Úvod k Velké ceně Maďarska: na půdě Lewise Hamiltona

Úvod k Velké ceně Maďarska: na půdě Lewise Hamiltona

Ještě než si kolotoč formule 1 vezme měsíční letní prázdniny, zavítá na maďarský Hungaroring.

Velká cena Maďarska se na Hungaroringu nedaleko Budapešti jela poprvé v roce 1986 ještě za dob železné opony. Od té doby v kalendáři F1 nechyběla a vydržela i postupný odchod královny motorsportu do jiných destinací. To vše přesto, že Maďarsko není velkým trhem a ani odtud nepochází žádný tým nebo jezdec.

Pro některé nudný okruh, který generuje nudné závody, ale pro české a slovenské fanoušky jedna z mála možností, jak relativně snadno a levně vidět formuli 1 na vlastní oči (žel letos už asi ne moc na vlastní uši).

Obvykle to zmiňujeme až v pozdější části článku, ale tady lze udělat výjimku. Expertem na Hungaroring je Lewis Hamilton, který zde vyhrál už 4x (2007, 2009, 2012, 2013). Pokud by vyhrál i letos, což je více než dost dobře možné, odpoutal by se od podobného výkonu Michaela Schumachera a stal se pilotem s největším počtem vítězství na tomto okruhu.

Hungaroring je klikatý okruh s hrbolatým povrchem. Zatáček je zde 14, z toho 8 pravotočivých. Většinou se jedná o pomalé nebo středně rychlé zatáčky. 
Kombinace mnoha zatáček, absence většího počtu delších rovinek (nejdelší je ta cílová – přes 900 metrů) a také letní horké počasí dělají z Hungaroringu jeden z nejnáročnějších okruhů co se techniky i fyzičky jezdců týče. 

Týmy zde volí maximální přítlak. Trať se přitom chová v průběhu víkendu podobně jako v Monaku – postupně zrychluje bez ohledu na to, co s vozem děláte. Najít ideální nastavení proto bude obtížné.

V Maďarsku se nedá moc předjíždět, takže kvalifikace je zde velmi důležitá.

357607712.jpg
  • Počet kol: 70
  • Délka okruhu: 4,381 km
  • Délka závodu: 306,630 km
  • Spotřeba: střední, 55% okruhu se jede na plný plyn
  • Náročnost na brzdy: střední, na okruhu je 11 brzdných zón
  • Pravděpodobnost safety caru: nízká, asi 10%
  • Boxová ulička: krátká, zastávka trvá cca 18 sekund 

Pohonná jednotka

1 znamená nejmenší, 5 největší, zdroj: Renault

Spalovací motor 2
MGU-K (motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie) 3
MGU-H (motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie) 4
Baterie 4
Spotřeba paliva 3
Rekuperace energie 5

Počasí

Pneumatiky

Pirelli veze do Maďarka měkkou a střední směs. 

Hungaroring je okruh, kde jsou celkem vyrovnané nároky na trakci, brzdění a příčné síly. Vozy jsou nastaveny na maximální přítlak, aby získali co největší mechanický grip v pomalých zatáčkách. Teploty tratě na Hungaroringu patří mezi jedny z nejvyšších v celé sezóně.Pneumatiky jsou na Hungaroringu často vystaveny kombinaci různých zatížení.

F12014GP02BHR_JK1540039.jpg

Aerodynamický přítlak vytváří vertikální zatížení pneumatik, zatím co ve stejnou chvíli na ně působí příčné síly, jak vůz projíždí zatáčkou, a také síly v podélném směru od brzdění a akcelerace. To vše  zvyšuje zatížení struktury pneumatik.

FIA: DRS zóny a sportovní komisaři

V Maďarsku se špatně předjíždí. Pilotům aspoň částečně pomohou dvě DRS zóny. Obě mají stejný detekční bod, který se nachází 5 metrů před 14. zatáčkou. Aktivační bod první zóny jsou pak 130 metrů za 14. zatáčkou a 6 metrů za první zatáčkou.

Sportovními komisaři budou v Maďarsku Paul Gutjahr, víceprezident FIA José Abed a bývalý pilot formule 1 Emanuele Pirro, který jezdil v F1 v letech 1989 až 1991 za Benetton a Scuderii Italii. Je rovněž vítězem 24h Le Mans.

Počasí 

Statistiky

Posledních pět vítězů: 2013 Lewis Hamilton, 2012 Lewis Hamilton, 2011 Jenson Button, 2010 Mark Webber, 2009 Lewis Hamilton.

Jak už bylo řečeno, Hamilton zde vyhrál celkem 4x, dvakrát zde vyhrál Jenson Button, jednou Fernano Alonso (2003, první vítězství ve formuli 1)  a Kimi Räikkönen.

Maďarsko je letos v polovině sezóny, ale kdysi bylo díky kratšímu kalendáři spíše v její poslední třetině. Díky tomu se právě zde radovalo například Ferrari a Schumacher z několika titilů.

Do historie se zdejší GP zapsala také v roce 2009, kdy zde boural v kvalifikaci Felipe Massa. 

Harmonogram

Pátek 25. července 2014
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 26. července 2014
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. července 2014
Závod 14.00

Doporučujeme

Články odjinud