V Malajsii nám před zraky proletěl fascinující závod

V Malajsii nám před zraky proletěl fascinující závod

Třináctá Grand Prix Malajsie byla skvělá. Přestože nepršelo, viděli jsme 63 zastávek v boxech, četné předjížděcí manévry, souboje kolo na kolo, to vše po zdravě velkých dávkách, jak se jezdcům dařilo, či se trápili na různých sadách pneumatik.

Kombinace většího opotřebení pneumatik Pirelli společně se systémem KERS a nastavitelným zadním křídlem jistě přispěla k mnohem větší akci. Triumf Sebastiana Vettela znamená, že vyhrál šest z posledních sedmi závodů. V dosavadním průběhu sezony byl v čele po 109 ze 114 kol, nepočítajíc zastávky v boxech. V Melbourne jel přitom bez KERS a v Sepangu ho mohl používat jen omezeně.

Dvě pohodlná vítězství po startu z pole position mu zajistila čtyřiadvacetibodový náskok. To je pro jeho rivaly hrozivá skutečnost, vezmeme-li v úvahu fakt, že v loňském šampionátu se v poháru jezdců dostal na první místo až po protnutí cílové čáry posledního závodu. Dominance třiadvacetiletého Němce je až znepokojivě schumacheroidní.

Obzvlášť špatná zpráva je to pro jeho týmového kolegu Marka Webbera. Vettel vyhrál poslední čtyři velké ceny, Webber z nich pouze jedenkrát na stupních vítězů. Navíc byl svým parťákem sedmkrát za sebou poražen v kvalifikaci. V neděli ovšem Australan podal houževnatý a působivý výkon. Měl smolný start a po celý závod se musel obejít bez KERSu. Čtvrté místo si plně zasloužil.

Vypadalo to, že Lewis Hamilton bude mužem, který bude pro Vettela představovat největší hrozbu. Jeho šance na bednu ovšem rapidně klesly po pomalé zastávce v boxech. Následovala špatná rychlost na tvrdší směsi pneumatik, kontakt při tvrdém souboji s dotírajícím Alonsem a čtvrtá zastávka v boxech po výletě mimo trať.

Aby toho nebylo málo, obdržel po skončení závodu dvacetisekundovou penalizaci, jelikož při bránění před Alonsem v kole, kdy se srazili, několikrát změnil směr jízdy. Potrestání znamenalo, že spadl ze sedmé na osmou pozici. Z komentátorského stanoviště jsme neviděli nic trestuhodného, ovšem stewardi mají přístup k daleko většímu množství dat než my. Mám podezření, že z tohoto přístupu chtějí udělat precedens pro nový styl závodění.

Problém je, že v Číně budou komisaři úplně jiní. Je potřeba, aby v jejich rozhodování panovala jistá konzistence. Můžeme například srovnat počínání Hamiltona v Sepangu s taktikou Felipeho Massy v Austrálii, stejně tak jako Vettelův defenzivní manévr v nájezdu do první zatáčky. V průběhu závodu jsme o možnosti penalizace pro Hamiltona nevěděli, neboť námitka byla vznesena až Alonsem a Ferrari po jeho skončení.

Alonso dostal stejnou penalizaci za náraz do zádě Hamiltonova vozu. Vzhledem k tomu, že průběhu Britova závodu v tu dobu už nemohl nijak uškodit, myslel bych si, že nutnost zajet do boxů pro nový nos je dostatečným trestem. Jenson Button odjel vynikající závod a skončil druhý. Zpočátku se kvůli špatně nastavenému přednímu křídlu potýkal s nedotáčivostí.

Při každé zatáčce se mu dařilo vůz vylepšovat. Na nové sadě tvrdých gum po poslední zastávce doslova létal. Jeho schopnost šetřit pneumatiky se znovu prokázala. Závod trochu uklidnil obavy, že si Red Bull z letošní sezony udělá vlastní šampionát. Třetí místo Nicka Heidfelda bylo plně zasloužené. Zajel dobře v kvalifikaci a jeho start byl spektakulární, když se posunul až na druhou pozici. Také měl pomalou zastávku, která ho stála pozice na trati, ale jeho celková rychlost byla dobrá, čímž Renaultu zajistil druhé pódium v řadě.

V celé loňské sezoně byl Renault na stupních pouze třikrát. Víkend v Malajsii začal dvěma poruchami podvozku. Tomu říkám zmrtvýchvstání. Vitalij Petrov jel také dobře, než byl v zatáčce číslo osm příliš široký. Neodvratný let vyústil ve zlomení tyče řízení (a jistě spoustu dalších věcí). Při komentování jsem byl asi vůči němu příliš přísný. Nejspíše čekal rovnější únikovou zónu, na druhou stranu ale měl trochu ubrat na rychlosti.

Michael Schumacher za své deváté místo získal pro Mercedes první dva body sezony. Zdá se, že se tým, který je v Poháru konstruktérů až na osmém místě, potýká s nedostatkem přilnavosti na zadních pneumatikách, obzvlášť při jízdě na tvrdší směsi. Co nejdříve by potřebovali zázračné vylepšení ve stylu McLarenu.

Paul di Resta bodoval ve svém prvním i druhém závodě ve formuli 1. To je poprvé od roku 2007, kdy se totéž podařilo Hamiltonovi. Ze skotských závodníků se naposledy stejně dobře uvedl Sir Jackie Stewart v roce 1965. V Austrálii měl di Resta trochu štěstí, jelikož byl diskvalifikován tým Sauber. V obou víkendech ovšem v kvalifikaci překonal kolegu Adriana Sutila. Navíc se dokázal vyvarovat chyb a v pořádku vůz dovézt až docíle.

Tým Williams má za sebou další náročný víkend. Lotus konečně naznačuje rychlost, jakou sliboval, a to hlavně v závodě. Virgin a Hispania pohodlně odolaly hranici 107%. Zejména druhému jmenovanému týmu ale pomohlo, že se pro výpočet používají časy z první části kvalifikace. Favorité se totiž snaží dostat dál za pomoci pouze jednoho kola na tvrdých pneumatikách a relativně nižších otáčkách motorů. To ztrátu zmenší.

Trochu varuji před DRS, poskytuje pouze možnost k předjíždění, nerovná se pohodlnému předjetí. Slova Davida Coultharda, podle kterých je celý vůz designován jako jedno velké předjížděcí zařízení s nepřeberným množstvím mechanických i elektronických systémů k tomu pomáhajících, mají svou váhu. DRS je hodně vidět, ale  dával bych si pozor na umělé závodění.

Rozhodně nepotřebujeme závody se čtyřmi zastávkami. Dvě nebo tři jsou až dost, jinak už by závod nepůsobil plynule a diváci by nevěděli, zda sledovat spíše hlavní rovinku, nebo boxovou uličku. Budu si vždycky pamatovat ta dlouhá odpoledne jako jezdec, kdy se konečné pořadí do velké míry odvíjelo od toho, komu neselže technika. Stejně tak dlouhé závody to byly v době, kdy už jsem komentoval a Schumi vyhrával tituly v srpnu a vyhrával všechny závody. Rychlost malajsijského závodu nebyla kdo ví jaká, přesto vozy nepůsobily příliš pomalu. Pro mě osobně to byl vzrušující závodní let.

Doporučujeme

Články odjinud