V Malajsii suverénně zvítězil Lewis Hamilton

Závodu na Sepangu kraloval Mercedes, který si díky Rosbergovi připsal double. Red Bull díky Vettelovi poprvé v sezoně stanul na pódiu.
V Malajsii suverénně zvítězil Lewis Hamilton

Závod na Sepangu patří z několika důvodů k těm nejextrémnějším v kalendáři. Velkou roli zde hraje počasí. Piloti si musí zvyknout na to, že v Malajsii se při řízení cítí doslova jako ve skleníku. Téměř stoprocentní vlhkost vzduchu společně s teplotami přes 30°C pro závodníky připravují fyzicky nejtěžší závod v roce.

V Sepangu navíc nikdy není možné vyloučit dešťové srážky. Přesvědčit jsme se o tom mohli ve včerejší kvalifikaci, která byla kvůli silné průtrži mračen několikrát odložena. V nevyzpytatelných podmínkách se nejlépe dařilo Lewisovi Hamiltonovi z Mercedesu, který tak do dnešního závodu odstartoval z prvního místa. Že nelze odepisovat Red Bull potvrdil Sebastian Vettel, který svůj vůz postavil hned vedle Hamiltona.

Druhá řada patřila Nicovi Rosbergovi s Fernandem Alonsem. Ten měl v Q2 namále, když si po srážce s Daniilem Kvjatem poškodil zavěšení a jen díky výborné práci mechaniků mohl záhy zpátky na trať. Páté a šesté místo patřilo Danielovi Ricciardovi s Kimim Räikkönenem. Mimo nich se do závěrečných kvalifikačních bojů probojovali také Nico Hülkenberg, Kevin Magnussen, Jean-Éric Vergne a Jenson Button. 

Také na neděli byla hlášena vysoká pravděpodobnost bouřek, tentokrát se však předpovědi nevyplnily.

Start se vydařil Rosbergovi a Ricciardovi

Začátek velké ceny se konal na suchu, byť pod částečně zataženou oblohou. Sergio Pérez se rozhodl startovat z boxové uličky. Všichni piloti do závodu nastoupili na hladkých pneumatikách do sucha. Po zhasnutí pěti červených světel piloti vyrazili ze startovních roštů, v první zatáčce byl první Hamilton, avšak před Vettela se propracoval Rosberg. Ten však v následující zatáčce mírně chyboval a jen tak tak se udržel před oběma red bully.

V zadní části pile došlo ke kolizi mezi Pastorem Maldonadem a Julesem Bianchim. Hamiltonovi boje za sebou dopomohly k vytvoření náskoku. Pořadí na konci prvního kola bylo následující: Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Vettel, Alonso, Hülkenberg, Räikkönen, Magnussen, Button. Hned ve druhém kole však došlo k tragédii u Ferrari. Alonsa předjel Hülkenberg a Räikkönena postihl defekt pravé zadní pneumatiky. Fin se musel dobelhat přes celý okruh s prázdnou gumou do boxů. Mohl tak zapomenout na umístění na špici pole.

Sergio Pérez se do závodu nakonec vůbec nedostal. Ve třetím kole byl již Alonso zpět na pátém místě a Vettel si brousil zuby na Ricciardovu třetí příčku. Zdálo se, že Magnussen jel s poškozeným předním přítlačným křídlem – zřejmě pozůstatkem ze souboje s Räikkönenem. Dánský pilot začal ztrácet a propadl se za Buttona a téměř i za Felipeho Massu. V první zatáčce čtvrtého kola se již Vettel dokázal propracovat přes svého týmového kolegu.

Jules Bianchi obdržel pětisekundovou penalizaci za způsobení kolize s Maldonadem. Venezuelan ve stejném kole dostal ze strany týmu zprávu, že musí odstoupit ze závodu. Jezdci Williamsu měli překvapivě velké problémy s předjetím Magnussena. Ne však nadlouho – vedení závodu rozhodlo, že Magnussena za incident s Räikkönenem potrestá. Pilot McLarenu tak spadl na začátek druhé desítky. Po devíti kolech měl již Hamilton více než pětisekundový náskok na druhého Rosberga.

Hamilton udával tempo

Nedlouho poté započala první vlna zastávek v boxech. Pirelli před závodem předpovídalo, že za sucha můžeme počítat průměrně se třemi pitstopy na jezdce. Alonso k mechanikům zamířil v kole číslo 12. Na trať se vrátil hned za Grosjeanem, s nímž však neměl sebemenší problémy. Následoval ho rovněž Ricciardo, který se však na trať vrátil hned vedle Alonsa. Australan se po srdnatém souboji dokázal udržet před natěšeným Alonsem.

