V USA vítězí Hamilton, o šampionovi se rozhodne v Brazílii!

Vettelovi se nepodařilo přetavit pole position ve vítězství. Vzhledem k tomu, že Alonso dojel třetí, se o tom, kdo bude mistrem světa pro rok 2012, rozhodne v Interlagosu.
V USA vítězí Hamilton, o šampionovi se rozhodne v Brazílii!

Formule 1 se po letech vrátila do Spojených států. A comeback to byl velkolepý. Ve státě Texas, konkrétně nedaleko města Austin, za tímto účelem vyrostl Okruh Amerik. Trať z pera Hermanna Tilkeho, která si svým profilem brzy získala jezdce i fanoušky. Premiéra tohoto závodiště se ovšem neobešla bez negativ – asfalt je skutečně velice nový, nepogumovaný a kluzký. Navíc Pirelli pro USA zvolilo velmi konzervativní směsi – středně tvrdou a tvrdou. To v kombinaci s poněkud nižšími teplotami zapříčinilo, že pneumatiky měly prachbídnou přilnavost.

Všechny tyto faktory se postaraly o závod, na který se dlouho nezapomene. Byli jsme svědky nespočtu spektakulárních soubojů v celém poli jezdců. Muži dne nicméně byli Lewis Hamilton a Sebastian Vettel, kteří si jeli vlastní závod, a nikdo další je nedokázal ohrozit. Na konci dne bylo jasné, že v Brazílii se bude bojovat o celkové vítězství již "jen" v šampionátu jezdců. Pohár konstruktérů patří Red Bullu.

Situace v šampionátu do Austinu přitáhla mnoho fanoušků z řad Američanů, ale i diváky z Latinské Ameriky. Podívat se na nejprestižnější závody světa přijela i řada známých osobností – mimo jiné George Lucas, Ron Howard (režisér formulového filmu Rush, jehož děj se odehrává v sezoně 1976), Eugene Cernan, Michael Fassbender, Rupert Grint, Matt LeBlanc, James Woods či Carmen Electra. Závod přilákal také známá jména z motoristického prostředí, například Maria Andrettiho, Daria Franchittiho, Rubense Barrichella či Tonyho Kanaana.

Všichni byli zvědavi, zda se o mistru světa rozhodne už v Americe, či 25. listopadu v Brazílii. Existovalo několik scénářů, které by z Vettela (který dnes absolvoval svůj jubilejní stý závod) udělaly trojnásobného mistra světa už v USA. Nyní již víme, že žádný z nich se nenaplnil:

1)      V případě výhry by Alonso musel dojet na páté/nižší pozici.

2)      V případě druhé pozice by Alonso musel dojet na deváté/horší pozici.

3)      V případě třetí pozice by Alonso nesměl bodovat.

4)      V případě čtvrté a horší pozice by se rozhodlo až v Brazílii, nehledě na Alonsovo umístění.

Vettel pro splnění svých cílů dělal v pátek i v sobotu vše – byl na prvním místě na konci všech jízd, a to i těch nejdůležitějších, tedy kvalifikačních. Do první řady se vedle něho postavil Lewis Hamilton, třetí startovní příčka patřila Marku Webberovi. Další pořadí již ovlivnily penalizace – Romain Grosjean se kvalifikoval jako čtvrtý a Felipe Massa jako sedmý. Oba ale měnili převodovky (v případě Massy se má za to, že se jednalo o logický krok, jak posunout Alonsa na čistou stranu trati). Pořadí na čtvrtém až desátém místě na roštu tedy mělo nakonec následující podobu: Kimi Räikkönen, Michael Schumacher, Nico Hülkenberg, Fernando Alonso, Romain Grosjean, Pastor Maldonado, Bruno Senna.

Závod odstartoval za příjemného počasí – 24°C měl vzduch, trať byla o sedm stupňů teplejší. Mraků na obloze bylo poskrovnu. Celá špice pole startovala na střední směsi pneumatik. Očekávalo se, že pokud se nestane nic nepředvídatelného, většina pole zvolí strategii jediné zastávky v boxech.

