V předposledním závodě sezony 2011 se nejvíce radovali u McLarenu, jeho jezdci získali první a třetí místo. Pro favorizovaného Vettela skončil závod na samém začátku.
Abú Zabí je pro Sebastiana
Vettela emirátem zaslíbeným. Tedy alespoň dosud byl. Vyhrál zde první dva
závody v letech 2009 a 2010. Včerejší kvalifikaci ovládl obzvláště krutým
způsobem, když nechal tým McLaren radovat se ze zisku pole position, načež
v posledních vteřinách čas Lewise Hamiltona o 141 tisícin překonal. Loni
zde Vettel získal svůj první titul, letos pro změnu své první odstoupení
v sezoně. Ze druhé řady odstartovali Button s Webberem. Alonsovi
s Massou patřila řada třetí, Rosbergovi a Schumacherovi pak čtvrtá.
Vskutku katastrofální sobotu zažil Williams. Jeho piloti po vleklých
peripetiích s motory Cosworth do závodu vyjeli z úplně poslední řady.
Pro velezkušeného Barrichella se jednalo o nejhorší startovní pozici
v jeho devatenáctileté kariéře.
Startovní procedura byla zalita
zlatavými paprsky pomalu zapadajícího Slunce. Bylo příjemné teplo, 26 stupňů
Celsia. Vettel si nejdříve vedoucí pozici pohlídal, ve druhé zatáčce se
ovšem dostal mimo trať s defektem (způsobeným snad širokým výjezdem přes
obrubník?) zadní pneumatiky! Bylo to letos poprvé, co se čtyřiadvacetiletý
německý závodník dostal do podobné situace. Výborné první kolo odjel Alonso,
který předjel Webbera i Buttona a dostal se na druhé místo za Hamiltona. Vettel
se mezitím dostal do boxů, jeho vůz ale jízdu přes celý okruh pouze na třech
kolech nevydržel a pilot Red Bullu tak letos poprvé odstoupil ze závodu!
V pátém kole si v DRS
zónách své pozice měnili Webber s Buttonem, jednou byl vpředu Australan,
podruhé zase Brit. Situace se poté vcelku uklidnila, rozestupy mezi jezdci
nedovolovaly příliš mnoho soubojů, k příjemným výjimkám patřil například
pohledný souboj Buemiho a di Resty. Ve třináctém kole si Button rádiem stěžoval
na blíže nespecifikované problémy – později se ukázalo, že na vině je KERS. To
pomohlo Webberovi Buttona dojet a zle na něj dotírat. Souboj se neobešel bez
kontaktu.
V šestnáctém kole již byly
obří reflektory podél trati rozsvíceny a začala první vlna zastávek
v boxech. Tu započal Felipe Massa (piloti Sauberu a Senna byli
v boxech už na samém začátku závodu, jejich zastávky ovšem nebyly
plánované – Senna sázel na výjezd safety caru). Vše proběhlo v pořádku i
v případě Alonsa a závodníků McLarenu – stáj z Wokingu vsadila na
zajímavou strategii, Hamilton s Buttonem totiž byli v boxech velice
těsně za sebou, mechanici se na Buttona museli připravit za pouhých šest
sekund. Webberovi ovšem zastávka nevyšla. Na trať se vrátil až daleko za
Massou.
Sébastien Buemi ze závodu
odstoupil pro problémy se zavěšením. V polovině závodu stále vedl Hamilton
před Alonsem a Buttonem. Ve třicátém kole si Webber došlápl na Massu, před
Brazilcem ovšem nezůstal dlouho. Maldonado si neužíval zrovna vydařený závod.
V krátkém sledu byl dvakrát vyšetřován za ignorování modrých vlajek. Boxy
za stejný prohřešek musel projet také Senna. Druhou sérii pitstopů na špici
započali Webber s Buttonem. Prvně jmenovaný zvolil měkčí směs, druhý pro
změnu tvrdší.
Deset kol před koncem bylo pořadí
následující – vedl Hamilton před Alonsem, Rosbergem (ten však měl za sebou
pouze jednu zastávku), Webberem, Buttonem a Massou. Webber byl v tuto fázi
závodu nejrychlejším jezdcem na trati. Měl k tomu také důvod, potřeboval
ještě jednou do boxů a musel si najet dostatečný náskok, aby se po návratu na
trať udržel před Massou. Ten mu ovšem velice usnadnil práci, Massa své ferrari
neudržel na trati a dostal se do hodin. Dalo se očekávat, že Webber přezutí na
tvrdší směs ponechá na samotný závěr. Na trať se vrátil na čtvrté pozici.
Vítězství už Hamiltonovi nemohl
nikdo sebrat (první místo věnoval své matce, která dnes slaví narozeniny). Na
samotných hranicích možností svého monopostu jedoucí Alonso ukořistil druhé
místo, na třetí nejvyšší stupínek se postavil Button. Zbytek bodů si rozdělili
Webber, Massa, Rosberg, Schumacher, Sutil, di Resta a Kobajaši.
P. |
Jezdec |
Tým |
Kola |
Čas/ztráta |
1 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
55 |
1:37:11,9 h |
2 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
55 |
+8,4 s |
3 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
55 |
+25,8 s |
4 |
Mark Webber |
RBR-Renault |
55 |
+35,7 s |
5 |
Felipe Massa |
Ferrari |
55 |
+50,5 s |
6 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
55 |
+52,3 s |
7 |
Michael Schumacher |
Mercedes |
55 |
+75,9 s |
8 |
Adrian Sutil |
Force India-Mercedes |
55 |
+77,1 s |
9 |
Paul di Resta |
Force India-Mercedes |
55 |
+100,0 s |
10 |
Kamuj Kobajaši |
Sauber-Ferrari |
54 |
+1 kolo |
11 |
Sergio Pérez |
Sauber-Ferrari |
54 |
+1 kolo |
12 |
Rubens Barrichello |
Williams-Cosworth |
54 |
+1 kolo |
13 |
Vitalij Petrov |
Renault |
54 |
+1 kolo |
14 |
Pastor Maldonado |
Williams-Cosworth |
54 |
+1 kolo |
15 |
Jaime Alguersuari |
STR-Ferrari |
54 |
+1 kolo |
16 |
Bruno Senna |
Renault |
54 |
+1 kolo |
17 |
Heikki Kovalainen |
Lotus-Renault |
54 |
+1 kolo |
18 |
Jarno Trulli |
Lotus-Renault |
53 |
+2 kola |
19 |
Timo Glock |
Virgin-Cosworth |
53 |
+2 kola |
20 |
Vitantonio Liuzzi |
HRT-Cosworth |
53 |
+2 kola |
- |
Daniel Ricciardo |
HRT-Cosworth |
48 |
+7 kol |
- |
Sebastien Buemi |
STR-Ferrari |
19 |
+36 kol |
- |
Jérôme d'Ambrosio |
Virgin-Cosworth |
18 |
+37 kol |
- |
Sebastian Vettel |
RBR-Renault |
1 |
+54 kol |