Úvod k Velké ceně Itálie

Poslední evropskou zastávkou formule 1 je Velká cena Itálie. Míříme do chrámu rychlosti, do příjemného parku v Monze nedaleko Milána.
Úvod k Velké ceně Itálie

Jezdci by měli letos na rovinkách v Monze dosahovat trochu vyšší rychlosti než v uplynulých letech. Nebude to ale ani tak kvůli nižšímu přítlaku letošních vozů jako spíše díky novým pohonným jednotkám. Zadní křídlo je zde už tak dost osekané a velmi jednoduché.

Fotogalerie: Velká cena Itálie v letech 1999 až 2013

Fotogalerie: Velká cena Itálie v letech 1999 až 2013

Monza je kombinací dlouhých rovinek ale také rychlých zatáček, takže paradoxně není místem, které by nabízelo nějaké velké množství příležitostí k předjíždění. Piloti totiž na rovinky vyjíždějí právě z rychlých zatáček. Těch je v Monze 11, z toho 7 pravotočivých.

Řada ze zatáček patří mezi ty nejslavnější v kalendáři. Jednou z nich je Parabolica, ve které na jezdce působí velké boční přetížení až 3 G. Letos se zatáčka dočkala úprav. Štěrk nahradila asfaltová úniková zóna.

Klepněte pro větší obrázek

Monza je jedním z nejkratších nebo možná i nejkratším závodem. Samozřejmě ne co se vzdálenosti týče, ale pokud jde o celkový čas. Pokud nenastane zdržení, máme často vymalováno už po méně než 1 hodině a 20 minutách. Není divu, jezdci zde jedou na plný plyn asi ¾ okruhu!

  • Délka okruhu: 5 793 m
  • Počet kol: 53
  • Délka závodu: 306,720 km
  • Pole position v loňském roce: 1:23.755 (Sebastian Vettel)
  • Spotřeba paliva: vyšší
  • Brzdy: vysoká zátěž, na okruhu je sedm brzdových zón, dvě jsou velmi náročné
  • Pravděpodobnost safety caru: nízká, existuje jen 45% šance
  • Průjezd boxy: 23 sekund

Pohonná jednotka

1 znamená nejmenší, 5 největší, zdroj: Renault

Spalovací motor 5
MGU-K (motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie) 3
MGU-H (motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie) 4
Baterie 3
Spotřeba paliva 3
Rekuperace energie 3

Pneumatiky

Pirelli veze do Monzy své nejtvrdší směsi: středně tvrdou (bílá) a tvrdou (oranžová). Podobně jako ve Spa-Francorchamps, i na Monze prochází pneumatikami spousta energie. Na rovinkách může maximální rychlost překročit 360 km/h. V brzdných zónách, kde jezdci na krátké vzdálenosti zpomalí o 250 km/h, dochází k podélnému přetížení 4,5 G. Kombinace těchto faktorů způsobuje nárůst teploty povrchu běhounové směsi až na 130 °C. 

Klepněte pro větší obrázek

Středně tvrdá pneumatika pracuje v nižším teplotním pásmu a je schopna dosahovat optimální výkonnosti v širokém pásmu nízkých teplot. Naopak, tvrdá pneumatika a její směs se hodí pro vyšší teploty. Na Monze bývá obvykle teplo, ale v minulosti už i pršelo – například loni těsně před startem závodu. Klíčová pro dosažení rychlého času na kolo je maximální rychlost na rovinkách, proto jezdci volí nastavení s nejmenším přítlakem z celé sezóny. To znamená, že pneumatiky musí poskytnout veškerý mechanický grip, potřebný pro průjezd zatáčkami.

FIA: DRS zóny a komisaři

Na Monze budou dvě DRS zóny. První bude mít detekční bod 95 metrů před sedmou zatáčkou a aktivační bod 210 m po této zatáčce. Druhý detekční bod bude 20 metrů před 11. (poslední) zatáčkou a aktivační 115 metrů za ní.

Sportovními komisaři budou Paul Gutjahr, Čech Radovan Novák a zkušený sportovní komisař a bývalý jezdec formule 1 (1981-1993) Derek Warwick. 

Statistiky

Nejvícekrát vyhráli v Monze Schumacher (5x) a Ferrari (19x). Pět posledních vítězů: 2013 Sebastian Vettel, 2012 Lewis Hamilton, 2011 Sebastian Vettel, 2010 Ferando Alonso, 2009 Rubens Barrichello.

Jen tři ze současných jezdců zde dokázali vyhrát: Vettel (3x), Fernando Alonso (2x) a Hamilton (1x). Pro Sebastiana Vettela má Monza zvláštní příchuť. Získal zde své první vítězství a to ještě v barvách Toro Rosso. 

Počasí

YoWindow.com Forecast by yr.no
 

Další článek: Alonso chce s Ferrari prodloužit, Allison pracuje na zcela novém voze

19:30 | Týmy musí měnit cestovní plány. Kvůli koronaviru nelze cestovat přes Hongkong a Singapur.
17:07 | Důsledek koronaviru: DTM přesouvá testy z Monzy na Hockehneim.
26. února | Sophia Floersch bude závodit ve F3 za tým Campos.
26. února | Vietnam podle Auto Motor und Sport zakázal vstup Italům na své území. Bahrajn zase zakazuje vstup těm, kteří přicestovali přes Dubaj či Singapur. Problém pro F1? Zatím nevíme.

Předsezónní testy

První
19. února Hamilton (1:16.976)
20. února Räikkönen (1:17.091)
21. února Bottas (1:15.732)
Druhé
26. února Kubica (1:16.942)
27. února Vettel (1:16.841)
28. února 09.00–18.00