Formule 1 se po jedenácti letech vrací do Rakouska. Tam, kde jsme v roce 2003 přestali, budeme i pokračovat. Jen okruh změnil název z A1 Ringu na Red Bull Ring.
Velká cena Rakouska se poprvé jela v roce 1963 a to na okruhu Zeltweg Airfield. O rok později si piloti GP ještě zapakovali, aby pak Rakousko z kalendáře vypadlo. Znovu se vrátilo až v roce 1970, kdy se závod konal nedaleko Spielbergu na okruhu jménem Österreichring. Tam vydržel do roku 1987, kdy se Rakousko opět odmlčelo.
Vrátilo se v letech 1997 až 2003. Místo Österreichringu jsme měli stejný okruh ale pod jiným názvem: A1 Ring. Název A1 vycházel ze jména rakouské telekomunikační společnosti.
Protože tradice se mají ctít, vrací se okruh a s ním i Velká cena Rakouska opět pod novým jménem. V roce 2004 totiž okruh koupil nebo spíše zachránil Red Bull.
Od té doby se na Red Bull Ringu jely některé juniorské série (Formula Renault, F3) ale třeba také DTM. A nyní se vrací i královna motorsportu. Pokud jste měli původní okruh rádi, nemusíte propadat panice. Red Bull sice investoval desítky milionů eur do rekonstrukce, ta se ale týkala jen položení nového asfaltu, boxů a padoku.
Na jezdce i návštěvníky čeká krásná příroda. Piloti by si pak měli dát pozor nejen na soupeře ale i na místní zvěř. Nejednou se stalo, že přes dráhu přeběhla srnka.
Rychle a zběsile
Kevin Magnussen v úvodu ke GP Rakouska uvedl, že okruh nedá jezdci vydechnout a přichází neustále jedna zatáčka za druhou. V sérii Formule Renault ale museli zřejmě jet po jiné konfiguraci, Red Bull Ring je totiž pověstný absencí většího počtu zatáček! Je jich tu jen 9 a z toho 7 pravotočivých.
Okruh je poměrně krátký (4 326 metrů) a s ohledem na poměrně dlouhé rovinky také dosti rychlý. Rekord tratě drží v závodě i v kvalifikaci Michael Schumacher (2003). Nejrychlejší kola zde měla hodnoty kolem 1 minuty a 8 až 9 sekund.
Letos podobných časů sice nedosáhneme, i tak lze ale s ohledem na krátký čas očekávat v kvalifikaci jen malé rozestupy.
Okruh vyžaduje kompromis. V některých rychlých zatáčkách je potřeba vysokého přítlaku, který vám ale bude vadit na dlouhých rovinkách. Týmy zde 11 let nejely, takže nemají k dispozici data a musí být odkázána především na simulátory.
Mimochodem, původní okruh z přelomu 60. a 70. let měl délku téměř 6 kilometrů.
- Délka okruhu: 4 326 m
- Počet kol: 71
- Délka závodu: 307,02 km
- Průjezd boxy: cca 22 s
- Pravděpodobnost vyjetí safety caru: vysoká
- Spotřeba paliva: střední
- Náročnost na brzdy: vysoká
Pohonná jednotka
1 znamená nejmenší, 5 největší, zdroj: Renault
Spalovací motor |
4 |
MGU-K (motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie) |
2 |
MGU-H (motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie) |
4 |
Baterie |
3 |
Spotřeba paliva |
3 |
Rekuperace energie |
4 |
Pneumatiky
Stejně jako do Monaka a Kanady, také do Rakouska veze Pirelli dvě nejměkčí sady – žlutě značenou měkkou směs a červenou superměkkou.
DRS a komisaři
Detekční bod pro první DRS zónu bude 360 metrů před zatáčkou číslo 2. Aktivační bod je pak 85 metrů za touto zatáčkou.
Druhý detekční bod je u zatáčky číslo 8 a aktivační pak 110 metrů za devátou zatáčkou neboli na startovní a cílové rovince.
FIA tak neumístila DRS zónu před druhou zatáčkou, což je nejdelší rovinka. Zřejmě se předpokládá, že se zde bude předjíždět i bez toho.
Na pozici komisaře doplní zástupce FIA závodním Tom Kristensen, který mimo jiné závodil v DTM a letos skončil v posádce s Lucasem di Grassim a Marcem Geném druhý v závodě 24 hodin Le Mans, v němž jezdí od roku 1997 a mnohokrát ho vyhrál.
Počasí
Statistiky
Posledních pět vítězů: 2003 Michael Schumacher, 2002 Michael Schumacher, 2001 David Coulthard, 2000 Mika Häkkinen, 1999 Eddie Irvine
Rekordy:
- 3x Alain Prost
- 6x McLaren
Ze současného startovního pole si GP Rakouska pamatují jen piloti Ferrari, Massa a Jenson Button. Někteří piloti zde pak jeli v juniorských soutěžích (Rosberg, Kvjat, Magnussen,…).
Harmonogram
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
GP2 a GP3
- Sobota: 15:40 závod GP2, 17:20 závod GP3 (Nova sport)
- Neděle: 9:25 závod GP3, 10:35 závod GP2 (Nova sport)