V roce 2014 odstartuje šampionát elektrických formulí

Šampionáty FIA rozšíří další závodní série, v historii bude první čistě elektrická. Monoposty vyvíjí Formulec, na jejich vzniku se podílel Brawn GP.
V roce 2014 odstartuje šampionát elektrických formulí

Když jsme vás před dvěma roky informovali o prvním čistě elektrickém monopostu EF01, jeho tvůrci doufali, že se závodního debutu dočká už letos. Nestalo se tak, ale mělo by se jednat jen o odklad.

FIA totiž oznámila, že se s Formula E Holdings dohodla na nové elektrické závodní sérii od roku 2014. Za společností stojí Alejandro Agag, Enrique Banuelos a Paul Drayson.

Formule E by ve svém prvním roce měla odjet celkem 10 závodů v 10 různých zemích, všechny tratě by měly být městské. Jako první přislíbilo hostování brazilské Rio de Janeiro, pořadatelé dále jednají s Hong Kongem, Šanghají, Pekingem, Mumbají, Sydney, Kapským městem, Moskvou, Mexico city, Miami a Los Angeles.

Šampionátu se má zúčastnit 10 týmů s 20 jezdci, později by se měl rozrůst na 14 týmů, respektive 28 jezdců.

Celý program závodního víkendu by se měl vejít do jednoho dne, samotné závody by měly trvat hodinu. Jelikož ale baterie vozu vydrží jen 15 až 20 minut, budou muset jezdci absolvovat dva pit stopy, při kterých nebudou měnit baterie, ale rovnou přesednou do jiného vozu.

Náklady na spuštění nové série jsou odhadovány na 50 miliónů eur. Tým, který vyhraje šampionát, získá dva milióny eur, zatímco vítězové jednotlivých závodů si mezi sebe rozdělí čtyři milióny eur.

Monopost EF01 v současnosti dosáhne maximální rychlosti 250 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 3 sekundy. Převodovku má dvourychlostní a jeho časy na kolo jsou srovnatelné s formulí 3. Nabíjení baterií trvá hodinu až hodinu a půl.


Formulec - EF01 by formulec

Další článek: Räikkönen: Ideálně bych jezdil formuli 1 a rallye zároveň, ale nejde to

16. září | V Turecku prodali během šesti hodin 40 tisíc lístků ze 100 tisíc plánovaných. Není divu, lístek stojí 30 tureckých lir (cca 90 Kč).
16. září | Hamilton měl při restartu problém s brzdami, ze kterých se kouřilo a dokonce vyšlehl plamen. Tým uvedl, že to bylo způsobené nižším chlazením brzd kvůli profilu okruhu.

24 hodin Le Mans

Čtvrtek 17. září 2020
1. trénink 10.00–13.00
2. trénink 14.00–17.00 (ES2)
Kvalifikace 17.15–18.00 (ES2)
3. tréninik 20.00–00.00 (ES1)
Pátek 18. září 2020
4. trénink 10.00–11.00 (ES1)
Hyperpole 11.30–12.00 (ES1)
Sobota 19. září 2020
Warm-up 10.30-10:45 (ES1)
Start závodu 14.30 (ES1)