Úvod k Velké ceně Rakouska: Spielberg má všechny předpoklady

Úvod k Velké ceně Rakouska: Spielberg má všechny předpoklady

Formule 1 se po jedenácti letech vrací do Rakouska. Tam, kde jsme v roce 2003 přestali, budeme i pokračovat. Jen okruh změnil název z A1 Ringu na Red Bull Ring.

Velká cena Rakouska se poprvé jela v roce 1963 a to na okruhu Zeltweg Airfield. O rok později si piloti GP ještě zapakovali, aby pak Rakousko z kalendáře vypadlo. Znovu se vrátilo až v roce 1970, kdy se závod konal nedaleko Spielbergu na okruhu jménem Österreichring. Tam vydržel do roku 1987, kdy se Rakousko opět odmlčelo.

Vrátilo se v letech 1997 až 2003. Místo Österreichringu jsme měli stejný okruh ale pod jiným názvem: A1 Ring. Název A1 vycházel ze jména rakouské telekomunikační společnosti.

Protože tradice se mají ctít, vrací se okruh a s ním i Velká cena Rakouska opět pod novým jménem. V roce 2004 totiž okruh koupil nebo spíše zachránil Red Bull.

Od té doby se na Red Bull Ringu jely některé juniorské série (Formula Renault, F3) ale třeba také DTM. A nyní se vrací i královna motorsportu. Pokud jste měli původní okruh rádi, nemusíte propadat panice. Red Bull sice investoval desítky milionů eur do rekonstrukce, ta se ale týkala jen položení nového asfaltu, boxů a padoku.

Na jezdce i návštěvníky čeká krásná příroda. Piloti by si pak měli dát pozor nejen na soupeře ale i na místní zvěř. Nejednou se stalo, že přes dráhu přeběhla srnka.

Rychle a zběsile

Kevin Magnussen v úvodu ke GP Rakouska uvedl, že okruh nedá jezdci vydechnout a přichází neustále jedna zatáčka za druhou. V sérii Formule Renault ale museli zřejmě jet po jiné konfiguraci, Red Bull Ring je totiž pověstný absencí většího počtu zatáček! Je jich tu jen 9 a z toho 7 pravotočivých.

Okruh je poměrně krátký (4 326 metrů) a s ohledem na poměrně dlouhé rovinky také dosti rychlý. Rekord tratě drží v závodě i v kvalifikaci Michael Schumacher (2003). Nejrychlejší kola zde měla hodnoty kolem 1 minuty a 8 až 9 sekund.

37699590.jpg

Letos podobných časů sice nedosáhneme, i tak lze ale s ohledem na krátký čas očekávat v kvalifikaci jen malé rozestupy.

Okruh vyžaduje kompromis. V některých rychlých zatáčkách je potřeba vysokého přítlaku, který vám ale bude vadit na dlouhých rovinkách. Týmy zde 11 let nejely, takže nemají k dispozici data a musí být odkázána především na simulátory.

Mimochodem, původní okruh z přelomu 60. a 70. let měl délku téměř 6 kilometrů.

  • Délka okruhu: 4 326 m
  • Počet kol: 71
  • Délka závodu: 307,02 km
  • Průjezd boxy: cca 22 s
  • Pravděpodobnost vyjetí safety caru: vysoká
  • Spotřeba paliva: střední
  • Náročnost na brzdy: vysoká

Pohonná jednotka

1 znamená nejmenší, 5 největší, zdroj: Renault

Spalovací motor 4
MGU-K (motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie) 2
MGU-H (motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie) 4
Baterie 3
Spotřeba paliva 3
Rekuperace energie 4

Pneumatiky

Stejně jako do Monaka a Kanady, také do Rakouska veze Pirelli dvě nejměkčí sady – žlutě značenou měkkou směs a červenou superměkkou.  

soft.PNGss.PNG

DRS a komisaři

Detekční bod pro první DRS zónu bude 360 metrů před zatáčkou číslo 2. Aktivační bod je pak 85 metrů za touto zatáčkou.

Druhý detekční bod je u zatáčky číslo 8 a aktivační pak 110 metrů za devátou zatáčkou neboli na startovní a cílové rovince.

FIA tak neumístila DRS zónu před druhou zatáčkou, což je nejdelší rovinka. Zřejmě se předpokládá, že se zde bude předjíždět i bez toho.

Na pozici komisaře doplní zástupce FIA závodním Tom Kristensen, který mimo jiné závodil v DTM a letos skončil v posádce s Lucasem di Grassim a Marcem Geném druhý v závodě 24 hodin Le Mans, v němž jezdí od roku 1997 a mnohokrát ho vyhrál.

Počasí

YoWindow.com Forecast by yr.no

 

Statistiky

Posledních pět vítězů: 2003 Michael Schumacher, 2002 Michael Schumacher, 2001 David Coulthard, 2000 Mika Häkkinen, 1999 Eddie Irvine

Rekordy:

  • 3x Alain Prost
  • 6x McLaren

Ze současného startovního pole si GP Rakouska pamatují jen piloti Ferrari, Massa a Jenson Button. Někteří piloti zde pak jeli v juniorských soutěžích (Rosberg, Kvjat, Magnussen,…).

Harmonogram

Pátek 20. června 2014
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 21. června 2014
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 22. června 2014
Závod 14.00

GP2 a GP3

  • Sobota: 15:40 závod GP2, 17:20 závod GP3 (Nova sport)
  • Neděle: 9:25 závod GP3, 10:35 závod GP2 (Nova sport)

Doporučujeme

Články odjinud