Formule 1 si na okamžik odskočí do Ameriky, aby se pak pokračovala v turné po Evropě. Míříme na okruh Gillese Villeneuva v Montrealu.
Slavný okruh pojmenovaný po neméně slavném pilotovi. Okruh Gillese Villeneuva se nachází na ostrově Notre Dame v Montrealu.
Okruh
Velká cena Kanady rozhodně není dopočtu. Zdejší fanoušci formuli 1 milují a vždy dokáží připravit dobrou atmosféru. Mezi piloty je poměrně oblíben i samotný okruh, který díky všudypřítomným zdem chyby neodpouští. Kdo by neznal slavnou zeď šampiónu, která piloty přivádí na startovní a cílovou rovinku?
Zdi jsou obvykle symbolem městského okruhu, na kterém je to jen brzda plyn a samé pomalé zatáčky. V živé paměti konec konců máme ještě Monako. Kanada je ale něco trochu jiného.
Okruh obsahuje 14 zatáček, z toho 8 je pravotočivých. Jedno kolo zde měří 4 361 metrů a piloti jich za závod stihnou hned 70, což představuje vzdálenost přes 305 kilometrů. Průměrná rychlost zde v minulosti atakovala hranici 200 km/h.
Povrch montrealského okruhu je velmi hladký a také zaprášený, protože závody se zde nejezdí příliš často.
Na okruhu nalezneme řadu velmi pomalých zatáček ale také dlouhé rovinky, z nichž ta nejdelší měří více než kilometr. Díky této kombinaci zde týmy volí spíše menší přítlak. Zapomenout se nesmí také na průjezdy přes obrubníky a na brzdy. Ty zde dostávají slušně zabrat. Z rychlosti kolem 300 km/h jdou piloti pořádně na brzdy hned čtyřikrát.
- Počet kol: 70
- Délka jednoho kola: 4 361 m
- Průjezd boxy: 21 s
- Pravděpodobnost SC: vysoká, 10 z 15 posledních GP bylo ovlivněno vyjetím safety caru.
Pohonná jednotka
Motor dostane v Kanadě pořádně zabrat. Není proto divu, že pozornost motorářů směřovala od začátků sezóny právě sem. Ferrari chce přivést softwarová vylepšení a Renault zde hodlá poprvé využít 100% svého výkonu.
1 znamená nejmenší, 5 největší, zdroj: Renault
Spalovací motor |
4 |
MGU-K (motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie) |
3 |
MGU-H (motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie) |
4 |
Baterie |
2 |
Spotřeba paliva |
3 |
Rekuperace energie |
4 |
Pneumatiky
Trakce a brzdění jsou dva klíčové pojmy pro pneumatiky v Kanadě. Pirelli sem proto veze své dvě nejměkčí sady.
FIA: Komisaři a DRS zóny
DRS zóny budou v Kanadě opět dvě. Detekční bod bude ale jen jeden a to za 9. zatáčkou. První DRS zóna bude 55 metrů za 12. zatáčkou, druhá pak na cílové a startovní rovince 70 metrů za 14. zatáčkou.
FIA delegovala celkem tři komisaře: Lars Österlind ze Švédska, Čech Radovan Novák a bývalý pilot formule 1 Derek Daly, který závodil v letech 1978 až 1982 a to mimo jiné za Candy Tyrrell Team a March.
Statistiky
Kvalifikaci ovlivněnou deštěm zde vloni vyhrál Sebastian Vettel s časem 1:25.425. Na druhém místě skončil Lewis Hamilton a třetí Valtteri Bottas. Závod pak vyhrál Sebastian Vettel před Fernandem Alonsem a Lewisem Hamiltonem.
Velká cena Kanady se jezdí od roku 1961. První ročníky se ale jely na ontarijském okruhu Motorsport Park a také na Circuit Mont-Tremblant v Quebecu. V Montrealu se jezdí od roku 1978, kdy zde vyhrál muž, po němž je okruh od roku 1982 pojmenován (předtím nesl název Circuit Île Notre-Dame).
Velká cena Kanady z kalendáře F1 několikrát vypadla. Naposledy se tak stalo v roce 2009.
Posledních pět vítězů: 2013 Sebastian Vettel, 2012 Lewis Hamilton, 2011 Jenson Button, 2010 Lewis Hamilton, 2008 Robert Kubica.
Rekordmani:
- Michael Schumacher (7x)
- Ferrari (13x)
Ze současného startovního pole zde vyhráli: Lewis Hamilton (2007, 2010, 2012), Sebastian Vettel (2013), Fernando Alonso (2006), Jenson Button (2011) a Kimi Räikkönen (2005).
Počasí
Během pátku by mohlo pršet. Sobota a neděle podle aktuální předpovědi nabídnou jasno až polojasno s teplotami kolem 25°C.
Harmonogram
Nezapomeňte, že TV Nova tentokrát F1 uklidila na Fandu.
1. trénink 16.00–17.30
2. trénink 20.00–21.30
3. trénink 16.00–17.00
Kvalifikace 19.00–20.00