Úvod k Velké ceně Monaka: v ulicích knížectví už ve čtvrtek!

Formule 1 opět míří do ulic Monte Carla, kde se bude konat jeden z nejslavnějších závodů.

Uděláme si koktejl? Vezměte dva nebo necelé dva litry nudy, k tomu přidejte 64 lžic historie, špetku luxusu a snobství, vhoďte do toho kostky z kasina a podávejte ve čtvrtek (pátek nechte na ranní kocovinu).

Vítejte v Monaku, jednom ze symbolů formule 1. Jsme v ulicích Monte Carla, na nepochybně nejslavnějším okruhu v kalendáři. Motory zde burácely už v roce 1929, v rámci formule 1 pak od roku 1950 s malou přestávkou v letech 1951, 1953 a 1954.

Klepněte pro větší obrázek

Je to okruh mnoha podivností a kuriozit. Matematik by řekl, že tu není žádná rovinka, stupně vítězů zde vyměnili za schody a páteční tréninky na čtvrteční. Řada pilotů využívá zdejší daňový systém a má byt jen pár stovek metrů od boxů.

Krásné slečny se tady opalují jen pár metrů za bariérou, za níž se prohánějí monoposty rychlostí, nad kterou s ohledem na šířku trati zůstává rozum stát. Někdo říká, že jezdit tady, je jako létat vrtulníkem v obýváku… no je pravdou, že při jízdě v kokpitu musíte mít pocit, že tuhle trať stavěl někdo, kdo nenáviděl závody.

Bourat v Monaku není těžké, ale zdejší traťoví komisaři dokáží nechat zmizet rozbitý monopost rychleji, než krupiér vaše peníze v nedalekém kasinu. Přesto se na trati téměř vždy objeví Safety car, který společně s počasím může snad jako jediný rozbít nekonečnou nudu zdejších závodů. Ale není nuda jako nuda, Monako prostě do formule 1 patří.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Zleva: Monako 1995, Ayrton Senna 1986, Graham Hill 1964, Licence: CC BY-NC-ND 3.0 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Zleva: Juan Manuel Fangio 1956, Michael Schumacher 1995, S. Johansson, A. de Cesaris 1988, Licence: CC BY-NC-ND 3.0 

Trať

Monako je pomalá a krátká trať. Měří jen 3 340 metrů a piloti během 78 kol urazí něco přes 260 kilometrů průměrnou rychlostí pod 160 km/h. Tohle vše dohromady dělá z Monaka časově velmi vydatný závod, takže v neděli si nejméně do 15:50 nic jiného neplánujte.

Inženýři to v Monaku nenávidí. Díky pogumování se podmínky na trati v průběhu víkendu mění. Co platilo dnes, neplatí při dalším vyjetí na trať. Vůz prostě zrychluje, i když jste ho nastavili špatně.

Monte Carlo obsahuje 19 zatáček, z toho 11 je pravotočivých. Nejdelším místem, kde se jede na plný plyn, je rovinka v tunelu, která je skutečně rovná jen v malé části ze svých 670 metrů a to se ještě musejí piloti před zatáčkou vyhýbat hrbolu. Rovinku prosviští monopost F1 za necelých 8 sekund.

  • Počet kol: 78
  • Délka závodu: 260 km
  • Pravděpodobnost vyjetí SC: 80%
  • Čas průjezdu boxy: 24 sekund
Nejhezčí fotografie z Velké ceny Monaka z let 1999 až 2013

Nejhezčí fotografie z Velké ceny Monaka z let 1999 až 2013

Technika

Motory v Monaku nebudou z hlediska výkonu hrát důležitou roli stejně jako aerodynamika. Také spotřeba paliva je zde nízká. 

Klíčovým prvkem je tak zejména mechanická přilnavost. Letošní vozy mají mnohem větší krouticí moment a přilnavost pneumatik není valná. K bariérám to zde bude letos blíže, než kdy jindy.  

  • Brzdy: 13 brzdných zón, dvě jsou z plné rychlosti

Pohonná jednotka

1 znamená nejmenší, 5 největší, zdroj: Renault

Spalovací motor 1
MGU-K (motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie) 4
MGU-H (motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie) 3
Baterie 4
Spotřeba paliva 1
Rekuperace energie 4

Pneumatiky

Potřeba dobré přilnavosti a nízké opotřebení gum znamenají jediné. Pirelli do Monaka veze své dvě nejměkčí směsi: červenou superměkkou a žlutou měkkou. Očekávají se dvě zastávky v boxech, ale podle předběžných údajů by mohla některým stačit jen jedna. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

FIA: komisaři a DRS zóny

V Monaku se už tradičně dočkáme jen jedné DRS zóny. Detekční bod je umístěn mezi zatáčkami 16. a 17., zatímco aktivační bod bude za poslední (19.) zatáčkou. 

Zástupcem jezdců mezi sportovními komisaři bude Derek Warwick, který v letech 1981 a 1993 absolvoval 147 startů ve formuli 1 v týmech Toleman, Renault, Brabham, Arrows a Lotus.  

Předpověď počasí

YoWindow.com Forecast by yr.no

Statistiky

Vítězové z posledních let

2013 Nico Rosberg, 2012 Mark Webber, 2011 Sebastian Vettel, 2010 Mark Webber, 2009 Jenson Button

Ze současného startovního pole zde vyhrál 2x Fernando Alonso, 1x Nico Rosberg, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen a Jenson Button.

 

Rekordy

  • 6× Ayrton Senna
  • 15× McLaren

Loňské výsledky

Závod: Nico Rosberg, Sebastian Vettel, Mark Webber

Kvalifikace: Nico Rosberg (1:13:876)

Rosberg se konečně dočkal a v Monaku slaví vítězství!

Rosberg se konečně dočkal a v Monaku slaví vítězství!

Harmonogram

Čtvrtek 22. května
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 24. května 2014
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 25. května 2014
Závod 14.00

GP2

V Monaku se objeví také několik doprovodných sérií. V pátek od 11:15 a v sobotu od 16:30 lze na Nova sport sledovat závody GP2.

Další článek: Coulthard: Ferrari se už nemá na co vymlouvat

13:23 | Pérez musí měnit převodovku + 5 míst.
11:09 | Renault má nového sponzora: Verizon Media. Na vozech se objeví také loga propagující Yahoo.
20. září | Correa už není v umělém spánku, i když ještě nebyl zcela probuzen. Jakmile budou vyléčeny problémy s plícemi, čekají ho další operace nohou.
20. září | Pérez napomenut za incident s Magnussenem.

GP Singapuru 2019

Pátek 20. září 2019
1. trénink Verstappen (1:40.259)
2. trénink Hamilton (1:38.773)
Sobota 21. září 2019
3. trénink Leclerc (1:38.192)
Kvalifikace Leclerc (1:36.217)
Neděle 22. září 2019
Závod 14.10