V Monze čeká piloty upravená Parabolica i vyšší rychlost

V Monze čeká piloty upravená Parabolica i vyšší rychlost

Formule 1 tento týden zamíří na poslední evropskou velkou cenu v letošním roce. Na programu je chrám rychlosti v italské Monze.

Monza v posledních týdnech ale i letech prošla několika změnami a další jsou na programu. Opravoval se slavný ovál, ale také se provedly změny v zatáčce Parabolica. V okolí zatáčky nyní najdeme místo štěrku únikovou zónu z betonu. Trend z nových okruhů, který je vítán z pohledu bezpečnosti ale ne fanouška.

Řada jezdců si na sociálních sítích posteskla, že Parabolica přišla o své kouzlo. Byli to prý ale právě oni, kdo společně s FIA změny vyžadoval.

„Asi 35 procent štěrku bylo nahrazeno. Bylo o to požádáno z bezpečnostních důvodů FIA a jezdci. Je to tak v podstatě na každém okruhu, na kterém jezdí F1,“ řekl pro Autosport Charlie Whiting.

„Samozřejmě víme, že to nebude trestat jezdce, kteří opustí trať, ale to je cena, kterou platíme za mnohem větší bezpečnost.“

Slova Whitinga potvrzuje o Romain Grosjean. „Parabolica je velmi náročná a rychlá zatáčka, z hlediska bezpečnosti je dobré mít trochu větší prostor pro nás jezdce. Vzpomínám si, že když jste v minulosti do té zatáčky brzdili a věděli jste, že to bylo trochu pozdě, mohli jste vyjet rovně do štěrku a pak rovnou do zdi. Myslím, že nyní budou jezdci nacházet hranici dříve, protože budeme vědět, že tam nebude štěrk a nehoda, které by nás potrestaly jako dříve.“  

Jaká bude maximální rychlost?

Auto Motor und Sport (AMuS) provedl simulaci na základě dosavadních závodů a pokusil se odhadnout, jakou maximální rychlost mohou jezdci v Monze dosáhnout. Letos jsou vozy především díky menšímu přítlaku rychlejší na rovinkách. Ve Spa byla maximální rychlost 344,6 km/h (Hülkenberg), zatímco vloni 322,2 km/h.

V Monze to bylo vloni 341,1 km/h a podle AMuS to letos může být něco přes 350 km/h. To je sice více než vloni, ale možná je to trochu zklamání. Na některých tratích bylo totiž zrychlení mnohem větší – někdy i okolo 20 km/h. Na rychlých okruzích se ale o progres stará spíše nová pohonná jednotka. Týmy letos přišly o 10% přítlaku a tedy i odporu, ale bavíme se zde o ztrátě vůči konfiguraci (okruhům) s nejvyšším přítlakem.  

Rekord chrámu rychlosti tedy určitě nepadne. Oficiálně ho drží Kimi Räikkönen z roku 2005 (370,1 km/h) a neoficiálně Juan Pablo Montoya z testů (372,6 km/h).

Doporučujeme

Články odjinud