V závislosti na časovém měřítku můžeme vnímat evoluci ve vizuální podobě monopostů formule 1 různě rychle. Nejspíš se ale shodneme, že uzavřené kokpity jsou hudbou spíše daleké budoucnosti.
Nelze ale spoléhat na to, že na ně nedojde. Podívejme se na
prototypy Le Mans. I tam se postupně přechází na mandatorní uzavřené kokpity, i
když kombinace obou řešení je pro tuto soutěž již dlouhou dobu vlastní.
Otevřený kokpit je v současné době jedním z nejvýraznějších
bezpečnostních faktorů. Prosté řešení ochrany hlavy a horních částí těla pilota
ale s sebou přináší podružné komplikace: Jak se v případě nehody
dostane pilot rychle z vozu? Co v případě požárů nebo rizika
škodlivých zplodin v kokpitu? A bude to vůbec formule?
To je možná nejčastější argument odpůrců uzavřených kokpitů
v F1, tedy že tím bude nabourána celá její filozofie. O tom, že by tomu
tak nemuselo být, chtěl přesvědčit profesionální grafik v oblasti automobilismu,
Polák Jacek Kolodziejczyk.
Ten zveřejnil grafický návrh svého projektu FX-i1 (viz
foto).
„Chci ukázat, že auto s uzavřeným kokpitem může vypadat
dobře,“ řekl Kolodziejczyk pro německý Auto Motor und Sport, který jeho práci zveřejnil, a dodal:
„Neptejte se mě na to, jak by fungovala aerodynamika a jak se
pilot dostane ven do pěti sekund. Tahle kouzla přenechám Adrianu Neweymu. Chtěl
jsem jenom, aby to vypadalo dobře.
Novinář Tobias Grüner z Auto Motor und Sport koncept vzal a
představil je některým pilotům během Velké ceny Abú Zabí. Někteří byli mile
překvapeni:
„To vypadá lépe, než s čím závodíme dnes,“ řekl například
Adrian Sutil. Nadšen byl také Mark Webber:
„To musí vypadat jako v kokpitu stíhačky, jen nevím, jak se stěračem
v případě deště,“ smál se Australan.
„Pokud se to dá ošetřit z pohledu bezpečnosti, může to
být alternativou do budoucna,“ řekl Timo Glock.
Nico Rosberg dodal: „Možná by to chtělo zkusit, určitě to
nevypadá špatně…“
Jiní byli trochu zdrženlivější. Po 60 let na piloty F1
foukal vítr, a mělo by to tak zůstat, myslí si Sebastian Vettel.
„Nejsem přítel uzavřených kokpitů, tak na to moc nemyslím,“
řekl.
Šéfa motorsportu Pirelli Paula Hemberyho nezajímal ani tak uzavřený
kokpit, jako velké úzkoprofilové pneumatiky:
„Není tam místo pro naše logo!“ řekl a dodal, že Pirelli
samo o sobě není pro úzkoprofilové pneumatiky nakloněno, zejména s ohledem
na vývoj, který by trval přibližně rok.