Úvaha: Musí vypadat dvě formule jednoho týmu úplně stejně?

Zbarvení letošního monopostu formule 1 amerického týmu Haas vzbudilo pozdvižení a mě donutilo k zamyšlení, proč by musely vozy jednoho týmu vypadat úplně stejně?
Foto: Haas
Úvaha: Musí vypadat dvě formule jednoho týmu úplně stejně? | Foto: Haas

Monopost Haas VF-21 na první pohled zaujme bílými, modrými a červenými pruhy v pořadí trikolory státní vlajky Ruské federace. Tedy domoviny jednoho z jezdců týmu Nikity Mazepina, jehož otec Dmitrij je majoritním akcionářem a předsedou společnosti Uralchem.

Kariéru svého syna tento podnikatel finančně podporuje a stojí také za novým sponzorem týmu Haas, společností Uralkali, kterou od prosince 2013 z 19,99 % také vlastní.

Na sociálních sítích se často lidé pozastavovali nad tím, jak se asi druhý nováček v sestavě týmu Mick Schumacher bude cítit, když bude jako Němec usedat do monopostu s ruskou trikolorou?

Otázka je snadná. Proč by monopost syna sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera nemohl být lehce odlišný?

Na Twitteru se objevily návrhy, jak by vypadal monopost Micka Schumachera, kdyby on měl na své formuli německou trikoloru, zatímco Mazepin ruskou.

Sportovní pravidla formule 1 k tomuto v odstavci 9.1 říkají: „Oba vozy nastupující za tým musí v každém podniku závodit v podstatě stejném zbarvení, jakákoliv výrazná změna tohoto zbarvení během sezóny může být provedena pouze se souhlasem FIA (Mezinárodní automobilové federace, pozn. redakce) a držitelem komerčních práv“.

Tady nastává otázka, zda je změna trikolory „v podstatě stejné zbarvení“.

Od roku 2014 ve formuli 1 platí pravidlo o startovních číslech. Každý pilot si vybere jedno číslo, které bude používat po zbytek své kariéry ve F1. Toto číslo musí být podle pravidel viditelné na voze. Aby bylo při pohledu z boku na první pohled jasné, o jakého závodníka jde, umisťují týmy startovní číslo na kryt motoru.

Dalším znakem, který odlišuje jezdce jednoho týmu, je barva krytu kamery nad hlavou pilota. I na to myslí v článku 9.1 sportovní pravidla. „Aby byly vozy každého soutěžícího na trati od sebe snadno rozlišitelné, musí kamera umístěná nad závodníkem v ochranné struktuře prvního vozu zůstat tak, jak byla týmu dodána, na druhém voze (resp. jeho kameře, pozn. redakce) musí dominovat fluorescentní žlutá.“

Startovní číslo a zbarvení krytu kamery jsou tak jediné dvě části, které jsou na současných vozech jednoho týmu F1 odlišné.

Inspirace v jiných sériích

Podívejme se na příklady z dalších odvětví motoristického sportu, kde stroje jednoho týmu nejsou zcela totožné.

Když v roce 2007 český motocyklový závodník Lukáš Pešek zažíval svou nejlepší sezónu v mistrovství světa v kategorii do 125 ccm, mezi nejrychlejší patřili také jezdci týmu Aspar Gábor Tamlácsi, Héctor Faubel a Sergio Gadea.

Základní barva jejich motocyklů byla stejná. Diváci ale jednotlivé jezdce mohli kromě startovních čísel a ti pozornější podle přilby snadno rozlišit také podle různých barev určitých prvků na jejich motocyklech, jako loga titulárního sponzora Bancaja nebo třeba ráfků kol. Talmácsi měl tyto prvky červeně, Faubel oranžově a Gadea zářivě žlutě.

Země, ze které jezdec za volantem pochází, byla na první pohled patrná například i u továrních vozů BMW v Mistrovství světa cestovních vozů WTCC v letech 2006 až 2009. Základní zbarvení, které ukazovalo tovární podporu mnichovské automobilky, bylo jednoduše bílé. Každý závodník měl trochu jiné sponzory, ale hlavním odlišovacím znakem byl tenký proužek táhnoucí se od předních světel přes boční část kapoty až do zadní části vozu, který vyobrazoval národnost daného závodníka.

Když jsme u WTCC, pro další příklad nemusíme chodit daleko. V roce 2010 měli jezdci továrního týmu Chevrolet RML svou vlajku opět na kapotě svého cruze. Také v tomto případě byla základní barva jednotná, ale hned bylo jasné, kterého z jezdců fanoušek právě sleduje.

Náznak už i ve formuli 2

Ani v juniorských formulích nemusí nutně být všechny monoposty jednoho týmu stejné. U nižších formulových sérií se často setkáváme například se zbarvením Red Bullu, které ukazuje, že jezdec za volantem je členem jeho juniorského programu.

Odlišně své monoposty pro loňskou sezónu vyvedl ve formuli 2 tým UNI-Virtuosi, opět s ukázkou příslušnosti svých jezdců do juniorských programů dvou stájí formule 1. Zatímco Číňan Kuan-jü Čou coby člen akademie Renaultu, který měl do loňské sezóny F1 žlutočerné monoposty, závodil ve F2 v černé formuli se žlutými prvky, jeho týmový kolega Callum Ilott měl červené pruhy odkazující na jeho členství v Jezdecké akademii Ferrari.

Nechť si udělá samozřejmě každý názor sám, osobně bych ale nebyl proti tomu, kdyby se podobné decentní, ale oproti současnému stavu výraznější, rozlišující prvky objevily i ve formuli 1.

Další článek: Někteří zaměstnanci týmů využili nabídku a nechali se v Bahrajnu naočkovat

23. července | Jezdci Ferrari opět testovali ve Fioranu s vozem SF71H. Důvod není znám, ale může to souviset s kalibrací nového simulátoru, která právě probíhá...
20. července | V Silverstonu pokračují letošní testy 18palcových pneumatik. Nastoupí Red Bull (jen dnes) s Albonem. Dále Aston Martin a Haas (dnes a zítra a nasadí závodní jezdce).
19. července | Testovací jezdec Ferrari Callum Ilott se zúčastní Le Mans. Pojede za tým Iron Lynx s vozem Ferrari.
18. července | Verstappen byl propuštěn z nemocnice.

GP Maďarska 2021

Pátek 30. července 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 31. července 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 1. srpna 2021
Závod 15.00