Úvod k Velké ceně Německa: zpět v Hockenheimu

Úvod k Velké ceně Německa: zpět v Hockenheimu

Velká cena Německa se jezdí už od roku 1926 a od počátků formule 1. V kalendáři chyběla jen dvakrát a to v roce 1955 a v roce 2007.

Od počátku padesátých letech se jezdilo převážně na Nürburgringu (a to z počátku na obávané severní smyčce) a Hockenheimu. Jen v roce 1959 se jelo na AVUS v Berlině, což jsou bez nadsázky dvě rovinky spojené dvěma zatáčkami.

Hockenheimring byl od roku 1986 až do roku 2006 výhradním hostitelem GP Německa. Od roku 2008 dochází ke střídání Hockenheimringu a Nürburgringu. Je ovšem otázkou, zda tomu bude tak i do budoucna, šíří se totiž zvěsti, že by se v budoucnu mohlo jet již pouze na Nürburgringu.

Na Hockenheimringu se tedy jelo v letech 2008, 2010, 2012 a pojede se tam také letos.

Hockenheimring byl před několika lety přestavěn. Původní okruh měl přes 6 800 metrů a naposledy se na něm jelo v roce 2001. Od roku 2002 se jezdí na kratší verzi o délce 4 574 metrů.

Okruh obsahuje 17 zatáček, z toho 10 je pravotočivých. Týmy zde volí střední přítlak a to kvůli kombinaci pomalých a rychlých zatáček a také několika rovinek.

Páteční tréninky budou okořeněny testy nových konfigurací. Většina týmů totiž z vozu sundala systém propojení předního a zadního zavěšení (FRIC), který je od GP Německa nelegální.

hocken.jpg
  • Délka okruhu: 4 574 m
  • Celková délka závodu: 306,458 km
  • Počet kol: 67
  • Počet brzdných zón: 7
  • Spotřeba paliva: vyšší, 60% trati se jede na plný plyn
  • Opotřebení brzd: střední
  • Průjezd boxy: 22 sekund. Boxová ulička měří 300 metrů.
  • Pravděpodobnost safety caru: nízká, v posledních 8 závodech byly jen dva výjezdy SC. 

FIA: DRS a komisaři

Jako už tradičně na většině okruhů, k dispozici budou dvě DRS zóny. Detekční bod pro první je 110 metrů před první zatáčkou a aktivační leží 60 metrů za ní.

Druhý detekční bod najdeme na výjezdu ze čtvrté zatáčky a aktivační bod pak 260 metrů za touto zatáčkou. 

Sportovními komisaři budou v Německu Garry Connelly (Austrálie), Vincenzo Spano (Venezuela) a z řad jezdců Jochen Mass. Ten v F1 jezdil v letech 1973 až 1980 a v roce 1982. Za tu dobu si prošel stájemi Surtees, McLaren, ATV, Arrows a March. V roce 1975 vyhrál GP Španělska, osmkrát pak vystoupal na stupně vítězů. 

Pneumatiky

Pirelli trochu překvapilo a do Německa veze své dvě nejměkčí sady.

soft.PNGss.PNG

Trakce a brzdění – to jsou na Hockenheimu dva klíčové aspekty, při brzdění jsou pneumatiky vystaveny silám až 5 G. Pomalá pasáž na Motodromu s častou akcelerací z pomalých zatáček znamená, že jezdci si musí dávat pozor, aby se jim neprotáčela zadní kola, což by zvyšovalo teplotu na povrchu běhounové směsi. 
 
Super měkké pneumatiky jsou ze směsi, která dosahuje optimální výkonnosti v širokém spektru nízkých teplot. Směs měkkých pneumatik se naopak hodí pro vyšší teploty a náročnější podmínky. Na Hockenheimu je možně se setkat s různým počasím, první předpovědi říkají, že by během víkendu měly přejít přeháňky. 
 
Relativně nízké průměrné teploty a ostré zatáčky Hockenheimu činí z udržení teploty pneumatik v ideálním rozmezí jeden z nejtěžších úkolů. Na hladkém asfaltu, který obecně z pneumatik neodebírá tolik energie, je to důležité pro vytvoření optimální přilnavosti. Naopak zatáčka číslo 5, což je vlastně téměř rovinka, výrazně zatěžuje pneumatiky na pravé straně vozu. 
 
V roce 2012 s měkkými a středně tvrdými pneumatikami byla vítězná strategie dvě zastávky v boxech. Fernando Alonso s Ferrari po startu z pole position závod kontroloval a první místo opustil pouze při zastávkách v boxech, aby jej pak zase díky strategii získal zpět. 

Pohonná jednotka

1 znamená nejmenší, 5 největší, zdroj: Renault

Spalovací motor 4
MGU-K (motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie) 4
MGU-H (motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie) 4
Baterie 4
Spotřeba paliva 3
Rekuperace energie 4

Počasí

Po celý víkend by nás mělo čekat jasné a velmi horké počasí s teplotami kolem 28 až 30°C. 

Statistiky

Pět posledních vítězů GP Německa: 2013 Vettel, 2012 Fernando Alonso, 2011 Lewis Hamilton, 2010 Fernando Alonso, 2009 Mark Webber

Ze současného startovního pole dokázali GP Německa vyhrát Fernando Alonso (3x), Lewis Hamilton (2x) a Sebastian Vettel (1x).

Nejrychlejší čas v kvalifikaci zde v roce 2012 zajel Fernando Alonso. Její konec byl ale poznamenán deštěm. Nejrychlejší čas si v první části připsal Kimi Räikkönen (1:15.693). 

Harmonogram

TV Nova tentokrát vysílá v přímém přenosu jen samotný závod. 

Pátek 18. července 2014
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 19. července 2014
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 20. července 2014
Závod 14.00

Doporučujeme

Články odjinud