Potvrdilo se, že lichá startovní pozice je ohromnou výhodou – Vettel si vedení na startu pohlídal, před Hamiltona se protáhl Webber. Parádně se na roštu odlepil také Alonso, který byl po prvním kole čtvrtý! Naopak tři pozice ztratil Kimi Räikkönen (po kontaktu s Hülkenbergem), vítěz posledního závodu. Hned úvodní kola závodu divákům připravila řadu pěkných soubojů, pohledné bylo například zápolení trojice Grosjean, Schumacher, Räikkönen.

Zpátky na druhou pozici se dral Lewis Hamilton, svůj první pokus ovšem přestřelil a další útok musel o několik okamžiků odložit. Ve čtvrtém kole byl již úspěšný. Cítil, že Vettel na první pozici svým pronásledovatelům ujíždí, což za žádnou cenu nechtěl dopustit. Grosjean byl zřejmě až příliš natěšený na závodění a dopustil se několika chyb, v sedmém kole se dokonce ocitl v hodinách a propadl se až na konec první desítky.

Hamilton se v Americe cítí jako doma a projevuje se to i v jeho výkonech na trati. Po malých kouscích ukrajoval z Vettelova náskoku a po deseti kolech závodu (z celkových 56 vypsaných) ho od pilota Red Bullu dělila jen sekunda a půl. Nádherný manévr vysekl Kimi Räikkönen, který v esíčkách vyškolil jinak velice pěkně jedoucího Nica Hülkenberga.

S monopostem Michaela Schumachera zřejmě něco nebylo v pořádku – startoval pátý, ovšem o čtrnáct kol později kroužil až na čtrnácté pozici. Na agresivní počínání v souboji s monoposty Mercedesu doplatil Vergne zlomeným zavěšením kola a byl tak prvním odstupivším. V té době už se Hamilton pohyboval méně než sekundu za Vettelem, což mu na nejdelší rovince dovolovalo používat systém DRS.

Alonso se dotahoval na Webbera, kterému opět vypověděl službu KERS. Australanovy potíže nakonec byly ještě závažnější a v kole č. 18 byl nucen svůj monopost odstavit mimo trať. To Vettel se naopak vzchopil a začal své vedení znovu posilovat. Přišel čas na zastávky v boxech. Ve 21. kole pro tvrdou sadu zajeli Hamilton i Alonso. Ferrari ovšem zastávka příliš nevyšla a Alonso se u mechaniků zdržel o několik sekund déle, než by bylo zdrávo.

Vettel se v boxové uličce objevil o jediné kolo později. Na trať se vrátil s pohodlným vedením. Alonso měl velké problémy se zahříváním pneumatik, což byla voda na mlýn Jensona Buttona (který v té době ještě nebyl v boxech, neb startoval na tvrdší, a tedy odolnější směsi). Ve 25. kole byl k mechanikům povolán také Räikkönen, který se na trať vrátil těsně za Alonsem!

Velmi pěkný výkon předváděl Felipe Massa, který po povinném pitstopu povyskočil před Räikkönena. Ten měl ovšem zahřátější pneumatiky a před Brazilce se v první zatáčce bez okolků dostal. Rozestup mezi Vettelem a Hamiltonem byl jako na houpačce, nicméně pilot McLarenu si Vettela nenechal odjet a konstantně se držel v poměrně těsném závěsu.

Ve 36. kole přezul z tvrdých na střední pneumatiky Button. Po návratu na trať se pohyboval za Grosjeanem, kterého o něco později překonal. O jedno místo přišel i druhý pilot Lotusu, Räikkönena ve sjezdu z první zatáčky předjel Massa. Patnáct kol před koncem Hamilton začal naznačovat, že si brousí zuby na vítězství.

Veledůležitý okamžik přišel o kolo později. Hamilton využil DRS a, byť se to Vettelovi podle následné rádiové komunikace vůbec nelíbilo, zaujmul první místo! Souboj o pátou pozici mezi Buttonem a Räikkönenem po právu přitáhl pozornost kamer, vítězně z něho vyšel prvně jmenovaný závodník.