O kolo později se do zmiňovaného souboje dostal také Vettel. V těsném sledu za sebou tak jel Vettel s Ricciardem i Alonsem. Všichni tři piloti se museli postupně propracovat přes pomaleji jedoucího Bottase. Alonsovi manévr trval nejdéle, piloti Red Bullu mu tak dokázali poodjet. Také Rosberg se zjevil v boxech, a to v patnáctém kole. Vedoucí muž závodu Hamilton ho napodobil hned v následujícím okruhu. Výměna pneumatik proběhla bez potíží a Hamilton se v poklidu vrátil na dráhu.

Po první sérii zastávek v boxech začal Vettel tlačit na pilu a připsal si nejrychlejší kolo v závodě. Hamilton měl před sebou Hülkenberga, který na výměnu pneumatik teprve čekal. Räikkönen se mezitím musel pomalu prokousávat chvostem pole. Hamilton si Vettelovu rychlost nenechal líbit a brzy nejrychlejší kolo patřilo opět jemu.

Věděli jste, že...

Mercedes získal svůj první double od Velké ceny Itálie 1955? Tehdy zvítězil Juan Manuel Fangio před Pierem Taruffim.

Po dvaceti kolech musel Vergne pro technické problémy odstavit svůj monopost v garáži. Nico Rosberg se zatím musel začít strachovat o svou druhou pozici. Piloti Red Bull se pomalu, ale jistě začínali přibližovat. Bottas se v první zatáčce i s pomocí DRS dokázal probojovat na devátou pozici.

Prostřední část závodu byla poklidná a na bodovaných pozicích nenabídla příliš mnoho dramatických situací. Příslibem napínavějších momentů byla druhá série zastávek v boxech. Button, Alonso i Massa zvládli společně se svými mechaniky proceduru výměny pneu bez sebemenších potíží. Stejně tak Ricciardo. Trochu déle se zastávkou vyčkal Vettel. Ani on neměl žádný problém.

Fotogalerie: Neděle v Sepangu

Fotogalerie: Neděle v Sepangu

Piloti kolem třicátého kola začínali být informováni o tom, že směrem na okruh začínal mířit déšť. Vettelovi se za Rosbergem vůbec nelíbilo a začal pilota Mercedesu mohutně stahovat. To Hamilton měl jiné starosti – držet si svůj suverénní náskok. Do souboje obou jezdců nezasáhl Hülkenberg, který zajel do boxů. Adrian Sutil odstavil svůj vůz na neobvyklém místě – samotném začátku cílové rovinky.

V tutéž dobu Räikkönen týmu oznámil, že v zadní části okruhu se na asfalt začaly snášet první kapky deště. Také druhý vůz Sauberu měl potíže. Gutiérrez stál v boxové uličce a nedařilo se mu odlepit z místa. Mexičan nakonec musel odstoupit.

Ricciardova nebetyčná smůla

Vettela kupředu hnalo i vědomí toho, že Rosbergův vůz nebyl v dobrém stavu. Alonso výrazně ukrajoval z náskoku Ricciarda. Ze souboje však sešlo kvůli Ricciardově pitstopu. Tentokrát však došlo k minele, jedno z kol jeho vozu nebylo dotaženo a Australanův vůz musel být dotlačen zpět na boxové stání. Ricciardo se na trať dostal s ohromnou ztrátou.

Vettelův tlak na Rosberga třináct kol před koncem poněkud ustal. Aby Ricciardovy smůly nebylo málo, jeho přední křídlo se ulomilo a prořízlo přední pneumatiku. Pilot se startovním číslem 3 proto musel opět k mechanikům. Objevilo se podezření, že Red Bull křídlo sám poškodil již při nepovedené předešlé zastávce.

Ricciardo si kalich hořkosti musel vypít do samotného dna. Za nebezpečné vypuštění z boxového stání obdržel desetisekundovou penalizaci stop and go. Pěkný souboj o šestou příčku předvedli Massa s Buttonem. Z první pětice jezdců (Hamilton, Rosberg, Vettel, Hülkenberg a Alonso) měl deset kol před koncem na kontě tři zastávky pouze posledně jmenovaný pilot. Zdálo se, že minimálně Hülkenberg jel na odlišnou strategii.

