Úvod k Velké ceně Kanady: na skok za velkou louži

Formule 1 si na okamžik odskočí do Ameriky, aby se pak pokračovala v turné po Evropě. Míříme na okruh Gillese Villeneuva v Montrealu.
Úvod k Velké ceně Kanady: na skok za velkou louži

Slavný okruh pojmenovaný po neméně slavném pilotovi. Okruh Gillese Villeneuva se nachází na ostrově Notre Dame v Montrealu.

Okruh 

Velká cena Kanady rozhodně není dopočtu. Zdejší fanoušci formuli 1 milují a vždy dokáží připravit dobrou atmosféru. Mezi piloty je poměrně oblíben i samotný okruh, který díky všudypřítomným zdem chyby neodpouští. Kdo by neznal slavnou zeď šampiónu, která piloty přivádí na startovní a cílovou rovinku?

Klepněte pro větší obrázek

Zdi jsou obvykle symbolem městského okruhu, na kterém je to jen brzda plyn a samé pomalé zatáčky. V živé paměti konec konců máme ještě Monako. Kanada je ale něco trochu jiného. 

Okruh obsahuje 14 zatáček, z toho 8 je pravotočivých. Jedno kolo zde měří 4 361 metrů a piloti jich za závod stihnou hned 70, což představuje vzdálenost přes 305 kilometrů. Průměrná rychlost zde v minulosti atakovala hranici 200 km/h.

Povrch montrealského okruhu je velmi hladký a také zaprášený, protože závody se zde nejezdí příliš často. 

Na okruhu nalezneme řadu velmi pomalých zatáček ale také dlouhé rovinky, z nichž ta nejdelší měří více než kilometr. Díky této kombinaci zde týmy volí spíše menší přítlak. Zapomenout se nesmí také na průjezdy přes obrubníky a na brzdy. Ty zde dostávají slušně zabrat. Z rychlosti kolem 300 km/h jdou piloti pořádně na brzdy hned čtyřikrát. 

  • Počet kol: 70
  • Délka jednoho kola: 4 361 m
  • Průjezd boxy: 21 s
  • Pravděpodobnost SC: vysoká, 10 z 15 posledních GP bylo ovlivněno vyjetím safety caru. 
Velká fotogalerie: GP Kanady v letech 2000 až 2013  

Velká fotogalerie: GP Kanady v letech 2000 až 2013  

Pohonná jednotka

Motor dostane v Kanadě pořádně zabrat. Není proto divu, že pozornost motorářů směřovala od začátků sezóny právě sem. Ferrari chce přivést softwarová vylepšení a Renault zde hodlá poprvé využít 100% svého výkonu.

1 znamená nejmenší, 5 největší, zdroj: Renault

Spalovací motor 4
MGU-K (motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie) 3
MGU-H (motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie) 4
Baterie 2
Spotřeba paliva 3
Rekuperace energie 4

Pneumatiky

Trakce a brzdění jsou dva klíčové pojmy pro pneumatiky v Kanadě. Pirelli sem proto veze své dvě nejměkčí sady. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

FIA: Komisaři a DRS zóny

DRS zóny budou v Kanadě opět dvě. Detekční bod bude ale jen jeden a to za 9. zatáčkou. První DRS zóna bude 55 metrů za 12. zatáčkou, druhá pak na cílové a startovní rovince 70 metrů za 14. zatáčkou.

FIA delegovala celkem tři komisaře: Lars Österlind ze Švédska, Čech Radovan Novák a bývalý pilot formule 1 Derek Daly, který závodil v letech 1978 až 1982 a to mimo jiné za Candy Tyrrell Team a March. 

Statistiky

Kvalifikaci ovlivněnou deštěm zde vloni vyhrál Sebastian Vettel s časem 1:25.425. Na druhém místě skončil Lewis Hamilton a třetí Valtteri Bottas. Závod pak vyhrál Sebastian Vettel před Fernandem Alonsem a Lewisem Hamiltonem.

Vettel bez potíží zvítězil, v Kanadě se závodilo jen o druhé místo

Vettel bez potíží zvítězil, v Kanadě se závodilo jen o druhé místo

Velká cena Kanady se jezdí od roku 1961. První ročníky se ale jely na ontarijském okruhu Motorsport Park a také na Circuit Mont-Tremblant v Quebecu. V Montrealu se jezdí od roku 1978, kdy zde vyhrál muž, po němž je okruh od roku 1982 pojmenován (předtím nesl název Circuit Île Notre-Dame). 

Velká cena Kanady z kalendáře F1 několikrát vypadla. Naposledy se tak stalo v roce 2009.

Posledních pět vítězů: 2013 Sebastian Vettel, 2012 Lewis Hamilton, 2011 Jenson Button, 2010 Lewis Hamilton, 2008 Robert Kubica. 

Rekordmani:

  • Michael Schumacher (7x)
  • Ferrari (13x)

Ze současného startovního pole zde vyhráli: Lewis Hamilton (2007, 2010, 2012), Sebastian Vettel (2013), Fernando Alonso (2006), Jenson Button (2011) a Kimi Räikkönen (2005). 

Počasí

Během pátku by mohlo pršet. Sobota a neděle podle aktuální předpovědi nabídnou jasno až polojasno s teplotami kolem 25°C. 

YoWindow.com Forecast by yr.no

Harmonogram

Nezapomeňte, že TV Nova tentokrát F1 uklidila na Fandu. 

Pátek 6. června 2014
1. trénink 16.00–17.30
2. trénink 20.00–21.30
Sobota 7. června 2014
3. trénink 16.00–17.00
Kvalifikace 19.00–20.00
Neděle 8. června 2014
Závod 20.00
Diskuze (13) Další článek: Vettel se přirovnal k Schumacherovi
10:48 | Da Costa získal pole position pro první závod formule E, Vandoorne pátý, Massa po červených vlajkách devatenáctý. Závod od 13:00 na Eurosportu.
10. prosince | Zajímavé. Podle webu odkaz míří bývalý šéf Porsche v LMP1 Andreas Seidl do vedení McLarenu.
7. prosince | Oprava: Gala FIA zdá se už teď. odkaz
6. prosince | Toto Wolff prozradil, že si při oslavách titulu poranil přední zkřížený vaz.