Nutno podotknout, že Vettel se po pádu na druhé místo nehodlal vzdát a myšlenka stát se prvním vítězem závodu v Austinu pro něho byla nesmírně lákavá. V posledních kolech už bylo víceméně jasné, že vítězem Velké ceny USA 2012 bude buď on, nebo Lewis Hamilton. Alonso jel pokojně na třetí pozici, ovšem jeho ztráta činila již více než 35 sekund.

Vettel se snažil ztrátu na Hamiltona srazit pod jednu sekundu, nicméně nezdařilo se. Hamilton a tým McLaren zvítězili na zbrusu novém okruhu v Austinu a spravili si tak chuť po zklamání v Abú Zabí! Druhý dojel Vettel, třetí stupínek na pódiu patřil Alonsovi. Specialitou závodu v Americe bylo, že nejúspěšnější trojice jezdců si na hlavu místo tradičních černých kšiltovek Pirelli nasadila kovbojský klobouk. Tým Red Bull se stal potřetí za sebou vítězem Poháru konstruktérů!

Zbytek bodů si rozdělili Massa, Button, Räikkönen, Grosjean, Hülkenberg, Maldonado a Senna. Klasifikováni byli všichni mimo Webbera a Vergne. Vettel si posílil vedení v šampionátu, na kontě má 273 bodů, což je o 13 více, než kolik má Alonso. 

Příštím závodem a zároveň poslední GP sezony 2012 bude Velká cena Brazílie, která se již tradičně odehraje na okruhu Interlagos v největším brazilském městě Sao Paulu.

GP Spojených států amerických 2012 - výsledky závodu

P. Jezdec Tým Kola Odstup
1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 56 vítěz
2 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 56 +0.6s
3 Fernando Alonso Ferrari 56 +39.2s
4 Felipe Massa Ferrari 56 +46.0s
5 Jenson Button McLaren-Mercedes 56 +56.4s
6 Kimi Räikkönen Lotus-Renault 56 +64.4s
7 Romain Grosjean Lotus-Renault 56 +70.3s
8 Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 56 +73.7s
9 Pastor Maldonado Williams-Renault 56 +74.5s
10 Bruno Senna Williams-Renault 56 +75.1s
11 Sergio Pérez Sauber-Ferrari 56 +84.3s
12 Daniel Ricciardo STR-Ferrari 56 +84.8s
13 Nico Rosberg Mercedes 56 +85.5s
14 Kamui Kobajaši Sauber-Ferrari 55 +1 kolo
15 Paul di Resta Force India-Mercedes 55 +1 kolo
16 Michael Schumacher Mercedes 55 +1 kolo
17 Vitalij Petrov Caterham-Renault 55 +1 kolo
18 Heikki Kovalainen Caterham-Renault 55 +1 kolo
19 Timo Glock Marussia-Cosworth 55 +1 kolo
20 Charles Pic Marussia-Cosworth 54 +2 kola
21 Pedro de la Rosa HRT-Cosworth 54 +2 kola
22 Narajn Kartykejan HRT-Cosworth 54 +2 kola
- Mark Webber Red Bull Racing-Renault 16 +40 kol
- Jean-Eric Vergne STR-Ferrari 14 +42 kol
Další článek: Massa nakonec skutečně vyměnil převodovku, spadne o pět míst

23:03 | Correa už není v umělém spánku, i když ještě nebyl zcela probuzen. Jakmile budou vyléčeny problémy s plícemi, čekají ho další operace nohou.
17:27 | Pérez napomenut za incident s Magnussenem.
16:35 | Pérez předvolán před komisaře za incident s Magnsussenem ve druhém tréninku.
19. září | Matevos Isaakjan nahradí u českého týmu Charouz zraněného Correu. Rus jezdil dříve v GP3, formuli 3.5 a ve WEC.

GP Singapuru 2019

Pátek 20. září 2019
1. trénink Verstappen (1:40.259)
2. trénink Hamilton (1:38.773)
Sobota 21. září 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 22. září 2019
Závod 14.10