Úvod k Velké ceně Velké Británie

Úvod k Velké ceně Velké Británie

Sezóna formule 1 se pomalu ale jistě blíží ke své polovině. V červenci se podíváme hned na tři místa. První prázdninovou zastávkou bude britský okruh v Silverstone.

Za druhé světové války odtud startovaly bombardéry na Německo. Bitva mezi Německem a Velkou Británii to bude možná i tuto neděli. Mercedes je samozřejmě favoritem, ale s ohledem na aerodynamickou náročnost okruhu by mohli překvapit i Red Bull a Ferrari.  

Silverstone je v kalendáři formule 1 od samotného počátku, ale ne vždy se jela Velká cena Velké Británie právě zdě. V 50. a 60. letech se jezdci proháněli několikrát také v Aintree a později rovněž v Brands Hatch. Od roku 1987 se ale každoročně jezdí na okruhu v Silverstone.

Okruh 

Pro většinu týmů se jedná o domácí závod, protože své sídlo mají právě ve Velké Británii, některé týmy dokonce nedaleko samotného okruhu.

Silverstone prošel v minulosti řadou změn. Tou poslední je přesun boxů na rovinku na zatáčkou Abbey. Okruh je díky rychlým zatáčkám doslova chrámem aerodynamiky.

Zatáček je zde 18 z toho 10 pravotočivých. Většina z nich je skutečně rychlá, piloti je projíždějí rychlostí i přes 200 km/h. Nejrychlejší zatáčkou je ta s číslem 10., kterou formule proletí rychlostí okolo 300 km/h, jen o něco pomalejší je pak ta následující s pořadovým číslem 11.

silverstone.jpg

Kromě rychlých zatáček obsahuje britský okruh také několik delších rovinek, které tvoří téměř polovinu Silverstone. 

Okruh je středně náročný na brzdy a spíše náročnější na spotřebu paliva. Jezdci jsou zde sice více než často s plynovým pedálem u podlahy, ale na okruhu je málo pomalých zatáček, ze kterých by se akcelerovalo.  

  • Délka okruhu: 5 891 m
  • Celková délka závodu: 306,198km
  • Počet kol: 52
  • Počet brzdných zón: 9
  • Spotřeba paliva: střední
  • Opotřebení brzd: střední
  • Průjezd boxy: 24 sekund. Boxová ulička měří 460 metrů, což je nejvíce ze všech aktuálních tratí. 
  • Pravděpodobnost safety caru: střední

Pohonná jednotka

1 znamená nejmenší, 5 největší, zdroj: Renault

Spalovací motor 4
MGU-K (motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie) 3
MGU-H (motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie) 4
Baterie 3
Spotřeba paliva 4
Rekuperace energie 4

Pneumatiky

Pirelli veze do Velké Británie opět slušnou porci pneumatik, protože hned po velké ceně nás čekají dvoudenní testy. Na samotný závodní víkend jsou připraveny dvě nejtvrdší směsi - bílá střední a oranžová tvrdá. 

F12014GP02MAL_HZ8140.jpg

Týmy tíhnou k nastavení se středním až velkým přítlakem, aby vozy mohly dosahovat co nejvyšší rychlosti v zatáčkách v první polovině okruhu, kde jsou sekvence rychlých zatáček. Na rovinkách není toto nastavení příliš velkým hendikepem, protože jsou převážně krátké a po celé délce okruhu jsou krátké brzdné zóny. Díky tomu bude předjíždění celkem obtížné. 

Rychlý a plynulý charakter Silverstonu znamená, že pneumatiky jsou neustále vystaveny různým zatížením, občas ve stejnou chvíli i kombinaci několika různých sil. Příčné zrychlení dosahuje hodnoty až 5G a teplota povrchu pneumatiky může překročit 110 °C. 

Středně tvrdá směs funguje při nižším rozsahu teplot a je schopna dosahovat optimální výkonnosti i při nízkých teplotách. Tvrdá směs funguje ve vyšším rozsahu teplot a je určena pro vyšší teploty a náročnější podmínky. Teploty na Silverstonu patří k těm vůbec nejproměnlivějším v celé sezóně: teplota tratě se umí mezi tréninky změnit i o více než 15 °C a proto se těžko stanovuje správná strategie.

Počasí

FIA: DRS zóny a komisaři

Sportovním komisařům bude při GP Velké Británie pomáhat Nigel Mansell. Na okruhu budou tradičně dvě DRS zóny. Detekční bod pro první najdeme 25 metrů před třetí zatáčkou, aktivační bod je 30 metru za zatáčkou číslo 5. Druhý detekční bod se nachází v 11. zatáčce a aktivační bod je 55 metrů za 14. zatáčkou.

Statistiky

Pět posledních vítězů:

2013 Nico Rosberg, 2012 Mark Webber, 2011 Fernando Alonso, 2010 Mark Webber, 2009 Sebastian Vettel.

Ze současných pilotů zde vyhrál dvakrát Fernando Alonso. Po jednom vítězství má Rosberg, Vettel, Räikkönen  a Hamilton. 

Rekordy: 

  • Ferrari 15x
  • Jim Clark, Alain Prost: 5x

Harmonogram

Pozor. Ve Velké Británii je o hodinu méně než u nás. Sobotní a nedělní program bude u nás v dobu, na kterou jsme zvyklí, ale páteční tréninky naopak respektují místní čas.

Pátek 4. července 2014
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 5. července 2014
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 6. července 2014
Závod 14.00

Poznámka: Podle programu Nova Sport nevysílá páteční druhý trénink

GP2/GP3

  • Sobota: 14:10 (GP3), Nova Sport
  • Neděle: 9:10 (GP3), 10:20 (GP2), Nova Sport

Doporučujeme

Články odjinud