Neposlušný Massa odmítl týmovou režii

Ukázalo se, že celý závod se nakonec obešel bez deště. Pokud chtěl Alonso dojet alespoň na čtvrtém místě, musel na dráze předjet Hülkenberga, který měl obuté výrazně starší pneumatiky. Vettel se potřetí v boxech zjevil až v padesátém kole. Rosberg totéž provedl o kolo později. S Vettelem nebyly problémy, Rosberg si mohl bez nervů dokroužit pro druhé místo. Nutnou poslední zastávku si odbyl také suverén Hamilton.

Ricciardo nakonec ze závodu odstoupil. Alonso dokázal dojet Hülkenberga a příliš nevyčkával s pokusy o předjetí. Bottas měl na příkaz týmu předjet Massu. Nutno ovšem podotknout, že Massa neuposlechl a svou pozici nepřepustil ani po několikanásobném napomenutí ze strany týmu. Hülkenberg se s Alonsem pral statečně, nicméně výrazně rychlejší vůz Španěla za sebou nedokázal udržet.

Vítězem Velké ceny Malajsie se stal Lewis Hamilton. Na stupních vítězů ho doprovázel týmový kolega Nico Rosberg společně se Sebastianem Vettelem z Red Bullu. Zbytek bodů připadl Alonsovi, Hülkenbergovi, Buttonovi, Massovi, Bottasovi, Magnussenovi a Kvjatovi.

Ve vedení šampionátu je stále Rosberg - 43 bodů. Druhý je Hamilton (25), třetí Alonso (24). Další pořadí: Button (23), Magnussen (20), Hülkenberg (18), Vettel (15), Bottas (14), Räikkönen (6), Massa (6), Vergne (4), Kvjat (3) a Pérez (1).

Pořadí v Poháru konstruktérů: 1. Mercedes (68 bodů), 2. McLaren (43), 3. Ferrari (30), Williams (20), Force India (19), Red Bull (15), Toro Rosso (7). Zbytek týmů na první body teprve čeká. 

Příštím závodem bude Velká cena Bahrajnu, která se pojede již za týden, tedy 6. dubna na okruhu Sakhir.

P. Jezdec Tým Kola Čas/Ztráta Start
1 Lewis Hamilton Mercedes 56 vítěz 1
2 Nico Rosberg Mercedes 56 +17.3 s 3
3 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 56 +24.5 s 2
4 Fernando Alonso Ferrari 56 +35.9 s 4
5 Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 56 +47.1 s 7
6 Jenson Button McLaren-Mercedes 56 +83.6 s 10
7 Felipe Massa Williams-Mercedes 56 +85.0 s 13
8 Valtteri Bottas Williams-Mercedes 56 +85.5 s 18
9 Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 55 +1 kolo 8
10 Daniil Kvjat STR-Renault 55 +1 kolo 11
11 Romain Grosjean Lotus-Renault 55 +1 kolo 15
12 Kimi Räikkönen Ferrari 55 +1 kolo 6
13 Kamui Kobajaši Caterham-Renault 55 +1 kolo 20
14 Marcus Ericsson Caterham-Renault 54 +2 kola 22
15 Max Chilton Marussia-Ferrari 54 +2 kola 21
- Daniel Ricciardo Red Bull Racing-Renault 49 +7 kol 5
- Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari 35 +21 kol 12
- Adrian Sutil Sauber-Ferrari 32 +24 kol 17
- Jean-Éric Vergne STR-Renault 18 +38 kol 9
- Jules Bianchi Marussia-Ferrari 8 +48 kol 19
- Pastor Maldonado Lotus-Renault 7 +49 kol 16
- Sergio Pérez Force India-Mercedes 0 +56 kol 14
Diskuze (533) Další článek: Bottasův zápis do historie: Fin je prvním jezdcem, který obdržel trestné body
16:40 | Divák narušil přenosy F1 po celém světě. Mňoukáním imitoval zvuk formulí odkaz
15:04 | Závod šampionů bude v roce 2019 v Mexiku.
21. října | U obou mercedesů se mění vodní pumpy. (via AMuS)
21. října | Na obou vozech Mercedesu se pracuje. Převodovky jsou venku... možná jde ale jen o preventivní prohlídky.

GP Mexika 2018

Pátek 26. října 2018
1. trénink 17.00–18.30
2. trénink 21.00–22.30
Sobota 27. října 2018
3. trénink 17.00–18.00
Kvalifikace 20.00–21.00
Neděle 28. října 2018
Závod 20.10