V Le Mans to po roce žije! Testy vyhrál Lopez s Toyotou #7

Na fanoušky motorsportu čeká opravdu perný týden. Velká cena Ázerbájdžánu F1 totiž tentokrát koliduje se „závodem závodů“. Jubilejní 90. ročník 24 hodin Le Mans odstartuje už v sobotu v 16:00, ale program na trati La Sarthe začal již týden před závodem. Během oficiálních testů byla nejrychlejší japonská Toyota, která bude ve slavné vytrvalostní klasice útočit už na páté vítězství v řadě. Nemalou roli však bude v elitní třídy Le Mans Hypercar (LMH) opět hrát nastavení Balance of Performance.
Foto: Toyota Gazoo Racing
V Le Mans to po roce žije! Testy vyhrál Lopez s Toyotou #7 | Foto: Toyota Gazoo Racing

Právě současné hodnoty „BoP“ je důležité uvést do celkového kontextu testů. Kromě Toyoty startuje v LMH také americký Glickenhaus a francouzský Alpine se starším prototypem LMP 1 A480 Gibson. Právě Alpine dostal pro testy na La Sarthe v porovnání s předchozím podnikem FIA WEC ve Spa o 10 kW vyšší výkon a má tak k dispozici celkem 420 kW. V porovnání s loňským Le Mans je to však pro Alpine o 40 kW méně.

Pro hybridní Toyoty GR010 Hybrid stále platí omezení v podobě minimální rychlosti 190 km/h pro aktivaci hybridního systému. Japonské vozy poté disponují výkonem 506 kW při hmotnosti 1070 kg. Maximální množství využitelné energie z paliva na jeden stint je u Toyot stanoveno na 898 MJ. Loni měly v Le Mans Toyoty k dispozici 515 kW výkonu, vážily o 4 kg méně a za stint mohly využít o 64 MJ energie více.

Děsivá nehoda i předčasný konec. Novou sezonu WEC otevřel triumfem Alpine

Děsivá nehoda i předčasný konec. Novou sezonu WEC otevřel triumfem Alpine

Americké speciály Glickenhaus bez hybridního pohonu testovaly v Le Mans s výkonem 520 kW při hmotnosti 1030 kg a 910 MJ využitelné energie na stint. Loni měly Glickenhausy v Le Mans k dispozici stejný výkon při stejné hmotnosti jako letos, nicméně na stint mohly využít o 55 MJ více.

Testovací neděla v Le Mans byla rozdělena na dvě čtyřhodinové session s hodinovou pauzou mezi první a druhou hodinou odpolední. Nejlepší časy začaly padat až v podvečer.

Bláznivý závod WEC ve Spa vyhrála Toyota #7, Konopka tvrdě havaroval

Bláznivý závod WEC ve Spa vyhrála Toyota #7, Konopka tvrdě havaroval

Ten vůbec nejlepší 3:29.896 nakonec zajel Jose Maria Lopez s Toyotou GR010 Hybrid #7, jejíž posádka, kterou kromě Argentince tvoří ještě Kamuj Kobajaši a Mike Conway, bude za týden obhajovat své loňské vítězství.

Na druhé místo dostal americký hypervůz Glickenhaus #708 s přeplňovaným osmiválcem o objemu 3.5 litru pod kapotou Francouz Romain Dumas, který za Lopezem zaostal o dvě desetiny sekundy. Toyota #8 na třetím místě ztratila téměř šest desetin a těsně pod jednu sekundu ztráty na nejrychlejšího Argentince se dostal ještě Glickenhaus #709.

Alpine, který vyhrál úvodní závod sezony WEC na Sebringu, skončil v absolutním pořadí testů až na místě sedmém s časem 3:32.420, tedy až za dvěma nejlepšími prototypy třídy LMP 2. Posádka francouzské stáje Matthieu Vaxiviere, Nicolas Lapierre, Andre Negrao bude v Le Mans hájit první místo v průběžném pořadí mistrovství světa. Důležité je, že na trati La Sarthe se rozdělují dvojnásobné body.

Je třeba dodat, že nastavení Balance of Performace se od testů do startu závodu ještě může změnit.

Ve třídě LMP 2, kde mezi sedmadvaceti vozy ve startovní listině figuruje šestadvacet prototypů Oreca 07 a jediný speciál Ligier JS P217, kraloval v testech Felipe Albuquerque za volantem Orecy #22 stáje Zaka Browna United Autosports. Portugalský pilot se s časem 3:32.099 dostal na páté místo absolutně a pochopitelně na první v rámci LMP 2.

Druhé místo obsadil tým JOTA Sport (Oreca 07 #38) a třetí byla opět sestava United Autosports, respektive její prototyp Oreca 07 #23.

Ve třídě LMP 2 startuje též slovenská stáj ARC Bratislava se svým voze Oreca 07 Gibson #44. Závodící šéf týmu Miro Konopka se letos na La Sarthe střídá s Francouzem Tristanem Vautierem a Nizozemcem Bentem Viscaalem. Bratislavská sestava dosáhla během testů na čas 3:37.170, který stačil na 31. místo absolutně, 26. místo v rámci LMP 2 a na 9. příčku v LMP 2 Pro-Am.

Alexander Sims byl s časem 3:54.001 nejrychlejší ve třídě LMGTE – PRO s vozem Chevrolet Corvette C8.R #64. Brit porazil tovární vozy Ferrari #52 a Porsche #91. V LMGTE – AM obsadilo první příčku Ferrari #57 stáje Kessel Racing.

Kompletní výsledky testů naleznete zde.

Další článek: De Vries si podle Williamsu zaslouží místo ve F1