Úvod k Velké ceně Itálie

Úvod k Velké ceně Itálie

Poslední evropskou zastávkou formule 1 je Velká cena Itálie. Míříme do chrámu rychlosti, do příjemného parku v Monze nedaleko Milána.

Jezdci by měli letos na rovinkách v Monze dosahovat trochu vyšší rychlosti než v uplynulých letech. Nebude to ale ani tak kvůli nižšímu přítlaku letošních vozů jako spíše díky novým pohonným jednotkám. Zadní křídlo je zde už tak dost osekané a velmi jednoduché.

Monza je kombinací dlouhých rovinek ale také rychlých zatáček, takže paradoxně není místem, které by nabízelo nějaké velké množství příležitostí k předjíždění. Piloti totiž na rovinky vyjíždějí právě z rychlých zatáček. Těch je v Monze 11, z toho 7 pravotočivých.

Řada ze zatáček patří mezi ty nejslavnější v kalendáři. Jednou z nich je Parabolica, ve které na jezdce působí velké boční přetížení až 3 G. Letos se zatáčka dočkala úprav. Štěrk nahradila asfaltová úniková zóna.

monza-okruh.jpg

Monza je jedním z nejkratších nebo možná i nejkratším závodem. Samozřejmě ne co se vzdálenosti týče, ale pokud jde o celkový čas. Pokud nenastane zdržení, máme často vymalováno už po méně než 1 hodině a 20 minutách. Není divu, jezdci zde jedou na plný plyn asi ¾ okruhu!

  • Délka okruhu: 5 793 m
  • Počet kol: 53
  • Délka závodu: 306,720 km
  • Pole position v loňském roce: 1:23.755 (Sebastian Vettel)
  • Spotřeba paliva: vyšší
  • Brzdy: vysoká zátěž, na okruhu je sedm brzdových zón, dvě jsou velmi náročné
  • Pravděpodobnost safety caru: nízká, existuje jen 45% šance
  • Průjezd boxy: 23 sekund

Pohonná jednotka

1 znamená nejmenší, 5 největší, zdroj: Renault

Spalovací motor 5
MGU-K (motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie) 3
MGU-H (motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie) 4
Baterie 3
Spotřeba paliva 3
Rekuperace energie 3

Pneumatiky

Pirelli veze do Monzy své nejtvrdší směsi: středně tvrdou (bílá) a tvrdou (oranžová). Podobně jako ve Spa-Francorchamps, i na Monze prochází pneumatikami spousta energie. Na rovinkách může maximální rychlost překročit 360 km/h. V brzdných zónách, kde jezdci na krátké vzdálenosti zpomalí o 250 km/h, dochází k podélnému přetížení 4,5 G. Kombinace těchto faktorů způsobuje nárůst teploty povrchu běhounové směsi až na 130 °C. 

F12014GP02MAL_HZ8139.jpg

Středně tvrdá pneumatika pracuje v nižším teplotním pásmu a je schopna dosahovat optimální výkonnosti v širokém pásmu nízkých teplot. Naopak, tvrdá pneumatika a její směs se hodí pro vyšší teploty. Na Monze bývá obvykle teplo, ale v minulosti už i pršelo – například loni těsně před startem závodu. Klíčová pro dosažení rychlého času na kolo je maximální rychlost na rovinkách, proto jezdci volí nastavení s nejmenším přítlakem z celé sezóny. To znamená, že pneumatiky musí poskytnout veškerý mechanický grip, potřebný pro průjezd zatáčkami.

FIA: DRS zóny a komisaři

Na Monze budou dvě DRS zóny. První bude mít detekční bod 95 metrů před sedmou zatáčkou a aktivační bod 210 m po této zatáčce. Druhý detekční bod bude 20 metrů před 11. (poslední) zatáčkou a aktivační 115 metrů za ní.

Sportovními komisaři budou Paul Gutjahr, Čech Radovan Novák a zkušený sportovní komisař a bývalý jezdec formule 1 (1981-1993) Derek Warwick. 

Statistiky

Nejvícekrát vyhráli v Monze Schumacher (5x) a Ferrari (19x). Pět posledních vítězů: 2013 Sebastian Vettel, 2012 Lewis Hamilton, 2011 Sebastian Vettel, 2010 Ferando Alonso, 2009 Rubens Barrichello.

Jen tři ze současných jezdců zde dokázali vyhrát: Vettel (3x), Fernando Alonso (2x) a Hamilton (1x). Pro Sebastiana Vettela má Monza zvláštní příchuť. Získal zde své první vítězství a to ještě v barvách Toro Rosso. 

Počasí

 

Doporučujeme

Články odjinud