Uzavřené kokpity F1 nemusí vypadat špatně. Podívejte se

V závislosti na časovém měřítku můžeme vnímat evoluci ve vizuální podobě monopostů formule 1 různě rychle. Nejspíš se ale shodneme, že uzavřené kokpity jsou hudbou spíše daleké budoucnosti.
Uzavřené kokpity F1 nemusí vypadat špatně. Podívejte se

Nelze ale spoléhat na to, že na ně nedojde. Podívejme se na prototypy Le Mans. I tam se postupně přechází na mandatorní uzavřené kokpity, i když kombinace obou řešení je pro tuto soutěž již dlouhou dobu vlastní.

Otevřený kokpit je v současné době jedním z nejvýraznějších bezpečnostních faktorů. Prosté řešení ochrany hlavy a horních částí těla pilota ale s sebou přináší podružné komplikace: Jak se v případě nehody dostane pilot rychle z vozu? Co v případě požárů nebo rizika škodlivých zplodin v kokpitu? A bude to vůbec formule?

To je možná nejčastější argument odpůrců uzavřených kokpitů v F1, tedy že tím bude nabourána celá její filozofie. O tom, že by tomu tak nemuselo být, chtěl přesvědčit profesionální grafik v oblasti automobilismu, Polák Jacek Kolodziejczyk.

Ten zveřejnil grafický návrh svého projektu FX-i1 (viz foto).

„Chci ukázat, že auto s uzavřeným kokpitem může vypadat dobře,“ řekl Kolodziejczyk pro německý Auto Motor und Sport, který jeho práci zveřejnil, a dodal:

„Neptejte se mě na to, jak by fungovala aerodynamika a jak se pilot dostane ven do pěti sekund. Tahle kouzla přenechám Adrianu Neweymu. Chtěl jsem jenom, aby to vypadalo dobře.

Novinář Tobias Grüner z Auto Motor und Sport koncept vzal a představil je některým pilotům během Velké ceny Abú Zabí. Někteří byli mile překvapeni:

„To vypadá lépe, než s čím závodíme dnes,“ řekl například Adrian Sutil. Nadšen byl také Mark Webber:

„To musí vypadat jako v kokpitu stíhačky, jen nevím, jak se stěračem v případě deště,“ smál se Australan.

„Pokud se to dá ošetřit z pohledu bezpečnosti, může to být alternativou do budoucna,“ řekl Timo Glock.

Nico Rosberg dodal: „Možná by to chtělo zkusit, určitě to nevypadá špatně…“

Jiní byli trochu zdrženlivější. Po 60 let na piloty F1 foukal vítr, a mělo by to tak zůstat, myslí si Sebastian Vettel.

„Nejsem přítel uzavřených kokpitů, tak na to moc nemyslím,“ řekl.

Šéfa motorsportu Pirelli Paula Hemberyho nezajímal ani tak uzavřený kokpit, jako velké úzkoprofilové pneumatiky:

„Není tam místo pro naše logo!“ řekl a dodal, že Pirelli samo o sobě není pro úzkoprofilové pneumatiky nakloněno, zejména s ohledem na vývoj, který by trval přibližně rok.

Další článek: Renault považuje výfuky směrem dopředu za neúspěšný experiment

11:46 | A testuje i Ferrari ve Fioranu... se starším vozem a normálními pneumatikami. Za volantem Sainz. V poslední době Ferrari testuje poměrně hodně. Oficiálně to vysvětleno nebylo (nebo o tom nevíme), ale může to souviset se spouštěním a potřebným laděním nového simulátoru.
11:19 | Dnes také pokračují testy 18palcových pneumatik v Imole. Za volantem mercedesu je Valtteri Bottas.
9:24 | V Barceloně začaly testy F3
20. dubna | Hamilton dokončil testy 18palcových pneumatik. Odjel 130 kol. Zítra testy v Imole pokračují.

GP Emilia Romagna 2021

Pátek 16. dubna 2021
1. trénink Bottas (1:16.564)
2. trénink Bottas (1:15:551)
Sobota 17. dubna 2021
3. trénink Verstappen (1:14.958)
Kvalifikace Hamilton (1:14.411)
Neděle 18. dubna 2021
Závod Verstappen