V reakci na Massovu nehodu vylepšil letošní helmy Zylon

Vážná nehoda Felipeho Massy z Maďarska 2009 přiměla experty FIA k dalšímu vylepšení závodních helem pro formuli 1. Pomocí Zylonu posílili hledí.
V reakci na Massovu nehodu vylepšil letošní helmy Zylon

Když v maďarské kvalifikaci trefila na Hungaroringu poskakující pružina z Barrichellova vozu helmu Felipeho Massy, znamenalo to přímé ohrožení života. Brazilský pilot Ferrari měl štěstí v neštěstí, pružina sice narazila do hledí, které je nejslabším prvkem celé helmy, ale na takovém místě, že jistou ochranu hledí poskytlo.

FIA tehdy konstatovala, že stačil rozdíl pár centimetrů, a následky mohly být tragické. Pro představu experti uvedli přirovnání, bylo to jako kdyby do Massovy helmy narazilo balení cukru letící rychlostí 260 km/h. Průběh a následky nehody FIA dlouho zkoumala a přišla s odpovědí, jak helmy posílit, aby byly bezpečnější.

Od letošní sezóny musí být hledí helmy posílené ve své horní části po celé své šířce pět centimetrů vysokým proužkem ze Zylonu. Jedná se o místo, které je obvykle pokryté reklamami, takže se jedná o téměř neviditelnou změnu.

"V testech jsme zjistili, že je pro tento účel lepší Zylon než uhlíkové vlákno, protože dokáže lépe absorbovat energii," vysvětloval technický poradce FIA Andy Mellor pro magazín IQ. "Naším cílem je u hledí dosáhnout co nejlepšího poměru výkonnosti a hmotnosti, ať už použijeme jakýkoliv materiál. Hledí je teď asi o 70 gramů těžší, ale zdvojnásobili jsme jeho odolnost při nárazu."

Zylon je syntetický materiál, který má široké využití, od neprůstřelných vest, přes pásy pro sněžné skútry, až po lana závodních lodí. Jedná se o první vylepšení hledí v sérii plánovaných úprav. FIA ve spolupráci s výrobci pracuje ve vývoji na použití průhledného keramického materiálu, z kterého by mohlo být celé hledí vyrobeno.

Jezdci formule 1 používají helmu vzoru FIA 8860, kterou jim dodávají výrobci Arai, Schuberth nebo Bell. Helma váží asi 1,2 kilogramu a je vyrobena z uhlíkových vláken. Musí vydržet zátěž 55 tun, aniž by se deformovala, a po dobu 30 sekund vydržet žár 800 stupňů Celsia, aniž by teplota uvnitř přesáhla 70 stupňů. Hledí jsou v současnosti vyrobené z polykarbonátu.

Další článek: Liuzzi: Malajsie je na splnění kvalifikačního limitu nejtěžší

9:27 | Narozeniny dnes slaví Esteban Ocon (25) a také Damon Hill (61)
20:24 | Kvjat v Magny-Cours testoval s Alpine pneumatiky pro příští rok (do mokra a přechodných podmínek). Včera odjel 91 kol, dnes byl test zrušen pro technické problémy.
19:18 | Ještě to není oficiální, ale podle The Times bude Turecko vyřazeno z červeného britského seznamu, což znamená pro britské zaměstnance týmů a F1 mírnější režim po návratu. GP Turecka by se tak na začátku října měla konat.