Ve Velké ceně Japonska v Suzuce vyhrál Jenson Button před Fernandem Alonsem. Třetí místo stačilo Sebastianu Vettelovi k obhajobě titulu mistra světa
V letošní Velké ceně Japonska stačilo Sebastianu
Vettelovi k titulu mistra světa bodovat, naopak
Jenson Button musel vyhrát, aby si udržel
teoretickou šanci. Angličan sice vyhrál, ale Němec měl vše ve svých rukách a třetím místem si bezpečně vyjel titul. Na pódium se vedle nich postavil ještě Alonso.
Po startu si Vettel s přehledem udržel vedení
před Hamiltonem a Buttonem, který musel před
Němcem dvěma koly uhnout na trávu. Incident byl
dokonce vyšetřován komisaři, ale nikdo potrestán
nebyl. Následovali Massa, Alonso, Webber,
Schumacher, di Resta, Petrov a Sutil. Vstup do
závodu naopak nevyšel Kobajašimu ani Sennovi,
kteří se propadli na dvanácté, respektive
třinácté místo. Ještě do konce prvního kola se
Sutil posunul před Petrova. Výrazný postup
předvedl také Buemi z šestnácté příčky na
jedenáctou.
V šestém kole vyjel z tratě Liuzzi a Alonso
předjel Massu. V dalším okruhu si vyměnily pořadí
také williamsy, Barrichello šel před Maldonada. V
osmém kole Hamilton výrazně zpomalil a Button se
vrátil před něj. Hamilton pak okamžitě zamířil do
boxů na první výměnu pneumatik.
V desátém kole zajel do depa také Vettel, který v
té době vedl o pět sekund před Buttonem. Ten
společně s Alonsem a Webberem zajel do boxů v
kole jedenáctém. Po zastávkách zůstal v čele
Vettel, ale Button snížil svou ztrátu na 2,7
sekundy. Na třetí příčku se posunul Alonso,
následoval Hamilton, Massa a Webber. Smůlu měl
Buemi, kterému mechanici špatně přidělali pravé
přední kolo, po výjezdu z depa mu upadlo a musel
skončit.
Další sérii zastávek začal ve dvacátém okruhu
vedoucí Vettel, hned ho následoval Webber a v
dalším okruhu Button. Zastávka McLarenu vyšla,
byla o sekundu rychlejší než v případě Red Bullu
a Angličan se na trať vrátil před Němcem. Poté
došlo ke kontaktu mezi "starými známými"
Hamiltonem a Massou. Opět létaly střípky. Massa
se pak v boxech dostal před Hamiltona, ale oba
vyjeli až za Webberem. Úlomek z ferrari pak
zůstal na trati dlouho a když přibyly střípky po
drobném kontaktu Schumachera a Webbera, rozhodla
se FIA vyslat na trať safety car a vše bezpečně
odklidit.
Závodní pole se tak znovu sjelo v pořadí Button,
Vettel, Alonso, Webber, Massa, Hamilton,
Schumacher, Petrov, Pérez a di Resta. Rosberg se
po startu z předposledního místa prokousal už na
dvanácté. Restart proběhl v klidu, na čelních
místech si závodníci pohlídali své pořadí.
Blok třetích zastávek začal Vettel ve 34. kole,
opět na něj brzy navázal Webber. V 37. přijel k
mechanikům Button. Na trať se vrátil znovu před
Vettelem. Hamilton pak bez problémů předjel
Massu. Po zastávce se Alonso vrátil před Vettela
V té chvíli vedl po delší době v závodě
Schumacher, který ale ještě neměl za sebou
poslední zastávku. Nejrychlejší kolo závodu zajel
Pérez.
Deset kol před cílem bylo nejtěsněji v boji o
druhé místo mezi Vettelem a Alonsem. Schumacher
se z boxů vrátil na šesté místo mezi Hamiltona a
Massu. Závěr ale probíhal v poklidu. Red Bull
vyzval Vettela, aby neriskoval, třetí místo mu
bohatě zajišťovalo druhý titul mistra světa v
řadě. Naopak Alonso se snažil dotáhnout Buttona, ale ten kontroval nejrychlejším kolem.
Button udržel vedení až do cíle. Na stupně vítězů ho doprovodili Alonso a hlavně novopečený dvojnásobný mistr světa Vettel, který jako nejmladší jezdec v historii obhájil titul. Čtvrtý dojel v poklidu Webber před Hamiltonem, Schumacherem a Massou. Bodovali i Pérez, Petrov a Rosberg, který si tak po startu z předposledního místa připsal alespoň bod.
Vettel tak má v čele pořadí 324 bodů, druhý je Button s 210, třetí Alonso má 202, čtvrtý Webber má 194 a pátý Hamilton 178. V P0oháru konstruktérů vede jasně Red Bull s 518, druhý McLaren má 388 a třetí Ferrari 292.
Příští závod se jede už za týden na korejském Jeongamu.
GP Japonska 2011 - závod
P. |
Jezdec |
Tým |
Kola |
Čas/ztráta |
Start |
1 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
53 |
1:30:53,4 h |
2 |
2 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
53 |
+1,1 s |
5 |
3 |
Sebastian Vettel |
RBR-Renault |
53 |
+2,0 s |
1 |
4 |
Mark Webber |
RBR-Renault |
53 |
+8,0 s |
6 |
5 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
53 |
+24,2 s |
3 |
6 |
Michael Schumacher |
Mercedes |
53 |
+27,1 s |
8 |
7 |
Felipe Massa |
Ferrari |
53 |
+28,2 s |
4 |
8 |
Sergio Pérez |
Sauber-Ferrari |
53 |
+39,3 s |
17 |
9 |
Vitalij Petrov |
Renault |
53 |
+42,6 s |
10 |
10 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
53 |
+44,3 s |
23 |
11 |
Adrian Sutil |
Force India-Mercedes |
53 |
+54,4 s |
11 |
12 |
Paul di Resta |
Force India-Mercedes |
53 |
+1:02,3 min
|
12 |
13 |
Kamuj Kobajaši |
Sauber-Ferrari |
53 |
+1:03,7 min |
7 |
14 |
Pastor Maldonado |
Williams-Cosworth |
53 |
+1:04,1 min |
14 |
15 |
Jaime Alguersuari |
STR-Ferrari |
53 |
+1:06,6 min |
16 |
16 |
Bruno Senna |
Renault |
53 |
+1:12,6 min |
9 |
17 |
Rubens Barrichello |
Williams-Cosworth |
53 |
+1:14,1 min |
13 |
18 |
Heikki Kovalainen |
Lotus-Renault |
53 |
+1:27,8 min |
18 |
19 |
Jarno Trulli |
Lotus-Renault |
53 |
+1:36,1 min |
19 |
20 |
Timo Glock |
Virgin-Cosworth |
51 |
+2 kola |
21 |
21 |
Jérôme d'Ambrosio |
Virgin-Cosworth |
51 |
+2 kola |
20 |
22 |
Daniel Ricciardo |
HRT-Cosworth |
51 |
+2 kola |
22 |
23 |
Vitantonio Liuzzi |
HRT-Cosworth |
50 |
+3 kola |
24 |
- |
Sébastien Buemi |
STR-Ferrari |
11 |
+42 kola |
15 |