Už žádné stříkání šampaňským. F1 představila nová pravidla k podpoře udržitelnosti

Už žádné stříkání šampaňským. F1 představila nová pravidla k podpoře udržitelnosti

F1 představila tři novinky, které by světovému šampionátu měly pomoci k dosažení jeho dlouhodobého cíle. Tím je být do roku 2030 uhlíkově neutrální.

Formule 1 v dějišti Velké ceny Austrálie v Melbourne představila další kroky, které by měly podpořit udržitelnost seriálu.

Konec mrhání šampaňským

Oslavy na pódiu po skončení závodů F1 už nikdy nebudou jako dřív. Šéfové královny motorsportu totiž rozhodli o tom, že nově nebudou mít jezdci dovoleno stříkat šampaňským na pódiu.

Důvod konce tradice, kterou před dlouhými lety započal americký jezdec Dan Gurney? F1 chce jít příkladem a stříkání šampaňského na pódiu je podle představitelů šampionátu znakem zbytečného mrhání surovinami.

Na nové pravidlo doplatí i Ferrari, které nyní nebude na pódiu tolik vidět.

„Za mě určitě souhlas. S Roscoem doma také neplýtváme jídlem a pitím, tak proč to neuplatnit i v F1,“ citoval Lewise Hamiltona australský web GetInThere.

Dvě kvalifikace nebudou

F1 již delší čas uvažuje o změně formátu závodních víkendů. Aktuální je nyní debata o redukci volných tréninků, a stejně o systému kvalifikací pro sprintové a hlavní závody.

Královna motorsportu chce, aby výsledek sprintového závodu nově neurčoval pořadí na roštu pro hlavní nedělní jízdu, ale aby bylo sobotní soutěžení bráno samostatně. Média psala o tom, že by se měly jet dvě nezávislé kvalifikace (jedna pro sprint, jedna pro hlavní závod), ale tato varianta padla. 

S cílem ušetřit finance, nervy Christiana Hornera (méně kvalifikačních jízd znamená méně šancí na rozbití vozu, které by znamenalo problém pro rozpočtový strop) a životní prostředí bylo rozhodnuto o tom, že kvalifikace pro sprint nebude a že startovní rošt pro krátký závod určí los. 

Omezení počtu kombinéz

V rámci docílení udržitelnosti a uhlíkové neutrality bude nově omezen i počet kombinéz, které jezdci během sezony použijí. Jde o podobné pravidlo jako v případě omezení počtu pohonných jednotek.

Jezdci nově budou moci vyměnit kombinézu nejdříve po 10 závodech. Každá kombinéza bude v sobě ukrývat unikátní čip, pomocí kterého bude FIA kontrolovat, zda nešlo k nedovolené výměně.

V případě, že bude jezdec potřebovat novou kombinézu dřív, bude penalizován ztrátou pěti pozic na startu.

Všechna tři nová pravidla budou podle exkluzivních informací webu F1sport zavedena již od závodu v Baku, ale uplatňována budou vždy jen prvního dubna.

Doporučujeme

Články odjinud