Třináctá Grand Prix Malajsie byla skvělá. Přestože nepršelo, viděli jsme 63 zastávek v boxech, četné předjížděcí manévry, souboje kolo na kolo, to vše po zdravě velkých dávkách, jak se jezdcům dařilo, či se trápili na různých sadách pneumatik.
Kombinace většího opotřebení pneumatik Pirelli
společně se systémem KERS a nastavitelným zadním křídlem jistě přispěla
k mnohem větší akci. Triumf Sebastiana Vettela znamená, že vyhrál šest
z posledních sedmi závodů. V dosavadním průběhu sezony byl
v čele po 109 ze 114 kol, nepočítajíc zastávky v boxech.
V Melbourne jel přitom bez KERS a v Sepangu ho mohl používat jen
omezeně.
Dvě
pohodlná vítězství po startu z pole position mu zajistila
čtyřiadvacetibodový náskok. To je pro jeho rivaly hrozivá skutečnost,
vezmeme-li v úvahu fakt, že v loňském šampionátu se v poháru
jezdců dostal na první místo až po protnutí cílové čáry posledního závodu.
Dominance třiadvacetiletého Němce je až znepokojivě schumacheroidní.
Obzvlášť špatná zpráva je to pro jeho
týmového kolegu Marka Webbera. Vettel vyhrál poslední čtyři velké ceny, Webber
z nich pouze jedenkrát na stupních vítězů. Navíc byl svým parťákem
sedmkrát za sebou poražen v kvalifikaci. V neděli ovšem Australan
podal houževnatý a působivý výkon. Měl smolný start a po celý závod se musel
obejít bez KERSu. Čtvrté místo si plně zasloužil.
Vypadalo to, že Lewis Hamilton bude mužem,
který bude pro Vettela představovat největší hrozbu. Jeho šance na bednu ovšem
rapidně klesly po pomalé zastávce v boxech. Následovala špatná rychlost na
tvrdší směsi pneumatik, kontakt při tvrdém souboji s dotírajícím Alonsem a
čtvrtá zastávka v boxech po výletě mimo trať.
Aby toho nebylo málo, obdržel po skončení
závodu dvacetisekundovou penalizaci, jelikož při bránění před Alonsem
v kole, kdy se srazili, několikrát změnil směr jízdy. Potrestání
znamenalo, že spadl ze sedmé na osmou pozici. Z komentátorského stanoviště
jsme neviděli nic trestuhodného, ovšem stewardi mají přístup k daleko
většímu množství dat než my. Mám podezření, že z tohoto přístupu chtějí
udělat precedens pro nový styl závodění.
Problém je, že v Číně budou komisaři
úplně jiní. Je potřeba, aby v jejich rozhodování panovala jistá
konzistence. Můžeme například srovnat počínání Hamiltona v Sepangu
s taktikou Felipeho Massy v Austrálii, stejně tak jako Vettelův
defenzivní manévr v nájezdu do první zatáčky. V průběhu závodu jsme o
možnosti penalizace pro Hamiltona nevěděli, neboť námitka byla vznesena až
Alonsem a Ferrari po jeho skončení.
Alonso dostal stejnou penalizaci za náraz do
zádě Hamiltonova vozu. Vzhledem k tomu, že průběhu Britova závodu
v tu dobu už nemohl nijak uškodit, myslel bych si, že nutnost zajet do
boxů pro nový nos je dostatečným trestem. Jenson Button odjel vynikající závod
a skončil druhý. Zpočátku se kvůli špatně nastavenému přednímu křídlu potýkal
s nedotáčivostí.
Při každé zatáčce se mu dařilo vůz
vylepšovat. Na nové sadě tvrdých gum po poslední zastávce doslova létal. Jeho
schopnost šetřit pneumatiky se znovu prokázala. Závod trochu uklidnil obavy, že
si Red Bull z letošní sezony udělá vlastní šampionát. Třetí místo Nicka
Heidfelda bylo plně zasloužené. Zajel dobře v kvalifikaci a jeho start byl
spektakulární, když se posunul až na druhou pozici. Také měl pomalou zastávku,
která ho stála pozice na trati, ale jeho celková rychlost byla dobrá, čímž
Renaultu zajistil druhé pódium v řadě.
V celé loňské sezoně byl Renault na
stupních pouze třikrát. Víkend v Malajsii začal dvěma poruchami podvozku.
Tomu říkám zmrtvýchvstání. Vitalij Petrov jel také dobře, než byl
v zatáčce číslo osm příliš široký. Neodvratný let vyústil ve zlomení tyče
řízení (a jistě spoustu dalších věcí). Při komentování jsem byl asi vůči němu
příliš přísný. Nejspíše čekal rovnější únikovou zónu, na druhou stranu ale měl
trochu ubrat na rychlosti.
Michael Schumacher za své deváté místo získal
pro Mercedes první dva body sezony. Zdá se, že se tým, který je v Poháru
konstruktérů až na osmém místě, potýká s nedostatkem přilnavosti na
zadních pneumatikách, obzvlášť při jízdě na tvrdší směsi. Co nejdříve by
potřebovali zázračné vylepšení ve stylu McLarenu.
Paul di Resta bodoval ve svém prvním i druhém
závodě ve formuli 1. To je poprvé od roku 2007, kdy se totéž podařilo
Hamiltonovi. Ze skotských závodníků se naposledy stejně dobře uvedl Sir Jackie
Stewart v roce 1965. V Austrálii měl di Resta trochu štěstí, jelikož
byl diskvalifikován tým Sauber. V obou víkendech ovšem v kvalifikaci
překonal kolegu Adriana Sutila. Navíc se dokázal vyvarovat chyb a
v pořádku vůz dovézt až docíle.
Tým Williams má za sebou další náročný víkend.
Lotus konečně naznačuje rychlost, jakou sliboval, a to hlavně v závodě.
Virgin a Hispania pohodlně odolaly hranici 107%. Zejména druhému jmenovanému
týmu ale pomohlo, že se pro výpočet používají časy z první části
kvalifikace. Favorité se totiž snaží dostat dál za pomoci pouze jednoho kola na
tvrdých pneumatikách a relativně nižších otáčkách motorů. To ztrátu zmenší.
Trochu varuji před DRS, poskytuje pouze
možnost k předjíždění, nerovná se pohodlnému předjetí. Slova Davida
Coultharda, podle kterých je celý vůz designován jako jedno velké předjížděcí
zařízení s nepřeberným množstvím mechanických i elektronických systémů
k tomu pomáhajících, mají svou váhu. DRS je hodně vidět, ale dával bych si pozor na umělé závodění.
Rozhodně nepotřebujeme závody se čtyřmi
zastávkami. Dvě nebo tři jsou až dost, jinak už by závod nepůsobil plynule a
diváci by nevěděli, zda sledovat spíše hlavní rovinku, nebo boxovou uličku.
Budu si vždycky pamatovat ta dlouhá odpoledne jako jezdec, kdy se konečné
pořadí do velké míry odvíjelo od toho, komu neselže technika. Stejně tak dlouhé
závody to byly v době, kdy už jsem komentoval a Schumi vyhrával tituly
v srpnu a vyhrával všechny závody. Rychlost malajsijského závodu nebyla
kdo ví jaká, přesto vozy nepůsobily příliš pomalu. Pro mě osobně to byl
vzrušující závodní let.