Formule 1 opět míří do ulic Monte Carla, kde se bude konat jeden z nejslavnějších závodů.
Uděláme si koktejl? Vezměte dva nebo necelé dva litry nudy, k tomu přidejte 64 lžic historie, špetku luxusu a snobství, vhoďte do toho kostky z kasina a podávejte ve čtvrtek (pátek nechte na ranní kocovinu).
Vítejte v Monaku, jednom ze symbolů formule 1. Jsme v ulicích Monte Carla, na nepochybně nejslavnějším okruhu v kalendáři. Motory zde burácely už v roce 1929, v rámci formule 1 pak od roku 1950 s malou přestávkou v letech 1951, 1953 a 1954.
Je to okruh mnoha podivností a kuriozit. Matematik by řekl, že tu není žádná rovinka, stupně vítězů zde vyměnili za schody a páteční tréninky na čtvrteční. Řada pilotů využívá zdejší daňový systém a má byt jen pár stovek metrů od boxů.
Krásné slečny se tady opalují jen pár metrů za bariérou, za níž se prohánějí monoposty rychlostí, nad kterou s ohledem na šířku trati zůstává rozum stát. Někdo říká, že jezdit tady, je jako létat vrtulníkem v obýváku… no je pravdou, že při jízdě v kokpitu musíte mít pocit, že tuhle trať stavěl někdo, kdo nenáviděl závody.
Bourat v Monaku není těžké, ale zdejší traťoví komisaři dokáží nechat zmizet rozbitý monopost rychleji, než krupiér vaše peníze v nedalekém kasinu. Přesto se na trati téměř vždy objeví Safety car, který společně s počasím může snad jako jediný rozbít nekonečnou nudu zdejších závodů. Ale není nuda jako nuda, Monako prostě do formule 1 patří.
Zleva: Monako 1995, Ayrton Senna 1986, Graham Hill 1964, Licence: CC BY-NC-ND 3.0
Zleva: Juan Manuel Fangio 1956, Michael Schumacher 1995, S. Johansson, A. de Cesaris 1988, Licence: CC BY-NC-ND 3.0
Trať
Monako je pomalá a krátká trať. Měří jen 3 340 metrů a piloti během 78 kol urazí něco přes 260 kilometrů průměrnou rychlostí pod 160 km/h. Tohle vše dohromady dělá z Monaka časově velmi vydatný závod, takže v neděli si nejméně do 15:50 nic jiného neplánujte.
Inženýři to v Monaku nenávidí. Díky pogumování se podmínky na trati v průběhu víkendu mění. Co platilo dnes, neplatí při dalším vyjetí na trať. Vůz prostě zrychluje, i když jste ho nastavili špatně.
Monte Carlo obsahuje 19 zatáček, z toho 11 je pravotočivých. Nejdelším místem, kde se jede na plný plyn, je rovinka v tunelu, která je skutečně rovná jen v malé části ze svých 670 metrů a to se ještě musejí piloti před zatáčkou vyhýbat hrbolu. Rovinku prosviští monopost F1 za necelých 8 sekund.
- Počet kol: 78
- Délka závodu: 260 km
- Pravděpodobnost vyjetí SC: 80%
- Čas průjezdu boxy: 24 sekund
Technika
Motory v Monaku nebudou z hlediska výkonu hrát důležitou roli stejně jako aerodynamika. Také spotřeba paliva je zde nízká.
Klíčovým prvkem je tak zejména mechanická přilnavost. Letošní vozy mají mnohem větší krouticí moment a přilnavost pneumatik není valná. K bariérám to zde bude letos blíže, než kdy jindy.
- Brzdy: 13 brzdných zón, dvě jsou z plné rychlosti
Pohonná jednotka
1 znamená nejmenší, 5 největší, zdroj: Renault
Spalovací motor |
1 |
MGU-K (motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie) |
4 |
MGU-H (motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie) |
3 |
Baterie |
4 |
Spotřeba paliva |
1 |
Rekuperace energie |
4 |
Pneumatiky
Potřeba dobré přilnavosti a nízké opotřebení gum znamenají jediné. Pirelli do Monaka veze své dvě nejměkčí směsi: červenou superměkkou a žlutou měkkou. Očekávají se dvě zastávky v boxech, ale podle předběžných údajů by mohla některým stačit jen jedna.
FIA: komisaři a DRS zóny
V Monaku se už tradičně dočkáme jen jedné DRS zóny. Detekční bod je umístěn mezi zatáčkami 16. a 17., zatímco aktivační bod bude za poslední (19.) zatáčkou.
Zástupcem jezdců mezi sportovními komisaři bude Derek Warwick, který v letech 1981 a 1993 absolvoval 147 startů ve formuli 1 v týmech Toleman, Renault, Brabham, Arrows a Lotus.
Předpověď počasí
Statistiky
Vítězové z posledních let
2013 Nico Rosberg, 2012 Mark Webber, 2011 Sebastian Vettel, 2010 Mark Webber, 2009 Jenson Button
Ze současného startovního pole zde vyhrál 2x Fernando Alonso, 1x Nico Rosberg, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen a Jenson Button.
Rekordy
- 6× Ayrton Senna
- 15× McLaren
Loňské výsledky
Závod: Nico Rosberg, Sebastian Vettel, Mark Webber
Kvalifikace: Nico Rosberg (1:13:876)
Harmonogram
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
GP2
V Monaku se objeví také několik doprovodných sérií. V pátek od 11:15 a v sobotu od 16:30 lze na Nova sport sledovat závody GP2.