeli do boxů. Tím se na čele závodu zrodila zajímavá situace, neboť Hamilton si nechal na svůj vůz nasadit tvrdší sadu gum, zatímco týmový kolega Rosberg tu měkčí.
Znovu se začalo závodit až v kole číslo čtyřicet šest. Vzápětí došlo k hezkým soubojům hned na několika frontách. Mezi sebou si to rozdali Hamilton s Rosbergem, Pérez s Hülkenbergem a Vettel s Ricciardem. Bojovalo se také na konci první desítky, kde se místo po místě propadal startovním polem dolů Jenson Button.
Mezitím si Pastor Maldonado vyslechl ortel za způsobení kolize s Estebanem Gutiérrezem. Sportovní komisaři jej obdarovali penalizací deseti vteřin stop and go.
V padesátém kole se na průběžnou pátou příčku posunul Daniel Ricciardo, který elegantně předjel v nájezdu do první zatáčky Sebastiana Vettela. Souboj nicméně pokračoval i nadále, přičemž kromě dvou výše zmíněných jezdců se do něj přimíchal také Nico Hülkenberg.
Vzdát se nehodlal ani Nico Rosberg a v kole číslo padesát dva zaútočil na svého parťáka Lewise Hamiltona. Tento pokus však britský pilot ustál, přičemž to samé se mu podařilo i v následujícím okruhu.
Skutečnost, že se poté na okruhu Šakhir pár vteřin nic nestalo, se rozhodl napravit Daniel Ricciardo, který se dostal před Nika Hülkenberga na průběžné čtvrté místo.
Pouhá dvě kola před koncem své účinkování v závodě ukončil Jenson Button, což po odstoupení Kevina Magnussena znamenalo, že ani jeden z vozů McLarenu cíl Velké ceny Bahrajnu nespatří.
Kdo jej však spatřil po nervy drásajícím klání jako první, byl Lewis Hamilton, jenž pod šachovnicovým praporkem projel o pouhou vteřinu před svým týmovým kolegou Nikem Hülkenbergem. Překvapením dne pak bezpochyby byl skvělý výkon Sergia Péreze, jenž Force Indii zajistil letošní první umístění na stupních vítězů.
Na zbylých místech v první desítce dojeli Daniel Ricciardo, Nico Hülkenberg, Sebastian Vettel, Felipe Massa, Valtteri Bottas, Fernando Alonso a Kimi Räikkönen.
Formule 1 se nyní na dva týdny odmlčí. Čtvrtým závodem sezony bude 20. dubna Velká cena Číny.
Velká cena Bahrajnu 2014 - konečné výsledky
P. |
Jezdec |
Tým |
Kola |
Čas/Ztráta |
Start |
1 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
57 |
vítěz |
2 |
2 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
57 |
+1.0 s |
1 |
3 |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
57 |
+24.0 s |
4 |
4 |
Daniel Ricciardo |
Red Bull Racing-Renault |
57 |
+24.4 s |
13 |
5 |
Nico Hülkenberg |
Force India-Mercedes |
57 |
+28.6 s |
11 |
6 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing-Renault |
57 |
+29.8 s |
10 |
7 |
Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
57 |
+31.2 s |
7 |
8 |
Valtteri Bottas |
Williams-Mercedes |
57 |
+31.8 s |
3 |
9 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
57 |
+32.5 s |
9 |
10 |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
57 |
+33.4 s |
5 |
11 |
Daniil Kvjat |
STR-Renault |
57 |
+41.3 s |
12 |
12 |
Romain Grosjean |
Lotus-Renault |
57 |
+43.1 s |
16 |
13 |
Max Chilton |
Marussia-Ferrari |
57 |
+59.9 s |
21 |
14 |
Pastor Maldonado |
Lotus-Renault |
57 |
+62.8 s |
17 |
15 |
Kamui Kobajaši |
Caterham-Renault |
57 |
+87.9 s |
18 |
16 |
Jules Bianchi |
Marussia-Ferrari |
56 |
+1 kolo |
19 |
17 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
55 |
+2 kola |
6 |
- |
Kevin Magnussen |
McLaren-Mercedes |
40 |
+17 kol |
8 |
- |
Esteban Gutierrez |
Sauber-Ferrari |
39 |
kolize |
15 |
- |
Marcus Ericsson |
Caterham-Renault |
33 |
+24 kol |
20 |
- |
Jean-Eric Vergne |
STR-Renault |
18 |
+39 kol |
14 |
- |
Adrian Sutil |
Sauber-Ferrari |
17 |
+40 kol |
22 |