V příští sezóně čekají formuli 1 čtyři hlavní technické změny

V příští sezóně čekají formuli 1 čtyři hlavní technické změny

I když FIA doposud nezpřístupnila veřejnosti pravidla pro rok 2011, už teď víme, že se týmy musely vypořádat s jistými změnami v technické oblasti. Regule zavádějí jednu podstatnou novinku.

Nastavitelná zadní křídla
V posledních dvou sezónách byly vozy formule 1 vybavené nastavitelnými předními křídly. Jezdci mohli za jízdy měnit jejich sklon a ovlivňovat tak přítlak na přední nápravě. Tento systém se v příštím roce přesune na zadní křídla a navzdory očekáváním nebude povinný.

Účel nastavitelného zadního křídla zůstává stejný, má jezdcům usnadnit předjíždění. Jezdec bude moci měnit sklon plátu křídla, a snižovat tak jeho odpor vzduchu, čímž docílí vyšší maximální rychlosti. V trénincích a kvalifikacích nebude používání tohoto řešení nijak omezeno, ale v závodech bude elektronika hlídat, aby systém jezdcům pomáhal jen při předjíždění na předem určených úsecích trati. Využít ho bude možné jen ve chvíli, kdy ztráta na vpředu jedoucí vůz bude menší než jedna sekunda a systém se deaktivuje, jakmile jezdec sešlápne brzdový pedál.

KERS
Po roční odmlce se do formule 1 vrátí systémy na rekuperaci kinetické energie. KERS sbírá energii, která vzniká při brzdění, a ukládá ji do baterií. Jezdec ji pak může využít pro krátkodobé navýšení výkonu. KERS budou mít v roce 2011 stejné parametry jako v roce 2009, tzn. maximální množství uložené energie je omezeno na 400 kilojoulů. Jezdec tak bude mít znovu k dispozici zhruba 81 koní navíc po dobu asi 6 sekund v každém kole. Tyto systémy nebyly v letošní sezóně zakázané, týmy se jen dohodly, že je nebudou používat. Z pohledu pravidel se tedy nic nezměnilo, ani tentokrát KERS nebudou povinné a menší stáje je nenasadí.

Pro inženýry je ale těžší KERS do vozů zabudovat, protože kvůli zákazu tankování mají současné monoposty mnohem větší palivové nádrže než jejich předchůdci ze sezóny 2009. Na druhé straně jim a jezdcům usnadní práci navýšení povinné minimální hmotnosti vozu na 640 kilogramů (o 35 kg více než v sezóně 2009), čímž se minimalizují potíže při hledání optimálního rozložení hmotnosti.

Zákaz dvojitých difuzorů a průduchů na zadním křídle
Další změnou v pravidlech jsou dva zákazy. Z vozů zmizí dvojité difuzory, které loni vyvolaly velké kontroverze. Jelikož zvyšují přítlak a turbulence vznikající za vozem, domnívala se většina startovního pole, že je pravidla zakazují už v sezóně 2009. Odvolací soud FIA ale nesouhlasil a potvrdil interpretaci týmů Brawn, Toyota a Williams, které je nasadily. Stáje se letos dohodly na jejich výslovném zákazu v roce 2011, což by mělo ve svém důsledku usnadnit předjíždění.

Zadní křídla s průduchy také z formule 1 zmizí, ale dá se říct, že jejich přímou náhradou jsou výše zmíněná nastavitelná zadní křídla. Tak zvané F-potrubí vynalezl McLaren a jeho "trik" spočíval v tom, že klapku, která měnila odpor vzduchu křídla, tvořila část jezdcova těla. Ten svými pohyby, například kolenem, ovlivňoval tok vzduchu na křídlo a celý systém ovládal. Tím byla naplněna pravidla, protože na voze nebyl žádný pohyblivý aerodynamický díl.

Pneumatiky Pirelli
Na konci letošní sezóny odešel z formule 1 po 13 letech japonský Bridgestone a nahradil ho italský výrobce Pirelli. Pravidla se nezměnila, takže Pirelli v příštím roce nabídne opět čtyři suché směsi a dvě pro mokrou trať, přičemž ty měkčí budou stejně jako doposud vizuálně odlišeny od tvrdších, i když zatím Italové nerozhodli, zda použijí stejný systém značení zelených proužků jako Japonci. Pirelli chce ale v rámci zatraktivnění dění na trati nabízet pneumatiky s kratší životností, aby byly týmy nuceny k většímu počtu zastávek v boxech. To by mělo přinést různorodé strategie a zajímavější podívanou. Inspiraci přinesla letošní Grand Prix Kanady.

Aby se týmy vyhnuly loterii, ve které by někdo mohl trefit optimální konfiguraci vozu pro pneumatiky Pirelli náhodou a někdo být úplně mimo, mimořádně se dohodly, že v roce 2011 bude rozložení hmotnosti vozů předem dáno, a to v poměru mezi přední a zadní nápravou 46:54 (+- 0,5 procenta). Stalo se tak poprvé v historii formule 1 a je to dáno především faktem, že s návrhy monopostů pro příští sezónu museli inženýři začít mnohem dřív, než byly k dispozici první vzorky nového obutí.

Doporučujeme

Články odjinud